KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A KBSZ NEMZETKÖZI TAPASZTALATAI
Advertisements

A KÖZPONTI AJTÓZÁRÁS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI
ÚTÁTJÁRÓS BALESET Rákoshegy és Maglód, AS október 18
AZ SZÁMÚ VONAT JELZŐMEGHALADÁSA BALATONMÁRIAFÜRDŐ ÁLLOMÁSON
Földházi György osztályvezető vasútbiztonsági osztály
ERA A vasútvállalatokra vonatkozó kötelező üzemeltetési szabályok a hazai vasúti hálózatra vonatkozóan.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
1 SZERVEZETFELMÉRÉS A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZERVEZETNÉL Szakmai Nap, Budapest május 7. Gula Flórián balesetvizsgáló Tükör az Európai Vasúti Ügynökség.
2008. I.-VIII. HÓNAP ESEMÉNYEI KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok, Orosz Dalma főosztályvezető.
BALESETVIZSGÁLÓ TANFOLYAM
RENDKÍVÜLI HAJÓZÁSI ESEMÉNY A MOZART ÉS A CSÁRDÁS MS. ÜTKÖZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Siófok április 9. Wimmer Gábor balesetvizsgáló.
ÜTKÖZÉS HÁRTÓKÚTON - egy esemény ismétlődése BGOK-KBSZ BIZTONSÁGI KONFERENCIA Budapest, október 25. Chikán Gábor balesetvizsgáló.
Biztonsági kihívások a gyorsforgalmi úthálózaton Jákli Zoltán műszaki vezérigazgató-helyettes ÁAK zrt.
AZ ELMÚLT IDŐSZAK TAPASZTALATAI - a KBSZ szemszögéből
BALATONAKARATTYA – BALATONKENESE ÁLLOMÁSOK KÖZÖTT – AZ AS380 JELŰ FÉNYSOROMPÓNÁL – AZ 1972 SZÁMÚ VONAT ÜTKÖZÉSE SZEMÉLYGÉPKOCSIVAL KBSZ SZAKMAI NAPOK -
BALESETI STATISZTIKA - a vasútbiztonsági irányelv változása KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 31. Gincsai János főosztályvezető.
Nyíregyháza, szeptember 09.
MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatóság Vasútbiztonsági Osztály
A GYSEV vasútbiztonsági projektötletei a KÖZOP-ban
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, október 26. Gincsai János főosztályvezető KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY BEMUTATÁSA.
Egy újjáéledő vasúti jármű: HAJTÁNYOK Közlekedésük aktuális kérdései
A KBSZ VASÚTI FŐOSZTÁLY 2008.ÉVI ESEMÉNYEINEK STATISZTIKAI ELEMZÉSE KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, Mihály András balesetvizsgáló.
KBSZ HAJÓZÁSI FŐOSZTÁLY 2006 év eseményei beszámoló és értékelés /Azért dolgozunk, hogy ne legyen több munkánk/ KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Agárd, 2007.
KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Siófok, október 25. Pál László balesetvizsgáló LÉGIFORGALMI SZOLGÁLATOKKAL KAPCSOLATOS ESEMÉNYEK.
2007. ÉV I. FÉLÉV TAPASZTALATAI Vasúti közlekedés KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, október 25. Gincsai János főosztályvezető.
SÁRKÁNYREPÜLÉS VITORLÁZÓREPÜLÉS ULTRAKÖNNYŰ REPÜLÉS KBSZ SZAKMAI NAPOK- REPÜLÉS Siófok, április 8. dr. Ordódy Márton balesetvizsgáló.
2007. ÉV ÖSSZEFOGLALÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Gincsai János főosztályvezető.
A SZEPTEMBER 7-ÉN BP.KELETI PÁLYAUDVARON TÖRTÉNT KISIKLÁSOS BALESET VIZSGÁLATA Két hasonló kisiklás Európában KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, 2007.
Közlekedésbiztonsági ellenőrzések tapasztalatai Hunyadi István Közép-magyarországi Regionális Igazgatóság Közlekedési Alágazatok Főosztály Főosztályvezető-helyettes.
MÁV Zrt. Pályavasúti Üzletág
