„HOGYAN? – MÁSKÉPP!” Büntetés – végrehajtási intézetekben fogvatartottak és pártfogó felügyelet alatt állók társadalmi integrációs esélyeinek növelése.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Advertisements

Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Tisztelettel köszöntöm
A motiváció fenntartása
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Szociális munka a börtönben
Az iskolai szociálismunka
Utógondozás szabadulás előtt és után Utógondozás területi koordinátor
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál
a látássérült emberekért
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Nyitó rendezvény „Motiváló képzések és kapcsolódó szolgáltatások a ”Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP A2-12/ október 18.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Szabad-e a szabadult? A TÁMOP kiemelt projekt szerepe a reintegrációs folyamatban Botka Bianka szolgáltatás módszertani vezető, Belügyminisztérium.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
„TEtt program az áldozatokért és a tettesekért”
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
A fiatalkori bűnelkövetés kezelésének speciális színtere – a közösségi foglalkoztató fejlesztése alprojekt TÁMOP Siófok, december
Reintegrációs tanácsadó munkakör
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
HATÉKONY EGYÜTTMŰKÖDÉS – CSOPORTFOGLALKOZÁS BEMUTATÁSA AZ INTÉZETBEN
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA KIEMELT PROJEKT TÁMOP Elítéltek több szakaszos, társadalmi.
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
ORSZÁGOS PARANCSNOKSÁGA
Várakozások az eredmények tükrében,
A munkaügyi központok szerepe a fogvatartottak reintegrációjában Janovics Lászó főigazgató Dél-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ.
HÁLÓZATSZERŰ EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A KOMPLEX SEGÍTSÉGNYÚJTÁSBAN
Miben ugyanaz, miért más?
Büntetés-végrehajtási
A közösségi foglalkoztató szerepének modellezése és megerősítése a közösségi bűnmegelőzés rendszerében január 15.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 A társadalmi bűnmegelőzés nemzeti stratégiája 115/2003. (X. 28.) OGY határozat. Cselekvési program 1009/2004. (II. 26.) Korm.
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Szociálpolitikai keretek
Tréningcsoportra történő kiválasztás folyamata
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
A lelki egészség védelme az iskolában
A kriminálpszichológia
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A közösségi foglalkoztató szerepének modellezése és megerősítése a közösségi bűnmegelőzés rendszerében.
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
A HEFOP / /4.0 „A társadalmi befogadás elősegítése a szociális területen dolgozó szakemberek képzésével” projekt keretében tervezett.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Előadó: Dr. Nagy Erzsébet Debrecen, január 29.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
MEDIÁTOROK GYAKORLATORIENTÁLT KÉPZÉSE
TAMOP A-11/ Hogyan? - Másképp „Esélyek ?!” Mentori Tapasztalatok.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
TÁMOP / A fogvatartottak többszakaszos, társadalmi és munkaerő-piaci reintegrációja és az intenzív utógondozás modellje A projekt megvalósulása.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
Égigérő mesefa Biblioterápiás foglalkozások az életminőség javításáért
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
A TÁMOP szerepe a büntetés-végrehajtási szervezet életében
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Előadás másolata:

„HOGYAN? – MÁSKÉPP!” Büntetés – végrehajtási intézetekben fogvatartottak és pártfogó felügyelet alatt állók társadalmi integrációs esélyeinek növelése képzési és foglakoztatási programokkal (TÁMOP 5.6.1.A-11/2.-2011-0002)

Szakmai koncepció

Állapotfelmérés a BV intézetekben dolgozó pszichológusok, valamint szociális szakemberek (mentorok) végzik el képességfeltárás agressziókezelésre vonatkozó tesztfelvétel személyes klinikai interjú (életvitel, családi kapcsolatok, munkára motiváltság) - a pszichológiai tesztek eredménye, valamint a klinikai interjú adatai alapján egyéni fejlesztési terv készítése

BV dolgozók attitűdformáló csoportos foglalkozása A program hatékonysága: a BV dolgozók, akik napi szinten kapcsolatban vannak az elítéltekkel, mennyire motiváltak a segítésben. Közvetetten nagy hatást tudnak gyakorolni az elítéltekre. A felügyelők együttműködése fontos ahhoz, hogy problémamentesen történjenek a fogvatartottakkal való találkozások. Nehézség: külső partnerként a fogvatartottat egyenrangú partnerként kezeljük, ezzel szemben a BV személyzet alapvető feladata a büntetés végrehajtás. Feladatunk ennek elfogadása, mindkét szerep fontosságának hangsúlyozása. Mindkét BV intézetben 5-5 fő dolgozó részére tartunk 3 napos attitűd formáló tréninget.

