A külső információk kezelése Információszerzés (jórészt) az Internet segítségével Pető István Gazdasági Informatika Tanszék 2002. október 3.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Klaszterportál, adatbázis DDOP számú pályázat záró rendezvénye Pécs, június 30.
Advertisements

A könyvtár és az Internet mindenkié A világ a könyvtárban, a könyvtár a világban.
IKT = információs és kommunikációs technológia
A Sajtóinfo online kommunikációs szolgáltatásáról Batki Zsolt kommunikációs tanácsadó (ELTE BTK Kommunikáció Tanszék, Sajtóinfo szolgálat),,Marketing,
2006. szeptember 20. Vámospércs "Új szolgáltatások a könyvtárban az Internetre építve" Moldován István OSZK MEK osztály
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Interneten elérhető magyar és nemzetközi adatbázisok
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR AUTO- SZŰRŐ FEJLESZTÉSE TÁBLÁZAT ALAPÚ JELENTÉSEK UTÓLAGOS, BÖNGÉSZŐN BELÜLI TOVÁBB- FELDOLGOZÁSÁRA.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR KUTATÓK ÉJSZAKÁJA SZEPTEMBER 24. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS, OFFLINE.
Új tájékozódási pontok, új tájékoztatási eszközök.
Intranet portál bemutató
Tájékoztató a Kormányzati Ügyféltájékoztató Központról
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
DPR kommunikáció alapelvei
A könyvtár mint a felnőtt képzés helyszíne Tapasztalatok a Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központban.
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Az iskolai könyvtár állománya
2009. április 3. Ficzkó Ildikó Honlapelemzés április 3. Ficzkó Ildikó
Honlapelemzés. miért?  tanulmányok  tapasztalatszerzés  előkészítő munkálatok: honlaptervezés  fejlődés.
Vida Andrea SZTE Egyetemi Könyvtár.
Távoli online adatbázisok használata és FTP
1950-es évek 1960-as évek 1970-es évek 1980-as évek 1990-es évek
Üzleti intelligencia Kecskemét 2007 ősz. BI Business Intelligence Üzleti Intelligencia Bevételnövelő és költségcsökkentő lehetőségek feltárása, döntéstámogatás.
Böngésző programok (Böngészés).
Piac és Profit Pénzünknél maradva! Követeléskezelés eredményesen! Megbízható partnerállomány és követeléskezelés az Opten segítségével!
Csökkentse a nemfizetés kockázatát az Opten segítségével!
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az Opten segítségével!
Pitlik László, Pető István; SZIE GMI GINT1 A számvitelszervezés újszerű informatikai aspektusai SZIE GTK, Pénzügy-számvitel Szakirány Gödöllő, 2004.
Info-Periszkóp Mezőgazdasági külső információs rendszer fejlesztési tapasztalatai Pető István – Szent István Egyetem, Gödöllő Gazdasági Informatika Tanszék.
Az eFARMER projekt és kapcsolódása a magyar agrárgazdasághoz Dr. Pitlik László SZIE Gazdasági Informatika Tanszék KKVE Budapest, január 21.
My-X Hírlevél: március A tartalomból: SCORE vs. FRAMINGHAM: Egyedi „biometriai” elemzések rendszerszintű kockázata Médiatorta a meteorológiai előrejelzések.
A számvitelszervezés újszerű informatikai aspektusai
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR)
Vezetői Információs Rendszer Kialakítása a Szegedi Tudományegyetemen Eredmények - Tapasztalatok Vilmányi Márton.
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
„A finnugor örökség digitalizálása és automatizált feltárása” szeptember 14. Hungarológia és a Magyar Elektronikus Könyvtár Moldován István Országos.
Könyvtár egy kicsit másképp - a Magyar Elektronikus Könyvtárról és legújabb fejlesztéseiről Szombathely, Góczán Andrea OSZK, MEK osztály.
”A magyar Elektronikus Könyvtár megújulása, új szolgáltatásai” Moldován István OSZK MEK osztály Országos Széchényi Könyvtár Tudományos.
Nemzetközi összefogás az ökológiai gazdálkodás e-learning oktatásáért
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
A társadalmi egyeztetés alapfogalmai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője február.
A gyógyító információ Dr. Vasas Lívia MOKSZ elnök Január 12. Nyíregyháza.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
TÉRÍTÉSES INFORMÁCIÓS SZOLGÁLTATÁSOK = TISZ. JÓ TUDNI… 1. Miért működtetjük a TISZ-t? 2. Miért számítunk fel költségeket?
Vállalati tanácsadás pályázatainak értékelése
IKT struktúra.
Politika, képviselő, információ Kerekes Pál jún. 6. MIBE Konferencia.
A Microsoft Üzleti Intelligencia megoldása és platformja
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Iskola-egészségügyi Konferencia augusztus Informatikai lehetőségek az iskola/ifjúság-egészségügyi munkában Wenhard Andrea egészségügyi szakközgaszdász.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
Weblap-szerkesztés. Információs hálózati szolgáltatások Internet fontosabb szolgáltatásai (szóbeli) Elektronikus levelezési rendszer használata (szóbeli)
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Adattár alapú Vezetői Információs Rendszer (AVIR) Fejérvári Bence március 26.
Piac és Profit Csökkentse a nemfizetés kockázatát az OPTEN segítségével!
AZ ON-LINE ELEMZÉSI SZOLGÁLTATÁSOK FEJLESZTÉSE A MEZŐGAZDASÁGI VÁLLALKOZÁSOK SZÁMÁRA Pisartsov Andrei Nik.
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
Kereskedelmi és információs rendszer a zöldségtermesztés területén …avagy az információs szövetkezés támogatása Pető István
Gazdasági informatika - bevezető …avagy miért emlegetünk szakdolgozat írást informatika címén???
Beszerzések hatékonyság növelése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Integrált könyvtár rendszer (IKR)
Internet és kommunikáció
Navigáció az Interneten:
A SZIE GTK Gazdasági Informatika Tanszék projektjei
Business Intelligence (Üzleti Intelligencia)
Networkshop 2019 Győr, április 26.
Előadás másolata:

A külső információk kezelése Információszerzés (jórészt) az Internet segítségével Pető István Gazdasági Informatika Tanszék október 3.

Az előadás tartalma  A külső információ mibenléte, csoportjai, jellegzetességei  A külső információ menedzsmentjének néhány szempontja  A fontosabb információforrások bemutatása

Külső információk pozíciója a vállalatban VÁLLALAT InputOutput TőzsdeKözigazgatás BankokStat. hivatalMédia Információ- áramlás Anyag- és pénzáramlás A vállalat környezete

A külső információk jellemzői  Általában stratégiai-taktika célokat szolgál  Jellemző funkciók:  A tevékenység korlátainak megszabása (pl. törvények, hitellehetőségek)  Benchmarking-jellegű összevetés támogatása (pl. statisztikai adatok)  A számszerűsítés sokszor nehezebb (szöveges adatformátum)  Adatszolgáltatótól való függés:  Adatok helytállósága  Adatok formátuma (csatornák általában nem szabványosak)  Hozzáférés stabilitása

Melyek a külső információk főbb csoportjai? Törvényi szabályozás Erőforrás- adatok Termékekkel kapcs. adatok Természeti és gazdasági környezet Központi szervezetek Finanszírozási lehetőségek Ágazati szereplők

Mi lehet a hasznosságuk?  A tevékenység korlátainak definiálása  piaci pozíció jobb meghatározása  Összehasonlítás a konkurens illetve a potenciálisan konkurens cégekkel  piaci pozíció és lehetőségek feltárása  Alternatívák szélesebb körű áttekintése  eredményesebb döntés  Jobb elemzések, előrejelzések készítése

Hibák a (külső) információk menedzsmentjében  A meglévő információkat nem tudják helyesen elosztani a szervezetekben (és a szervezetek között)  A vezető nem tudja, melyik információhoz hogyan juthat hozzá  Túlzott „adat-áradat”  Adatminőségi gondok (inkonzisztencia, pontatlanság, elkésettség, rossz formátum)  A technológia mindenhatósága

Szempontok a (külső) információs rendszerek fejlesztéséhez  Szigorú minőségbiztosítás:  Konzisztens adatbázisok  A szolgáltató kötelezettségei és jogai (vö. közpénzen gyűjtött adatok)  Törvényi szabályozások illetve eseti SZMSZ-ek  Technológiai megfontolások:  Illeszkedés a belső IR-hez (szabványosítás)  Strukturáltság (források indexálása)  Magas szintű adatminőség (frissesség, pontosság, forrásmegjelölése, stb.)