A év áttekintése KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚTI KÖZLEKEDÉS Agárd, április 11. Gincsai János főosztályvezető.
MŰSZAKI MEGHIBÁSODÁS? - Avagy mi okozhat műszaki meghibásodást
VASÚTI KÖZLEKEDÉS 10 ÉVES A KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI SZAKMAI VIZSGÁLAT
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
1 A 7/2006. GKM RENDELET TERVEZETT MÓDOSÍTÁSA KBSZ SZAKMAI NAPOK Budapest, november 24. dr. Gincsai János főosztályvezető.
A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET HAZAI STATISZTIKAI ADATOK ALAPJÁN
Buktatók a jogszabályi környezetben KBSZ Szakmai Fórum november 24. Monostory Miklós Vasútbiztonsági referens
Vonatok ütközése Tárnok, március 14. Rózsa János
ÜZEMBENTARTÓI BALESETVIZSGÁLAT első tapasztalatok
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK – kg tömegű légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, október 27. Kovács Márk balesetvizsgáló.
1 KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, március 30. dr. Gincsai János főosztályvezető A évi tevékenység összefoglalása.
1 AJTÓMŰKÖDÉSI VESZÉLYEK balesethez vezető hibák a x1-55 sorozatú személykocsiknál KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, november 24. Chikán Gábor.
ANDRÁSHIDAI ELÁGAZÁS – FEBRUÁR 11.
1 A KBSZ BEMUTATÁSA év eseményei KBSZ SZAKMAI NAPOK - HAJÓZÁS Budapest, március 31. Orosz Dalma főosztályvezető.
1 ATM ESEMÉNYEK 2010-BEN KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, március 29. Németh Zoltán balesetvizsgáló.
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK 2010
A MÁV Zrt. helyzete és szerepe a vasúti közlekedés biztonságában
1 A REPÜLÉSBIZTONSÁGI HELYZET ALAKULÁSA KISGÉPES TERÜLETEN A HALÁLOS BALESETEK TÜKRÉBEN KBSZ SZAKMAI NAPOK – REPÜLÉS BUDAPEST, november 11. Sipos.
TÁJÉKOZTATÁS A ÉVI BEJELENTÉSEKRŐL KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Sipos Sándor főosztályvezető.
LÉGIKÖZLEKEDÉSI ESEMÉNYEK – Vitorlázó repülőgépek és UL légijárművek
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú pályaszakaszon? 1. Milyen módon szabályozzuk a kivonulást az Ispotály utcai egyvágányú.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
VASÚTBIZTONSÁG NAPJAINKBAN - a KBSZ szemszögéből
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Útépítési munkálatok és új forgalmi rend (a Kőrösi út, Kisfaludy, Bacsó B., Vasút, Csontos J. utcákban)
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
VILLAMOSOK KISIKLÁSA KBSZ SZAKMAI NAP Budapest, május 7.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Budapest, november 18. dr. Gincsai János
SIKLÓERNYŐS BALESET PILIS, január 04.
TÓCÓVÖLGY – BALMAZÚJVÁROS AS 41 VASÚTI BALESET KBSZ SZAKMAI NAPOK – VASÚT Siófok, április 10. Karosi Róbert balesetvizsgáló.
keskeny nyomközű (760 mm), erdei vasút keskeny nyomközű (760 mm), erdei vasút vonalának hossza 11,2 km vonalának hossza 11,2 km Budai-hegységben közlekedik,
40/2006. (VI. 26.) GKM rendelet BIZTONSÁGI JELENTÉS & ÉVES BESZÁMOLÓ.
Vonatveszélyeztetés Sopron állomáson Dávid Béla üzembiztonsági szakért ő vasúti balesetvizsgáló GYSEV Zrt. KBSZ nap –
MI TÖRTÉNIK KÖRÜLÖTTEM?—EMBERI TÉNYEZŐK A JELZŐMEGHALADÁSOKBAN
PROGRAM MEGNYITÓ dr. Becske Loránd, KBSZ főigazgató
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
Közlekedési ismeretek
Előadás másolata:

KISVASÚT – NAGY BAJ - események keskenynyomközű vasutakon KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Budapest, 2009. október 28. Chikán Gábor balesetvizsgáló

ESEMÉNYEK Események keskenynyomközű vasutakon is A korábbiaknál több bejelentés nem MÁV csoport vasutakról valószínűleg nincs több esemény, de többet bejelentenek 2009-ben, szeptember 30-ig: MÁV csoport keskenynyomközű vasútjai: 11 esemény Nem MÁV kisvasutak: 3 esemény

ESEMÉNYEK Két vizsgálat Nem vizsgált 2009-187-5 Morgó-Hártókút (Börzsöny 2020 kft.) szembeközlekedés, következmény nélkül 2009-263-5 Buj-Herminatanya (MÁV Zrt.) mozgó jármű okozta személyi sérülés, halálos Nem vizsgált 2009-206-5 Erdészlak – Hármashegyalja (Zsuzsi Erdei Vasút np.kft.) vonat kisiklása, személyi sérülés nélkül 2009-407-5 Kemence – Godóvár (Kisvasutak Baráti Köre Egyesület) ütközés vasúti átjáróban  kisiklás, személyi sérülés nélkül

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – AZ ESEMÉNY Morgó-Hártókút állomásközben két személyszállító vonat szembeközlekedett egymást észrevéve egymástól kb. 450 m-re álltak meg csekély forgalmi fennakadás keletkezett A vonalvezetésből adódóan egy ilyen esemény komoly baleseti kockázatot jelent Keskenynyomtávon nagy jelentősége van az emberi tényezőnek, technológiai fegyelemnek Korábban ugyanezen a vasúton is volt tényleges ütközés szembeközlekedésből (Hk-Ph, C50 mozdonnyal)

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – A HELYSZÍN Kismaros – Királyrét vasútvonal Menetrend szerint két szerelvény közlekedik minden vonattalálkozás Hártókúton Az esemény napján ünnepi rendezvény nagyobb utasforgalom egyik szerelvény gőzvontatással Zavaró körülmény Az előbbiek miatt a 6402 sz. vonat késve indul

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – SZERVEZETI HÁTTÉR Kis üzemméret  alacsony létszám  munkakör összevonások állomási személyzet nincs (vonatszemélyzet) önálló forgalmi szolgálattevő nincs (általában az egyik mozdonyvezető) közlekedés egy vonatkísérővel Az esemény napján a forgalmi szolgálattevő egyben vonatvezető a nosztalgiavonaton (azaz kereskedelmi dolgozó is) a nosztalgiavonat 3 vonatkísérővel közlekedik Vonatvezető: megközelítőleg megfelel a MÁV vezető jegyvizsgáló munkakörének

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALOMIRÁNYÍTÁS 1. Általában a mozdonyvezetők (egyikük mint fszt.) egymás közt értekeznek értekezés rádión (mobil telefon) A vasútüzemben kialakult gyakorlat szerint a menetrend szerinti vonattalálkozásokról nincs külön értekezés

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALOMIRÁNYÍTÁS 2. Az esemény napján menetrend szerinti vonattalálkozásokról nincs értekezés eltérések esetére a fszt. személyesen tartja a kapcsolatot a saját vonatának mozdonyvezetőjével, rádión a másik vonat mozdonyvezetőjével Gőzmozdonyon telefonálni nehézkes, ezért szükséges a vonatvezetőre bízni a forgalomirányítással összefüggő feladatokat.

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALMI HELYZET 1. Technológia alapállapotban (menetrend szerint): vonatkeresztezés Hártókút állomáson A 6402 (nosztalgia) vonat késése  a 6317 sz. vonat is késne  csatlakozásmulasztás veszélye (Kismaros) 6317 sz. vonat mozdonyvezetője telefonon keresztáthelyezést kezdeményez a forgalmi szolgálattevőnél Kismaroson a MÁV-START vonatai nem várnak csatlakozásra a kisvasút felől 6317 mozdonyvezetője tudott a vonatán utazó, átszálló utasokról

MORGÓ - HÁRTÓKÚT – FORGALMI HELYZET 2. A forgalmi szolgálattevő által tervezett célállapot: engedélyek módosításával vonattalálkozás Morgó állomáson A gyakorlatban ez nem valósult meg, hanem… Az engedélymódosítás valójában a ki sem engedély adott, mert az eredeti állapot csak a menetrendből következett, mint menetrend szerinti vonattalálkozási hely

