Reform helyett kényszerpálya Sió László. Közoktatás-finanszírozás (2002-2009) •2002 (ősz) - normatíva emelés •2003-2007 - stagnálás, értékvesztés •2007/2008-as.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Az új felsőoktatási törvény koncepciója Mi várható a felsőoktatásban
Egy innováció nyomában
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
 Szociális alapú ösztöndíj kifizetésére: Rendszeres Szociális Ösztöndíj, Rendkívüli Szociális Ösztöndíj, Alaptámogatás, Szakmai Gyakorlati Ösztöndíj,
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
ÉRETTSÉGI UTÁN TANÉV.
A tanári munka értékelése
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Az új felsőoktatási törvény március 9. Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
A Magyar Köztársaság kormánya. Folytatódnak a kormány oktatási esélyegyenlőségi programjai Arató Gergely államtitkár prezentációja Budapest, augusztus.
VII. Nevelésügyi Kongresszus 7. Szekció
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
Dr. Sztachó-Pekáry István A főiskolák jövője a kétszintű képzési rendszerben FELSŐOKTATÁS NYILVÁNOSSÁGA KONFERENCIA NOVEMBER 4-7.
Aktualitások a felsőoktatási felvételiben
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
ELTE Bologna Szeminárium február 7.. „A”- szekció kérdései I. 1. Hogy értendő a mesterképzés 35%-os hallgatói létszáma? Minek a 35%-a ez, illetve.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
PEDAGÓGUSKÉPZÉS. REFORM? MAJEN? MI A JÓ EBBEN NEKEM?
Tanárképzés : modellváltás a Bologna folyamatban „Apu, hogy megy be?” (Egyszerű kérdések – világos válaszok kellenek.) Bazsa György az FTT elnöke OM, Budapest,
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
A bolognai rendszer Jogszabályok: 2005.CXXIX
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
1 1 NUSI-UPI, Sport XXI. Program Triatlon sportág 3 éve a programban ( ) Sportági keretösszeg: 25m Ft/év.
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés Oktáv Ráció Munkakultúra – szakképzési modellek Hajdúszoboszló február 3-5.
Vélemények az Egészségügyi Szociális Munka mesterképzésről
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés Oktatási Konferencia 2010 május 13 A FELSŐOKTATÁS HELYZETE A BOLOGNAI FOLYAMAT TÜKRÉBEN Dr. Kis Papp László alelnök.
A felsőoktatási fejlesztési részhozzájárulásról (képzési hozzájárulás) október 19. dr. Halász Zsolt.
Reform vagy megszorítás?. Hozzáférés Minőség Hatékonyság.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
A tanárképzés szerkezete
FELVÉTELI 2015 SZIE-ABPK JÁSZBERÉNY.
Példa egy ppt prezentációhoz
Tanári mesterképzés Tájékoztató Dr. Szabó Antal
Dr. Veres Pál PhD szakmai tanácsadó Felsőoktatási helyzetjelentés az OKKR szempontjából Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet OKKR Műhelykonferencia 2010.
Kétszintű érettségi. tartalom érettségi érettségi és nyelvvizsga emelt szint szerepe emelt szintű oktatásra jelentkezés pontszámítás jogszabályi háttér.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
Egy csónakban evezünk Gondolatok a pedagógusképzésről és továbbképzésről dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke Pedagógus Hivatás Munkacsoport.
ANDRÁSSY GYULA GIMNÁZIUM ÉS KOLLÉGIUM
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kétszintű érettségi 2018 május
Lorem ipsum.
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Előadás másolata:

Reform helyett kényszerpálya Sió László

Közoktatás-finanszírozás ( ) •2002 (ősz) - normatíva emelés • stagnálás, értékvesztés •2007/2008-as tanév - az „új” finanszírozási rendszer belépése – forráskivonás Következmények: •2500 állami, önkormányzati fenntartású óvoda, iskola összevonása, megszűntetése • elbocsátott pedagógus, dajka, asszisztens, egyéb dolgozó

Az egy tanulóra jutó támogatás számítási alapja ( ) •2007/ Ft •2008/ Ft ÁSZ: az alaptámogatás alakulása az új rendszerben nincs összhangban a működési költségekkel. •A 2009-es költségvetés tervezete: Ft számítási alap-emelés - kiegészítő támogatás az 1-8. hónapra •2009/ Ft •2010 január 1-jétől: Ft

Mit jelent mindez? •Nominálisan is csökken a támogatás •Az újként belépő évfolyamokon további %-os támogatás-csökkenés •A „fűnyíró” és a kiegészítő normatívák •Gyerek (esélyegyenlőtlenség, alapellátás) •Pedagógus (élet- és munkakörülmények) •Fenntartó (konfliktusok választási évben) •Szakmai háttér (képzés, szakkönyv, mérés,érettségi, stb.)

Vissza a múltba 1. osztályos tanuló (2002) Ft 1. osztályos tanuló (2006) Ft 1. osztályos tanuló (2008) Ft 1. osztályos tanuló (2009) Ft 1. osztályos tanuló (2010) Ft A évi támogatás reálértéke 2010-ben Ft

Felsőoktatás-finanszírozás •Több éves stagnálás (bevételek > támogatás) •2010 – összességében -2,7 milliárd csökkenés (amivel szemben majd 500 fő létszámbővülés) - A járulékcsökkentés érvényesítése, az ÁFA növelés és más költségek figyelmen kívül hagyása (- 4 milliárd Ft)) - Zárolás beépítése a bázisba (-4 milliárd Ft) - PPP gondok - egyéb báziscsökkentés (– 18,5 milliárd Ft) - előirányzat többlet (– 23,7 milliárd Ft)

Felsőoktatás – néhány probléma •Érettségi-felvételi •Minőségi problémák (részben az intézményben + mit ér a diploma?) •Tehetséggondozás és mentorálás •Túlképzés és a betölthetetlen helyek •Pedagógusképzés •A mesterképzés kérdőjelei (hol, kik, hányan, mennyiért, átmenet) •Gazdaság és a felsőoktatás kapcsolata (keretszámok, oktatók, finanszírozás)

Hogyan képes ma a közoktatás megfelelni az elvárásoknak? •Kutatási eredmények, vizsgálatok – a pedagógus kiemelt jelentősége •Iskolahasználók véleménye (minőség megbízhatóság, elégedettség, hatékonyság) •Pedagógusok véleménye (biztonság, megélhetés, elismertség) •Ami leginkább hiányzik a pénzen kívül: - képzési, nevelési idő - szakmai háttér (képzés, infrastruktúra) - presztízsteremtő pedagóguspolitika,

A finanszírozott oktatási-, nevelési idő növelése •Túlterheltek-e a gyerekek? •Ellátja-e maradéktalanul és jó minőségben az iskola a tőle elvárt feladatokat? •Mire nincs idő? - Művészeti képzés, munkára nevelés, egyes szaktárgyak speciális tevékenységek (prevenció, média, stb.), testnevelés, differenciált fejlesztés, szabadidős tevékenység, NEVELÉS, stb. •Megoldási lehetőségek

Hogyan növelhető az idő? Stratégiai döntés: Milyen iskolát akarunk? Lehetőségek: •A jelenlegi rendszer toldozgatása, túlélés •Jó minőségű, de csak „oktató iskola” •Oktatás iskola nélkül (forgatókönyvek) • Iskola, mint közösségi tér: oktatás és nevelés egyensúlya

Az oktatási-, nevelési idő növelésének megoldási lehetőségei •Egész napos iskola (választható, hátrányos helyzet, alsó tagozat) •Nevelési színterek finanszírozása és tartalommal való megtöltése (szabadidő, kirándulás, szakkörök, énekkar, stb.) •Az iskolán kívül megvásárolható szolgáltatások egy részének beépítése (művészeti képzés, nyelvoktatás, stb.)

Pedagógusképzés, pedagóguspolitika •Kiből lesz pedagógus? Ki marad a pályán és hogyan teljesít? •Fiatalítás vagy pedagógushiány •Egyenlősdi vagy elismerő és motiváló differenciálás? •Presztízs: jövedelem, szakmaiság, karrier •Munkahelyi körülmények (személyi és tárgyi feltételek, túlterheltség, iskolai erőszak, stb.)

Pedagógusképzés •A merítés ne az alsó, hanem legalább a középső, de inkább a felső harmadból történjen •Emelt szintű belépési követelmény •Tanulmányok idején támogatás (ösztöndíj- szerződés) •Kétciklusú vagy osztatlan képzés? •Szakmai gyakorlat •A pályaelhagyás kérdésének kezelése •Jó szakemberek megnyerése pedagógusnak, átképzés

Életpályamodell •Vonzó pálya, pedagógusképzés, mint elitképzés •Sajátos (állami és önkormányzati közalkalmazotti) státusz •Alkalmasság, beválás •Differenciált bérrendszer •Minősítés - feltétel és lehetőség •Alkotói szabadság, tanulmányút, kutatás •Differenciáltabb foglalkoztatás (óraszámok, munkamegosztás, kedvezmények, fejlesztések)

Pedagógus továbbképzés •Minőség – akkreditáció áttekintése •Minősítés és képzés kapcsolata •Új finanszírozási szabályok - államilag finanszírozott - támogatott - önköltséges Valamennyi akkreditált, beszámítható •Tartalmi megkötések (kapcsolódás a minősítéshez)

Közoktatási fejlesztések és a felsőoktatás •Érettségi – minőségi elvárások erősítése (szintek, tartalom, tárgyak) •Pontszámítás – minimális követelmény •Presztízs-szakok alakítása – jó értelemben vett „lefelé terjeszkedés” •A pályaválasztás támogatása •Természettudományok helyzete, oktatásuk megújítása •Pályakövetés és visszacsatolás