Az ÁNTSZ OTH tevékenysége a vörösiszap ár idején 2010 október 4.-től…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
Kormányszóvivői tájékoztató A vizitdíj szabályok felülvizsgálata.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Dr. Golopencza Pál szolgálatvezető főorvos
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Dr. Radnóty Gábor szakmai főtanácsadó Emberi Erőforrások Minisztériuma
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Győr-Moson-Sopron Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság KÉSZEN AVÉSZBEN KÉSZEN AVÉSZBEN A viharokra történő felkészülés Győr-Moson-Sopron megyében Előadó:
A vörösiszap katasztrófa: a KKB Operatív Törzs szerepe, tapasztalatai
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
1 BÉKÉS MEGYEI KATASZTRÓFAVÉDELMI IGAZGATÓSÁG március Dr. Takács Árpád pv. ezredes Kolontár település kitelepítése.
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
Az OTH feladata közegészségügy (környezet- és település-, élelmezés- és táplálkozás-, munka-, sugáregészségügy és sugárbiológia, toxikológia), a járványügy.
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
A 2014-ben esedékes Peer Review (szakértői vizsgálat) A Hivatalos Statisztikai Szolgálat tagjainak érintettsége Országos Statisztikai Tanács 
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Krízisintervenciós feladatok ellátása katasztrófahelyzetek esetén
„Egyenlő Eséllyel a Rák Ellen” szűrő és felvilágosító program hátrányos helyzetű nőknek
A járási rendszer megújítása
A KDT-KTVF TEVÉKENYSÉGE A GÁTSZAKADÁS UTÁN :
Távmunka a területfejlesztésben
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
„New Hungary” Rural Development Programme „A nemzetközi gazdasági válság hatásainak a vidéki térségekben történő kommunikációja” című Komárom-Esztergom.
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Nemzetközi Oltóhely és HIV/AIDS Tanácsadó bemutatása
Nagykanizsa és Térsége TISZK Szakképzés – szervezési Kiemelten Közhasznú Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
AZ IVÓVÍZVIZSGÁLATOK VÉGZÉSÉNEK, ÉS A LABORATÓRIUMI EREDMÉNYEK JELENTÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI Laczkó András közegészségügyi felügyelő.
2. Az egészségközpontú gyógyítás programja
-1- Együttműködés, veszélyes üzemek – iparfelügyeleti tevékenység Országos Rendőr-főkapitányság, megyei (fővárosi) Rendőr-főkapitányságai és helyi Rendőr-kapitányságai.
Tájékoztató rendezvény Szombathely.
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Beszámoló a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság tevékenységéről (2010. október – május) 1/13.
A területi államigazgatás átalakítása
Vörösiszap katasztrófa!!!
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
A járási rendszer megújítása
(L)áss a mélyére.
Lakatos János Prof. Dr. Biró Borbála, egyetemi tanár,
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
Előadás másolata:

Az ÁNTSZ OTH tevékenysége a vörösiszap ár idején 2010 október 4.-től… Faludi Gábor, Gramantik Péter, Csete Edit, Paller Judit . 2011. KKOT. Bp.

Bevezetés:a katasztrófák szerepe a lakosság eü. állapotára. 2010. Influenza A H1N1 pandémia Észak-magyaroroszági árvizek Izlandi vulkáni hamufelhő Hőséghullámok elleni védekezés Orosz erdőtüzek Kolontár- Devecser vörös iszapár 2011. Földrengés - Oroszlány jan. 29. R: 6.4 Líbiai polgárháború - Arab felkelések Japán komplex természeti-ipari tragédia- Fukushima A katasztrófák elleni védekezés egyre fontosabb feladat. Jelen előadásom a vörös iszap áradattal foglalkozik

