Tolna Megyei Önkormányzat Balassa János Kórháza Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása a megyei kórházak.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Országos Egészségbiztosítási Pénztár
Advertisements

Tisztelt Látogató! E dokumentum archivált tartalom, amely elavult, nem hatályos információkat is tartalmazhat. Kérjük, hogy a dokumentumra való hivatkozást.

Kamarai prezentáció sablon
„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
„Konvergens forradalom” Kórházvezetés 2007
GKV - kötelező egészségbiztosítás (előre meghatározott szolgáltatások előre meghatározott önrésszel) A kötelező egészségbiztosítás alapelve: minden biztosítottnak.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Rugalmas nyugdíjkorhatár tervezése
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
Kornai János: VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Egészségbiztosítási reform konferencia január
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Együttműködés a bérleti konstrukciók gyors és rugalmas kiszolgálásában.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Rogán Antal sajtótájékoztatója április 4.. Kórházprivatizációs tervek A Medgyessy-kormány, aminek Gyurcsány Ferenc a minisztere volt, kórházprivatizációs.
Humánkineziológia szak
Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása az egyházi kórházak szemszögéből Velkey György Magyarországi Református.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Utófeszített vasbeton lemez statikai számítása Részletes számítás
A tételek eljuttatása az iskolákba
VÁLOGATÁS ISKOLÁNK ÉLETÉBŐL KÉPEKBEN.
Védőgázas hegesztések
Szerkezeti elemek teherbírásvizsgálata összetett terhelés esetén:
Sárgarépa piaca hasonlóságelemzéssel Gazdaság- és Társadalomtudományi kar Gazdasági és vidékfejlesztési agrármérnök I. évfolyam Fekete AlexanderKozma Richárd.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Ápolóeszköz kölcsönzés Négy hónap tapasztalatai Dr Pusztai Erzsébet.
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
DRAGON BALL GT dbzgtlink féle változat! Illesztett, ráégetett, sárga felirattal! Japan és Angol Navigáláshoz használd a bal oldali léptető elemeket ! Verzio.
szakmérnök hallgatók számára
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
A évi demográfiai adatok értékelése
Logikai szita Izsó Tímea 9.B.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Sajtótájékoztató december 4.
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Merre, hogyan tovább budapesti egészségügyi ellátás?
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
Vasútszabályozási Osztály
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A klinikai transzfúziós tevékenység Ápolás szakmai ellenőrzése
QualcoDuna interkalibráció Talaj- és levegövizsgálati körmérések évi értékelése (2007.) Dr. Biliczkiné Gaál Piroska VITUKI Kht. Minőségbiztosítási és Ellenőrzési.
1 Gyarapodó Köztársaság Növekvő gazdaság – csökkenő adók február 2.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
Tulajdonképpen mi is történik? Hogyan lettem „koordinátor”
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
A MEGYEI MEGÁLLAPODÁSOK MARGÓJÁRA MOLNÁR ATTILA ELNÖK EGÉSZSÉGÜGYI GAZDASÁGI VEZETŐK EGYESÜLETE.
1 Az igazság ideát van? Montskó Éva, mtv. 2 Célcsoport Az alábbi célcsoportokra vonatkozóan mutatjuk be az adatokat: 4-12 évesek,1.
Ahogy az OEP "pénzeli" Dr. Gresz Miklós OEP Szeged, november 13.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségügyi intézményrendszert érintő jogszabályi változások főbb következményei. Kapacitások és finanszírozás változásai dr. Koós Tamás Budapest,
Somogy Megyei Kaposi Mór Oktató Kórház bemutatása Dr. Papp Erzsébet orvosigazgató.
Önkormányzati Egészségügyi Holding Zrt. Lehetünk-e ártatlanok ?
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Bértámogatások és béremelések hatása a SZSZBMK gazdálkodására
Kórházátalakítási pályázat
Előadás másolata:

