Az iskolai tehetséggondozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Számadás a talentumról
Magyar Tehetséggondozó Társaság
Vélemények a tehetségről
Tehetségazonosítás gyakorlata
Mindenki tehetséges lehet valamiben!
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Tehetség, tehetségazonosítás
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A gyakorlatvezető mentor
Az egyéni fejlesztési terv
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Esély a tehetségeseknek
Tehetségsegítő Tanács
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Mi leszek, ha nagy leszek?
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
1 „Komplexen funkcionáló Zala megyei tehetségeket segítő program” Projektnyitó konferencia szeptember 23. Zala Megyei Önkormányzat Pedagógiai Intézete.
A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács szerepe Projektnyitó konferencia TÁMOP-3.4.4/B-08/ Miskolc,
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A tehetségfejlesztés mint a stratégia része
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Tehetséggondozás és gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság 25 éves Jubileumi Konferenciájára
A MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG DEBRECENI JUBILEUMI KONFERENCIÁJA Az MTT-Kelet-magyarországi szekció rendezvényeinek szerepe a Taktaharkányi Apáczai.
Tehetséggondozás Mezőkovácsházán
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
A kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozásának pedagógiai szakszolgálati feladata BMPSZ Pécsi Tagintézménye Berta Zita.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
Dalton-tervvel a tehetségekért Kisalföldi Tehetségsegítő Tanács „Fókuszban a tehetségek”
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
A pszichológiai mérés alapjai
Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke
„Esély és ösztönzés” tehetséggondozó modell
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Előadás másolata:

Az iskolai tehetséggondozás Törvényi háttér

Tehetséggondozás keretei Az Országgyűlés 2008. december 4-én (a 126/2008-as számú) határozatával elfogadta a Nemzeti Tehetség Programot. 2011.évi CXC. törvény a köznevelésről 47.§ (11) A tehetséggondozás kereteit a Nemzeti Tehetség Program jelöli ki, amelyet a Nemzeti Tehetség Alap támogat. A Nemzeti Tehetség Program és Alap az oktatásért felelős miniszter irányítása alatt, jogszabályban foglaltak szerint működik. A Nemzeti Tehetség Program elérendő célokat jelölhet ki a köznevelési intézmények számára, és tartalmazza a feladatok finanszírozásának módját is. 4.§ 12. kiemelt figyelmet igénylő gyermek, tanuló: a) különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló: aa) sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló, ab) beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló, ac) kiemelten tehetséges gyermek, tanuló 13. kiemelten tehetséges gyermek, tanuló: az a különleges bánásmódot igénylő gyermek, tanuló, aki átlag feletti általános vagy speciális képességek birtokában magas fokú kreativitással rendelkezik, és felkelthető benne a feladat iránti erős motiváció, elkötelezettség 2

Nemzeti Tehetség Program átfogó célkitűzései (126/2008. OGY határozat 4.2. pontja)

Tehetséggondozással foglalkoznak Kormányzati és önkormányzati szervek Oktatási intézmények Egyetemek és főiskolák Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Magyar Tehetséggondozó Társaság Tehetségpontok Tehetségtanácsok Pedagógiai intézetek Alapítványok Civil szervezetek, szülők, szülői szervezetek Sportegyesületek 4

Nemzeti Tehetségsegítő Tanács A Tehetségtanács tagjai (szervezetek és magánszemélyek) Elnök: Prof. Dr. Csermely Péter Alelnökök: - Bajzák Erzsébet M. Eszter - Dr. Balogh László - Havass Miklós - Dr. Pakucs János - Sulyok Katalin - Prof. Dr. Szendrő Péter Titkára: Szilágyi Zsuzsanna A szakmai háttérbázisa a Magyar Tehetség-gondozó Társaság, elnöke Dr. Balogh László A tehetséggondozást segíti a Tehetségsegítő Tanácsok Kollégiuma, elnöke Kormos Dénes. Magyarország tagja az Európa Tehetség-tanácsnak, az ECHA-nak, (European Council for High Ability), az ECHA elnöke Prof. Dr. Csermely Péter 5

