Pr ― meggyőzés helyett bevonással Mikulás Gábor Információs és pr-tanácsadó, a Magyar Public Relations Szövetség tagja • Bakonybél, okt. 11.
Tartalom A pr (public relations) Arculat, imázs és a többi Könyvtár 2.0 Várható 2.0-s eredmények Imázs és kultúra A KIT Hírlevélről
Pr – public relations Egy szervezet, valamint külső—belső környezete közötti bizalmi kapcsolatot megteremtő és fenntartó tevékenységek rendszere. Kulcsfogalmai: 1. üzenet 2. bizalom 3. meggyőzés (ebben a sorrendben!) vagy személy, osztály, közösség…
A pr nem… Marketing, mely az eladást szabályozza. Reklám, mely a marketing eszköze, akárcsak a fizetett „píár” Népszerűsítés, mert igazából ügyfeleink hasznára szeretnénk lenni (nem a népszerűség, vagy az elismerő szöveg számít) vö.: Nagy Könyv „blöff”
A pr céljai Hosszú távú bizalmi kapcsolat megteremtése Hatalomkultúrában: leginkább az érdekcsoportok meggyőzése a támogatás szükségességéről Személy- és feladatkultúrában: a szolgáltatás és ügyfélszolgálat megfelelőségére koncentrálás, mely „kikényszeríti” a fenntartás költségeit Sőt, újabban: szerves beépülés az ügyfelek információs rendszerébe; lehetővé tenni számukra az együttműködést (vö.: könyvtár 2.0)
Értéklánc, értékrend, kultúra Könyvtár HASZNÁLÓK Fenntartó túlfejlettsége a hatalomkultúra, nagy hatalmi távolság jellemzője öntudatos szolgáltatói attitűd, individualizmus
A pr tevékenységi körei Használói szempontból minőségi munka; külső és belső környezet (amiben minden frontember részes) Arculatteremtés → imázsformálás Sajtókapcsolatok menedzselése Szakmai kapcsolatok alakítása Belső pr (kapcsolatban a HR-rel és tudásmenedzsmenttel) Rendezvényszervezés Public affairs; lobbizás, pénzügyi kapcsolatok Válságkommunikáció Issue management Szponzorálás, mecenatúra Dolgozz jól, és beszélj róla!
Énkép (vagy önimázs, amit magunkról tartunk) A valóságtól az imázsig Arculat (kép, amit magunkról mutatunk) - akaratlagos (pl. logó, névjegy, egyenruha) - spontán (a szolgáltatás vagy termék egésze) külső környezet Valóság (senki sem ismeri pontosan) Imázs (kép, amit mások látnak rólunk) ?
Ugyanarról beszélünk?! „Anya, forró a leves!” válasz: „Nem is forró, fiam!” „A könyvtár nem figyel ránk, idős olvasókra.” válasz: „De igen, külön munkatársunk is van erre.” gondolkodásra inkább: Miért az a tapasztalata? Mit tehetek a változásért? imázsról beszél arculat, énkép imázsról beszél arculat, énkép valóság―imázs
Web 2.0 és József Attila „Hiába fürösztöd önmagadban, csak másban moshatod meg arcodat” (Nem én kiáltok) Radikális használóbevonás, forrásmegosztás Web 2.0: interaktív technológiák egybeépülése, pl.: - szociális hálózatokat kezelő alkalmazások - feljegyzéseket készítő rendszerek (tagging, wikik, blogok) Pl.: Encyclopædia Britannica ― Wikipedia (angol), Windows ― Linux, (OSZK ― MEK) Web 1.0, 2.0 ― mint a „középkor” neve
Könyvtár 2.0 ― új elemek - és chat-referensz (multimédiás is) Levelezőlisták mellett: blogok, wikik, RSS-ek Osztályozási sémák mellett: használói címkézés is Nyílt OPAC: személyre szabott közösségi hálózati interfész (találkozó- és metszéspont) A használók közötti kommunikáció gerjesztése Interaktív adatbázisok és megoldások felkínálása Nyomtatott mellett elektronikus tartalmak az OPAC-ban: honlapok, blogok, wikik stb. vö.: Cassei―Savastinuk, Library Journal, September 1, 2006
Önmagunkban fürösszük arc(ulat)unkat? Győzzük meg a használót, hogy érdemes használni a könyvtárat Helyette: serkentsük magunkat és használóinkat, hogy a igényeik, elvárásaik szerint, együtt építve alakuljon szolgáltatásunk N E M !
