Az autizmus spektrum zavarok klinikai megjelenése ORSZÁGOS GYERMEKEGÉSZSÉGÜGYI INTÉZET 2010. Április 13. Prekop
AUTIMUS TÖRTÉNETE A TUDOMÁNYBAN (Frith) autos (gör)= önmaga 1801. ITARD Victor az aveyroni fiú 1809. HASLAM Idiot Savant 1911. BLEUER Skizofrénia egyik tünete, DEFINIÁLTÁK: 1943. KANNER USA 1944. ASPERGER AUSZTRIA A SZÉPIRODALOMBAN CSIPKERÓZSIKA (Grimm) BOLONDMESÉK (népmesék) SAKKNOVELLA (Zweig) … Prekop
HANS ASPERGER 1906-1980 (Fuentes) „nem vesznek fel szemkontaktust, …rövid pillantásokkal vesznek tudomást környezetükről… …sok …a sztereotip mozgás..., …beszédhasználat mindig abnormális… …kizárólag saját indítékaik vezérlik, helyzettől, elvárásoktól függetlenül… „…nem rávehetőek, hogy tanuljanak a felnőttektől, tanítóiktól… …érdeklődési körük izolált… …kiváló képességük lehet az elvont gondolkodásra… …új, egyéni szavakat alkotnak” … Prekop
LEO KANNER 1894-1981 …”A kezdetektől fennálló, szélsőséges autisztikus magány jelentése: a gyermek, ahol csak lehet, figyelmen kívül hagy, kizár mindent, ami a külvilágból hat rá. Jó a kapcsolata a tárgyakkal, érdeklődik irántuk, órákig eljátszik velük… …Az emberekkel való kapcsolata más… viselkedését a mély magányosság uralja… …Az állandósághoz való ragaszkodás: …tevékenysége monoton módon korlátozott, repetitív, artikulációja…az állandóság fenntartásához való, kínosan rögeszmés ragaszkodás irányítja… Az elszigetelt képességekről : …A beszélni tudó gyermekek meghökkentő szókincse, kitűnő visszaemlékezése a több évvel korábbi eseményekre, fantasztikus memóriája, a versek és nevek bemagolása, bonyolult minták, képsorok pontos felelevenítése terén…” Prekop
AUTIZMUS A WHO DIAGNOSZTIKUS RENDSZERÉBEN BNO-10 F 84 Pervazív fejlődési zavarok A zavaroknak olyan alcsoportja, melyben a reciprok szociális interakciók és a kommunikációs sémák minőségi abnormalitása észlelhető, melyek az egyén funkcióit minden helyzetben meghatározzák. F 84.0 Gyermekkori autizmus F 84.1 Atípusos autizmus F 84.2 Rett-szindróma F 84.3 Egyéb gyermekkori dezintegratív zavar F 84.4 Mentális retardációval és sztereotip mozgászavarral társult túlzott aktivitás F 84.5 Asperger-szindróma F 84.8 Egyéb pervazív fejlődési zavar F 84.9 Nem meghatározott pervazív fejlődési zavar Prekop
AUTIZMUS F 84.00 I. abnormális vagy károsodott fejlődés 3 éves kor előtti kezdettel, a pszichopatológia 3 területén jellegzetes abnormális funkciók: II. reciprok szociális interakciók, III. kommunikáció, IV. szűk körű, ismétlődő sztereotip viselkedés. A meghatározott diagnosztikus kritériumokon túl, számos nem specifikus probléma észlelhető, mint fóbiák, alvás és táplálékozási zavarok, dührohamok, (önmaga felé irányuló) agresszió. Prekop
RETT-SZINDRÓMA F 84.2 Csak lányoknál ? , normál fejlődést követően a 7. hónap és a 24. hónap között indul. 1. a beszéd, motoros készségek, a kézhasználat részleges vagy teljes elvesztése, amit a fej növekedésének a lassulása kísér, 2. célirányos kézmozgások elvesztése, kézszorítási sztereotípia ,hiperventilláció 3. a szociális és játékfejlődés érintett, de a közösségi érdeklődés megtartott. 4. 4 éves kor körül törzsi ataxia és apraxia kezd kialakulni, és ezt követően gyakran choreoatetoid mozgászavar 5. súlyos mentális retardáció többnyire elkerülhetetlen szövődmény. Korai tünetei emlékeztetnek az autizmus jellegzetes megnyilvánulásaira. Prekop
