Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A diskurzusok alatt lezajló tudati folyamatokról Kántor Gyöngyi PTE, Alkalmazott Nyelvészeti Doktori Iskola.
Advertisements

Tájékoztató a licenszdolgozattal kapcsolatban
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
2. pódiumbeszélgetés Bécs december 4. Dr. Leopold Stieger Active Ageing a Centrope-ban.
Szemiot i ka.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Kétnyelvűség és kognitív fejlődés 1. Kétnyelvűség és intelligencia.
A munka világával kapcsolatos tudás
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Bevezető előadás. Összegzően meghatározhatjuk úgy is a személyiséget, mint az egyén jellegzetes gondolkodási, érzelmi és viselkedéses mintáit, melyek.
Kultúra – nemzet – emlékezet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A társadalomtudományi kutatás módszerei
Kognitív modellek, sémák, attribúciók
A TUDÁS TÁRSADALMA A TUDÁSTŐKE TÉRNYERÉSE PARADIGMAVÁLTÁS: –A nemzetgazdaságok szerkezeti átalakulása: az ipar és a mezőgazdaság részarányának csökkenése,
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A képszerűség szerepe a retorikában
Buddhista logika és paradoxonok
Tanuló szervezet.
Managerek éjszakája.
A feladatok szerepe Kaposi József.
Idegen nyelvek tanulása
A három agy elmélet Biblikus értelmezése
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
Edward Sapir ( ).
Fenomenológiai megközelítés
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Metafora - metonímia A filmben?. Roman Jakobson Rámutat, hogy a metafora-metonímia bipolaritás megfeleltethető a nyelvi működés alapmodelljének, a paradigmatikus-szintagmatikus.
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
W.V. O. Q UINE A DOLGOK ÉS HELYÜK AZ ELMÉLETEKBEN (1981) Mészáros Zsuzsanna Tudományfilozófia szem.
A mérési iskoláktól az iskolák méréséig - Szakértői tudás és politika kapcsolata az Országos Kompetenciamérés kialakulása során Berényi Eszter, ELTE TÁTK.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
A deviancia értelmezési kerete
A valószínűségi magyarázat induktív jellege
Gyermekvilág régen és ma
A fejlődésközpontú didaktika alapjai
Személyközi kommunikáció Készítette: palacsint szeptember 30.2 A kommunikáció és jellemzői.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A figyelem általános értelmezése Készítette: Karakó Miklós.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
KAM - Regionális és Antropológiai Kutatások Központja Sapientia - Erdély Magyar Tudományegyetem, Csíkszereda.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Szakértelmek és tudások integrációja Horváth Zsuzsanna Budapest 2013.
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Pedagógusképzés támogatása TÁMOP-3.1.5/ AZ ÚJ GENERÁCIÓS ÁLTALÁNOS ISKOLAI MAGYAR NYELV ÉS IRODALOM TANKÖNYVEKRŐL Készítette: Andok Zsuzsa.
13K – Tárgyalási technikák – 2. előadás
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Információelmélet 8. 1 Eszterházy Károly Főiskola, Eger Médiainformatika intézet Információs Társadalom Oktató-
Bevezetés a pszichológiába Illés Anikó. Gondolkodás Propozícionális gondolkodás Képzeleti gondolkodás Motoros gondolkodás.
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Kultúra és kommunikáció
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Előadás másolata:

Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta

Kognitív tudományok MEGISMERÉSTUDOMÁNY

Kognitív szemlélet Tudás megszerzésének mikéntje Tudás keletkezése Tudás felépítése Belső folyamatok alogritmzálása A megismerőképesség nem azonos a biológiai, fizikai szinttel, se a társadalmi, kulturális magatartással

Kognitív nyelvészet 1970-es években jött létre, az USA-ban, fő teoretikusa Ronald W. Langacker volt. Posztmodernista: feladata nem a magyarázás, hanem a megértés Tárgya a nyelvtudás mint a kogníció része

A kognitív nyelvész Nyelvhasználó: nem mechanizmus, személyiség! Elveti az ideális nyelv gondolatát Angolcentrikusság elvetése A világ megértéség empirikus úton tárná fel

A kognitív iskola

Korábbi iskolák

Nyelv és gondolkodás Nyelv és gondolkodás viszonya  Két külön dolog, netán azonosak? Függenek egymástól? A nyelvhasználat határozza meg a gondolkodásmódot? Kölcsönösen feltételezik egymást? A nyelv a sikeres gondolkodási folyamat legfőbb eszköze.

Sapir-Whorf-hipotézis Két alapelv: Két alapelv:  Nyelvi meghatározottság  Nyelvi relativizmus Hopi: masa’ytaka Eszkimó: hó -A hipotézis ellen: lehetséges a fordítás.

Megértési folyamatok

Kategorizáció

Kategorizáció Klasszikus kategorizáció: szükséges és elégséges tulajdonságok alapján. Prototípuselmélet: a családi hasonlóság elve érvényesül. Példaalapú modell: a kategóriatagok agyunkban tárolt emlékképein alapul.

Fogalmi keretek

A metonímia Egy entitás helyettesítése egy másikkal. Egy fogalmi kereten belül jön létre. Pl.: „jó fej” A sztereotípián alapuló előítéletek is metonímikusak.

Metafora Két fogalmi keret között jön létre. Pl.: élet és utazás közti megfelelések

Képi sémák Tartály séma: A testünk egy tartály. A közvetlen környezetünk is tartály.

Alternatív konceptualizáció A dolgok értelmezése többféle módon. A figyelem szerepet játszik az értelmezésben. A figyelem fókusza pl. a kör sugara:

Alak-háttér elrendezés Entitások elhelyezkedésének megadása. Pl.: A kerékpár a ház mellett áll.

Alak-háttér elrendezés

Nézőpont Az eltérő nézőpont miatt eltérő az értelmezés. Pl.: A labda a fa előtt van: A labda a fa mögött van:

Felhasznált irodalom Crystal, David: A nyelv enciklopédiája Budapest : Osiris, 2003., 619 p. Kövecses Zoltán - Benczes Réka: Kognitív nyelvészet [Budapest] : Akadémiai K., 2010., 256 p.