Háttérképek,városképek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
PÁRIZS A KÖZÉPKORBAN Kattintással tovább…..
Advertisements

Prókay Julianna 6. osztály
Arany János Ősszel.
AZ AJANTA BARLANGOK INDIA.
Öreg körtefák ablakából ősi tájra nézünk. A tavasz kezdete felébreszti bennünk az Őrség minden szépségét, vágyat keltve, hogy ellátogassunk e különös.
AUSZTRÁL ŐSLAKOSOK Onódi Csaba, 6.B.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok

A legszebb Szív.
KIÁLLÍTÁS.
Énekeljetek új éneket az Úrnak, énekelj az Úrnak, te egész föld!
A németalföldi művészetben a 15. szd
Csontváry Kosztka Tivadar -A Napút festő -
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
Készítette: Bojtár Veronika
Zene: Water source of life
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Áldott,Békés Ünnepeket Kívánok!
A GIMP képszerkesztő program bemutatása Készítette: Rokonál Zoltán
1 1 1.
Cseh nyelvre fordította:
S'Hertogenbosch, 1450 k. - S'Hertogenbosch, 1516
A Biblia ma is a világ egyik legkelendőbb könyve: a teljes Biblia 275 nyelven olvasható, az Újszövetséget további 495 nyelvre ültették át. A különböző.
Az Isenheimi oltár Az Isenheimi szárnyasoltár keletkezése, ikonográfiai programja A középkori nyugat-európai festészet szintézise (gótika – reneszánsz)
A Királyi Palota egykor és ma
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
Pécs városi turizmusa Andalits Alexandra.
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
Világ legrégebbi még lakott városa
Hellászi lakáskultúra
Folyamodjatok az Úrhoz,
4. Ismerkedés a homokórával
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Műelemzés festészet, szobrászat →TÉMÁK mi a látott művek ábrázolási témája? a témát hozza kapcsolatba a kompozícióval is! (Sándor Zs., 2013)
Az élet igéje május.
Apokalipszis 12/C.
Egy műfaj nyomában: az elégia
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Muhammad Ali mecset 1. rész
Az Élet Igéje szeptember.
Hellászi lakáskultúra
ROMÁN KOR A középkor művészete Készítette: Ecseri István.
Bábel tornya.
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
A világ egyik legromantikusabb városa,amely a divat, és a kultúra terén talán a legtöbbet kínálja nekünk. Festőket, szobrászokat, zeneszerzőket,és írókat.
ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Összeállította: Nikli Károly 2013
Készítette: Szilandi Zene: Yanni: In the Mirror Madarász Tibor a Felvidéken, Kassán született 1937-ben. A kortárs magyar festőművészeket bemutató honlapon.
Machu Picchu Az Öreg csúcs.
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
A reneszánsz és az alföldi realista tájfestészet
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Nézőpont kérdése… A horizont.
KIVONULÁS KÖNYVE 3:6 – 3:20 exodus az elhívás. ISTEN JELENLÉTÉBEN - Angyalok: Abban az esztendőben, amikor Uzzijjá király meghalt, láttam az Urat. Trónján.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Kassa Kasza Sára, Martinák Emese, Paál Eszter. Dóm építése  A Szent Erzsébet-főszékesegyház, ismertebb nevén a kassai dóm Kassa egyik legszebb és legjellegzetesebb.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
AZ ÓKERESZTÉNY ÉS A BIZÁNCI MŰVÉSZET
Urunk, olyan jó, hogy a nevedben együtt lehetünk
Wilhelm Fraenger és a gyönyörök kertje
KEDVSZERZŐ ELŐKÉSZÍTÉS.
Képek jelentés-elemei
Előadás másolata:

Háttérképek,városképek Hieronymus Bosch Hertogenbosch, 1450-1516 augusztus Háttérképek,városképek távlatból, és közelről Pieter Jansz. Saenredam Bois-le-Duc /Hertogenbosch /

