Az energetikai és a hírközlési piac kapcsolódási pontjai és szabályozási kihívásai Energetika 2010 konferencia 2010. május 6. dr. Rozgonyi Krisztina elnök,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A Gazdasági Versenyhivatal fogyasztóvédelmi tevékenysége dr. Grimm Krisztina október 21.
NHH sajtótájékoztató Mobilvégződtetési-díjak és Versenyélénkítés a mobil-piacon Pataki Dániel, elnök Ludányi Edgár, közgazdasági főigazgató-helyettes.
Moderátor: Sugár Mihály Vezető tanácsadó Távközlésszabályozási kihívások 2011 Kerekasztal-beszélgetés.
1 Sajtótájékoztató Externet tőzsdei bevezetés május 30.
A mobil távközlés, mint a növekedés motorja?
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A magyar mobilpiac helyzete Kiegészítés „A mobilszolgáltatásokra kijelölt spektrumkészlet hasznosítására vonatkozó rádióspektrum-stratégiai és frekvenciagazdálkodási.
Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon A Magyar Tudomány Hónapja Jövő Internet technológiák és alkalmazások kutatása Magyarországon.
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Takács Péter hírközlési fogyasztói jogok képviselője „World Wide Identity” konferencia A FOGYASZTÓI JOGOK KÉPVISELETÉBEN…
Rövid beszámoló egy tört évről 2013 Klaszter Klubest Bertalan Zsolt elnök.
Versenyelemzés 8.fejezet.
SZABÁLYOZÁSI KIHÍVÁSOK
Műhelyvita december 13. Pécs, PTE-ÁJK Tóth András: Az elektronikus hírközlés és média gazdasági szabályozásának alapjai és versenyjogi vonatkozásai.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Vállalati Gazdaságtan
DR. SARKADY ILDIKÓ MÉDIAPIACI TENDENCIÁK Jogi kihívások „Célkeresztben a fogyasztó” NAPI GAZDASÁG KONFERENCIA Budapest Mariott Hotel március 30.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
Új hatóság – új kihívások Szalai Annamária elnök INFOTÉR PARLAMENT június 2.
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
1 A hazai energiapolitika teendői Kaderják Péter Budapesti Corvinus Egyetem Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont.
Az NHH szabályozási stratégiájának tervezése Tóth László stratégiai igazgató IX. Telecom Konferencia Budapest
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
UGC Today UBS & CSFB Media Week Conferences December 7, 2004 Versenyző infrastruktúrák ”Navigálás a platformok csatájában”
Molnár Gábor, az MGE igazgatója
„Hidat építünk” az energetikai tanácsadók szerepe Magyarországon
Merre tart a hazai energiaszektor 2010 tavaszán. dr
Az információs ipar teljesítménye Európai Unió, Magyarország, Amerikai Egyesült Államok.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
A külföldi működő tőke szerepe a magyar gazdaságban avagy Mit adtak nekünk a Rómaiak? Havas István Amerikai Kereskedelmi Kamara, elnök Közgazdász Vándorgyűlés.
A befektetői tőke szerepe a megújuló energiát
A NEM KONZISZTENS VERSENYMODELL VESZÉLYEI A HÁLÓZATOS KÖZSZOLGÁLTATÁSOKBAN Kaderják Péter Kutatóközpont vezető Budapesti Corvinus Egyetem, REKK.
VERSENY ÉS SZABÁLYOZÁS 2010 I.Áttekintés. MÚLT, JELEN, JÖVŐ AZ ÁGAZATI ÉS VERSENYSZABÁLYOZÁSBAN II.Betekintés. ELEMZÉSI MÓDSZEREK ÉS SZABÁLYOZÁSI ESZKÖZÖK.
A Jelentős Piaci Erő jogintézménye a villamosenergia-piac szabályozásában Nagy Csongor István SZTE-ÁJK, BME-GTK.
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
A válság HR tanácsadása – a HR tanácsadás válsága?
A magyar tőkepiac A tőkepiacok szerepe a piacgazdaságban és a magyarországi tendenciák május 3. Jaksity György.
Horváth J. Ferenc elnök Magyar Energia Hivatal Jubileumi Szakmai nap szeptember 16. A VEZETÉKES ENERGIAIPAR SZABÁLYOZÁSÁNAK 10 ÉVES TAPASZTALATAI,
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Szélessávú tervek és akciók
Verseny és szabályozás 2013 MTA KRTK KTI Bemutató konferencia szeptember 30.
Spektrumliberalizáció és hatósági spektrum stratégia Bánhidi Ferenc Hírközlés 2008 Budapest 2008 november 14.
Az igazi változásokhoz szemléletbeli váltásra van szükség ? Az energiaszektor szerepe a versenyképesség javításában Energiatudatosság.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
„2007 a médiaszabályzás kezdete” 12. Televízió és hangtechnikai konferencia Budapest, május 2-3. Dr. Sarkady Ildikó MeH, Médiapolitikai Főtanácsadó.
Nemzeti Technológiai Platform a
Új generációs hálózatok Bakonyi Péter c.docens. IKT trendek.
DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS A FÖLDFELSZÍNI PLATFORMON Piller András Vezérigazgató Antenna Hungária március 19.
Magyarországi távközlési helyzetkép ITL Klub március 10. Szabó Tibor, Nemzeti Hírközlési Hatóság penetráció a távközlésben.
ÜGYFELEK ÉS CSOMAGOK: mindenki elégedett? A fogyasztók és a bizalom kérdése.
A digitális televíziózás és az innováció Infokommunikációs Tanszék Urbán Ágnes A digitális televíziózás és az innováció 3 A ‘90-es évek várakozása 
Szélessáv minden háztartásba 2018 végéig!
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Partnerség és együttműködés
Stratégiai szempontok alkalmazása az informatikai szektorban
prezentációja A bemutató és annak tartalma a HT ZRT szellemi terméke!
Előadás másolata:

