AZ INTÉZMÉNYES NÉPMŰVELÉS KORA A "SZABADOKTATÁS" KORA ( )

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mintacím szerkesztése • Mintaszöveg szerkesztése – Második szint • Harmadik szint – Negyedik szint » Ötödik szint Tartalom- és módszerfejlesztés a Műegyetem.
Advertisements

Tóvári Judit Eszterházy Károly Főiskola. Szinnyei József. Magyarország a XX. században század: polgári.
KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
II/1. Szociálismunka vagy bürokrácia: érdekképviselet és segítői szerep Kósa Eszter Kunbábony, Civil Kollégium Képzési Központ április
E URÓPAI D OKUMENTÁCIÓS K ÖZPONTOK. Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) Az Európai Dokumentációs Központok (EDK) hálózatát az Európai Bizottság hozta.
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
A Budapesti Népoktatási Kör. A Budapesti Népoktatási Kör megalakulásának előzményei, szerveződésének körülményei és átalakulásai.
Gábor Dénes Tehetségpont
M ű szaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége Szabolcs – Szatmár – Bereg Megyei Szervezete.
A romantika Magyarországon
Microsoft IT Akadémia Sisák Zoltán
Pécsi Tudományegyetem Szociológia Tanszék Bölcsészettudományi Kar.
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti és kulturális lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A NYUGAT
Magyar sajtótörténet Irodalmi, művészeti, kulturális és politikai lapok Magyarországon a kezdetektől napjainkig.
A Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Területi Bizottságának Nyelv- és Irodalomtudományi Szakbizottsága és a Pécsi Területi Bizottság Nyelv- és Irodalomtudományi.
Eötvös Loránd élete és munkássága
EÖTVÖS LORÁND ÉLETE ÉS MUNKÁSSÁGA
A hazai iskolai könyvtárak fejlődéstörténete
SAJTÓMÚZEUM SAJTÓMÚZEUM Digitális sajtótörténeti könyvtár és forrásgyűjtemény sajtomuzeum.oszk.hu NETWORKSHOP 2008 Dunaújvárosi Főiskola Dunaújváros, 2008.
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
A FELNŐTTKÉPZÉS KEZDETEI MAGYARORSZÁGON
ANDRAGÓGIATÖRTÉNET.
A REFORMKOR „Hasznos ismeretket terjeszteni a nép mindazon osztályában, amelynek nincs módjában ismeretvágyát egy vagy másképp kielégíteni”
A révkomáromi Selye János Egyetem működése. Az egyetemről általánosságban, annak rövid bemutatása 1918-ban Csehszlovákia megalakulása A felvidéki felsőoktatási.
2. Ismerkedés a Damjanich Múzeummal
Romániai Magyar Közgazdász Társaság Konferencia Balatonlelle, 2011.július 2 Brassai Sámuel életműve és gazdasági gondolkodása Somai József.
Beszámoló a Zöld szemüveggel a fenntartható életért projekt megvalósításáról Dr. Budayné dr. Kálóczi Ildikó a projekt szakmai vezetője Debrecen, 2009.
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
OROSZORSZÁG TÖRTÉNETE a 19. században
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Magyarország gazdaság- és társadalomtörténete
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
100 ÉVES AZ INTÉZETÜNK 1. A Milleker-korszak
Szobrászat.
1833. december 16. – október 13.) festőművész
1 PETŐFI SÁNDOR MŰVELŐDÉSI - SPORTHÁZ ÉS KÖNYVTÁR CSEPREG.
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
4. csoport.
2.csoport. A folyóirat március 1-jén indult meg Lampel Róbert kiadásában és Bródy Sándor szerkesztésében. A lap főmunkatársai Ambrus Zoltán és Gárdonyi.
1. csoport.  A Huszadik Század 1900–1919 között megjelent haladó, polgári, társadalomtudományi folyóirat, amelyet 1901-től kezdve a Társadalomtudományi.
AZ ABSZOLUTIZMUS KORA „A nemzet ébren tartása”
Magyarországi művészet
Eötvös Lóránd: Gravitáció
VEZETÉKNÉV KERESZTNÉV | az előadás címe „Pont ÉRTED, pont VELED, pont NEKED. Érték-tehetség-siker” Szeretettel köszöntjük a Kollégákat a „Pont ÉRTED, pont.
Eötvös Loránd élete és munkássága ( Pest, július 27. – Budapest, április 8.)
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
CSONGOR ÉS TÜNDE Sík Ferenc rendezése alapján A NEMZETI SZÍNHÁZ ● A● A Nemzeti Színházat először gróf Széchenyi István álmodta meg a Duna partjára. Pompázatos.
Szerző : Vörösmarty Mihály Mű címe: Csongor és Tünde Előadás helye: Budapest Nemzeti Színház Bemutató dátuma : 1941 Rendező: Németh Antal CsongorésTünde.
A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYAR SAJTÓ ( )
Könyvtártípusok és funkcióik. Könyvtár dokumentumtár információtár.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Közösségszervezés BA.
Gróf Klebelsberg Kuno (Magyarpécska, Arad vármegye, november 13. – Budapest, október 12.) magyar jogász, országgyűlési képviselő, művelődéspolitikus,
A Nyugat (Folyóirat) A Nyugat a 20. századi magyar irodalom meghatározó folyóirata volt január 1. és augusztus 1. között jelent meg Budapesten.
A KönyvTÁRva-nyitva jó gyakorlat
A kivételes hatalom joga Magyarországon
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Tájékoztató a Győri tanoda-klubról a toborzó önkéntes munkára s 2018
Kvíz Híres magyar írókról.
Török János és Balásházy János munkássága
„A nemzet ébren tartása”
Németh Antal Az ember tragédiája.
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
A munkásság művelődési törekvései a a századforduló körüli években
Előadás másolata:

AZ INTÉZMÉNYES NÉPMŰVELÉS KORA A "SZABADOKTATÁS" KORA (1890-1918)

az állam tudatosan veszi kezébe a közművelődés és a felnőttképzés szervezését. ekkor alakultak ki a közművelés első intézményei, ekkor jelentek meg olyan emberek, akiknek már művelődés-szervezés a foglalkozásuk.

Külföldi minták Working Men' s College (1854) University Extension Arthur Toynbee munkássága Worker's Educational Association

Magyarországi szervezetek Általános Munkás Olvasó Egylet Felvidéki Magyar Közművelődési Egylet (FMKE) 1882, Nyitra Erdélyrészi Magyar Közművelődési Egylet (EMKE), 1885, Kolozsvár Vasárnapi Munkásképző Országos bizottság (1895) Országos Központi Katholikus Kör 1892, Budapest (baross Gábor) A parasztság szakoktatása - gazdasági vándortanítók Szabad Lyceum (1894) Brezeviczy Albert Baross Gábor Berzeviczy Albert

Budapesti Népszerű Főiskolai Tanfolyam (1903) Wlassits Gyula

Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület és a felnőttoktatás

AZ URÁNIA MAGYAR TUDOMÁNYOS EGYESÜLET MEGALAKULÁSA 1899-ben hozták létre MTA kezdeményezésére és támogatásával Kaposi Molnár Viktor ( művelődéspolitikus, a kultuszminisztérium vezető munkatársa) alapította több intézmény mellett: - Uránia Tudományos Egyesület - Uránia Tudományos Színház - Uránia folyóirat Az Egyesület ügyvezető elnöke lett. Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület elnöke: Matlekovits Sándor

Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület létrehozásának célja és okai Az Uránia Magyar Tudományos Egyesület tiszteletbeli elnöke - Br. Eötvös Loránd - Gr. Szögyény Marich László Cél: ismeretterjesztő tevékenységével a közművelődés színvonalát emelni Közvetlen kiváltó ok: a hasonló bécsi és berlini szervezetek létrejötte