A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács célkitűzései A Tanács állást foglal, és véleményt nyilvánít a tehetségek segítésével kapcsolatos kérdésekben, e véleményét a médiában megjeleníti. A Tanács lehetőséget teremt arra, hogy a Szervezetek a róluk szóló információkat közös web-oldalon (www.tehetsegpont.hu), kiadványokban, regionális információs pontokon (Tehetségpontok), regionális fórumokon és a médiában közre adják. 6

Új irányok a tehetséggondozásban

Az iskolai tehetséggondozás kritikus pontjai: a tehetség keresésének, azonosításának szükségessége; a programok komplexitásának  követelményei; a szervezeti keretek bővítésének igénye; a pedagógus és  más szakemberek változó szerepe a programokban; az iskola és család intenzív együttműködésének fontossága

A tehetségek keresése A tehetség utat tör magának. (?) A tehetséget keresni kell! Milyen szempontokat veszünk gyakran figyelembe: „jól dolgozik a gyerek”, „motivált a tanuló”, „a szülők aktívak az iskolai életben” stb Az ilyen típusú azonosítás jóindulatú ugyan, de gyakran pontatlan, elfogult, s nem is hatékony. Az iskola és a tanár által megfogalmazott elvárások teljesítését célozza meg. Ma már követelmény a rendszer-jellegű azonosítás kialakítása az iskolában.  Többfajta módszer alkalmazása szükséges megfigyelés tanári jellemzés, (iskolai motiváció vizsgálata) tesztek, (intelligencia vizsgálat) kérdőívek, (tanulási stratégiák, orientáció vizsgálata) felmérések (általánosak és szaktárgyiak), iskolapszichológusok véleménye, (szorongás vizsgálat) szülői jellemzés, tanulótársak jellemzése

A tehetségesek azonosítása Azonosítás „egyszerű esetei” ”tehetség-gyanús gyerekek” Jó hallás – zenei tehetség Könnyed mozgás – mozgásöröm Képzőművészeti tehetség A kiváló képességek korai megnyilvánulásai: Gyors felfogás Csillapíthatatlan tudásvágy Jó emlékezet Gyors előrehaladás az iskolában Sokrétű érdeklődés Logikus következtetés Értelmes kérdezés Szokatlanul fejlett szókincs Eredetiség Jó megfigyelőképesség Intelligens társalgás 10

Ki a tehetséges? Tehetséges gyerek: Jó tanuló: -kérdéseket tesz fel, -érdeklődő, figyelmes -kíváncsi, intellektuálisan elkötelezett, -magába szívja a tudást -eredeti ötletei vannak, -jó ötletei vannak -könnyedén teljesít, -keményen dolgozik -használja tudását, új produktumot állít elő, -tudja a választ -kortársai előtt jár, -teljesíti a feladatokat -elvont fogalmakat alkot, -jó az emlékezete -következtetéseket von le, -megérti a gondolatokat -projekteket kezdeményez, -végrehajtó -rendkívül önkritikus -elégedett a teljesítményével -véleménye szilárd, -jól boldogul a bonyolultsággal, kitűnik, -válaszai részletekről és egyéni távlatokról szólnak. 11

szunnyadó gyerek → „nem tehetséges gyerek” titulussal vigyázzunk DE! szunnyadó gyerek → „nem tehetséges gyerek” titulussal vigyázzunk képesség ≠ teljesítmény a pszichológiai vizsgálati módszerek (tesztek) segítséget nyújthatnak az azonosításhoz, de önmagukban nem tévedhetetlenek, így nem jelenthetnek egyedüli megoldást a pedagógus és a gyerek folyamatos együttes tevékenysége ad legtöbb kapaszkodót a tehetség felismeréséhez minél több forrásból szerzünk információkat a tanuló teljesítményéről, képességeiről, annál megbízhatóbb az azonosítás 12

