Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin A hatékony tanulás Zalaegerszeg, 2011. február 16. Bíróné Bondor Katalin
Miről lesz szó? Nehézségek Mérések A hatékony tanulás alapelvei Tanulási módszerek Tanuláspszichológiai elméletek
A tanítás-tanulás folyamatában felmerülő nehézségek Kialakulatlan szokásrend, életmód A tanuláshoz nélkülözhetetlen alapképességek nem fejlődnek ki Belső motiváció kevés A tanulás célszerű és hatékony módszereinek hiánya
A problémahalmazok mögötti tényezők
Tanulásdiagnosztikai kérdőívek Hogyan viselkedem? Iskolai motiváció Tanulási stílus Kreatív szabadidő tevékenység kérdőív Tanulási orientáció Mit szeretek csinálni? Képesség – kérdőív Tanulás iránti attitűd Differenciált érdeklődés kérdőív Tantárgy iránti attitűd
Forrásanyagok Iskolai motiváció kérdőív: Kozéki Béla-Noel J. Entwistle: Tanulási motivációk és orientációk vizsgálata magyar és skót iskoláskorúak körében. Pszichológia, 1986/2 Tantárgyak iránti attitűd kérdőív: Kósáné Ormai Vere-Porkolábné Balogh Katalin-Ritoók Pálné: Neveléslélektani vizsgálatok Tankönyvkiadó 1984 Tanulás iránti attitűd kérdőív: Tanulási orientáció kérdőív: Tanulási stílus kérdőív: Szitó Imre: A tanulási stratégiák fejlesztése Iskolapszichológia füzetek 2 szám 1987 Sikerkeresés-kudarckerülés kérdőív: Mohács Lívia: Ki tudja, mi a siker? Móra kiadó 1986 Tehetség és személyiség kérdőív Kreativitás-szabadidő kérdőív Barkóczi Ilona-Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata 1977
A tanulás másképpen – a tanítás másképpen
Tanulás és emlékezés AMI SEGÍTHET… aktív, személyes részvétel agyunk bombázása menekülés fárasztó tanulás AMI SEGÍTHET… aktív, személyes részvétel saját gondolattá fordítás téri ingerek hangsúlyozás csoportosítás
972856135581473962
856 135 581 473 962
Tanulás legkevésbé hatékony a tanulnivalót sokszor átolvasni és megjegyezni a tanulás nem ismeretek feldolgozása az információk szerkezetbe rendezése, tudássá alakítása az anyagra való rálátás- kezdés az összefoglalással
A hatékony tanítás alapelvei
A pókábra – gondolattérkép Forrás: Gyarmathy Éva: Gondolatok térképe TaníTani, 2001, 18-19. szám 108-115. old
GONDOLATTÉRKÉP LÉNYEGKIEMELÉS PÓKÁBRA KREATÍV MIND MAP VIZUÁLIS MEGJELENÍTÉS TANULÁSI ESZKÖZ
GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE GAZDAGÍTJÁK SZÍNEK KÓDOK HIERARCHIA FELHŐK KÉPEK KÖZPONTI KÉP GONDOLAT TÉRKÉP KÉSZÍTÉSE SZÓ VAGY KÉP NYOMTATOTT NAGY BETŰK KÉPKÉNT TÁROLÓDIK KULCSSZAVAK FŐ ÁGAK = FŐ TÉMÁK 45 FOK KÖZPONTI VONALAK VASTAGABBAK JAJ! LEGFELJEBB VONALRA ÍRVA PAPÍR FEKTETVE SZÓNAK MEGFELELŐ HOSSZ
Az olvasás típusai Pásztázó olvasás Átfutó olvasás Szóról-szóra olvasás
Képességfejlesztés és érdeklődés Gardner: érdeklődés mátrix
Clark integratív oktatási modellje
Párhuzamos tanterv ALAP KAPCSOLATOK GYAKORLAT EGYÉN Tények Fogalmak Készségek Amit a tudomány fontosnak ítél Mire való? Hogyan használható? Kiterjesztés más tudományterület-re Hogyan hat másokra? Milyen hatással van a világra? Asszociációk Kipróbálja Gyakorolja Kísérletezik Készségszint-re viszi Etikai kérdések Szabályok Fogások Saját érzései, lehetőségei, céljai, ötletei Mire jó nekem? Hogyan tudok megküzdeni vele? Nehéz? Érdekes? Új? Meglepő?