Az energetikai és a hírközlési piac kapcsolódási pontjai és szabályozási kihívásai Energetika 2010 konferencia május 6. dr. Rozgonyi Krisztina elnök, NHH

2 Tartalom 1.Bevezetés 2.Szabályozási koncepció az elektronikus hírközlési piacon 3.Az infokommunikációs piac fő trendjei 4.Lehetséges közös szabályozási kihívások

3 Bevezetés A hálózatos iparágak eleve hasonló szabályozási dilemmákat vetnek fel és megoldásokat igényelnek: –piacmeghatározás és –elemzés –JPE kijelölés –unbundling –fogyasztók védelme –konvergencia –stb. Az energetikai és a hírközlési piac ettől függetlenül is mind gyakrabban kerül egymással kölcsönhatásba: –meglévő infrastruktúra hasznosítása –összehangolt infrastruktúra-fejlesztés –oszlopbérleti piac –új adatátviteli technológiák (PLC) –kisker. piacra belépés (MT) –fogyasztói tudatosság –stb. Mindez felvetheti a stratégia-alkotás és szabályozási megoldások összehangolásának igényét. Ezért az NHH és a MeH között (esetleg a GVH-val kiegészülve) indokolt lehet az eddiginél szorosabb kapcsolat kialakítása. Miért éppen az NHH-elnök ad itt elő?

4 A szabályozási koncepció az elektronikus hírközlési piacon Fogyasztói érdek: ár, érték, választék. Penetráció/használat Ágazati érdek Hatékony verseny A verseny csak fejlődő és stabil iparággal fenntartható és hatékony. A hatékony verseny a fogyasztói jólét és elégedettség biztosítéka. Innováció Beruházások Pénzügyi stabilitás Az NHH – a szolgáltatói verseny további élénkítésén túl - közvetlenül is hozzá kíván járulni a fogyasztói tudatosság növekedéséhez, segítve a fogyasztói érdekek érvényesülését. • a verseny élénküléséhez a jó szabályozás mellett jól tájékozott fogyasztókra is szükség van. • a tudatos fogyasztók számának növekedése további élénkítő hatást gyakorol a versenyre. • a fogyasztói tudatosság tehát közvetlenül (a megalapozottabb fogyasztói döntések támogatásával) és közvetve (a verseny további élénkítésével) is hozzájárulnak a fogyasztói jólét növeléséhez. Hatékony verseny, tudatos fogyasztó

5 Az infokommunikációs piac főbb trendjei Ha az eddigi trend folytatódik, 2010 végére/ 2011 első felére több háztartásban lesz internet, mint vezetékes telefon. A DSL-t a kábelinternet után idén várhatóan a mobilinternet is megelőzi előfizetőszámban. Az összes részpiacon csökkennek a ház- tartások telekommuni- kációs kiadásai, a leginkább az internet- előfizetések fajlagos ára mérséklődik. Szolgáltatások penetrációja (%) • A vezetékes telefon penetráció továbbra is csökken; • A mobiltelefon ellátottság közelít a telítettségi ponthoz. (100 lakosra 120 előfizetés jut); • A televízió előfizetések száma lassan, de folyamatosan nő, miközben élénkül a platformok közötti verseny; • Lendületesen bővül az internet ellátottság. A kábeles előfizetések száma már meghaladja az xDSL-t • a leglendületesebb növekedés a mobilinternet előfizetések piacán mutatkozik.

6 A hírközlési szolgáltatókkal évek óta elégedettebbek a fogyasztók, mint a közmű- vagy pénzügyi szolgáltatókkal. Utóbbiakkal ellentétben a hírközlési szolgáltatásokkal való elégedettség még 2009-ben sem csökkent. Adott szolgáltatást igénybe vevők osztályzatainak átlaga egyáltalán nem elégedett nagyon elégedett Forrás: NHH/Ariosz Az infokommunikációs piac főbb trendjei Fogyasztói elégedettség

7 Az infokommunikációs piac főbb trendjei A konvergencia és a legtöbb részpiacot jellemző élénk verseny egyik, a fogyasztók számára előnyös fejleménye a bundling, az ún. triple play ajánlatok (szolgáltatás-csomagok) rohamos ütemű elterjedése. A csomagok várhatóan további elemekkel bővülnek, pl. mobil szolgáltatás, távfelügyelet, és akár az áramszolgáltatás vagy a smart metering is a részükké válhat. Bundling • a legalább 3 szolgáltatásra előfizető háztartásoknak ban csak negyede fizetett elő csomagban, tavaly az arány 68%-ra nőtt. • ahol internetet használnak, ott növekszik a csomagolt szolgáltatások aránya.

