A társadalmi tudatosság szerepe az éghajlatvédelemben Botár Alexa, MTvSz
Hajtóerők ok-okozati rendszere Miért fontos a klímatudatosság? ÁLLAPOT STRUKTÚRÁLIS INTÉZMÉNYI KULTURÁLIS a környezet állapota gazdasági szektorok, termelési-fogyasztási szerkezet jogi és közgazdasági szabályozó rendszer társadalmi viszonyrendszer és értékek
- megelőzés és alkalmazkodás Milyen körben? Miért kell növelni a tudatosságot? Célcsoport: Döntéshozók; Termelők; Közösségek (önkormányzatok); Állampolgárok Kiemelt: Állampolgárok Szavazók -> döntéshozók befolyásolása Fogyasztók -> termelők befolyásolása -> lakossági kibocsátás csökkentése A megtakarítási és hatékonysági potenciál itt a legmagasabb Mrd-ból 5 év alatt megtérülő felújításokkal, cserékkel 10-11%-os E megtakarítást lehet elérni (Kerekes-Kiss). Lakosság 16% ÜHG kibocsátásért felelős (közlekedés 21%). Klíma-tudatosság
Föld Barátai Anglia kampány 2005 májustól Alaphelyzet: Széndioxid-kibocsátások nőnek → más eszközök kellenek, mint eddig + Kutatás: Eleget tesz-e a kormány az éghajlatváltozás ellen? 70%: nem Kampány cél: Éghajlatváltozás törvény (Climate Change Bill) A Kormány vállaljon fel évente 3%-os üvegházgáz kibocsátás- csökkentést hazai szinten Éves jelentés a Parlamentnek a teljesítésről A lemaradó kormányok sürgetése, a miniszter felelősségének fenntartása Miért most és miért ezt? Időben kell elkezdeni a hosszú távú célok teljesítését (EU ill. iparosodott: 2020: 30-40%, 2050: 80% ) Évente, ezért jól nyomon követhető Törvény, ezért igazolja, hogy minden érintett féltől/szektortól vár cselekvést Anglia The Big Ask kampány
A kampány lényege: a lakosság aktivizálja magát, lobbi és egyben szemléletformálás – arról tudunk meggyőzni másokat (döntéshozókat), amiről meg vagyunk győződve Kampányelemek: •Helyi lakosok: előzetes petíciót iratnak alá a képviselőkkel •Aláírásgyűjtés: Levél a helyi képvi- selőnek, hogy legyen törvény. •Médiakampány •Lobbi Eredmények: •Több tízezer állampolgár támogató aláírása •2005. máj – 2006 júl: 646-ból 400 képviselő aláírta •Még 2006-ban beterjesztenek egy törvényjavaslatot Anglia The Big Ask kampány
A kampány lényege: legyen Magyarországon klímatörvény re, amely egyaránt környezetbarát, gazdaságélénkítő és szociálisan igazságos. Magyarország Klímatörvény kampány Cél: a magyar országgyűlési képviselők meggyőzése, hogy támogassák egy hatékony klímatörvény megszületésének ügyét Kampány eszközök: - utcai akciók, lakossági aláírásgyűjtés - sajtóhirdetés és sajtómunka - együttműködés az NFFT-vel - civil szervezetek mozgósítása - a képviselők közvetlen megkeresése - online aláírások gyűjtése
Új eszköz: a képviselők közvetlen megkeresése a tagszervezetek által Magyarország Klímatörvény kampány Módszer: találkozó kérése, a kon- cepció ismertetése után egy nyilat- kozat aláíratása Eredmény, tanulság: - 87 képviselő támogatta a törvényt, - a megkeresettek 90%-a aláír, civil szervezet csatlakozott, - OGY határozat az éghajlatvédelmi törvényről – majdnem egyhangú szavazás, - a képviselők többsége pozitívan áll az ügyhöz és a megkeresésekhez. Kérdés, hogy mi lesz a törvény végső tartalma???
A Víz Világnapján egy 1,5 tonnás jégkockát hőszigeteltünk 2,5 hónapra, ezzel modellezve az energiatakarékos, azaz kisebb üvegházgáz- kibocsátású házakat. Jégkocka akció Az akció folytatása a Reflex (és a Klimabündnis) által 2005-ben Győrben kezdeményezettnek.
Cél: Hőszigetelés fontosságára és éghajlatvédelmi szerepére felhívni a figyelmet Passzív ház (10%) – alacsony energiájú ház (30%) – hagyományos épület (100%) Mo-n zömében pazarló épületek, panelek, nincs valódi standard 2006 Március 22: A 3 helyszínen 1,2 * 1,2* 1,2 m-es jégtömb szigetelése 40 cm (hungarocell) szigetelőanyagba – időjárásnak kitett, köztéren = passzív ház modellezése Környezetvédelmi Világnap (jún 6): Kicsomagolás: 71%-91% maradt ! – hatékony a rendszer! Utólagos hőszigetelés vs. Energiatakarékos építés A Nemzeti Energiatakarékossági Program és folytatása Az építőipar szerepe az éghajlatvédelemben – energiatanúsítványi rendszer házakra (energiapasszus) Jégkocka akció
Középiskolások festették ki a klímavédelmi napon május 15. „Kicsomagolás” június 6.
Cél: növelje a diákok ismereteit az energiafelhasználással, az energiahatékonyság és takarékosság lehetőségeivel kapcsolatban. Kampány: - Négy fordulós vetélkedő éves diákok csapatjaival, csapat indult, - 12 csapat a döntőben, - sok jó ötlet, diákok mozgósítása. Klímaőrjárat
Köszönöm a figyelmet!