A katasztrófa bekövetkezésekor fennálló általános helyzet A kormányváltást követően mélyreható szervezeti változások kezdődtek, létrejött a NEFMI , és a változások hatottak az ÁNTSZ-re is Megkezdődött az ÁNTSZ területi szervek átalakításnak tervezése az új megyei kormányhivatalokba, folyt az Egészségbiztosítási Felügyelet átvétele, és megkezdődött a Nemzeti Államigazgatási Központ kialakítása, hogy csak a legfontosabbakat említsem. A változások közül a számunkra fontosnak bizonyult, hogy az OTF döntésére, újjászervezésre került az OTH gyorsreagálási szervezete, és 2011.09.28.-án megtörtént a Gyorsreagálási Főosztály megalakítása. A katasztrófavédelem szempontjából meghatározó új tisztségviselők, Megyei Közgyűlés elnök, polgármesterek (védelmi bizottságok elnökei) 3 nappal korábban léptek hivatalba. És végül: éppen megrendezésre került a MHT 2010. évi IX. Nemzeti Kongresszusa Balatonvilágoson, amely az ÁNTSZ nagy bemutatkozó seregszemléje volt, amire szinte mindenki hivatalos volt, vagy előadóként, vagy hallgatóként., amikor…

AZ ÁNTSZ ORGANOGRAMJA – 2010. OSSKI Minisztérium OKI Országos Tisztifőorvos (OTH) OEK OEFI Regionális Tisztifőorvos/ intézet OÉTI Gyorsreagálási főo. 2010 december 31-ig érvényes szervezet. Ez a struktúra működött az esemény akut szakaszában. OKBI 2010. Szeptember 28. Kistérségi Tisztifőorvos / intézet OALI OGYEI

Magyarország legnagyobb ipari-környezeti katasztrófája következett be 2010. október 4.-n, 12.30-kor. A Magyar Alumínium Zrt. területén az iszaptároló X. kazetta nyugati gátja átszakadt.

: Ilyen volt…

Az iszap által elöntött terület nagysága A gátszakadás következtében 1.300.000 m3 vörösiszap és víz elegye a Torna patakon keresztül elöntötte Kolontár és Devecser települések mélyebben fekvő részeit. Az iszap által elöntött terület nagysága Kolontáron 3 ha, Devecserben 7 ha. A külterületekkel együtt összesen >1000 ha Az iszapár Kolontáron 42 épületet, Devecserben 244 lakóingatlant, Somlóvásárhelyen 14 lakóingatlan érintett. Pestiesen: Ilyen lett…

Az elöntött terület Hoffman tábornok úr részletezte az eseményt, én nem kivánok mélyebbre hatolni.

Az első nap eseményei (október 04.) Az OTH Gyorsreagálási Főosztályára az OKF (VKK)- tól 14.00 körül érkezett az a riasztás, hogy nagy kiterjedésű és mennyiségű vörösiszap ömlés lépett fel, és irodalmi adatok alapján felmerült, hogy esetleg számolni kell ionizáló sugárzás egészségkárosító hatásával? A Főosztály haladéktalanul intézkedett, felkérve az OSSKI-t, az Országos Sugár-hygiénés Készenléti Szolgálat helyszínre irányítására, ami kb. két órán belül meg is történt. Az első vizsgálatok (majd később a regionális labor mérései is) az ionizáló sugárzás veszélyét kizárták. Az első vörös iszap mintákat is az OSKSZ szakértői szállították fel még aznap analitikai vizsgálatra az OKI-ba, Budapestre.   Az ÁNTSZ KDR INTÉZETÉNEK (Veszprém) MUNKATÁRSAI (dr Müller Cecília frissen kinevezett RTF intézkedésére) a katasztrófa által érintett településekre érkeztek, részt vettek a kitelepítések megszervezésében, az elsődleges kárelhárítási munkákban, a további tennivalók meghatározásához szükséges információk gyűjtésében. A kimenekítettek számára kijelölt befogadó helyek higiénés feltételeit ellenőrizték. Mintákat vettek és a regionális laboratóriumi tájékoztató vizsgálatokat kezdett.