8 Az infokommunikációs piac főbb trendjei A hírközlési értéklánc két végpontja - a tartalom és a fogyasztó - felértékelődik. Az értéklánc szereplői erős pozíciók kialakítására törekszenek a végpontokon: vertikálisan integrált vállalkozások jönnek létre. Konvergencia •Példátlan átalakulás zajlik a média és a hírközlés világában: napról napra születnek új technológiák, üzleti modellek, cégek, zseniális ötletek. •Az átviteli technológiák fejlődésének (a vezetékes és a kábeles sávszélesség ugrásszerű bővülése, a mobil szélessáv megjelenése, a digitalizáció a kábeles és a földfelszíni platformon, az NGA-hálózatok kiépítése, stb.) köszönhetően a legkülönfélébb audiovizuális tartalmak váltak gyorsan hozzáférhetővé emberek milliárdjai számára. •Korábban, az analóg műsorterjesztés értékláncában a frekvencia, illetve az átviteli kapacitások jelentették a „szűk keresztmetszetet”. Ez a helyzet az elmúlt években a digitalizációval alapvetően megváltozott. Ma már a tartalmak továbbításának szinte alig van műszaki akadálya.

9 Lehetséges közös szabályozási kihívások Fogyasztói tudatosság A két ágazat közötti együttműködési kísérleteket a kölcsönös gyanakvás jellemzi. Az eltérő piacméret, üzleti modellek és megtérülési elvárások mellett ezt a kulturális/attitűdbeli különbségek és az eltérő stratégiai törekvések indokolhatják. Termelő Rendszer-irányító Elosztói engedélyes Kereskedő Fogyasztók Nagykereskedő Kapcsolódási pontok Kiskereskedelem Infrastruktúra hasznosítás egyre gyakoribb a kapcsolatfelvétel

10 Lehetséges közös szabályozási kihívások Infrastruktúra hasznosítás  energetikai cégek alapinfrastruktúrájának távközlési célú hasznosítása - pl. oszlopbérleti piac, árkok, csövek megosztása.  energetikai cégek meglévő távközlési infrastruktúrájának hasznosítása – pl. optikai gerinchálózattal rendelkező energetikai cég (pl. MVM) belépése a gerinc- és/vagy körzethálózati piacra.  energetikai cégek részt vesznek alternatív vagy állami távközlési hálózatok kialakításában/építésében – pl. NDK koncepció.  új infrastrukturális fejlesztések összehangolása költségcsökkentési céllal – pl. a földmunkák közös elvégeztetése, megosztott finanszírozás, stb. A távközlési piac szereplői méretüktől függően eltérően ítélik meg az energetikai cégek távközlési szerepvállalását. Sokak által osztott sérelem ugyanakkor a nem szabályozott oszlopbérleti piac árainak kiszámíthatatlan emelkedése.

11 Lehetséges közös szabályozási kihívások Kiskereskedelem  távközlési cégek (pl. MT) belépése viszontértékesítőként a kiskereskedelmi energiaszolgáltatói piacra – építve a kiterjedt értékesítési hálózatra és a retail tapasztalatokra.  logikailag fordítva is elképzelhető: az energiaszolgáltatók is megjelenhetnek alternatív távközlési szolgáltatóként.  új, innovatív technológiai megoldások (pl. PLC) új szolgáltatásokat és üzleti modelleket eredményezhetnek, melyek új típusú (akár szabályozási) kihívásokat generálhatnak.  smart metering – az energetikai és az infokommunikációs szektor metszéspontjában. Szabályozási oldalról a kiskereskedelmi piacon való megjelenés, illetve az azzal feltehetően együtt járó bundling pl. árazási kérdéseket vethet fel, illetve lehetőséget adhat a más piacon megszerzett pozíció (akár erőfölény) átvitelére. A PLC esetében a technológia-semleges szabályozás miatt érdekes kérdés lehet a hozzáférési kötelezettség értelmezhetősége. A smart metering főként szabványosítási és üzleti modellbeli kérdéseket vet fel.

12 Lehetséges közös szabályozási kihívások Fogyasztói tudatosság:  Tudatos fogyasztóvá válás támogatása  Átlátható piaci viszonyok teremtése  Elégedetlen fogyasztók panaszainak kezelése A fogyasztóvédelem, illetve a fogyasztói tudatosság terén elsősorban egymás tapasztalatainak átvétele, esetleg közös tudatosságnövelő akciók szervezése lehet a hatósági együttműködés tartalma. Az ajánlatok (és a számlák) átláthatóságának növelése szintén közösen vállalható cél lehet.

Köszönöm a figyelmet!