Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
A közoktatási törvény a tanórán kívüli nevelésről
Feladat (egyéni) Írd össze saját iskolai élményeid alapján, mely szabadidős tevékenységekre emlékszel vissza szívesen, és mikre nem!
2. A szabadidő tervezése (Szempontok) Szempontok Nevelési célok, feladatok •Pedagógiai program •Témakör, tananyag •A tanulócsoport speciális szükségletei (szociokulturális összetétel, érdeklődési kör, megoldandó nevelési feladat, helyzet) …
2. A szabadidő tervezése (Szempontok) Helyi adottságok •Az iskola jellege •A település jellege •Helyi kulturális adottságok, hagyományok …
2. A szabadidő tervezése (Szempontok) A pedagógus attitűdje •Kapcsolata a gyerekekkel, szülőkkel, partnerekkel („mesterek”, művészek is!) •Érdeklődési köre •Felkészültsége, szervezési lehetőségei •Személyes kapacitásai (család, tanulás, pluszmunka stb.)
Feladat (csoportos) Közösen kiválasztott egy szabadidős tevékenység SWOT-analízise a tervezési szempontok figyelembevételével
ErősségekGyengeségek LehetőségekVeszélyek
3. A szabadidő időbeni elkülönülései (napi, heti, havi, nyári) Napi szabadidő –Óraközi szünetek (reggeli beszélgetőkör!) –Délután Heti – hétvégi programok –Szakkörök, sportkörök stb. Havi –Színház, mozi, kirándulás (DÖK szerepe!) –Iskolai hagyományokhoz kapcsolható rendezvények Nyári –Táborok
Feladat (csoportos) Szabadidős tevékenység megtervezése a kiválasztott évfolyam számára Napközbeni Heti Havi
4. A szabadidő eltöltését segítő intézmények •Múzeumok – múzeumpedagógusok •Planetárium •Állatkert •Közművelődési intézmények (művelődési ház, kulturális központ, közösségi ház, ifjúsági otthon, gyermekház, gyermekkönyvtár) •Szociális-, gyermekvédelmi szolgáltatók (családsegítő, gyermekjóléti szolgálat) •Ifjúsági irodák, ifjúsági szolgáltató irodák •Egyházi szervezetek, intézmények •Civil szervezetek