Az második nap eseményei (október 5.) A KKB Operatív Törzse megkezdte munkáját. Az OTH Gyorsreagálási Főosztálya – igazodva a KKB működési mód változásához – működésbe hozta az OTH Kríziskezelő Központot, amely ezután a tevékenységek koordinálása, az információ áramlás, és a vezetés központjává vált. Az ÁNTSZ Közép-dunántúli Regionális Intézete lakossági tájékoztató anyagot állított össze, melyben meghatározta a legfontosabb egészségvédelmi rendszabályokat. Az ÁNTSZ a kitelepítettek számára kijelölt ideiglenes szálláshelyeket (iskola, művelődési ház) közegészségügyi szempontból ellenőrizte és megfelelőnek találta.  A WHO – a NER 2005 alapján – hivatalos tájékoztatást kért az OTH-tól a médiahírek alapján, az esetleges nemzetközi kihatásokról , melyet részletes jelentés formájában küldtünk meg. (Értékelésünk szerint „non notification reportot” adtunk). Folyamatosan kapcsolatban álltunk a WHO EU coppenhágai és magyarországi irodájával is. Mi a jelentése a Neopvir-nek?

A harmadik nap eseményei: A Kormány kihirdette a „Veszélyhelyzetet” Veszprém, Győr-Moson-Sopron, és Vas megye területére. (okt.6.) Az OTH áttért a katasztrófa-működési rendre, azon belül is az EU kód szerinti „PIROS” fokozatra. A Gyorsreagálási Főosztály állományával, és egyes főosztályok és országos intézetek állományából ideiglenes, szükség szerinti bevonással, MŰKÖDNI KEZDETT AZ OTH - OPERATÍV VEZETÉSI CSOPORTJA (OTH OVCS) A KRÍZISKEZELŐ KÖZPONTBAN (OTH KKP). Személyi megerősítést adtunk a KKB OpT –ben végzendő egészségügyi szakértői feladatok ellátásához. – új elem Új elem:

Az ÁNTSZ irányítás bevezetett rendszere KKB OpT NEFMI ÁNTSZ KDRI OVCS OSSKI OKI OKBI Ajkai Kistérségi Intézet Fekvőbeteg ellátók Egyéb eü. intézmények, szolgáltatók OTH OVCS OTH KKP Gyorsreagálási Főosztály Más régióban lévő fekvőbeteg ellátók Az ÁNTSZ irányítás bevezetett rendszere LAKOSSÁG VMVB VÖRÖS FOKOZAT

A második hét eseményei: Az ÁNTSZ KDR Intézetének munkatársai (13 dolgozó) a reggeli órákban a településekre érkezett, a munkavégzők részére a helyszínen tájékoztatást adtak, takarítási és bármi egyéb feltett kérdésre válaszoltak. A RAS-CHEM Luxembourg részére, az OTH KKP - az OKBI részvételével - 11.00 órakor tájékoztató jelentést küldött az EU számára. Az OTF felkérésére, az OMFI megküldte hivatalos állásfoglalását a javasolt védőeszköz használatra: általánosan FFP2D, kiemelten veszélyes körülmények között esetleg FFP3D. Az ÁNTSZ felkészült Devecser teljes kiürítésére újabb gátszakadás esetén.

