Az Állam, az állampolgár és az elektronikus fizetés viszonya II. E-Money Symposium november 20. Budapest Vilmos András
2 Mi az állam – a közigazgatás – szerepe és feladata az elektronikus fizetésekkel kapcsolatban?
3 Debit, credit, prepaid kártya Debit, credit, prepaid kártya, átutalás, beszedési megbízás SMS, számlapénz, mobil számla terhelés Tipikus elektronikus fizetési tranzakciók KözeliTávoli Mikró Makró Okmányiroda Ügyfélkapu
4 Az állampolgár és az elektronikus fizetés • Lassú terjedés – eltérés a megszokottól – mentalitásbeli változást igényel – korlátozott elfogadói kör – korlátozott szolgáltatási kör • Kevés érzékelhető előny – olcsóság nem látszik – gyorsaság esetleges – biztonság kétséges •hírek a visszaélésekről • Több motiváció kell! Kártya adatok • 35 ezer POS + 10 ezer posta • 4000 ATM • 8,2 millió kártya (+11%) • 232 millió tranzakció • Mrd HUF forgalom – 15% vásárlás – teljes kisker Mrd HUF • 700 e-kereskedő (2006 MNB, KSH) Közüzemi díjak • 80% sárga csekk Internet • penetráció 39% • online vásárló 20% • online fizető 5% (2007 I. TNS-NRC)
5 Az Állam és a fizetési tranzakciók • Állami szerep – Hatóság •vámok •illetékek •adók •díjak – Kereskedelmi partner •eladó •vevő • Tranzakciós csatornák – okmányirodák – ügyfélkapu – ügyfélszolgálatok – egyéb A fizetési műveletben nincsenek olyan tényezők, amelyek indokolnák a hatósági tranzakciók megkülönböztetett kezelését.
6 Elektronikus közigazgatás • 1. szint: Információ • 2. szint: Adatletöltés • 3. szint: Adatbevitel, adatfeldolgozás, személyi azonosítás • 4. szint: Aktív tranzakciók, fizetés ÁllampolgárokVállalkozások JövedelemadóTársadalombiztosítás alkalmazottak számára ÁlláskeresésVállalkozási adók Társadalombiztosítási szolgáltatásokÁFA Személyes dokumentumokCégbejegyzés Gépkocsi regisztrációStatisztikai bejelentések Építési engedélyekVámeljárás Rendőrségi bejelentésekKörnyezetvédelmi engedélyek DokumentumokKözbeszerzés Születési és házassági anyakönyvi kivonatok Bejelentkezés felsőfokú oktatási intézménybe Lakóhelyváltozással kapcsolatos adatok Egészségügyi szolgáltatások Az állampolgárok számára lényegében nem létezik elektronikus fizetés az elektronikus közigazgatásban
7 Az állam és az elektronikus ügyletek • Ügyfélkapu – APEH adó- és járulékbevallási szolgáltatások – Internetes okmányiroda – Jogszabálykereső – Ingatlankereső – Cégkereső – Gépjárműkereső • KET – 2005 november 1. • KEP – Közigazgatási Elszámolási Pénztár – 2004 • Elektronikus fizetés – APEH – VPOP
8 Egy vagy többféle fizetési rendszer • Létezik-e olyan széles körben elfogadott hagyományos elektronikus fizetési megoldás, amely kielégíti az összes felsorolt követelményt? – AZ ELÉRHETŐSÉGGEL NINCS BAJ ??? – AZ ELVÁRÁSOK KIELÉGÍTÉSE KÉTSÉGES. • Létezik-e olyan újfajta fizetési megoldás, amely elég széles közönség számára elérhető, és minden kívánt feltételt teljesít. – AZ ELVÁRÁSOK TELJESÍTÉSÉVEL NINCS BAJ – AZ ELÉRHETŐSÉG NAGYON KORLÁTOS Egy-egy újabb fizetési megoldás bevezetése az elektronikus kereskedelemben növeli a realizált tranzakciók számát.
9 Fizetési módok kombinációja • Kártyás fizetések • Prepaid • Átutalás – real-time authorizáció – SEMOPS – hagyományos banki folyamatok – valósidejűség – csatornafüggetlenség – mobil + Internet – biztonság
10 Ügyfél Hatóság ügyfélkapcsolat 1. Az ügy kezdeményezése Elektronikus Fizetési Platform Pénzintézet 4. Rendelkezés a fizetés teljesítéséről Államháztartási számlavezető Hatóság pénzügy- számvitel Hatóság adminisztráció 2. Tranzakciós adatok szolgáltatása 3. Fizetési adatok szolgáltatása 4a. Utalás 4b. Beszedés 5. Fizetés igazolás 6. Tranzakció teljesíthetőségének igazolása 7. Pénzügyi rendezés 8. Értesítés a pénzügyi rendezésről Egységes fizetési architektúra
11 Az állam szerepe – lehetőség és feladat • Az állam mint szolgáltató – hagyományos szolgáltatások elektronikus csatornákon – új elektronikus szolgáltatások • Az állam mint haszonélvező – az elektronikus fizetés terjedése össztársadalmi méretű pozitív hatásokkal, gazdasági előnyökkel jár • Az állam mint motiváló tényező – az elektronikus fizetési megoldások alkalmazásának kiterjesztése ösztönzően hat a szolgáltatás bevezetésére más kereskedői csoportoknál – az elektronikus fizetési helyek számának bővülése vonzóvá teszi a vevők/ügyfelek számára a szolgáltatás használatát • Az állam mint költségviselő – az elektronikus fizetés elterjesztése költségekkel jár, amiből az államnak jelentős részt kell vállalnia
12 Elektronikus fizetés a közigazgatásban Lehetőség • Gyorsaság – gyorsabb fizetés gyorsabb szolgáltatás (ügyintézés) – adatok rendelkezésre állása • Költségmegtakarítás – pénzforgalmi költségek •fizetési módonként eltérő hatások – ügyviteli költségek •adatfeldolgozás • Biztonság • Hatékonyság növekedés • Jobb átláthatóság • Szolgáltatás struktúra változása – elektronikus szolgáltatások terjedése • Új elektronikus szolgáltatások Teher • Fejlesztési igények – folyamat szervezés – beruházások – képzés • Mentalitásbeli változás • Érdeksérelmek
13 További információ Vilmos András Projekt Manager
14 Az Állam és a fizetési mátrix • Az Állam olyan szereplő, amely különféle fizetési szituációkban és eltérő szerepekben vesz részt. • A komplex helyzet egységes megközelítést igényel. AktívAktív PasszívPasszív KözeliTávoli X XX X
15 A megfelelő elektronikus fizetési szolgáltatás • Többcsatornás rendelkezésre állás – közeli fizetés •okmányiroda – távoli, internetes fizetés •ügyfélkapu – távoli, banki fizetés •levelezés • Nyílt rendszer – minden potenciális ügyfél részére rendelkezésre állás – minden ügycsoport részére kielégítő szolgáltatási szint • Valósidejűség – az elektronikus ügyletek azonnali fizetési engedélyezést igényelnek • Biztonság – fizetés biztonság – adatbiztonság – érzékelt biztonság - bizalom