Ajánlott kifejezés: Autizmus spektrum zavar ASPERGER SZINDRÓMA F 84.50 Bizonytalan nosologiai tétel, megtalálható az autismusra jellemző reciprok szociális interakciók minőségi abnormalitása, amihez az érdeklődés és az aktivitások korlátozott, ismétlődő, sztereotip repertoárja társul. Az autizmustól alapvetően megkülönbözteti, hogy hiányzik a nyelvi vagy kognitív fejlődés késése vagy retardációja. Gyakran társul kifejezett ügyetlenséggel. Határozott tendencia észlelhető, hogy az abnormalitások egészen a serdülőkorig vagy a felnőttkorig fennálljanak. Kora felnőtt korban pszichotikus epizód társulhat hozzá. F 84.8 Egyéb pervazív fejlődési zavar F 84.9 Nem meghatározott pervazív fejlődési zavar Ajánlott kifejezés: Autizmus spektrum zavar Prekop
EPIDEMIOLÓGIA Az esetek számának növekedése mutatkozik Fombonne,E.: PDD 67,5/10.000 Autizmus 10/10.000 Asperger sy. 2,5/10.000 Baird et al.: PDD 57,9/10.000 Chakrabati: PDD 61,3/10.000 Scott et al.: PDD 57/10.000 Nemek szerinti arány Fombonne: Autizmus – 3:1 Atípusos autizmus – 3:1 Asperger sy – 8:1 Prekop
EÜ MINISZTÉRIUM SZAKMAI IRÁNYELVE Az autizmusról/autizmus spektrum zavarairól (Pszichiátriai Szakmai Kollégium , Autizmus Alapítvány : Dr. Balázs, Dr . Stefanik) A dokumentumban az „autizmus” szót használjuk, tág értelemben, a teljes spektrumot beleértve, kivéve ott, ahol a megkülönböztetésnek jelentősége van (az „autisztikus” kifejezés: jelző). Bevezetés Az autizmus közvetlenül illetve közvetve (szűk család) minimum a lakosság 1-1,5 %-t érinti. Korai diagnózist és élethosszig tartó, nagyon különböző szintű gondozást kíván, amely multidiszciplináris feladat. Az „Irányelv” a jelenlegi tudományos evidenciákon és szakmai konszenzuson alapuló jó gyakorlatot tükrözi, összhangban a 7.8. pont alatt felsorolt nemzetközi szakmai ajánlásokkal, publikációkkal,illetve a hivatkozott szakirodalom releváns részével. Prekop
A DIAGNOSZTIKUS FOLYAMAT SZINTJEI 1. alapellátási szint; 2. gyermekpszichiátriai (pszichiátriai) szint / kivizsgálás; 3. tercier vizsgálati lehetőség / szint; Prekop
SZAKEMBER IGÉNY Az autizmus területén klinikai gyakorlattal rendelkező: gyermekpszichiáter-, pszichiáter szakorvos, pszichológus, gyógypedagógus, a szükséges vizsgálattól függően más bevonandó szakember, pl. gyermekneurológus, neurológus. Optimális: a multidiszciplináris team. Prekop