Miről szóljunk, hogyan artikuláljunk? Amiről szeret olvasni a közönség Ami hidegen hagyja a közönséget Szívesen közli a sajtó autók, borok, sztárok, … leves, müzli, gyógyszer, … Vonakodva közli a sajtó sör, üdítőital, sportszer, … könyvtár általában, margarin, … A befogadóknak fontos üzenettel lehet megjelenni A könyvtárhasználati vetélkedő pl. gyakran tévút
Várható előnyök a Könyvtár 2.0-vel Változik a pr természete és eszközei: a használó mondja el kiválóságunkat :-) Fókusz: interaktív kapcsolat a használókkal (megmondó attitűd helyett: bevonás, inspirálás) Egybeépülés a használók információs rendszereivel (→ majd bolondok lesznek így leépíteni) A hierarchikus függés csökkenése hosszabb távon (helyette szolgáltató attitűd); direkt imázsépítés helyett a használók kompetenciáival együttdolgozni
Teendők mától: Használói igények elfogulatlan és alapos vizsgálata Technológiák beszerzése (általában ingyenes) és betanulása, rendszerszolgáltatók izzítása Használói csoportok tevőleges bátorítása a részvételre, tartalmaik behozása, OPAC-on elérhetővé tétele Szolgáltatások folyamatos felülvizsgálata
Néhány konkrét példa Az olvasók bevonása a szerzeményezési döntésbe (gazdák, plébános, tanító, lakatos…) Olvasóktól ajándékkönyvek (szponzorok motiválása; adományozó feltüntetése) Részvétel ügyfélkommunikációs tréningen Gazdálkodás a meglévő szaktudással ……
Leépítendő hatalomkultúra… Kisebbrendűség és fölényesség együtt (hajlam a kényszeres bizonyításra és önfényezésre), vö. pl.: Kecskeméti vándorgyűlés és témája Meggyőzésre figyel a bevonás helyett Súlyos következmény: az önimázs és imázs közötti (teljesítményen alapuló) különbség miatt a piacon a munka értéktöbbletét nem tudjuk érvényesíteni!
A KIT Hírlevél, mint pr-eszköz A KIT heti elektronikus hírlevél (szemlék, hírek, kommentárok) információs szakembereknek Tulajdonosi stratégia: formális / informális irányítói szerep az információs szektorban Eszközök: naprakész hazai és külföldi szakmai ismeretek beszerzése, hálózatépítés KIT: „melléktermék” és további eszköz: kompetencia, tudásbázis és közösségépítés
KIT-célok A hazai könyvtári információs és kommunikációs infrastruktúra fejlesztése A szakmai közgondolkodás gyorsítása Provokáló gondolatok, asszociációk közzététele: gondolat-generálás, a szakmai és gondolkodási határok módszeres feszegetése Szerkesztőknek: folyamatos szellemi készenlét
A KIT készítése Szerkesztőség: egymást inspiráló 4 fő; Napi könyvtári hír szemlézése, 2-3 magyar / angol szakcikk, referátum olvasása (kb. 800 tételes referált cikkgyűjtemény) Szerkesztési és technikai tevékenység Költsége: kb e Ft/hét (befektetés) Technikai háttér: hírlevél-szerver, honlap, profi visszakereső rendszer folyamatban
KIT-eredmények Masszív informális véleményformálás Rutinos szerkesztőség, együttgondolkodás Heti 3-4 saját hír, kommentár 4 év alatt 220 db, hetente friss lapszám 2400 olvasó Kb hír a kereshető archívumban; Partnerek: TMT, Könyvtári Figyelő, hazai és külföldi könyvtárosok
Kérdés, kommentár, névjegy, KIT-megrendelés :-) Mikulás Gábor, információs és pr-tanácsadó