Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta
Kognitív tudományok MEGISMERÉSTUDOMÁNY
Kognitív szemlélet Tudás megszerzésének mikéntje Tudás keletkezése Tudás felépítése Belső folyamatok alogritmzálása A megismerőképesség nem azonos a biológiai, fizikai szinttel, se a társadalmi, kulturális magatartással
Kognitív nyelvészet 1970-es években jött létre, az USA-ban, fő teoretikusa Ronald W. Langacker volt. Posztmodernista: feladata nem a magyarázás, hanem a megértés Tárgya a nyelvtudás mint a kogníció része
A kognitív nyelvész Nyelvhasználó: nem mechanizmus, személyiség! Elveti az ideális nyelv gondolatát Angolcentrikusság elvetése A világ megértéség empirikus úton tárná fel
A kognitív iskola
Korábbi iskolák
Nyelv és gondolkodás Nyelv és gondolkodás viszonya Két külön dolog, netán azonosak? Függenek egymástól? A nyelvhasználat határozza meg a gondolkodásmódot? Kölcsönösen feltételezik egymást? A nyelv a sikeres gondolkodási folyamat legfőbb eszköze.
Sapir-Whorf-hipotézis Két alapelv: Két alapelv: Nyelvi meghatározottság Nyelvi relativizmus Hopi: masa’ytaka Eszkimó: hó -A hipotézis ellen: lehetséges a fordítás.
Megértési folyamatok
Kategorizáció
Kategorizáció Klasszikus kategorizáció: szükséges és elégséges tulajdonságok alapján. Prototípuselmélet: a családi hasonlóság elve érvényesül. Példaalapú modell: a kategóriatagok agyunkban tárolt emlékképein alapul.
Fogalmi keretek
A metonímia Egy entitás helyettesítése egy másikkal. Egy fogalmi kereten belül jön létre. Pl.: „jó fej” A sztereotípián alapuló előítéletek is metonímikusak.
Metafora Két fogalmi keret között jön létre. Pl.: élet és utazás közti megfelelések
Képi sémák Tartály séma: A testünk egy tartály. A közvetlen környezetünk is tartály.
Alternatív konceptualizáció A dolgok értelmezése többféle módon. A figyelem szerepet játszik az értelmezésben. A figyelem fókusza pl. a kör sugara:
Alak-háttér elrendezés Entitások elhelyezkedésének megadása. Pl.: A kerékpár a ház mellett áll.
Alak-háttér elrendezés
Nézőpont Az eltérő nézőpont miatt eltérő az értelmezés. Pl.: A labda a fa előtt van: A labda a fa mögött van:
Felhasznált irodalom Crystal, David: A nyelv enciklopédiája Budapest : Osiris, 2003., 619 p. Kövecses Zoltán - Benczes Réka: Kognitív nyelvészet [Budapest] : Akadémiai K., 2010., 256 p.