AZ ELLÁTÓRENDSZER FELADATAI Legkorábban a gyermekgyógyász vetheti föl az autizmus gyanúját - a szülői panasz, védőnői megfigyelés miatt, vagy az általános fejlődési szint követése során végzett rutin fejlődésneurológiai vizsgálat eredményeként, a típusos gyanújelek informális megfigyelése, a gyermekkel való interakció alapján, vagy célzott szűrővizsgálatra építve. A célzott vizsgálat indikációjának alapjai: Általános fejlődési elmaradás irányában (Filipek 2000 alapján) fejlődés-neurológiai vizsgálat indikációja, ha 12 hónap: nincs gagyogás, gesztus (pl. pápá és mutatás); 16 hónap: szavakat sem használ 24 hónap: kétszavas mondatok hiánya (nem csak echolália); bármikor: funkcióvesztés. ha a fentieken túl vagy önmagában: szociális és kommunikációs készségekben elmaradást, szokatlan devianciát és/vagy maladaptív viselkedési tünetek megjelenését észleli a gyermekgyógyász vagy védőnő. Prekop
SZOKATLAN KORAI VISELKEDÉSI TÜNETEK, HIÁNYZÓ KÉSZSÉGEK a tekintet megfelelő spontán alkalmazása a szemkontaktussal kísért, meleg, örömteli arckifejezések használata az érdeklődés vagy öröm megosztás, a névre adott válasz, a szemkontaktus, az arckifejezés, a gesztusok és a hangadás koordinációja, a rá-, és megmutatás szokatlan prozódia; a test, a karok, a kezek, vagy az ujjak repetitív mozgásai vagy tartása; tárgyakkal végzett repetitív mozdulatok. Prekop
AZ AUTIZMUS KIALAKULÁSÁNAK VALÓSZÍNŰ ÖSSZEFÜGGÉSEI Biológiai okok genetikai, kromoszómális, anyagcsere, vírusok, immuntolerancia, perinatális károsodás(ok) Következmények Tartós károsodás az idegrendszer fejlődésében Agyi funkciózavarok: Az ingerfeldolgozás zavarai Naiv tudatelméleti deficit Végrehajtó funkciók zavara Központi koherencia deficit Tünetek: kognitív – kommunikáció - szocializáció Prekop
AZ INGERFELDOLGOZÁS ZAVARÁRA UTALÓ TÜNETEK Fokozott szenzomotoros élménykeresés, ingerkerülés sztereotípiákkal, repetitív késztetésekkel, „fóbiákkal” (Bogdashina) Végrehajtó funkciózavarok tágabb összefüggései vesztibuláris és taktilis ingerek túlzott sajátos keresse, kerülése, alak-háttér rendezés zavarai az ingerek kiválasztása szempontjából megtervezendő, vagy konstruktív dolgok iránti csökkent érdeklődés, ill. azok kerülése (Ayres) Gestalt:, „EXEL tábla memória”, rendszerben gondolkodás (Cohen) Prekop
LÁTÁS Bogdashina, O. 2003. túlérzékenység: Fényben eltakarja a szemét, folyamatosan lefelé néz csökkent működés: Vonzza a fény, a kezét , a mozgó, pörgő tárgyakat nézi Prekop
HALLÁS túlérzékenység: befogja a fülét, minden zajra felriad, fél a kutyaugatástól, a hajvágó olló hangjától, mintha igyekezne saját hangjával kizárni a bejövő zajokat csökkent működés: keresi a zajforrásokat, konyhában, közlekedésben szeret lenni, vagy maga kelt zajokat papírtépéssel, tárgyak dobálásával, ajtócsapkodással, stb. Prekop
TAPINTÁS túlérzékenység: érintéstől elhúzódik, új textíliákat elutasít, kerüli a maszatot ételben, játékban, élénken reagál a hőmérséklet változásaira, fájdalomra csökkent működés: önmaga „gyártja” az ingereket, nehéz, durva felületeket, szűk ruhákat, érintést, szorítást kedveli Prekop
SZAGLÁS túlérzékenység: szobatisztasági problémák, menekül izgatott lesz szagoktól (lovarda), nem (nehezen) vált ruhát, kerüli az illatokat, az emberek társaságát csökkent működés: keresi a szagok, erős illatok forrását, szagolgat, esetleg bepisil, székletével„játszik” Prekop