Az Uránia működése Rendszeres tudományos előadások - a fővárosban és vidéken is (egész ország területén) - a tagok száma 2000 körül Számos városban szerveztek ún. munkásgimnáziumokat (iparossegéd képzése) Az Egyesület munkájának hatékonyabbá tételére létrehozták: az Uránia Magyar Tudományos Színházat

ELŐADÁSOK A potsdami porosz királyi csillagdáról Konkoly-Thege Miklós, az ógyallai csillagda alapító igazgatója, 1899. nov.10. Mikor a levegő folyóssá lesz Klupathy Jenő, 1899. nov. 11. Kísérletekkel kiegészítve A novemberi hulló-csillagokról Kövesligethy Radó, 1899. nov. 13. A dobsinai jégbarlangról Cholnoky Jenő, 1899. nov. 15. Konkoly-Thege Miklós Klupathy Jenő Kövesligethy Radó

Uránia „Népszerű Tudományos Folyóirat” 1900. május 1. Havi folyóirat Szerkesztő: Szász Károly Munkatársak: Móricz Zsigmond Lyka Károly Ráth-Végh István Beöthy Zsolt Cholnoky Jenő Cél: “A tudományos és művészeti törekvéseket megismertetni azok történeti fejlődésében. A tudásvágyat s a hazafias érzelmet emelni...Szoros összeköttetésben az Uránia Tudományos Színházzal.”

Uránia Magyar Tudományos Színház Épület: Rimanóczy palota (1893) keleties díszítésű mulató (mai Rákóczi úton) 1899 április 4-én nyílt meg 570 férőhely Az előadások témái: természettudományok, művelődéstörténet, néprajz, művészet, ipar és technika Előadók: a kor neves tudósai, írói, közéleti személyiségei

Uránia Tudományos Színház története 1899. április 4-én megnyit a színház berlini és bécsi mintára Támogatók: Berzeviczy Albert és az MTA III. szakosztálya, illetve az akadémia elnöke, Eötvös Loránd

Az első előadások Cholnoky Jenő Kűzdelem az éjszaki polusért Cholnoky Jenő, 1899. november 4. 3 felvonás, 15 kép Három északi-sarki expedició: 1869-iki második német expedició a Germánia és Hanza hajóval az 1872-74-iki osztrák expedíciót, a Ferencz József-föld felfedezésével, a Tegethoff hajóval Nansen expedicióját A szöveget írta: Cholnoky Jenő, felolvasta: Dajka Balázs Cholnoky Jenő

A táncz 1901. április 30. Szöveg: Pekár Gyula Mozgóképek: Zitovszky Béla Magyar némafilm kezdete, úttörő a magyar tájakról, népcsoportokról készült filmek sorában

További fontos előadások A tenger Az orosz–japán háború Dalmácia Páris 1900-ban A 19. század Amerika Mesés India Az orosz Riviéra és a Kaukázus „1848”, a szabadságharc története

Erzsébet Népakadémia (1902) 1902-ben, Budapesten alakult népművelő egyesület. Politikai és felekezeti célzatok nélkül a közműveltség terjesztésére és fokozására törekedett; népszerű tudományos előadásokat, rendszeres gyakorlati tanfolyamokat és szórakoztató zenei és irodalmi estéket rendezett.

Népművelő Társaság Előadások, Tanfolyamok Fővárosi Könyvtár Népművelés c. művelődéspolitikai folyóirat Bárczy István

Társadalomtudományi Társaság 1901 Huszadik Század c. folyóirat

Egyesületek, műkedvelő társulatok Magyar Társadalomtudományi Egyesület (1902) Elnök: Pikler Gyula Magyar Gazdaszövetség előadásai Thália Társulat (1904-1908) Julián Egyesület

