Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az osteoporosis rizikófaktorainak vizsgálata serdülő-, és ifjúkorban
Advertisements

Egészséges életmód Az egészség és az egészséges életmód megfogalmazása elég nehéz. Mivel minden ember különböző igényekkel, és adottságokkal, rendelkezik.
MIÉRT, MIKOR ÉS HOGYAN SZOKJUNK LE A DOHÁNYZÁSRÓL?
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi munka áttekintése
az általános iskolákban
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
Serdülőkorúak egészsége
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Ifjúsági és szabadidős programok Legyen az esély egyenlő- esélyteremtés a Sásdi kistérségben
Helyes táplálkozás.
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
Egészségtan tizenéveseknek
a szülői elégedettségmérés legfontosabb eredményeiről
NEMZETKÖZI KITERJEDÉS, HAZAI DATFELVÉTELEK
Aktív, egészséges életmód alsó tagozatos diákoknak
Edzők válaszai a kérdőíves felmérésre (325 válaszadó)
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők? Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Készítette: Dr. Mezei Éva.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A nevelés stílusa.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben” IX. Országos Konferencia Budapest, február 23–24. Mit esznek a Szigetlakók, és mit gondolnak.
A magas vérnyomás Készítette: Simofi-Ilyés Beatrix.
szakmérnök hallgatók számára
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Életkor TESZT.
Startolj Reggelivel! iskolareggeli program
Lelki és életmódi veszélyeztetettség szűrése középiskolában
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Civitas Polgár az Európai Demokráciában OTV. Coop Optimaták.
Szívünk napja - Szív Világnapja SZEPTEMBER 24.
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
Egészség Betegség.
Nevelés és nevelői attitűdök
EGÉSZSÉGMAGATARTÁS Egészségmagatartásnak nevezünk minden olyan tevékenységet, amelyet egy önmagát egészségesnek tartó személy vagy preventív céllal végez,
Egészségi állapot és öngyilkosság kapcsolata serdülőkorúaknál 2001/2, OKTK pályázat dr. Hajnal Ágnes, Susánszky Éva.
Egyszer, ha gyermekem elég nagy lesz ahhoz, hogy megértse, mi motivált engem, mint szülőt, ezt fogom mondani: Annyira szerettelek, hogy mindig megkérdeztem.
Szabadidő, szórakozás tizenéves korban Határok és egyezségek
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Az egészség Készítette: Vida Fruzsina.
Az egészséges életmód és a stressz
Egészséges életmód Egészségmegőrzés
Magyarország lakosságának életmódja és egészségi állapota
Inklúzív nevelés Magyarországon
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A helyes táplálkozás.
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Testi - lelki egyensúly
Egészséges életmód, helyes táplálkozás
Egészségesek a roma nők?
Egészségnevelés óvodásoknak, kisiskolások és a tinik körében
Az egészséges táplálkozás szerepe az egészséges életmódra nevelés gyakorlatában Dr. Mezei Éva, Fodor József Iskolaegészségügyi Társaság,főtitkár „A testi.
EGÉSZSÉGES TÁPLÁLKOZÁS Készítette: Nadin, Barbi, Cinti, Attila.
Gui Angéla Egészségkommunikációs Központ vezető Budapest, szeptember 29. Új megközelítés a viselkedésváltoztatáshoz: Egészségstílushoz illesztett.
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Készítette: Szabó Gizella Az álmok nyomában című cikkhez
A dajka a nevelés folyamatában
Kapcsolja be a hangszórókat! Automatikus diatovábbítás.
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD 1.
Előadás másolata:

Az iskola tanulóinak egészségmagatartása Mit tehetnek a szülők? Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Készítette: Dr. Mezei Éva

Népbetegségek és rizikófaktorok Szív és érrendszeri betegségek Daganatok Lelki betegségek Rizikófaktorok: Dohányzás, mértéktelen alkoholfogyasztás Elhízás Mozgásszegény életmód Stressz

Leggyakoribb elváltozások   2010/11.tanév 2011/12. tanév Fiú % Lány % Mozgásszervi elváltozások (hanyagtartás,lúdtalp nélkül) 9,6 16,4 6,9 11,2 Szemészeti elváltozások 22,7 33,6 30,7 33,5 Elhízás, túlsúly(elhízás) 18,7(7,9) 19,3(9,2) 21,7(9,9) 20,8(7,4) Kóros soványság 6,2 15,2 Allergia, asztma 15,9 20,2 15,3 13,7 Lelki problémák 7,4 7,1 7,9 11,8

