A külső információk kezelése Információszerzés (jórészt) az Internet segítségével Pető István Gazdasági Informatika Tanszék október 3.
Az előadás tartalma A külső információ mibenléte, csoportjai, jellegzetességei A külső információ menedzsmentjének néhány szempontja A fontosabb információforrások bemutatása
Külső információk pozíciója a vállalatban VÁLLALAT InputOutput TőzsdeKözigazgatás BankokStat. hivatalMédia Információ- áramlás Anyag- és pénzáramlás A vállalat környezete
A külső információk jellemzői Általában stratégiai-taktika célokat szolgál Jellemző funkciók: A tevékenység korlátainak megszabása (pl. törvények, hitellehetőségek) Benchmarking-jellegű összevetés támogatása (pl. statisztikai adatok) A számszerűsítés sokszor nehezebb (szöveges adatformátum) Adatszolgáltatótól való függés: Adatok helytállósága Adatok formátuma (csatornák általában nem szabványosak) Hozzáférés stabilitása
Melyek a külső információk főbb csoportjai? Törvényi szabályozás Erőforrás- adatok Termékekkel kapcs. adatok Természeti és gazdasági környezet Központi szervezetek Finanszírozási lehetőségek Ágazati szereplők
Mi lehet a hasznosságuk? A tevékenység korlátainak definiálása piaci pozíció jobb meghatározása Összehasonlítás a konkurens illetve a potenciálisan konkurens cégekkel piaci pozíció és lehetőségek feltárása Alternatívák szélesebb körű áttekintése eredményesebb döntés Jobb elemzések, előrejelzések készítése
Hibák a (külső) információk menedzsmentjében A meglévő információkat nem tudják helyesen elosztani a szervezetekben (és a szervezetek között) A vezető nem tudja, melyik információhoz hogyan juthat hozzá Túlzott „adat-áradat” Adatminőségi gondok (inkonzisztencia, pontatlanság, elkésettség, rossz formátum) A technológia mindenhatósága
Szempontok a (külső) információs rendszerek fejlesztéséhez Szigorú minőségbiztosítás: Konzisztens adatbázisok A szolgáltató kötelezettségei és jogai (vö. közpénzen gyűjtött adatok) Törvényi szabályozások illetve eseti SZMSZ-ek Technológiai megfontolások: Illeszkedés a belső IR-hez (szabványosítás) Strukturáltság (források indexálása) Magas szintű adatminőség (frissesség, pontosság, forrásmegjelölése, stb.)
Hogyan jussunk hozzá? (Nem számítógéphez kötött formák) A médián keresztül (újságok, rádió, televízió, teletext, SMS-szolgáltatás) „Papír alapú” forrásokból (telefonkönyv, statisztikai kiadványok, szaklapok, szóróanyagok, könyvtár, stb.) Személyes megjelenéssel (kiállítások, bemutatók) Telekommunikációs eszközök (telefon, fax, telex) Személyes megjelenéssel (tárgyalások, konferenciák, tanfolyamok, képzések) Információs brókerek igénybevételével „Informális” forrásokból (pl. folyosói beszélgetésektől az illegális megoldásokig) Nem interaktív formákInteraktív formák
Hogyan jussunk hozzá? (Számítógéphez kötött formák) Keresés az Interneten (vagy más IT-eszközön) Szervezeti honlapokon keresztül URL-katalógusok segítségével Online adatbázisokból EDI-kapcsolatokon át Integrált külső információs rendszerekből
Keresés IT-eszközökön Milyen módszerrel? Hol?Mit? Dokumentum- keresés Meghajtókon (floppy, winchester, CD, Intranet) Állományokat Tartalom- keresés Állománylistában (valamely meghajtón) vagy egy állományban Meghatározott karaktersort
Keresés az Interneten Szabad böngészés Katalógusokban URL-katalógusok (pl. Yahoo, Startlap-család, MAINFOKA) Könyvtári katalógusok online adatbázis Keresőgépek segítségével (pl. Altavista, Google, Lycos)
Példa: Internetes keresőgép
Szervezeti honlapok Elsősorban speciális témákban – azokban viszont mélyrehatóan kell informálniuk A tartalom és forma – a hasznosság és használhatóság kérdése Elérhető-e az összes elvárható adat (pl. szervezeti séma, intézményi név- és címtár, ügyrend)? Frissítik-e rendszeresen a tartalmat? Megtalálható-e a bejegyzések dátuma? Feltüntetik-e a bejegyzések forrását (illetve illetékesét)? Tovább-feldolgozhatók-e az adatok? Kellően komfortos-e a honlap?
Példa: minisztériumi honlap
URL-katalógusok Gyors tájékozódás az adott témában A források jól strukturált formában érhetők el Általában kézi létrehozás és karbantartás: Teljesség nem biztosítható Frissesség kérdéses Hasznosság változó Lehetséges előnyökLehetséges hátrányok
Példa: URL-katalógus-család dss.lap.hu tozsde.lap.hue-business.lap.hue-learning.lap.hu marketing.lap.huerp.lap.hu ado.lap.hu logisztika.lap.hu eu.lap.hubank.lap.hu informatika.lap.huprogramozas.lap.hu mezogazdasag.lap.huipar.lap.hu kormanyzat.lap.hu
MAINFOKA Példa: Mezőgazdasági hivatkozás-katalógus
Online adatbázisok Nagy mennyiségű – jellemzően számszerű – adat prezentálása Leválogatási, szűrési és elemzési lehetőségek Adattárházak (DWH) – Adatbányászat (DM) Tovább-feldolgozhatóság lehetősége
Példa: Online agrárgazdasági adatbázisok
Példa: Online könyvtári katalógus
EDI-kapcsolatok Electronic Data Interchange – közvetlen elektronikus kapcsolat a partnerek között Pozitívumok: Adatfeldolgozáshoz kapcsolódó költségek csökkenés Folyamatok jobb összhangja Új módszerek támogatása (pl. Just-in-Time) Hibalehetőségek kiküszöbölés Negatívumok: Magas szintű szabványosítást igényel (szervezeti és adatkezelési oldalról) Merev struktúrákat hozhat létre (magas követelmények az új partnerekkel szemben)
„A” cég EDI- rendszer „C” cég EDI- rendszer „B” cég EDI- rendszer Elektronikus jegyző „D” cég EDI- szolg. Bérlet vonal Telefon ISDN Internet
Az XML és az EDI Különválasztani a tartalmat a formától Szabadon definiálható jelölőelemek HTML-nyelvXML-nyelv Cím Tartalom Könyv írója Könyvcím Fejezet címe Szöveg1 Szöveg2 Fontos szerep az információszolgáltató megoldásokban (pl. EDI-kapcsolatok): Relációs adatbázisok adatainak mozgatása (Szöveges) dokumentumok önleíró adattartalommal
Integrált külső információs rendszerek Az előző források valamilyen szintű összefogása egy rendszerbe Információs szövetkezés Illeszkedés a belső információs rendszerhez: A „menedzser fejében” (pl. szöveges ágazati jelentések) Tovább-feldolgozható adatok kinyerés (pl. letölthető statisztikák, katalógusok) Tényleges integráció „Automatikus” adathozzáférés – EDI-szerű illeszkedés (pl. automatikus benchmarking az ágazati adatokkal, erőforrásadatok közvetlen bevonása a tervezésbe) Saját adatok elemzése – GIS-logika (pl. online szakértői és előrejelző rendszerek, meteorológiai előrejelzés saját mérésekből)
Példa: A Kormányzati Portálba integrált szolgáltatások
Példa: Mezőgazdasági integrált külső információs rendszerterv Info-Periszkóp