Tolna Megyei Önkormányzat Balassa János Kórháza Az egészségügyi reform kiemelt céljainak (hatékonyság és igazságosság) megvalósulása a megyei kórházak szemszögéből. Muth Lajos

1 Rövid bemutatkozás •A kórház 1801-ben alakult. •Jelenleg 4 telephelyen, 1007 (711 aktív és 296 krónikus) ágyon szolgáljuk a betegellátást. •A fekvőbeteg ellátásból hiányzó szakterületek: mellkas-, szív és idegsebészet, invazív kardiológia •és onkoradiológiai. •A legtöbb szakma vonatkozásában ellátási területünkhöz tartozik Tolna megye egésze ( fő). •Éves szinten 815 ezer járó- és 37 ezer fekvőbeteget látunk el. •2006-ban megfeleltünk az ISO 9001:2000 és 14001:2004, valamint a KES 2.0:2003 tanúsításoknak. •Éves költségvetésünk 7 milliárd forint körüli.

2. „Lenyesik a szárnyimat, lábaimon járok, Levágják lábamat, kezemen fogok járni, Kiszakítják kezeimet, hasamon fogok mászni, Csak használhassak.” Széchenyi István

3 Un. reformtörvények Szakmai kamarákról szóló tv(XCVII) 2.Gyógyszergazdaságossági tv (XCVIII) 3.Az egészségügyi reformmal kapcsolatos módosítások (CXV) 1.Egészségbiztosításról szóló tv módosítása ( beutalási rend, nem az E alap terhére igénybe vehető szolgáltatások, az elszámolási nyilatkozatok, vizitdíj-napidíj, várólista, részleges térítési díj ellenében nyújtott szolgáltatások, egészségbiztosító ellenőrzési hatáskörének kiszélesítésese) 2.Egészségügyi tv módosítása (sürgősségi ellátási kötelezettség,területi ellátási kötelezettség előkészítése, művi meddővé tétel) 4.Egészségbiztosítási Felügyeletről szóló tv (CXVI) 5.Ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv (CXXXII) (kapacitás-normatíva elosztás rend) 6.A kórház gazdálkodását érintő változások (finanszírozás, költségnövelő tényezők)

4 1. A szakmai kamarákról szóló tv. Egyértelműen politikai indíttatású. Szakmai és orvos-etikai szempontból is elfogadhatatlan, az orvostársadalom megosztása, egységes érdekképviseletének ellehetetlenítése a célja. •Igazságosság szempontjából veszteség: az etikus, szakmailag korrekt orvosi magatartás kontrolállása lehetetlenült el.

5 2. Gyógyszer-gazdaságossági tv. •A gyógyszerrendelés szabályozása: –adminisztációs teher- betegellátás rovására –büntetés veszélye- újabb költség az intézményeknek –bevezetés bizonytalansága, változás reménye •A forgalmazókat érintő rendelkezések hatása a kórházi gyógyszerbeszerzésre: –csökkenő rabattok, adományok, nagykereskedői kedvezmények –hatás a közbeszerzés gyógyszeráraira

Az egészségügyi reformmal kapcsolatos módosítások: beutalási rend •Területen kívüli betegek ellátása bonyolultabbá vált: –adminisztrációs teher –szabad orvosválasztás nehézkesebb •Betegnek gyakrabban kell megjelennie háziorvosánál beutalóért

Az egészségbiztosításról szóló tv. módosítása elszámolási nyilatkozatok •Újabb adminisztrációs teher •Büntethetőségi lehetőség •Lényegében haszon nélkül! –Amikor opció volt, szinte senki nem kérte a betegszámlát

Az egészségbiztosításról szóló tv. módosítása vizitdíj, napidíj •Forgalomváltozás a vizitdíj bevezetését követően ( hó): -Előző év azonos időszakához: -25% -Előző 6 hónaphoz: -14% (téli időszakkal együtt!) I. félévhez: -29% II. félévhez: -16%