Hogyan jussunk hozzá? (Nem számítógéphez kötött formák)  A médián keresztül (újságok, rádió, televízió, teletext, SMS-szolgáltatás)  „Papír alapú” forrásokból (telefonkönyv, statisztikai kiadványok, szaklapok, szóróanyagok, könyvtár, stb.)  Személyes megjelenéssel (kiállítások, bemutatók)  Telekommunikációs eszközök (telefon, fax, telex)  Személyes megjelenéssel (tárgyalások, konferenciák, tanfolyamok, képzések)  Információs brókerek igénybevételével  „Informális” forrásokból (pl. folyosói beszélgetésektől az illegális megoldásokig) Nem interaktív formákInteraktív formák

Hogyan jussunk hozzá? (Számítógéphez kötött formák)  Keresés az Interneten (vagy más IT-eszközön)  Szervezeti honlapokon keresztül  URL-katalógusok segítségével  Online adatbázisokból  EDI-kapcsolatokon át  Integrált külső információs rendszerekből

Keresés IT-eszközökön Milyen módszerrel? Hol?Mit? Dokumentum- keresés Meghajtókon (floppy, winchester, CD, Intranet) Állományokat Tartalom- keresés Állománylistában (valamely meghajtón) vagy egy állományban Meghatározott karaktersort

Keresés az Interneten  Szabad böngészés  Katalógusokban  URL-katalógusok (pl. Yahoo, Startlap-család, MAINFOKA)  Könyvtári katalógusok  online adatbázis  Keresőgépek segítségével (pl. Altavista, Google, Lycos)

Példa: Internetes keresőgép

Szervezeti honlapok  Elsősorban speciális témákban – azokban viszont mélyrehatóan kell informálniuk  A tartalom és forma – a hasznosság és használhatóság kérdése  Elérhető-e az összes elvárható adat (pl. szervezeti séma, intézményi név- és címtár, ügyrend)?  Frissítik-e rendszeresen a tartalmat?  Megtalálható-e a bejegyzések dátuma?  Feltüntetik-e a bejegyzések forrását (illetve illetékesét)?  Tovább-feldolgozhatók-e az adatok?  Kellően komfortos-e a honlap?

Példa: minisztériumi honlap

URL-katalógusok  Gyors tájékozódás az adott témában  A források jól strukturált formában érhetők el  Általában kézi létrehozás és karbantartás:  Teljesség nem biztosítható  Frissesség kérdéses  Hasznosság változó Lehetséges előnyökLehetséges hátrányok

Példa: URL-katalógus-család dss.lap.hu tozsde.lap.hue-business.lap.hue-learning.lap.hu marketing.lap.huerp.lap.hu ado.lap.hu logisztika.lap.hu eu.lap.hubank.lap.hu informatika.lap.huprogramozas.lap.hu mezogazdasag.lap.huipar.lap.hu kormanyzat.lap.hu

MAINFOKA Példa: Mezőgazdasági hivatkozás-katalógus

Online adatbázisok  Nagy mennyiségű – jellemzően számszerű – adat prezentálása  Leválogatási, szűrési és elemzési lehetőségek  Adattárházak (DWH) – Adatbányászat (DM)  Tovább-feldolgozhatóság lehetősége

Példa: Online agrárgazdasági adatbázisok

Példa: Online könyvtári katalógus

EDI-kapcsolatok  Electronic Data Interchange – közvetlen elektronikus kapcsolat a partnerek között  Pozitívumok:  Adatfeldolgozáshoz kapcsolódó költségek csökkenés  Folyamatok jobb összhangja  Új módszerek támogatása (pl. Just-in-Time)  Hibalehetőségek kiküszöbölés  Negatívumok:  Magas szintű szabványosítást igényel (szervezeti és adatkezelési oldalról)  Merev struktúrákat hozhat létre (magas követelmények az új partnerekkel szemben)

„A” cég EDI- rendszer „C” cég EDI- rendszer „B” cég EDI- rendszer Elektronikus jegyző „D” cég EDI- szolg. Bérlet vonal Telefon ISDN Internet

Az XML és az EDI  Különválasztani a tartalmat a formától  Szabadon definiálható jelölőelemek HTML-nyelvXML-nyelv Cím Tartalom Könyv írója Könyvcím Fejezet címe Szöveg1 Szöveg2  Fontos szerep az információszolgáltató megoldásokban (pl. EDI-kapcsolatok):  Relációs adatbázisok adatainak mozgatása  (Szöveges) dokumentumok önleíró adattartalommal

Integrált külső információs rendszerek  Az előző források valamilyen szintű összefogása egy rendszerbe  Információs szövetkezés  Illeszkedés a belső információs rendszerhez:  A „menedzser fejében” (pl. szöveges ágazati jelentések)  Tovább-feldolgozható adatok kinyerés (pl. letölthető statisztikák, katalógusok)  Tényleges integráció  „Automatikus” adathozzáférés – EDI-szerű illeszkedés (pl. automatikus benchmarking az ágazati adatokkal, erőforrásadatok közvetlen bevonása a tervezésbe)  Saját adatok elemzése – GIS-logika (pl. online szakértői és előrejelző rendszerek, meteorológiai előrejelzés saját mérésekből)

Példa: A Kormányzati Portálba integrált szolgáltatások

Példa: Mezőgazdasági integrált külső információs rendszerterv Info-Periszkóp