A magyar bormarketing lehetőségei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az agrár- és élelmiszeripar az Internet kapujában Előadó: Varga István avagy: az Internet a kapuk előtt.
Advertisements

Jelentés a fizetési mérleg alakulásáról
Magyar Export-Import Bank Rt.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése A turisztikai pályázatok gazdaságélénkítő hatása az Észak-Magyarországi régióban.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
E-Levéltár projekt Vidra András Projektigazgató
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
CROATIA—HUNGARY U E F A EURO 2012 Pályázat. Pályázati folyamat mérföldkövei I. szakasz – Pályázati Szabályzat kiadása – Pályázati.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
NFT I NFT II Hosszú távú cél: az életminőség javítása Általános cél: Az EU átlaghoz viszonyított jövedelmi különbségek mérséklése specifikus.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Stratégiai tervezés.
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Dr. Mikulás Ildikó november 3. A borpiaci helyzet és a borpiaci rendtartás várható reformja.
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Radóczné Kocsis Teréz tudományos munkatárs
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM ÉVES JELENTÉS 2008.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A Dél-dunántúli régió helyzete, fejlesztési lehetőségei és az RFT szerepe a DDOP végrehajtásban Dr. Wekler Ferenc elnök szeptember 14.
Kérdések a második zh-hoz
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Az élelmiszeripari versenyképesség és innováció egyes kérdései
Transznacionális és multinacionális vállalatok
Hungarikumok a Parlamentben II Gyaraky Zoltán főosztályvezető Gőgös Zoltán államtitkár.
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
A fogyasztói tudat befolyásolása a közösségi marketing eszközeivel
Bor és idegenforgalom Közösségi marketing lehetőségei október 03. Monor.
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Ágazati GDP előrejelző modell Foglalkoztatási és makro előrejelzés Vincze János Szirák, november 10.
KEXPORT Klaszter Céljai Őri István KEXPORT Klaszter Bizottság elnöke
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
Pénzügyi-számviteli mutatók
A Nemzeti Fejlesztési Terv
1 „ Beszéljünk végre világosan az energetikáról” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Energetika Október 2.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Szőlészeti és borászati szabályozás. Szabályozás feladatai ► Áruk szabad mozgását és a versenysemlegességet biztosítani (borászati eljárások, jelölés,
A magyar szőlő- és borágazat helyzete
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
Előadás másolata:

A magyar bormarketing lehetőségei Agrár Európa Klub, 2007. szeptember 26. Nemes Richárd Magyar Bormarketing Kht.

Tartalom A magyar borágazat Versenyképesség Működési környezet Belföldi piac Külkereskedelem Marketing – koncepció Nemzeti Bormarketing 2008

A magyar borágazat 100e hektár > 84e hektár 69% fehér, 29% kék 3m hl a világ bortermelésének 1%-a 13e gazdálkodó szervezet 12% külföldi, 80% magyar magán, 8% állami (2000) birtokszerkezet: < 1 hektár elmúlt 2 évtizedben jelentős technológiai és minőségi fejlődés nemzetközi sikerek

Versenyképesség I. AKI: 9 közül utolsók… Termelőalapok ültetvények állapota klimatikus adottságok művelési költségek fajtaszerkezet: hazai vs. világfajta Stratégia és információhiány nincs stratégia sem ágazati, sem vállalati szinten kevés a hálózati kapcsolat, nincs „klaszter” (pl. CA) információhiány: piaci trendek, fogyasztói preferenciák, marketing

Versenyképesség II. Piaci tényezők csökkenő export minőségi borok 15% növekvő import EU és nemzeti szabályozás újvilági liberális szabályozás: víz, sav, chips EU borpiaci reform nemzeti bormarketing: ONIVINS – 9 közül utolsók… FVM – szakmai szervezetek együttműködése K+F haldoklik… gyenge és drága minőség-ellenőrzés

Működési környezet I. EU borpiaci szabályozás reformja Bizottság: termelés csökkentése heves ellenállás nemzeti borítékok kivágás lepárlás helyett szerkezetátalakítás a büdzsé elég, a struktúra nem jó! promóció: ne csak a 3. országok piacai, ill. ne kerüljön át a vidékfejlesztési alapba 2004. előtt 2x ekkora támogatást kapott Magyarország!

Működési környezet II. Nemzetközi kitekintés elmúlt 2 évtized: jelentős átalakulások újvilági termelők előretörése túltermelés nemzetközi kereskedelem jelentős növekedése (92-04: +67%) fogyasztási szokások / trendek változása (90-es évek…) VINEXPO – IWSR prognózis (emelkedő fogyasztás, növekvő értékesítés, legdinamikusabban fejlődő piacok USA, Kína, Oroszország, UK, Brazília) Siker: meg kell tanulnunk alkalmazkodni!