Bosch …” nem könnyen megfejthető, vagy magyarázható egyéniség Bosch …” nem könnyen megfejthető, vagy magyarázható egyéniség. Két kor határán áll. Egyrészt mélyen benne gyökerezik a múltban, a keresztény középkor aggodalmasan gyötrődő vallásosságában és rémlátásaiban, másrészt frissen kinyíló értelmével és érzékeivel új utakat, új kifejezési módokat talál, amelyekkel a jövőt, a humanizmust készíti elő. Egyrészt víziós elképzelő, másrészt nagyszerű realista. De ez a szembeállítás csak durva kiemelés, mert ez a két pólus teljes egységgé forr nála össze.” / Farkas Zoltán: Hieronymus Bosch-Nyugat,1937.11.szám./ A legkorábbi ifjúkori művek az internacionális gótika színhasználatának jellegzetességeit mutatják, ugyanakkor a tájábrázolás és a perspektíva terén felhasználják a nagy flamand festők vívmányait is, s mindez összekapcsolódik a síkszerű, statikus, de már belső életerővel felfelé haladó teli forma személyes egyszerűsödésével. Későbbi művein a paletta melegebbé válik. A hatalmas távlatú tájak mellett egy alulról felfelé haladó, egymás fölé helyezett síkokból álló építkezés lép. Alul a másodlagos epizódok, a következőn a figyelemfelkeltés, a megemelt háttér pedig a környezetet jeleníti meg. A képek időrendisége több művészettörténész véleményét tükrözi, de a Kőoperáció megítélésében egyeznek: az első nagy képek közül való. Itt a határtalan táj, egyforma hosszúságú növényzettel a háttér.

KŐOPERÁCIÓ 1490 körül olaj, fa (Prado, Madrid)

A hét főbűn közül a legfőbb bűn a Harag A hét főbűn közül a legfőbb bűn a Harag. Ira képen világos színekkel, párhuzamos síkokból tevődik össze a táj. Eleven, tágas, napsütötte mező, tanyával. A Keresztrefeszítésen a Hertogenbosch látképét ábrázoló nagyszerű háttérben jelentőségteljes a táj tágassága, ami Bosch művészetének kezdeti korszakára jellemző.

A hét főbűn Ira Madrid Prado

Keresztrefeszítés, 1480–1485, Brüsszel, Musées Royaux des Beaux-Arts

Az Ecce Homo / Frankfurt/ című festményen a békés városkép előtt a tömeg állatias arcú, baljós típusai, mint a gonosz képviselői. / későbbi művein még jellegzetesebb formában / Ehhez tartozik Pilátus házának ablakában a bagoly, a pajzson a béka, valamint a félhold az egyik alabárdon, illetve a város látképét ábrázoló háttérben az egyik polgárház erkélyére függesztett vörös zászlón.

Ecce Homo, 1475–1480, Frankfurt, Städelsches Kunstinstitut

Szent János evangélista Patmosz szigetén képen a háttérben a tengert, rajta lángoló hajóval, egy város fogja körül. Wescher Nimeával, Fraenger szerint viszont Jeruzsálem az Apokalipszishez kapcsolódó értelmezésük alapján. /Apokalipszis: az istenség akarata látomás formájában, János Jelenései az utolsó ítéletet és az odáig vezető utat írja le. Nimea: ókori település Görögországban, a Nemea folyó völgyében.

Szent János Patmosz szigetén, 1504–1505, Berlin, Staatliche Museen

Különös épületek, formák a természetben, városképben: Olyan blogbejegyzők, akik a téma ismerőinek látszanak, bizonyos épületek, épületformák, barlangok azonosítását boncolták. Túlburjánzott sziklamonstrumok, kupolás nagy építmények, karcsú tornyok szerepelnek több korabeli festő képein is./ Patinir, vagy Herri met de Bles/ Feltételezik, hogy a mieinktől eltérő technika, technológia bázisának épületei is lehettek. Utaltak arra is, hogy egymás műveiből is ismerhették ezeket a formákat, de szerepük lehetett az átfedésekben az ősnyomtatványoknak is, melyek a XV.század második felében nagy számban terjedtek Európában. Tolnai Károly említi a Tondalusi víziót is, ami hatására a folyó, völgy, híd, pokolbeli gépezetek új formáját találta ki Bosch. Ez azért érdekes, mert nagy fantáziájú, képzelet gazdag ember volt, /de realista is háttér festőnek / mégis érdemesnek tartotta ezeket a formákat - kortársaihoz hasonlóan - megfesteni.