9 Forgalomváltozás a vizitdíj bevezetését követően ( hó):

Az egészségbiztosításról szóló tv. módosítása vizitdíj, napidíj tüdőszűrés

Az egészségbiztosításról szóló tv. várólista/előjegyzési idő A rendelet propagandaízű, hatalmaskodó, szakmai szempontokat figyelmen kívül hagyó. Valójában az előjegyzési idő változása: •Fekvőbeteg ellátásban: –Érsebészet- szakember hiány: 22-es csapdája –Ortopédia: TVK •Járóbeteg ellátásban: –UH és CT vizsgálat: szakorvos-függő –Kardiológia, endokrinológia : szakorvos-függő

12 Szakorvos hiány okai: •Rezidensi kvóták! –Rendelet kérdése –Még rosszabb várható? •Kevesebb orvost képzünk •Külföldre távozás –Bér –Szakmai körülmények •Kevesebben jönnek/maradnak

Az egészségügyi tv. módosítása területi ellátási kötelezettség •Hibák: –Pécsre irányítandó betegek: •Strokos •Diabeteses •Endokrin •Speciális gyermekgyógyászati (kardiológia, szemészet, gégészet) –Veszprémbe irányítandó betegek: •Addiktológia, alkohológia •Valóságban: minden megy a régiben, - egyelőre ?- retorzió nélkül.

Az egészségügyi tv. módosítása művi meddővé tétel A szabadság hibás és bűnös értelmezéséből fakadó, ember és nemzetellenes döntés.

15 4. Az Egészségbiztosítási Felügyeletről szóló tv. •Az intézmények sakkban tartásának törvénye: –a miniszter által kézivezérelt, –széles hatáskörrel rendelkező szervezet. –„Mindenki pincéjében van egy hulla.” M.L. –Intézmények összefogásának esélyét csökkenti. Szd. –Politikai eszköz: •az egészségügy lejáratására •a lakosságért való kiállás demonstrálására

16 5. Az ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv. (kapacitás, normatíva) • A RET-ek visszautasították a döntést –Kórházak, osztályok megszüntetésének politikai felelősségét –jogosan- nem vállalták. •Minisztériumi döntés kommunikációja: –Kihasználatlan aktív ágyakat szüntetnek meg, –Csökkentik az OEP kiadást, –Szakmai szempontokat érvényesítenek.

17 5. Az ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv (kapacitás, normatíva) Ágyszám ban Ágykihaszn ban Miniszteri ágyszám Jelenlegi ágyszám Ágykihasznált- ság 2007 II név. Belgyógyászat (Pincehely) 19182% % Ideggyógy.6093%445098% Traumatológia (Bonyhád) 5978% % Reumatológia (rehabilitáció) 3483%182084% Össz. aktív:85172%711 74% Össz. krónikus: 24687%296 81%

18 5. Az ellátórendszer fejlesztéséről szóló tv. (kapacitás, normatíva) •A négy kritikus osztályon betegellátás biztosításához (ellátáshoz való hozzáférés): krónikus ágyakra történő jelentéssel (Csiki Sándor mondása) •Az aktív ágyak csökkentése és a krónikusok emelése, nem jár akkora költségcsökkenéssel, mint mondani szokták.

19 6. A kórház gazdálkodását érintő változások •Hatékonysági kérdés: –Szűkülő források –Kényszerű takarékossági intézkedések –Kérdés, hogy hatékonyabb lesz-e? Ellátás színvonala? •Igazságossági kérdés: –Hozzáférés sérül (előjegyzési idő, szabad orvosválasztás) –Romló gazdasági helyzet: •Egyenetlen minőség (gyógyítás személyi, tárgyi szakmai feltételei sérülnek)

20 6. A kórház gazdálkodását érintő változások (finanszírozás) Konvergencia program= értékválasztás: „ A Kormány célja az, hogy az Egészségbiztosítási Alap kiadásai 2006 és 2009 között a GDP arányában 0,9 százalékponttal csökkenjenek.” Évente 20-25%-os forráskivonás az egészségügyből Egyéb, hagyományos állami feladatok elhanyagolása.