Lelki-életmódi tényezők felmérése a 9. évfolyamon A 9. évfolyamból az Achenbach kérdőív alapján 22 tanulót szűrtünk ki, az életmódi kérdőív alapján pedig 9 főt. Az egyéni elbeszélgetések után összesen 7 esetben javasoltunk mentálhigiénés segítséget, 26 főnek életmódi kérdésekben adtunk tanácsot, 27 esetben segítő beszélgetést folytattunk, 18 tanuló további iskola-egészségügyi követést igényel. A legnagyobb mértékben kaptunk kóros adatokat a szorongás-depresszió és a szomatikus panaszok skálán. A családok életét nehezítik 16 %-ban gyakori konfliktusok, 11 %-ban anyagi problémák, 10 %-ban családtag súlyos betegsége, 7 %-ban indulatosan viselkedő családtag. A tanulók több, mint 14%-a volt már legalább 2x részeg életében, 21 %-nak az utóbbi 1 hónapon belül alkohol abuzusa volt, 5 %-uk dohányzik. A tanulók 6 %-a nyilatkozott úgy, hogy 14-16 éves korban elfogadhatónak tartja a szexuális élet elkezdését, 32 %-uk úgy gondolja, hogy a fiatalok több, mint 50%-a ki fogja próbálni a kábítószert. A családtagok 8 %-a a lakásban is dohányzik, 29 %-a a lakáson kívül. Táplálkozási szokások: 32 % nem reggelizik rendszeresen, 21 % nem eszik naponta gyümölcsöt, 53 % nem eszik naponta legalább 30 dkg zöldséget, 25 % napi fél liternél több édes folyadékot iszik, 48%-a több,min heti 2x fogyaszt édességet.

Életmódi szokások felmérése a szűrővizsgálaton részt vett tanulók körében A tanulók 4%-a fogyaszt hetente legalább 1 alkalommal energiaitalt, 58%-a testnevelés órákon kívül még heti 2-3 órát sportol.

A tanulók 2%-a vallotta be, hogy dohányzik, úgy gondoljuk, hogy ez a szám azonban nem valós, de valószínűleg féltek az esetleges következményektől.

Dohányzás, alkoholfogyasztás – Mit tehet a szülő? Ne dohányozzon! Ha dohányzik, szokjon le róla! Ha még nem szokott le, lakáson kívül dohányozzon, a gyerekeket védje a passzív dohányzástól! Mutasson példát a mértéktartó alkoholfogyasztásban! Alkoholfogyasztást követően sose vezessen! Gyereket alkohollal ne kínáljon még ünnepek alkalmával sem! Beszélgessenek a káros szenvedélyekről és azok testi, lelki, szociális következményeiről, a rászokás folyamatáról! Hogyan mondjanak nemet a kínálásra?

Elhízás – Mit tehet a szülő? Reggeli nélkül ne engedje gyermekét iskolába! Vizet adjon, ha szomjas a gyermeke! Biztosítsa a meleg ebédet! Engedje, hogy gyermeke magának szedjen ételt! Főzzön változatosan, zsírszegényen! Ne csokoládéval jutalmazzon! Az étkezés helye a konyha legyen! Korlátozza gyermeke TV és számítógép- használatát! Ne a gyerek szobájában legyen a TV, számítógép! Mutasson jó példát! Rendszeresség- mértékletesség- kiegyensúlyozottság

Mozgásszegény életmód – Mit tehet a szülő? Találjon alkalmat a napi rendszeres mozgásra: Iskolába, munkába gyalog, biciklivel Gyalogtúrák Torna TV nézés közben (szobabicikli) Tánc zenére Váljon szokássá a hétvégi séta Séta a barátokhoz telefon helyett Szeretesse meg gyermekével a mozgást! Ajánlás: Felnőttek számára: 30 perces mérsékelt intenzitású testmozgás a hét 5 napján Gyerekek, serdülők számára: 60 perces mérsékelt –erőteljes fizikai aktivitás a hét 5 napján

10 jó tanács a stressz csökkentésére Ossza be idejét! Ne vállaljon többet, csak amire képes! Fogadja el magát olyannak, amilyen! Beszélje meg problémáit! (barát, család) Éljen társasági életet! Rendszeresen mozogjon! (oldja a feszültséget, örömöt okoz) Kerülje a stresszoldás negatív útjait! Tanuljon meg relaxálni! Kérjen segítséget! Pihenjen, aludjon!

Lelki egészségvédelem - Mit tehet a szülő? Mutasson jó példát! Teremtsen elfogadó, szeretetteljes légkört! Támogassa gyermeke vélemény- nyilvánítását, érzelmeinek kifejezését! Teremtsen alkalmat négyszemközti meghitt beszélgetésekre! Ne a gyereket kritizálja, hanem a cselekedetet! Többet dicsérjen, kevesebbet szidjon! Állapodjanak meg a gyermek képességeihez igazodó elvárásokban, állítsanak fel egyszerű, teljesíthető szabályokat! Beszéljék meg a következményeket! A büntetés kapcsolódjon a bűntetthez!

Mit tesz az iskola? Tiszteljük a tanulót Szeretettel nevelünk, oktatunk Egészségnevelési foglalkozásokat szervezünk Elsősegélynyújtó tanfolyamot szervezünk Az Iskola-egészségügyi Szolgálat szűrő, megelőző, tanácsadó munkája A diákönkormányzat segítségével lehetőséget adunk tanulóinknak, hogy programok szervezésével mutassanak jó példát az együttműködésben, egymás kölcsönös tiszteletében és az egészséges életmódban.

Köszönjük az együttműködést!