Az 1907. évi Szabadtanítási Kongresszus PÉCS

A szakosztályok Első szakosztály Második szakosztály: könyvtár, múzeum I.: filozófia, történelem, irodalom, nyelv II.: matematika, természettudományok III.: kereskedelem, technika, ipar IV.: tanítók, bizonyítványok, munkásnők Második szakosztály: könyvtár, múzeum Harmadik szakosztály: sajtó Negyedik szakosztály: művészet Ötödik szakosztály:turizmus, testnevelés

Waldapfel János: Falusi közművelődési egyesületek-problémák Sok közművelődési egylet, de: Felülről szerveződnek Túl nagy területet fednek le kicsi a hatásfok A központ nem tud életet lehelni a tagintézményekbe Nem kielégítő az egyesületek munkája (kultúraterjesztés)

Waldapfel János javaslatai Kisebb szervezetek létrehozása Sejtszerű szervezet, élő organizmus Ezt a tervet megvalósítja Előadások felnőtteknek: közgazdaságtan, mezőgazdaság, kertészet Programok szervezése: kirándulások, színielőadások, tanfolyamok A jó példa ragadós (lenne) Építkezés: falu kerület megye

Wildner Ödön: Kik tanítsanak a szabad tanítás iskoláiban? Népszerű főiskolák, egyetemek Követelmények: magas nívójú tudás, alkalmazkodókészség, jó előadásmód kevés alkalmas egyetemi oktató Akkor ki? Aki ért hozzá, jártas az előadás témájában Aki „hisz” a népfőiskolában Alsóbbfokú iskolák Középiskolai tanárok + tanítók (tanítva tanulnak)

Márki Hugó: A hallgatók milyen módon számoljanak be tudásukról? Előadás és szeminárium összekapcsolása (kérdések, beszélgetés) Írásbeli dolgozatok hétről hétre vizsgára jelentkezhetnek a hallgatók Bizonyítványszerzési lehetőség Mindez csak Angliában működik A „kontinensen” nem alkalmazzák Magyarországon új törvény kell

Szabó Ervin: Általános irányelvek népkönyvtárak könyveinek válogatására Könyvtárnak széles rétegeket, a nép szükségleteit kell szolgálnia Általános irányelvek Általános ismeretek, szépirodalom Vezérelvek: igazság és szépség Független, elfogulatlan Öntudatos, igaz emberek nevelése Problémák bemutatása több oldalról Kizárólag esztétikai szempontok (szépirodalom) Külföldi tapasztalatok Mintakönyvjegyzék!

Kenedi Géza: A sajtó bevonása a szabad tanítás szervezetébe Nagy lapok: szűk rétegek olvassák Krajcáros lapok: sok olvasó, de nem megfelelő tartalom A népművelő lapok „elsorvadtak” Szabad tanítás érdekei Szabad tanítás népszerűsítése, hírek Ismeretterjesztés: tanfolyamok, előadások reprodukciója Népies könyvkiadó vállalat létrehozása

Glücklich Vilma: A munkásnők továbbképzéséről Lányok iskoláztatása Alacsony végzettség, alacsony bér Munka + háztartás túl nagy feladat Korlátok a tanulás terén Megoldás: Otthon: munkamegosztás Állami feladat: lánytanoncok, tanfolyamok elérhetősége, felzárkóztatás

A kongresszus üzenete I. – Maróti Andor nyomán Világnézeti ellentétek Nem versenyképes tudás, gazdaság Nem ismerjük a „nagyvilágot” 3 alapelv Köznapiság Műveltség Hatalom Állami támogatás fontossága Megfelelő témaválasztás Korábbi tapasztalat figyelembe vétele

A kongresszus üzenete II. – Felkai László nyomán Felnőttoktatás társadalmi kérdés, a tudás a fejlődés kulcsa Szellemi színvonal javítása Könyvtárak gyarapítása Anyagi körülmények javítása Sajtóvisszhang Konzervatív: radikálisok elítélése Haladó szelleműek: az elavult rendszer bírálata, iskola – élet közelítése, testi nevelés, nőnevelés