A tehetség modellezése Renzulli – Mönks modell Átlag feletti képességek Magas szintű elvont gondolkodás Memória beszédkészség Kiváló matematika, logika Speciális képességek Lényegtelen és lényeges szétválasztásának képessége Gyors, pontos, szelektív információ feldolgozás Kritikus, független gondolkodás Bizonyos területen nagy ismeret Kreativitás Gördülékeny eredeti gondolkodás Ötletgazdag Fogékony az újra Kíváncsi Nem törődik a konvenciókkal, nonkonformizmus Humorérzék Merészség, szellemi játékosság Bizonytalannal szemben toleráns Feladat elkötelezettség Elmélyült érdeklődés, lelkesedés Kitartás, állhatatosság, önállóság Belső motiváció, tudásvágy Önbizalom, hit saját teljesítőképességében Magas célok Önkritikus, mások kritikájára változó a reakciójuk képesség kreativitás motiváció iskola kortárs család

Mindenki tehetséges lehet!? „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! www.tehetsegpont.hu Piirto modell

„ Ha erőd kevés, akkor félúton kidőlsz, de ne feküdj le már az út elején!” (Kung Fu-Ce)

Programok komplexitásának követelményei Egyoldalú képességfejlesztés helyett komplex tehetségfejlesztés!  Az iskolai tehetséggondozás leggyakrabban tantárgyakra fókuszál. Tanulók tanulmányi teljesítménye ≠ az iskolák hatékonysága, eredményessége fontos fejleszteni a tehetséges gyerek erős oldalát nem mondhatunk le a gyenge oldalának fejlesztéséről sem megfelelő légkör biztosítása szabadidős, „lazítós programok” A gyermek feje nem edény, amit meg kell tölteni, hanem fáklya, amit lángra kell lobbantani.” (Galilei)

Táguló szervezeti keretek Tanórák Tanórán és iskolán kívüli szervezeti formák Differenciálás különféle formái délutáni foglalkozás Fakultáció hétvégi program Speciális osztályok nyári kurzus mentor-program

Tehetséggondozó modellek Előnyök Hátrányok Szegregáló Erősebb, motiváló gyerekközösség Gyors haladási tempó Tantárgyi területen többlettudás Eltűnő kiválóságérzés Felzárkóztatásra, korrekcióra kevesebb lehetőség Stressz és beszűkülés Integráló Természetes közösségnek tagja A tehetségekre jutó idő, energia és szakértelem a pedagógus kvalitásaitól függ Léptető, gyorsító, ugrató A tanuló különösebb differenciálás nélkül is a neki megfelelő tananyaghoz jut Fizikailag, érzelmileg, szociálisan fejlettebb gyerekek közé kerül

A pedagógus és  más szakemberek változó szerepe a programokban, új és speciális feladatok a tantestületben A tehetséggondozó pedagógus feladatai: Tehetség-ígéretek megtalálása Fejleszti, figyeli fejlődésüket, kihívások elé állítja őket Menedzseli tanítványait ( képzéseket, tanulmányutakat, ösztöndíjakat keres) Lelkileg is támogatja őket A családjukkal is törődik Személyiségében magas szinten kell állnia (énerő, önbizalom) Tantestületi csapatmunka: Programvezető (igazgató, helyettese…) Munkaközösség-vezető Tehetséggondozó kordinátor Tehetség-tanácsadó szakember ( erre képzett pedagógus, pszichológus) Mentor Szaktanárok

megkönnyíthetjük magunk és a tanítványaink életét: A tehetséges gyerek kétségtelenül nagyobb megterhelést jelent, mint az átlagos. Ugyanakkor az oktatásban nemcsak a tehetséges, de bármely gyerek számára igen fontos változtatásokat hozhatunk szemléletünkben, és ezzel jelentősen megkönnyíthetjük magunk és a tanítványaink életét: 1. A tanulás nem az iskolára való felkészítés vagy a házi feladat elvégzése, hanem a világ szabad felfedezése. 2. A gyerekek akkor is tanulnak, ha közben jól érzik magukat. 3. A gyerekek olyasmit is megtanulnak, amit nem tanulási céllal adunk a kezükbe. 4. A dolgok sokkal tanulságosabbak (és érdekesebbek) lehetnek, ha megfordítjuk, szétszedjük, megszagoljuk és elképzeljük őket kívülről, belülről, más idői és téri dimenziókban. 5. A világ nem ér véget az iskola kapujánál, a tananyagon, az iskolán, sőt a tudásunkon kívül is létezik világ.