ÍZLELÉS túlérzékenység: étkezésben válogatós, nyelve hegyét használja ízlelésre, bizonyos ételeket korlátlanul fogyasztana csökkent működés: mindent a szájába vesz, rágcsál, lenyel (PICA), a szokatlan, intenzív, ízkombinációkat kedveli Prekop
„ÖNÉRZÉKELÉS” (proprioceptív) túlérzékenység: furcsa testhelyzetek iránti vonzódik, ügyetlen a finom-mozgása, teljes testtel fordul valami irányába,(a testrészek differenciált mozgatása korlátozott) csökkent működése: gyenge izomtónus, nem érzi saját éhségét, fájdalmat, ügyetlen a mozgása, nincs tudatában saját mozgásos sztereotípiáinak Prekop
EGYENSÚLY túlérzékenység: fél a mozgásos játékoktól, magasságtól, instabil, egyenetlen, felületektől, kerüli a feje pozícióját megváltoztató helyzeteket, megrémül, ha a lába elhagyja a talajt, csökkent működés: nagymozgásos sztereotípiákat keresi, (forgó fotelban, hintán, magasságban szeret lenni) Prekop
A NAIV TUDATELMÉLET ZAVARA A naiv tudatelmélet képesség tesz minket arra, hogy gondolatokat, érzelmeket, szándékokat tulajdonítsunk másoknak, és mások viselkedését ezekből a mentális állapotokból eredeztessük. Ezért vagyunk képesek a komplex emberi viselkedést értelmezni magyarázni előre jelezni, „bejósolni” E készség sérülésével a személy nem képes mások belső állapotait reprezentálni, elképzelni ezek nem hatnak viselkedésnek vezérlésére, szociális viselkedésére és kommunikációjára, A viselkedésben a társas kölcsönösség, a kétirányúság hiánya, károsodása mutatkozik. Prekop
A „GONDOLATOLVASÁS” ELSAJÁTÍTÁSÁSNAK ELMÉLETE SZÁNDÉK AZONOSÍTÁS Mozgásos ingerek osztályozása primitív szándékosságot mutató mentális állapotok szerint. TEKINTET AZONOSÍTÁS Szem, vagy szem-szerű ingerek felismerése Tekintet irányának kiszámítása Egyszerű következtetések alkotása mások tekintetéről KÖZÖS/MEGOSZTOTT FIGYELEM Háromoldalú reprezentációk építése (e én és a tárgy, amit közösen vizsgálunk IV. TUDATTEÓRIA ToM (THEORY OF MIND) Mentális állapotokról való fogalmak kifejezve: pl.: TUDOM, HOGY TUDOM, ÉRZEM, TUDOM, HOGY NEM TUDOD, stb. E tudás tárolása, spontán, helyes alkalmazása Prekop
KIVITELEZÉSI FUNKCIÓK ZAVARA: „KIGONDOLNI, MEGCSINÁLNI” A viselkedés (távoli) célok érdekében történő összerendezése - koordináció - cél és körülmények felmérése valóság monitorozása - viselkedési terv készítése - A célszerű viselkedés rugalmas kivitelezése Sérülése:komplex, célvezérelt viselkedés zavara sztereotip, repetitív viselkedésmintázatok, beszűkült érdeklődés - perszeverációs hibák - késleltetési képesség zavara FEJLŐDÉSI KÉSÉS FUNKCIONÁLIS ZAVAROK Prekop
A KÖZPONTI KOHERENCIA – DEFICIT MEGNYILVÁNULÁSAI Kommunikáció: kommunikáció zavarai - sajátos szóhasználat, sztereotip beszéd, szószerinti értelmezés - echolália Kognitív zavarok: - észlelési sajátosságok - mechanikus memória - figyelmi problémák - kontextus-függetlenség Társas kölcsönösség: - kétirányú kapcsolatok zavarai - gondolatolvasás a szemkontaktus funkcionális használatával, érzelmek felismerésének zavarai, beleélés problémái Prekop