ESEMÉNYTÉRKÉP 2010. OKTÓBER 04.-TŐL 2011. JANUÁRIG OSKSZ OKF riasztás OTH GYORSREAGÁLÁS-KRÍZISKÖZPONT MŰKÖDÉSE, JELENTÉSEK NAPI 2X OKI KÖRNYZETEGÉSZSÉGÜGYI SUIRVELLANCELEVEGŐ: OKT. 17-TŐL KDTVF-EL KÖZÖSEN IVÓVIZ OKT. 5.-TŐL OMFI (FFP2) SZŰRŐVIZSGÁLATI PROTOKOL OKBI KOCKÁZATBECSLÉS RÉSZVÉTEL AZ OpT MUNKÁJÁBAN – személyi megerősítés WHO 4 NAP VESZÉLYHELYZET KIHIRDETÉSE OKTÓBER 4. 15 30. NOVEMBER 15.-I NOVEMBER 31.-IG DECEMBER 2011 EVP MŰKÖDÉSE NAPI 1X 2011. JANUÁR 17.-IG- UTÁNA HETI 1X OTH KOCKÁZATBECSLÉSI BIZOTTSÁG OTH-KKP MŰKÖDÉSE SZŰRŐKÖZPONT OTFINTÉZKEDÉSEK LAKOSSÁGI TÁJÉKOZTATÁS RESPONSE REHABILITATION UKK 1 2 3 4 5 6 7 Tekintettel a katasztrófahelyzet esetlegesen várható eszkalációjára, a Miniszterelnöki sajtótájékoztatón elhangzottakkal összhangban, és az együttműködő szervektől beérkező információk figyelembe vételével, országos tisztifőorvosi intézkedés került kiadásra az ÁNTSZ Közép-, és Nyugat-dunántúli Regionális Intézete regionális tisztifőorvosai részére. Az OTH KKP a KKB OpT, valamint az ágazat felső vezetése részére ettől kezdve naponta 2x (12.00 és 17.00) küldött részletes írásos jelentést. Az OTH Kríziskezelő Központ folyamatosan gyűjtötte az adatokat. 05

Főbb események kiemelése: 2010. október 12-n Az ÁNTSZ KDRI állományából, EGÉSZSÉGÜGYI VEZETÉSI PONT került felállításra a kárhelyen. AZ ÁNTSZ HELYI ERŐI MEGERŐSÍTÉSÉRE MÁS TÉRSÉGBŐL ÁTIRÁNYÍTÁSRA KERÜLT 7 közegészségügyi-járványügyi felügyelő. 2010. október 14.-én megérkezett a WHO munkacsoportja és megkezdték a terület bejárását és a helyzet véleményezését. 2010. október 19. Az OTF kezdeményezésére megalakult a vörösiszap akut közép-, és hosszú távú az emberi egészségre gyakorolt hatásainak kockázat-becslését végző szakértői munkacsoport. 2010 október 20. A vörös riasztási fokozat sárgára változott. 2010 október 21-n. Az OMMFI elkészítette a foglakozás-egészségügyi szűrővizsgálatok szakmai protokollját és az érintettek rendelkezésére bocsátotta.

Sürgősségi ellátás - lúgsérültek

Fekvőbeteg ellátás alakulása 2010. 10.04 és 12.01 között N=103 (járóbeteg ellátás nélkül 408.)

A környzetegészségügyi surveillance kiépítése a 2. naptól kezdődik: Az OKI megkezdte a légszennyezettség ellenőrzését is. Devecseren egy mobil mérőállomást, és a szálló por (PM10) napi átlagszennyezettségét mérő berendezést telepítettek a iszappal elárasztott területen. A 2. héttől az OKI és a KVVM közös levegő mintavételi rendszert állított fel 13 helyen, melyről folyamatosan érkeztek a szállópor-minta eredmények. A rendszer a mai napig is folyamatosan működik. Ezekkel a lépésekkel amely a levegő szálló por mérésével még kiegészült, lényegében megtörtént egy környezet-egészségügyi surveillance létrehozása, amelynek bázisa az ÁNTSZ OKI volt. A mérésekről a lakosság folyamatos tájékoztatást, februártól pedig napi porterhelési előrejelzést is kapott

Az ivóvíz ellenőrzése: Az ÁNTSZ az ivóvízből folyamatosan vett minták eredményei alapján tájékoztatást adott ki arról, hogy az ivóvíz hálózat nem szennyeződött egyik településen sem, a vezetékes ivóvíz fogyasztásra alkalmas: >250 vizsgálat alapján Vörös iszap elemzés: Az OKI által vett mintákból - elvégzett vizsgálatok eredményei, kiugróan veszélyes fémszennyezettséget nem jeleztek, a toxikus fémek koncentrációi alatta voltak a jelenleg érvényes talaj határértékeknek. Dura Gy. Lakossági megbetegedések elemzése: (szűrőközpont) : Páldy A. Gyermek vizelet vizsgálatok: havonta 10 -10 elemzés (toxikus fém irányában) , pozitív eredmény nincs. Rudnai P. Genotoxikológiai vizsgálatok (OOI): vizsgálat eredménye negatív. Gundy S. A jelentések hosszú láncolata indult meg.