Belföldi piac Kereslet tradicionális borfogyasztók vagyunk (Mo.: 31, EU: 22l/fő/év) elmúlt évtized: borkultúra jelentős fejlődése 92-03: +8,4%, GFK Háztartás Panel: otthoni fogyasztás 04: +4% 05: +5% 06: +13% Kínálat termelésünk 75-80%-a itthon fogy el drasztikus importnövekedés olcsó olasz borok Marketing reklámköltés: AdEx - 05: 262m Ft, 06: 258m Ft (sör: x44!) vannak pozitív példák

Külkereskedelem Export rendszerváltás előtt: Mo. a világ exportjának 5%-át adta után: 2005-ig folyamatos csökkenés, 2006: + 24% in vol kivitel 80%-a: EU 2006: export ár 0,86 EUR / 1,2 USD (glob export: 2,58 USD/l) közel 50% folyó kiszerelés többségben a „basic wine” 95% 3 USD alatt kerül értékesítésre FMCG vs. kultúrtermék csökkenés legfőbb oka: közös marketing hiánya… pozitív példa: Ausztria marketing sikertörténete

Marketing-koncepció stratégiai gondolkodás: ad hoc bormarketinget fel kell váltsa a piacorientált tervezés és vezetés a magyar bor, mint közös márka újrateremtése valós fogyasztói igények, kereslet-orientált termelés marketing-mix (4P) hatékony koordinálása közös értékrend (magas minőségre való törekvés) hosszú távú jövedelmezőség 2005-ben megalakult a magyar borágazat marketing menedzsment szervezete, a Magyar Bormarketing Kht.

Bormarketing Kht. 4 alapító, összesen 13 tag feladatkörök - igények megismerése (marketingkutatás), - piaci lehetőségek feltárása (piackutatás), - stratégiai tervezés (bormarketing stratégia), - célok megvalósítása (bormarketing program), - eredmények mérése, ellenőrzés (forgalmi és kommunikációs hatás). 2006. április: operatív működés jogszabályi háttér rendezése, lobbi tevékenység szakmai alapok megteremtése bormarketing.hu

Jogszabályi háttér I. 8 Ft

Jogszabályi háttér II. az FVM számlájára folyik be a pénz, amit kizárólag közösségi bormarketing és minőség-ellenőrzés céljára lehet felhasználni 40% MgSzH, 60% AMC elkülönített számla AMC mint kifizető ügynökség (pályázatok!) Feladatok Bormarketing Bizottság felállítása a járulékbevétel fogadására alkalmas, EU konform szakmaközi szervezet létrehozása jogszabályok módosítása, újak alkotása (FVM)

Szakmai háttér egyeztetések és megállapodás a szakmai szervezetekkel stratégiai munkacsoport nemzeti bormarketing program tervezete előadássorozat társadalmi egyeztetés

Nemzeti Bormarketing Program Metodika Helyzetértékelés (szekunder kutatás) Stratégiai elemzés Célkitűzések Szakmai egyeztetések Intézkedések és akciók Megvalósítás módja Nemzeti Bormarketing Program

Program 2008 - 2011 3 általános stratégiai cél: a magyar bor összetéveszthetetlen imázsának megteremtése és kommunikálása, a magyar borkultúra népszerűsítése, a borvidékek imázsának erősítése és a borturizmus népszerűsítése.

Belföld Általános cél: saját piacunk „védelme” 3 kiemelt célcsoport - fiatal felnőttek - nők - borbarátok Kiemelt témák bor és egészség bor és gasztronómia Programok fogyasztói kampány célcsoport specifikus programok jól működő és fejlődési potenciállal rendelkező programok támogatása

Külpiacok Általános cél: export növelése (érték, jövedelmezőség) Célcsoport: kizárólag a véleményformálók - sommelier-k, borszakírók - hotel- és étterem menedzserek / tulajdonosok - kereskedők, importőrök - sajtó Kiemelt témák közös márka: Wines of Hungary Programok (csak néhány célpiac!) promóció PR online marketing

Stuktúra

+3P I. MBM Kht = Magyar Bor Rt. beszállítók közös ernyőmárka versenyképes termékportfolió Termékpolitika - stratégiai jelentőségű termékcsoportok - termékfejlesztés: hazai fajták + terroir - rövid távon: válogat - hosszú távon: informálás, befolyásolás

+3P II. Árpolitika árképzés nem piacvezérelt, hanem hagyományos rövid távon - portfolió: jó ár-érték arányú tételek hosszú távon: informálás, befolyásolás Értékesítés információáramlás intenzifikálása networking B2B stratégiai célok egyeztetése, együttműködések (pl. NL)

Pénzügyek   millió Ft jövedéki adóbevétel 5 éves átlaga 1 246 minőség-ellenőrzés (40%) 499 bormarketing (60%) 748 regionális alap (50%) 374 nemzeti alap (50%) országos (70%) 262 külpiaci (30%) 112

Program 2008 -2011

Casus belli… Casus bibendi…

Köszönöm a figyelmet! Nemes Richárd Magyar Bormarketing Kht. E-mail: info@bormarketing.hu Web: www.bormarketing.hu