ÁTLAGOS ÉS „AUTISZTIKUS” FEJLŐDÉS 12 HÓNAPOS KOR TÁJÁN Társas viselkedés mások arcát figyeli , hogy megértse pl. min, miért nevet, ránevet a másik személyre – felnőttel, kortárssal való kontaktus keresése, mások viselkedését utánozza Közös figyelem kezdeményezése, fenntartása Tekintet irányának változtatása a tárgy és a másik személy arca között, Érzelmek kifejeződése - distressz - dühkitörések Kommunikáció - gagyog, ciklizál , szavakat utánoz, spontán mond, gesztikulál, - felé irányuló beszéd megértése, instrukciók követése „Autisztikus” viselkedési tünet lehet Öningerlő viselkedés - fülek befogása - neve hallatán nem fordul a hangforrás irányába elrévedő tekintet - Látszólag indokolatlan érzelem megnyilvánulások, sírás, nevetés : Prekop
közös figyelmet kezdeményező rá- vagy megmutatás szociális érdeklődés AUTIZMUSRA UTALÓ ELŐJELEK 18 HÓNAPOS KOR TÁJÁN CHAT (Checklist for Autism in Toddlers) (Cohen) Hiányzó viselkedés: szerepjáték közös figyelem közös figyelmet kezdeményező rá- vagy megmutatás szociális érdeklődés szociális játék Tapasztalható viselkedés: érintő mutatás funkcionális játék ép motoros fejlődés Prekop
(PIA) SZÜL INTERJÚ (Stone, Hogan) Szülők által leggyakrabban felismert tünetek, panaszok: 1. Szociális kapcsolatok, 2. Kölcsönös kapcsolatok, 3. Motoros utánzás, 4. Nem verbális kommunikáció, 5. Nyelvi megértés, 6. Tárgyhasználat zavarai Szülők számára kevésbé feltűnő tünetek: 1. Érzelmi válaszok, 2. Észlelési sajátosságok, 3. Mozgásos viselkedés zavarai, 4. Azonossághoz való ragaszkodás Prekop
CÉL A KORAI DIAGNÓZIS A szülők panaszai a védőnői státuszlappal is többé-kevésbé követhetők A speciális vizsgálatokat mielőbb érdemes kezdeményezni. A korai diagnózis lehetőséget ad - szülők képzésére - a gyerek mielőbbi fejlesztésére, - a későbbi viselkedésproblémák elkerülésére, - az érdekvédelemre - … Prekop
1021. Budapest Lipótmezei út 5. Tel.: 392-14-00, e-mail: info@vadasnet.hu Prekop
VADASKERT ALAPÍVÁNY - AUTIZMUS MUNKACSOPORT Az autizmussal foglalkozó szakmai műhelyekhez hasonlóan a „Vadaskertben” kialakított „autizmus” munkacsoport a diagnosztikai és terápiás feladatok mellett jelentős figyelmet fordít a szülők képzésére, ahová gyermeküket vagy autizmus diagnózissal, az autizmussal kapcsolatban tájékozottan, képzetten vagy ezek nélkül érkeznek előjegyzés alapján. Beavatkozások fő területei: Vizsgálatok: informális és formális (beszélgetések, tesztek) ADI, ADOS, PEP, IQ, stb. Szülőképzés: 4 részes autizmusról szóló elmélet és gyakorlat egyéni és kiscsoportos keretek között, A tanult módszerek és elkészített eszközök bevezetése a gyerekkel és a szülővel közösen, Csoportos terápiák: a gyermekeknek, „klub” a szülőknek, Után-követés, kapcsolattartás a gyermekkel dolgozó pedagógusokkal, Prekop
A SZÜLŐTRÉNING TARTALMA 1. 1. Az autizmus tünetei, sajátosságai, a hiányzó képességekből eredő tünetek megértésének lehetőségei, azok jelentősége. A kommunikáció korlátai és a segítségadás alternatív módszerei A GYERMEK ALTERNATÍV VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZEI 2. A szülők közléseinek alternatív eszközei, amelyek segítik a gyermeket azok megértésében NAPIREND, folyamatábrák 3. A környezet ingereinek összefüggései a gyermek viselkedésének és a család mindennapi életének szempontjából, az optimális környezet kialakításának szempontjai, ÉRZÉKELÉSI, ÉSZLELÉSI, ÉRTELMEZÉSI PROBLÉMÁK és A KÖRNYEZET ÁTALAKÍTÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Prekop