21 5./2.A kórház gazdálkodását érintő változások (finanszírozás) Változások a kórházak finanszírozásában/működtetésében •Onkológiai ellátás átszervezése december 1.-től, érdemi hatás ban jelentkezett •Országos garancia bevezetése január 1.-től •Rendelkezésre állási díj megszűntetése január 1.-től •Degressziós finanszírozás eltörlése július 1.-től •Besorolási szabályok megváltoztatása július 1.-től •Új TVK korlátok meghatározása július 1.-től, április 1.-től és július 1.-től •Krónikus ellátás finanszírozásának átalakítása július 1.-től •Vizitdíj és napidíj bevezetése február 15.-től •Új ágystruktúra meghatározása április 1.-től •Progresszivitási díj megszűnése, sürgősségi ellátás fix díjának módosítása április 1.-től •Forintérték korrekció májusban és júliusban

22 5./3.A kórház gazdálkodását érintő változások ( finanszírozás ) Változások hatásai kórházunkban •Onkológiai ellátás •Országos garancia •Rendelkezésre állási díj •2006 júliusi TVK változások •Krónikus ellátásban •Forintérték emelés 2006 •Vizitdíj és napidíj •Progresszivítási és sürgősségi díj •TVK változások 2007 évben •Kiegészítő díjazás 2007 szept. •Forintérték változás 2007 •-13,5 MFt 2006 I. félév •-16,5 MFt 2006 I. félév •-39 MFt 2006 év •-188 MFt negyedév •-10,5 MFt negyedév •51,2 MFt 2006 év (5-12 hó) •52,7 MFt 2007 I félév (02.15-től) •-16 MFt 2007 év (4-12 hó) •-12 MFt 2007 év (teljes kihasználás mellett…) •150 MFt 2007 év •184 MFt 2007 II. félév •-20 MFt 2006 év (5-12 hó)

23 5./4. A kórház gazdálkodását érintő változások (költségnövelők) •Bértábla változtatás: április 1.-től (20 mFt ( hó) •Energiaárak változása: jelentős mértékben őszétől (12,5 mFt) •ÁFA kulcs emelése: szeptember 1.-től (13 mFt) •Infláció: (90 mFt 2006-ban)

24 5./5.A kórház gazdálkodását érintő változások (bevételcsökkentők költségnövelők összességében) •2006. és évre 900 mFt működési költség hiányzik. – n.é.-re: 655 HBCS –2007. szeptemberében: 154 mFt a „szufficites” költségvetésből 4.n.évre ígéretek vannak…

25 Költségcsökkentő intézkedések: •Intézkedés Megtakarítás (mFt/év •Aneszteziológiai hozzáférés csökkentése: 12,0 •Délutáni műtétek leállítása (ortopédia) • területen kívüliek ellátásának csökkentése 24,0 •Vállalkozói szerződés megszüntetése 6 fő • + 3 cég (orvosi tev.) 53,0 •Szerződés módosítás, díjcsökkentés (orvos)10 fő 14,0 •Szabad szellemi foglalkozásúak (orvos) 10 fő 18,5 •Közalkalmazott orvosokat és diplomásokat érintő intézkedések 9 fő 5,0 •Nyugdíjas főorvos dupla vezetői pótlék megvonása 11 fő 3,0 •Szakdolgozó: munkaidő korlátozások 164 fő 46,0 •Szakdolgozó: létszám leépítés 37 fő 71,0 •Szakdolgozó szabadfoglalkozású szerződés kötése 26 fő 10,0 •Szervezési változások 15,0 •Összesen: 271,5

26 További létszámcsökkentés lehetőségei:

27 A mai magyar egészségügyi dolgozó: •Túlterhelt: –alacsony létszám (van ahol tudatosan, szakmai lobbi) –rengeteg adminisztráció •Kedvetlen: –sok a bizonytalanság –alulfizetettség –politikai támadások –életpálya modell hiánya –kollegalitás hiánya –példák hatása (aneszteziológusok, extrém paraszolvenciások, nyugati bérek) Kiégett. A „reform” súlyosbítja a helyzetet.