A tréning programja - Bizalmi viszony kiépítése - A pályázati program ismertetése, fontosságának hangsúlyozása - A börtön munka nehézségei (saját élmények megosztása) - A fogvatartottakkal való foglalkozás során alkalmazott technikák előnyei,hátrányai - Hatékony kommunikáció - Hatékony konfliktuskezelés - Külső, segítő szakemberekkel kapcsolatos ellenállások feltárása, feldolgozása - A team munka előnyei, hatékonysága

A fogvatartottakkal foglalkozó szociális szakemberek számára szervezett tréning 3 napos attitűdformáló csoportfoglalkozás a börtön munkában jártas szakember vezetésével. Célja: - a börtön munka specialitásának, - a fogvatartottakkal való bánásmódnak az elsajátítása.

A zárt intézet fokozottabb igénybevételt jelent a segítőknek - Sok a holt idő az intézetben való várakozáskor, ami feszültséget kelthet - A BV intézet légköre nyomasztóan hathat a segítőre - A BV személyzet eltérő viszonyulása a fogvatartottakhoz fokozza a feszültséget - A fogvatartottak feszültsége átadódik a segítőre - A fogvatartottak részéről esetlegesen áradó szexualitást tudnia kell kezelni - Ellenállások feldolgozásában jártasnak kell lennie

A tréning programja - A börtön élet sajátosságai, specialitásai - A börtönben végzett munkával kapcsolatos félelmek megbeszélése, oldása - A célcsoport jellemző játszmáinak megismerése - Hatékony technikák elsajátítása a fogvatartottak játszmáinak kezelésére(„ments meg engem, ártatlan vagyok”, „légy a cinkosom”.)

Fogvatartottak részére személyiségfejlesztő csoport Kiindulási tézis: A személyiség alapvető dimenziója szociális interakciók hatására képes megváltozni (képességek, énkép, értékrend, attitűdök) Tematika: - Kliens énerejének növelése (erősségek) - Pozitív önértékelés elősegítése - Frusztrációs tolerancia, asszertivitás növelése - Értékrend feltérképezése, pozitív értékek megerősítése - Jelenlegi elhárító mechanizmusok feltárása, tudatosítás - Félelmek a szabadulás utáni életben

Személyiségfejlesztés indokoltsága A fogvatartottak személyiségjellemzői: Én-gyengeség Primitív elhárító mechanizmusok Csökkent szorongás tűrés Hiányos impulzív kontroll Érzelem szabályozási elégtelenség Felettes én primitív működése Agresszív konfliktus megoldások előtérbe helyezése

Konfliktuskezelő csoportok A foglalkozások célja: - a fogvatartottak frusztrációs tolerancia szint növelése - a kinti világban is bánni tudjanak az erőszakkal - tudják indulataikat kezelni - segítse a résztvevőket a konfliktusaik erőszakmentes megoldásában - nyújtson alternatív megoldási módokat a konfliktusok kezelésére - nyitottabbak legyenek az agresszív erőszakkal szembeni eljárások, módszerek, lehetőségek megtanulására, elsajátítására

A csoportfoglalkozások előnyei Megerősítés: - megerősítő, elfogadó légkör megteremtése - a tagok saját pozitívumainak feltárása, megerősítése - önismeret fejlesztő hatás - én-erősítő hatás - kedvező alapot ad a konfliktusok, problémák hatékonyabb megoldására

Közösségépítés: - a csoportkohézió a bizalom erősítése - emelkedik a csoport intimitása és bizalom - a saját pozitív értékek feltárása - lehetőséget teremt egymás értékeinek felfedezésére és visszajelzésére - az együttműködés és a tolerancia növelésére - a megosztott élmények, a közösen végzett gyakorlatok erősítik a partnerségi mellérendelő viszony kialakulását

Munkaerőpiaci tréning - A munkaerőpiacra való visszatérést szolgáló álláskeresési technikák elsajátítása - Az önálló, saját képességekre, lehetőségekre szabott célzott munkakeresés technikájának elsajátítása - Eddigi munka-erőpiaci kudarcok feldolgozása, tapasztalatokká formálása - Személyes és kapcsolati erőforrások feltérképezése - Kommunikációs, önérvényesítő, illetve konfliktuskezelő képességek fejlesztése - Szociális kompetencia erősítése - Alkalmazkodás és együttműködő készség fejlesztése

Mediáció Mediáció: Mediációs technika alkalmazását tervezzük szükség esetén a következő esetekben: - fogvatartottak körében - fogvatartott és BV dolgozó között - fogvatartott és családtagja között Alkalmazása: - helyrehozhatatlannak tűnő konfliktus adódik - a két fél nem tud ebben megoldást találni - A mediáció során: a mediátor segítségével a konfliktusban álló két fél hatékony megállapodást köt egymással a nézeteltérések rendezésére.

Drogprevenció, bűnmegelőzés, családon belüli erőszak előadások Indokoltsága: - Egyre több személy követ el kábítószer hatása alatt bűncselekményt - A fiatalok növekvő részének szocializációjává vált az aktív vagy passzív kábítószer használat Az előadások célja: - Tájékoztatás, az egyes szerek pszichés hatásáról - A függőség kialakulásának pszichés feltételei, oki tényezői - A segítségkérés lehetőségei

Képzések a fogvatartottak részére Sátoraljaújhely BV fogvatartottak részére lakástextilkészítő (OKJ-s) képzést biztosítunk 15 fő esetében. A szabadulás után a helyi Ábránd-Ágynemű Fehérneműgyártó és Forgalmazó Kft 1 éves időtartamra munkát biztosít számukra. Tiszalök BV fogvatartottak közül 15 fő, hulladékválogató és feldolgozó OKJ-s képzésen vesz részt. A szabaduló 1 éves időtartamra munkalehetőséget kap a nyíregyházi Nyír-Flop Kft révén.

Művészetterápiás foglalkozások célja: - önmegvalósítás - kinti életre való felkészítés - kompetencia- és készségfejlesztés alapgondolat : A nem verbális kifejezésformák, hatékonyabbak indulataik áttételes levezetésére, érzelmeik, vágyaik megfogalmazására. Nemcsak időt strukturáló, hanem szorongásoldó szerepük van. Az együttalkotás katartikus élménye megerősíti a közösségben való létezés jó érzéseit.

Sakk szakkör Alkotó, önérvényesítő elfoglaltság Tudomány-művészet-sport-játék Sportszerű viselkedésre tanít Fogvatartottak közötti verseny

„Írj és kottázz!” – Költészeti szakkör Önmagunk bemutatása CD-DVD készítése családtagoknak, társaknak Színészek, költők, zenészek segítségével

papírmakett készítő szakkör „Hajtsd magad!” papírmakett készítő szakkör Kézzel fogható alkotás Képesség fejlesztő hatás (kézügyesség, figyelem, türelem, alkotókészség Kiállítás

Könyvtárismeret Olvasás Könyv szeretete Tudás-érdeklődés felkeltése Vetélkedővel zárul

Egyéni esetkezelés és szociális munka Indokoltsága: - a fogvatartottak felkészületlenek a szabadulásra Cél: - a szabadulás krízisének csökkentése - információ-áramoltatás és –feldolgozás a börtönön kívüli világról, változásokról - a mintanyújtás, egy elfogadó személy segítségnyújtása - az utógondozás és a visszaesés megelőzése - a szabadulók lakás, munka, szabadidő eltöltése tekintetében való segítése

Szociális ügyintézés - családgondozás Szabadulást követően a fogvatartottak segítséget igényelnek az alábbi területen: - személyes iratok pótlása - különböző szociális juttatások intézése - a klienst be kell vonni ügyei intézésébe, hisz ebben is jártasságot kell szereznie - családtagokkal való kapcsolat fenntartásának segítése -a család igény szerinti támogatása