Don Bosco Oratóriuma
Don Bosco egykor nevelni másképp! a kezdetek: börtön és utca „az alapítás” „laboratórium” – a kor oratóriumai háttérbe szorul és mégis a fő mű marad problémák Don Bosco élete végén
Don Bosco (+1888): megelőző „módszere” MEGELŐZÉS aktuális jelenlét aktuális „virtuális” szeretetteljesség mentalitás
A Megelőző Módszer megelőzés mint mentalitás: előzetes szeretet, első lépés megelőzése a rossznak jelenlét: valóságos-aktuális (nem terhelő) és átvitt értelmű támogató szeretetteljesség: a nevelő és fiatal kapcsolata (NEM ELÉG SZERETNI a fiatalokat, kell, hogy ők is érezzék ezt!) szeressétek, amit a fiatalok szeretnek, és ők is szeretni fogják azt, amit ti szerettek
Don Bosco pedagógiájának kulcsszavai sssszeretetteljesség: „Nem elég szeretni őket!” ((((segítő) jelenlét (assistenza) nnnnyitottság: „Szeressétek, amit a fiatalok, és ők is szeretni fogják, amit ti!” vvvvidámság, ünnep
Don Bosco egykor: szabadidő-pedagógia az oratórium kezdetei a szabadidő akkor mit csináltak az oratóriumban?
Szabadidő (ma) A szabadidő-iparon kívül Közösségiség
Kreativitás, önkifejezés, önszerveződés, részvétel
Informális nevelés: előnyök és hátrányok Mikropedagógia
Kortárs hatás, indirekt metodika AnimátorokÖNKÉNTESSÉGKölcsönösség
Otthon, iskola, templom, udvar
Otthon, amely befogad befogadás nyitottság családiasság „otthon érezheted magad” de nem: „punnyadás”
Iskola, amely felkészít az életre növekedés a csoportban, programokon, foglalkozásokon fejlesztés, formálódás „iskolaszag nélkül” ami szükséges az életben a fiatal részvétele társadalom – oratórium válasz a szükségletekre (korrepetálás, busz!) évek sora, nemzedékek
Templom (plébánia), amely evangelizál nem falak, nem épület: közösség hittérítés? – evangelizáció Evangélium dialógus Jézus Krisztus a nevelő hitbeli elkötelezettsége Istennel találkozás Isten jelenlétének helye (!)
Udvar, ahol mint barátok találkozhatunk találkozás (minden konfliktusával együtt) szabadság játék ünnep ANIMÁCIÓ!: egy sajátos nevelési stílus
Nem elsősorban intézmény Hanem cselekvési stílus, sőt mentalitás Nem is csak szabadidő- pedagógiai modell