Gyönyörök kertje, 1500 körül, Madrid, Museo del Prado

Szent Antal megkísértése, 1505–1506, Lisszabon, Museu Nacional de Arte Antiga,

Az elmélkedő Keresztelő Szent János 1504-1505 Madrid Muzeo Lazaro Galdiano

Szent Antal megkísértése Prado / és Az imádkozó Szent Jeromos Mindkét képen derűs táj, aprólékosan kidolgozott részletek, teljesen kitöltött felületek, és a háttérben mindkét képen kolostor. „A színhatást különböző színértékekkel éri el: a képek alsó részét jobbára sötét színek borítják, amelyek a horizontig fokozatosan kivilágosodnak. Magát a mennyboltot azután ismét sötét színnel festi meg. Így hozta létre elsőként a tiszta levegőperspektívát, amely addig ismeretlen mélységet és tágasságot adott a térnek. Felhasználta a méretviszonyok változtatásának eszközét, a szigorúan szimmetrikus, figurális kompozíció fellazítását vagy a képmélység síkokra bontásának lehetőségét.” / Wilhelm Wientermeier/

Szent Antal megkísértése 1510 Madrid Prado

Az imádkozó Szent Jeromos 1505 Gent Musee des Beaux-Arts

Wilhelm Fraengertől a madridi Epifánia-oltárról …”az egész háttéren végignyúló táj emelkedik egészen a magasra helyezett láthatárig. A mohazöld gyepfelületet a cselekmény lehatárolása céljából a bal szárnyon egy kétszintes romépület zárja le. Ebben – lyukas palatető alatt – Szent József apró tüzecske melegénél pelenkákat szárogat. A középső mező előterét öreg, düledező istálló, szalmával fedett, furcsán ide-oda szögellő építmény választja el a háttértől. A jobb oldali sziklaháttér keskeny kapuként nyílik a távolra, előtte szent Ágnes jelképeként bárány pihen.” Jeruzsálim különös városképét Carl Justi kiválóan írta le: „A nagy város arculata az iskola szokásaitól eltérően messze túlmutat Flandrián és Brabanton, sőt mi több, Európán is. A háztengerből nagy körépítmények emelkednek ki, semmit sem hasonlítanak sem az aacheni dómra, sem a kölni St.Gereonra: csodálatos képződmények, tojás alakú kupolák. Akár az indiai sztupák, hasas üveghez hasonlatosak, henger alakú alépítményen levő lépcsőzetes kúpok, s egy lapos tetejű, letompított piramis…

… Ezekben az években tárult fel a Távol-Kelet és Antwerpenből, a tengerentúli kereskedelem új kapujából, egy ősi kultúra hazájáról szóló csodálatos hírek érkeztek, izgalomba hozva az ily hírekre sóvárgó világot. Bosch hát ódivatúnak vélte volna, hogy a napkeleti királyok történeteit burgund udvari öltözékben és brabanti városképekkel jelenítse meg, és így Jeruzsálemet egy hindosztáni város képére formálta meg magának.”

Királyok imádása, 1510 körül Madrid, Museo del Prado

„Bosch rendkívüli precizitással festett „Bosch rendkívüli precizitással festett. Pontosan, lassan, szakmailag messzemenően korrekten. Tulajdonképpen realista. Ezt erősítik a pontos körvonalak, határozott formák is. Valóságosan. Azt a valóságot ábrázolta, amit ő annak tartott. S amilyen a világ. Akkor is. Azelőtt is. Most is. Egyrészt szorongásokkal, fájdalmakkal, fenyegetettséggel, erőszakkal, gonoszságokkal teli, tébolyodott kísértetekkel, másrészt szépségekkel, csodákkal, lírai érzelmekkel, szeretettel, szerelemmel, és így tovább…” / S. Nagy Katalin/

Szalma Judit 2013 Felhasznált irodalom: Wilhelm Fraenger: Hieronymus Bosch Corvina Kiadó 1982 Mia Cinotti: Bosch festői életműve Corvina Kiadó 2003 Internet szöveg-, képanyag