A SZÜLŐTRÉNING TARTALMA 2. 4 A SZÜLŐTRÉNING TARTALMA 2. 4. A hiányzó képességek pótlását követően tapasztalható viselkedésproblémák azonosítása, elelemzési szempontjai, következmények hatása a viselkedésproblémákra, azok rendezésének, megelőzésének, átalakításának szabályai, jutalmazás módszerei VISELKEDÉSMÓDOSÍTÁS, ÉTKEZÉSI, ALVÁS és A SZOBATISZTASÁGI PROBLÉMÁK KEZELÉSI LEHETŐSÉGEI A társas viselkedés, az önszervezési nehézségek segítségének lehetőségei, jelentősége a játéktevékenységek, önkiszolgálás, stb. megszervezésében „STUKTURÁLT ÖNÁLLÓ ÉS TÁRSAS TEVÉKENYSÉGEK SZERVEZÉSE, ÉNKÖNYV” Szakirodalom ajánlás:JOGOK, LEHETŐSÉGEK, SZÜKSÉGLETEK A CIVIL SZERVEZETEK ÉS INTÉZMÉNYEK KÖRÉBEN Prekop
MI TÖRTÉNIK A TRÉNING ALATT ÉS UTÁN? A tréninggel párhuzamosan egyéni segítséget nyújtunk az Autisták Országos Szövetségével együttműködésben. Kollégáink közreműködésével a szülők közösen készítik el a szükséges vizuális segítségadás eszközeit: a napirendet, a kommunikációs kártyákat, folyamatábrákat, konzultálunk az otthon megkezdett Én-könyv (szöveges fotóalbum) szerkesztésének technikai és tartalmi szempontjairól. Az eszközök bevezetésébe (kis sikerrel) meghívjuk a gyermekkel foglalkozó pedagógusokat is, így a szülőkkel közösen kezdjük el azok használatát ambuláns keretek között a tréningen tanult elvek alapján. Prekop
TOVÁBBI LEHETŐSÉGEINK A későbbiekben kontrollok, konzultációk, szülő és gyermekklub, iskola-előkészítő csoport és kórházi osztályos intenzív „ott-alvós” szülő-gyerek és serdülő csoportokban segítjük a szülőket és, vagy a gyerekeket a speciális eszközök minél kiterjedtebb, pontosabb alkalmazásában. A szülők lehetőségeikhez mérten 2-3 hónappal az első találkozás után tevékeny résztvevői és segítői gyermeküknek. TOVÁBBI LEHETŐSÉGEINK Prekop
SZÜLŐTRÉNING Prekop
HA GYANÚ MERÜL FEL SZÜLŐBEN VAGY ÖNÖKBEN Kérjük, hogy a gyerekeket mielőbb küldjék kivizsgálásra, ha fenti tüneteket tapasztalják vagy, ha szülő ezek miatt aggódik. Rengeteg a teendő, amivel az állapot javítható, a súlyos viselkedésproblémák elkerülhetők. Az Országos Autizmus Stratégia ígérete szerint fejlesztik a szolgáltatásokat az autizmussal élő emberek és családjuk életminőségének javítása érdekében. Autizmus-Tény-Képek www.esoember.hu Kiváló eszközeikkel, szaktudásukkal, értékes dokumentációikkal számítunk a segítségükre. Prekop
www.vadaskertalapitvany.hu Telefon: 06-1-3921400 Első időpont egyeztetés: TEL: 06-1-392 1445 hétfő-péntek: 12-13h között Prekop
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Prekop Csilla TOVÁBBI INFORMÁCIÓK www.esoember.hu www.vadaskertalapitvany.hu autizmus.lap.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET! Prekop Csilla gyógypedagógus Prekop