Tehetségfejlesztő tanítási módszerek Célok által meghatározott tanítás Rugalmas vagy individualizált tanítás Kooperatív tanulás Tanulási stílusok módszer Felfedeztető módszer Integrált oktatás Cselekvéses tanulás Számítógépes oktatás

?

EGYHÁZI ISKOLÁK TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCSA Érdeklődés, szabadidő   Van-e kedvenc tantárgyad? Mi az?   Nyertél-e már valamilyen versenyen? Milyen versenyen?   Milyen tanórán kívüli elfoglaltságaid vannak jelenleg? (sport, szakkör stb. – akár az iskolában, akár másutt )  Mit csinálsz otthon, amikor nem tanulsz (a tévézésen és számítógépezésen kívül)? Pl. van-e hobbid, gyűjtesz-e valamit stb. Van-e olyan szabadidős tevékenységed, amit megszállottan végzel?     Milyen tévéműsorokat nézel?   Milyen könyveket szeretsz, ill. miket olvastál az utóbbi fél évben? (a kötelezőn kívül)    Könyvtári tag vagy-e? Hol? Milyen gyakran jársz könyvtárba?   Milyen újságokat, folyóiratokat szoktál nézegetni?   Milyen szakmát, hivatást szeretnél majd választani?   Mi az, amivel egyáltalán nem szeretsz foglalkozni? 23

EGYHÁZI ISKOLÁK TEHETSÉGSEGÍTŐ TANÁCSA A POTENCIÁLISAN TEHETSÉGES GYERMEKEK MEGTALÁLÁSA Nevezze meg, hogy az Ön által ebben az évben tanított gyermekek közül kik azok, akiket az alábbiakban felsorolt területek tekintetében az első helyre tenne! Ha az adott gyermekről úgy véli, hogy nem csak egy képességterületen ő a legjobb, a nevét többször is leírhatja.  A legtöbb ötlet:_____________________________________________ A legeredetibb ötletek:_______________________________________ A legkidolgozottabb ötletek:___________________________________ A legsokoldalúbb:____________________________________________ A legjobb humorérzékű:______________________________________  A legjobb „elemző”:__________________________________________ A legtöbb szokatlan kérdés feltevője:____________________________ A leggyorsabban „kapcsoló”:__________________________________  A legnagyobb tudású:________________________________________ A leggazdagabb szókincsű:____________________________________ A leginkább önálló:___________________________________________ 24

Kapcsolattartás a szülőkkel Fontos a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartás, információcsere, együttműködés Tartalmi vonatkozásai: célok tisztázása, egyeztetése, azonos követelményrendszer kialakítása, a tanuló megismerése, tehetségének felismerése, a fejlődés közös értékelése, a pedagógus tanácsa, módszertani segítségnyújtása, a gyerek érzelmi támogatása, elfogadása, odafigyelés, közös programok szervezése, pályaválasztás irányítása. Szervezeti formái: szülői értekezlet, szülők akadémiája, egyéni konzultáció, családlátogatás, tanácsadás továbbképzés stb.

„Ha hajót akarsz építeni, ne hívj össze embereket, hogy tervezzenek, szervezzék meg a munkát, hozzanak szerszámokat, vágjanak fát, hanem keltsd fel bennük a vágyat a nagy, végtelen tenger iránt.” Az a gyerek, akinek ébren tartják a kíváncsiságát, nem fog elkallódni! (Exupery) 27

Felhasznált irodalom Dr.Velkey László tehetséggondozásról szóló diái Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium Sipos János:A tehetséggondozás új felfogása http://geniuszportal.hu Dr.Buda Mariann: Óriás leszel

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!