Reform helyett kényszerpálya Sió László
Közoktatás-finanszírozás ( ) •2002 (ősz) - normatíva emelés • stagnálás, értékvesztés •2007/2008-as tanév - az „új” finanszírozási rendszer belépése – forráskivonás Következmények: •2500 állami, önkormányzati fenntartású óvoda, iskola összevonása, megszűntetése • elbocsátott pedagógus, dajka, asszisztens, egyéb dolgozó
Az egy tanulóra jutó támogatás számítási alapja ( ) •2007/ Ft •2008/ Ft ÁSZ: az alaptámogatás alakulása az új rendszerben nincs összhangban a működési költségekkel. •A 2009-es költségvetés tervezete: Ft számítási alap-emelés - kiegészítő támogatás az 1-8. hónapra •2009/ Ft •2010 január 1-jétől: Ft
Mit jelent mindez? •Nominálisan is csökken a támogatás •Az újként belépő évfolyamokon további %-os támogatás-csökkenés •A „fűnyíró” és a kiegészítő normatívák •Gyerek (esélyegyenlőtlenség, alapellátás) •Pedagógus (élet- és munkakörülmények) •Fenntartó (konfliktusok választási évben) •Szakmai háttér (képzés, szakkönyv, mérés,érettségi, stb.)
Vissza a múltba 1. osztályos tanuló (2002) Ft 1. osztályos tanuló (2006) Ft 1. osztályos tanuló (2008) Ft 1. osztályos tanuló (2009) Ft 1. osztályos tanuló (2010) Ft A évi támogatás reálértéke 2010-ben Ft
Felsőoktatás-finanszírozás •Több éves stagnálás (bevételek > támogatás) •2010 – összességében -2,7 milliárd csökkenés (amivel szemben majd 500 fő létszámbővülés) - A járulékcsökkentés érvényesítése, az ÁFA növelés és más költségek figyelmen kívül hagyása (- 4 milliárd Ft)) - Zárolás beépítése a bázisba (-4 milliárd Ft) - PPP gondok - egyéb báziscsökkentés (– 18,5 milliárd Ft) - előirányzat többlet (– 23,7 milliárd Ft)
Felsőoktatás – néhány probléma •Érettségi-felvételi •Minőségi problémák (részben az intézményben + mit ér a diploma?) •Tehetséggondozás és mentorálás •Túlképzés és a betölthetetlen helyek •Pedagógusképzés •A mesterképzés kérdőjelei (hol, kik, hányan, mennyiért, átmenet) •Gazdaság és a felsőoktatás kapcsolata (keretszámok, oktatók, finanszírozás)
Hogyan képes ma a közoktatás megfelelni az elvárásoknak? •Kutatási eredmények, vizsgálatok – a pedagógus kiemelt jelentősége •Iskolahasználók véleménye (minőség megbízhatóság, elégedettség, hatékonyság) •Pedagógusok véleménye (biztonság, megélhetés, elismertség) •Ami leginkább hiányzik a pénzen kívül: - képzési, nevelési idő - szakmai háttér (képzés, infrastruktúra) - presztízsteremtő pedagóguspolitika,
A finanszírozott oktatási-, nevelési idő növelése •Túlterheltek-e a gyerekek? •Ellátja-e maradéktalanul és jó minőségben az iskola a tőle elvárt feladatokat? •Mire nincs idő? - Művészeti képzés, munkára nevelés, egyes szaktárgyak speciális tevékenységek (prevenció, média, stb.), testnevelés, differenciált fejlesztés, szabadidős tevékenység, NEVELÉS, stb. •Megoldási lehetőségek
Hogyan növelhető az idő? Stratégiai döntés: Milyen iskolát akarunk? Lehetőségek: •A jelenlegi rendszer toldozgatása, túlélés •Jó minőségű, de csak „oktató iskola” •Oktatás iskola nélkül (forgatókönyvek) • Iskola, mint közösségi tér: oktatás és nevelés egyensúlya
Az oktatási-, nevelési idő növelésének megoldási lehetőségei •Egész napos iskola (választható, hátrányos helyzet, alsó tagozat) •Nevelési színterek finanszírozása és tartalommal való megtöltése (szabadidő, kirándulás, szakkörök, énekkar, stb.) •Az iskolán kívül megvásárolható szolgáltatások egy részének beépítése (művészeti képzés, nyelvoktatás, stb.)
Pedagógusképzés, pedagóguspolitika •Kiből lesz pedagógus? Ki marad a pályán és hogyan teljesít? •Fiatalítás vagy pedagógushiány •Egyenlősdi vagy elismerő és motiváló differenciálás? •Presztízs: jövedelem, szakmaiság, karrier •Munkahelyi körülmények (személyi és tárgyi feltételek, túlterheltség, iskolai erőszak, stb.)
Pedagógusképzés •A merítés ne az alsó, hanem legalább a középső, de inkább a felső harmadból történjen •Emelt szintű belépési követelmény •Tanulmányok idején támogatás (ösztöndíj- szerződés) •Kétciklusú vagy osztatlan képzés? •Szakmai gyakorlat •A pályaelhagyás kérdésének kezelése •Jó szakemberek megnyerése pedagógusnak, átképzés
Életpályamodell •Vonzó pálya, pedagógusképzés, mint elitképzés •Sajátos (állami és önkormányzati közalkalmazotti) státusz •Alkalmasság, beválás •Differenciált bérrendszer •Minősítés - feltétel és lehetőség •Alkotói szabadság, tanulmányút, kutatás •Differenciáltabb foglalkoztatás (óraszámok, munkamegosztás, kedvezmények, fejlesztések)
Pedagógus továbbképzés •Minőség – akkreditáció áttekintése •Minősítés és képzés kapcsolata •Új finanszírozási szabályok - államilag finanszírozott - támogatott - önköltséges Valamennyi akkreditált, beszámítható •Tartalmi megkötések (kapcsolódás a minősítéshez)
Közoktatási fejlesztések és a felsőoktatás •Érettségi – minőségi elvárások erősítése (szintek, tartalom, tárgyak) •Pontszámítás – minimális követelmény •Presztízs-szakok alakítása – jó értelemben vett „lefelé terjeszkedés” •A pályaválasztás támogatása •Természettudományok helyzete, oktatásuk megújítása •Pályakövetés és visszacsatolás