28 Értékesített szolgáltatások: •Mosoda: havi 13 tonna 2006-ban, idén 4,5 tonna •Élelmezés: napi 120 adag 2006-ban, 240 idén •Autójavítás kifelé: 7,3 MFt 2006.ban Saját előállítás: •Növénytermesztés 91,5 hektáron •Sertéstartás, havi 60 vágással (~7 tonna)

29 Összefoglalva: Igazságosság: •Ellátáshoz való hozzáférés: –Vizitdíj/napidíj –Várólista/előjegyzés •TVK miatt •Szakember hiány miatt –Ügyeleti átszervezés (takarékosság, munkaidő korlát) •Az ellátás egyenletes színvonala: –A gyógyítás körülményei (tárgyi, személyi, szakmai feltételek)

30 Összefoglalva: Igazságosság •Az eddigi kormányzati intézkedések bizonyíthatóan nem szolgálták az igazságosság javulását a betegellátásban.

31 Összefoglalva: hatékonyság •Bevételek: –OEP bevétel csökken (húzd meg- ereszd meg!) –Önkormányzati támogatás minimális (működéshez semmi) –Saját bevételek (nem lehet példa, helyi sajátosság is) •Kiadások csökkentése: –Létszámcsökkentés korlátai (szakmai színvonal, beteggel való törődés, dolgozói kiégés, szakemberhiány rovására) –Üzemgazdasági szemlélet, kontrolling (minden intézményben, nem túl nagy tartalék) •Minőség, az ellátás hatásossága. –Romlik

32 Összefoglalva: hatékonyság A jelentős bevétel-csökkentés, számos takarékossági intézkedés bevezetésére kényszerítette az intézményeket, de ezek csak részben szolgálták a hatékonyság javulását, sokkal inkább rontották a gyógyítás tárgyi, szakmai és személyi feltételeit.

33 Az eddigi kormányzati intézkedések hatásai a kórházakra: Megrendítették még a korábban stabil kórházak gazdálkodását is. Rontották a betegellátás színvonalát. Nehezítették az ellátáshoz való hozzáférést. DE ez mind az igazi csapás, a több-biztosítós rendszer bevezetésének előjátéka volt csupán.

34 A több biztosítós rendszerről: Meggyőződésem: minden eszközzel meg kell akadályozni: a rászorulókat még nehezebb helyzetbe hozó, a gyógyításból boltot fabrikáló, felelőtlen tervek megvalósítását.

35 Ady Endre: Az élet. „Az élet zsibárusok világa. Egy hangos vásár, melynek vége nincs.” …. és a végén: „Lelkem, szívem kitárom a piacra, Túladok én is minden kincsemen… …De nincs erőm ily módon nyomorulttá válni, Óh, nincs erőm, én édes Istenem!...”

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45 OEP által számított vizitdíj+napidíj (MFt) teljesítésfebrmárcáprmájjún kifizetésmájjúnjúlaugszept Összesen Fogászat 74,1152,4126,0147,3127,2 627,0 Járó gyerek nélkül 4 500,99 031,48 842,29 524,77 312, ,3 Aktív 1 974,64 001,73 077,73 972,03 257, ,1 Krónikus 911,1354,6294,3891,6651, ,9 CT 67,8104,1112,2105,0132,0 521,1 Vizitdíj + napidíj összesen 7 528, , , , , ,4

46 Pincehelyi telephely fedezete •2004: -5 MFt •2005: -23 MFt •2006: -33 MFt •2007 I félév: -23 MFt •Beruházásokkal nem számolva!

47

48 Köszönöm megtisztelő figyelmüket.