Zalaegerszeg, február 16. Bíróné Bondor Katalin

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Egy kreatív tanulási eszköz
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
Tehetségazonosítás gyakorlata
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Tantervi műfajok, a tanterv történeti fejlődése
„Ezt egy életen át kell játszani”
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Széchenyi tehetségműhely
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A munka világával kapcsolatos tudás
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A GONDOLATTÉRKÉP.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
A pedagógusok mindennapi küzdelmei
Kiss Albert Zalaegerszeg, szeptember 23.
(kép – Philip Shriver) Tanítsunk portfóliókészítést Papp Gyula Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A pedagógus.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Korai tehetségnevelés
Pszichológiai Ismeretek
A kreatív iskola Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
A tehetségtantervek készítésének módszertana
A komplex tehetségfejlesztő program
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Turmezeyné dr. habil. Heller Erika ELTE Tanító- és Óvóképző Kar
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Dr. Schiffer Csilla. Továbbképzés előnyös:  ha általános válaszok adhatók egy problémára,  ha lehetséges a gyakorlaton túli elméletalkotás, amely továbbképzéssel.
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Út a sikeres tanuláshoz
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Tanítás- és tanuláselmélet V. A kompetencia Knausz Imre.
A mérés, értékelés szerepe, módja, lehetőségei a tehetség felismerés és a tehetséggondozás területén Ráduly Zsolt.
A NAT 2007 implementációja Dr. Vass Vilmos Pannon Egyetem,
A pszichológiai mérés alapjai
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A képek szerepe és felhasználási lehetőségeik a közoktatásban
Szabad választás és a játékosítás a tanárképzésben
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin A hatékony tanulás Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin

Miről lesz szó? Nehézségek Mérések A hatékony tanulás alapelvei Tanulási módszerek Tanuláspszichológiai elméletek

A tanítás-tanulás folyamatában felmerülő nehézségek Kialakulatlan szokásrend, életmód A tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességek nem fejlődnek ki Belső motiváció kevés A tanulás célszerű és hatékony módszereinek hiánya

A problémahalmazok mögötti tényezők

Tanulásdiagnosztikai kérdőívek Hogyan viselkedem? Iskolai motiváció Tanulási stílus Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív Tanulási orientáció Mit szeretek csinálni? Képesség – kérdőív Tanulás iránti attitűd Differenciált érdeklődés kérdőív Tantárgy iránti attitűd

Forrásanyagok Iskolai motiváció kérdőív: Kozéki Béla-Noel J. Entwistle: Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 1986/2 Tantárgyak iránti attitűd kérdőív: Kósáné Ormai Vere-Porkolábné Balogh Katalin-Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok Tankönyvkiadó 1984 Tanulás iránti attitűd kérdőív: Tanulási orientáció kérdőív: Tanulási stílus kérdőív: Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése Iskolapszichológia füzetek 2 szám 1987 Sikerkeresés-kudarckerülés kérdőív: Mohács Lívia: Ki tudja, mi a siker? Móra kiadó 1986 Tehetség és személyiség kérdőív Kreativitás-szabadidő kérdőív Barkóczi Ilona-Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata 1977

A tanulás másképpen – a tanítás másképpen

Tanulás és emlékezés AMI SEGÍTHET… aktív, személyes részvétel agyunk bombázása menekülés fárasztó tanulás AMI SEGÍTHET… aktív, személyes részvétel saját gondolattá fordítás téri ingerek hangsúlyozás csoportosítás

972856135581473962

856 135 581 473 962

Tanulás legkevésbé hatékony a tanulnivalót sokszor átolvasni és megjegyezni a tanulás nem ismeretek feldolgozása az információk szerkezetbe rendezése, tudássá alakítása az anyagra való rálátás- kezdés az összefoglalással

A hatékony tanítás alapelvei

A pókábra – gondolattérkép Forrás: Gyarmathy Éva: Gondolatok térképe TaníTani, 2001, 18-19. szám 108-115. old

GONDOLATTÉRKÉP LÉNYEGKIEMELÉS PÓKÁBRA KREATÍV MIND MAP VIZUÁLIS MEGJELENÍTÉS TANULÁSI ESZKÖZ

GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE GAZDAGÍTJÁK SZÍNEK KÓDOK HIERARCHIA FELHŐK KÉPEK KÖZPONTI KÉP GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE SZÓ VAGY KÉP NYOMTATOTT NAGY BETŰK KÉPKÉNT TÁROLÓDIK KULCSSZAVAK FŐ ÁGAK = FŐ TÉMÁK 45 FOK KÖZPONTI VONALAK VASTAGABBAK JAJ! LEGFELJEBB VONALRA ÍRVA PAPÍR FEKTETVE SZÓNAK MEGFELELŐ HOSSZ

Az olvasás típusai Pásztázó olvasás Átfutó olvasás Szóról-szóra olvasás

Képességfejlesztés és érdeklődés Gardner: érdeklődés mátrix

Clark integratív oktatási modellje

Párhuzamos tanterv ALAP KAPCSOLATOK GYAKORLAT EGYÉN Tények Fogalmak Készségek Amit a tudomány fontosnak ítél Mire való? Hogyan használható? Kiterjesztés más tudományterület-re Hogyan hat másokra? Milyen hatással van a világra? Asszociációk Kipróbálja Gyakorolja Kísérletezik Készségszint-re viszi Etikai kérdések Szabályok Fogások Saját érzései, lehetőségei, céljai, ötletei Mire jó nekem? Hogyan tudok megküzdeni vele? Nehéz? Érdekes? Új? Meglepő?