Hungarikum és országimázs Rubovszky Rita
A hungarikumok helye az országimázsban Imázs: tulajdonságokkal való azonosítás Megfelelő imázselemek kiválasztása Pozitív tartalom – „Miért jó Magyarországon élni?” Helyi vonatkozás és elfogadás, társadalmi azonosulás: ez a hitelesség alapja Az azonosulás eredménye a pozitív kisugárzás A kiválasztott imázselemekhez kell megtalálni a hordozókat, pl.: Helyszínek, turisztikai látványosságok – Világörökségi helyszínek Tárgyak, termékek – hungarikumok A hungarikumokat ebben a rendszerben kell elhelyezni A hungarikum egyszerre belső identitásképző elem, valamint Magyarország külső imázsának, brandjének alkotóeleme, hordozója
A kultúrafogalom vizsgálata Mit milyen mértékben tekint a közönség a kultúra részének? 30 kulturális vonatkozású fogalomra kérdeztünk rá 1-100-as skála: 75-100-ig erős, 50-75-ig gyenge kulturális elem 50 alatt a fogalom alapvetően nem része a kultúrának a megkérdezettek szerint Eredmények: A magyar kultúrafogalom erősen intézményi jellegű A társasági lét a kultúrának csak korlátozottan része A magánélet alapvetően leszakadt a kultúrafogalomról
„Rend, esztétikum” kérdéskör Index Műemlék épületek 93 Felújított lakóházak 62 Tiszta városok, kirándulóhelyek 83 Tisztaság, rend otthon 67 Design, lakberendezés 42 Divatos öltözködés 35
„Szabadidő, kedvtelés, kreativitás” kérdéskör Index Népművészet 87 Népzene, néptánc 86 Találmányok, tud. eredmények 69 Hobbi 40 Műszaki cikkek 23
„Kapcsolattartás” kérdéskör Index Nyelvtudás 77 Udvarias vendéglátás 76 Udvarias közlekedés 73 Bárok, kávéházak 64 Korrekt ügyintézés 62 Barátságok, beszélgetés Baráti összejövetelek 60 Viccek, humor 59 On-line fórumok, chat 26