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FORGALMI HELYZET 3. A forgalmi szolgálattevő rádiókapcsolatban volt a 6317 sz. vonat mozdonyvezetőjével így egyúttal kiadta az engedélyt számára Morgó állomásig ezt követően eltervezve az engedély visszavonását a 6402 sz. vonattól Veszélyes állapot, de „még menthető” – hiszen a forgalmi szolgálattevő egyben vonatvezető kezében a lehetőség az indulásra készen jelzés meg(nem)adásával 6317 MÁR úgy tudja, hogy Morgóig mehet 6402 MÉG úgy tudja, hogy Hártókútig mehet

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – FELHATALMAZÁS A forgalmi szolgálattevő – egyben vonatvezető – a morgói tartózkodáskor kereskedelmi feladatokat végzett a vonaton „Indulásra készen” jelzést NEM adott A további két vonatkísérő a fel és leszállás befejezése után „Indulásra készen” jelzést ADOTT A mozdonyvezető a vonattal továbbindult. A Vb további megállapítása: a vasútüzemben kialakult gyakorlat szerint „Indulásra készen” jelzés sokszor egyáltalán nincs.

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – MEGÁLLÁS A mozdonyvezetők a szembehaladó vonatot észlelve állították meg a vonatokat. A vonatvezető/forgalmi szolgálattevő (észlelve az elindulást) a vonaton előre sietve kívánt a mozdonyvezetőt értesíteni vészféket nem kezelt A kocsi vészfékszelepének elhelyezése (visszaállítás nehézségei) visszatartó erő a vészfék kezelésében.

MORGÓ-HÁRTÓKÚT – MEGÁLLAPÍTÁSOK A Vb a balesetet a következőkre vezette vissza: Sorrendi hiba az engedélyadásban Nincs kellő elsőbbsége a forgalmi (vasútbiztonsági) feladatoknak  biztonsági ajánlás A vonatok indítása, felhatalmazása során kialakult gyakorlat További észrevételek: Engedélyadás kapcsolatrendszere Dokumentáció Az ajánlások be lettek építve a kisvasutak új forgalmi szabályzatának tervezetébe

BUJ-HERMINATANYA – AZ ESEMÉNY Buj-Herminatanya között a 31610 sz. személyvonat vezető jegyvizsgálója a vonatról leesett, és életét vesztette. Korábban ugyanezen a vasúton is volt tényleges ütközés szembeközlekedésből (Hk-Ph, C50 mozdonnyal)

BUJ-HERMINATANYA – HÁTTÉR 1. A vasútvonalon a Nyíregyházáról induló vonatokat Herminatanyán megosztják, két irányban közlekedik tovább Dombrádra Balsára.

BUJ-HERMINATANYA – HÁTTÉR 2. A vonatok szétakasztása a vonatkísérők feladata. A Hermitanyán rendelkezésre álló idő késés esetén kevés a szükséges és szokásos teendőkre

BUJ-HERMINATANYA – MI TÖRTÉNT? A vezető jegyvizsgáló leesésének tanúja nem volt, csak a nyomokból lehet következtetni: táskáját az utastérben hagyta, de a védőkesztyűjét magához vette a vonat Herminatanyára úgy érkezett, hogy a kocsik közti átjáróhíd részben meg volt bontva, de a művelet befejezve nem volt a menetirány szerint jobb oldali korlátrudak kifelé álltak, a kocsik villamos csatlakozója a pályára lógott, A kocsi alján, jobb oldalt vérnyomok és ruhamaradványok voltak. A Vb megállapítása szerint a vezető jegyvizsgáló a kocsik szétkapcsolását (az átjáróhíd elbontását) menet közben megkezdte, közben egyensúlyát vesztve a kocsik közé esett. A védőkesztyű kifejezetten járműkapcsolás miatt van rendszeresítve

BUJ-HERMINATANYA – KÖZREHATÁSOK A vasúti pálya és járműállomány erősen elhasználódott  menet közben jelentős lengések  egyensúlyvesztés Mozgókép-felvétel két képe, 1 mp különbséggel

BUJ-HERMINATANYA – MEGÁLLAPÍTÁSOK A Vb a balesetet a következőkre vezette vissza: Átjáróhíd megbontása menet közben Vonat lengései (pályaállapot) További észrevételek: Az átjáróhidak elavultak, balesetveszélyesek biztonsági intézkedés Időközben a vonatok szétakasztása is okafogyottá vált: október 1-től a Herminatanya-Balsa/Dombrád vasútvonalakon vonatok nem közlekednek.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! chikan.gabor@kbsz.hu www.kbsz.hu