ÁNTSZ (OKI)-KVVM Környezetegészségügyi Surveillance integrált levegő- szennyezettség mérő rendszer (PM10) Késői egészségügyi hatások vizsgálatához. 1 2 7

Scanning elektronmikroszkópos elemanalízis

NÉHÁNY SZÁMSZERŰ ADAT AZ ÁNTSZ TEVÉKENYSÉFGÉBŐL KKB OpT-ben résztvevők ÁNTSZ dolgozók száma: 1 fő/nap (192ó) (4x24, és 8x12 óra) OTH OVCS-ben résztvevők száma (OTH+Orsz. Int-k): 12 fő/nap (1282ó) OTH Jelentések száma a NEFMI és OKF részére: 134 Kiadott írásos OTF intézkedések száma: 17 Fekvőbeteg ellátásban részesültek száma: 103 fő Ambuláns ellátásban részesítettek száma: 408 fő Szűrőközpontban elvégzett vizsgálatok: 3068 8 főirányban Védekezési költségek (csak ÁNTSZ): 9 M 346 ezer Ft .-

Kormányzati egészségügyi szűrőközpont

TANULSÁGOK, NEHÉZSÉGEK, ÚJ MEGOLDÁSOK: - A Gyorsreagálási Főosztály menet közben folyamatosan építette önmagát is, mert nem volt még meg az szükséges technikai eszközök töredéke. A kongresszus miatt az első 72 órában a katasztrófa tervtől eltérően nem az OVCS működött, hanem a Gyorsreagálás, amelynek a főosztályok adtak segítséget. - A KKB OpT működéséhez is hozzájárult az OTH, és még segítette a Minisztérium képviseletét is. Így előfordult elmaradó váltás (>24 óra után), extra behívások, és belső kommunikációs problémák is. - Érezhető zavarok voltak tapasztalhatóak a Védelmi Bizottságok szerepét illetően, aminek következtében redundanciák is voltak egyes döntések esetében. Az esemény nagysága szokatlan új megoldásokat hívott életre pl. államtikári - kormánybiztosi eü. tanácsadó , Eü.Vezetési Pont, Kormányzati Szűrő Kp. Jelentős nehézséget okozott a szakmán túli erők „célzatos” érdeklődése.

POZITÍVUMOK, EREDMÉNYEK: Alapvetően helyesnek bizonyult az OTH gyorsreagálási szervezet átalakítása, szerkezete, és működési alapelvei Extrém helyzetben – jó új megoldások születtek: - Jól bevált az OKF Kihelyezett Törzs és az ÚKKK intézménye, illetve az EVP-vel való együttműködés. Kiváló volt az összhang az OTH-OKF, OTH-OMMFI, OTH gyorsreagálás- OKI/OKBI, OKTVF-OKI, relációkban. Jól segítette a tevékenységet az Államtitkári, majd később a Kormánybiztosi egészségügyi megbízott kijelölése (dr. Göndöcs Zs.). A központosított kommunikáció az első hét után levette az OTH és az országos intézetek válláról a médiával való közvetlen foglalkozás terhét - Kitűnően működtek a vezetési láncok mind az ÁNTSZ irányába fentről, mind az ÁNTSZ-en belül - Kiemelkedően pozitív volt a hozzáállás az érintett állomány részéről és megható volt a civil szervezetek, emberek segítőkészsége. - A lokális környezet egészségügyi surveillance jól betöltötte és tölti hivatását.

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET