A szabadidő fogalma.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Néhány adat a Győrben élő időskorúakról
Advertisements

Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
Alanyi alrendszer A turista = idegenforgalom alanya
Turisztikai szuksegletek
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A nemzetközi és a hazai turizmus területi folyamatai, piaci tendenciái a globalizáció korában Dr. Aubert Antal – Berki Mónika PTE TTK Turizmus Tanszék.
Nemzetközi gazdaságstatisztika
A kerékpáros turizmus fejlesztési stratégia céljai, alapelvei Kerékpáros Tárcaközi Bizottság január 28. DR. KOVÁCS MIKLÓS turisztikai szakállamtitkár.
Globális probléma Hatása minden kontinensre kiterjed
A turizmus rendszer környezete
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Készítette: Bekk Éva Cseri Cserne Olasz Orsolya. 2  A turizmus társadalmi és kulturális hatásai azt fejezik ki, hogy milyen módon járul hozzá a turizmus.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
Az infláció és az inflációs folyamatok
A vállalkozások környezete
A félév programja Dátum Témakör Előadó február 6.
A cigányság integrációja Magyarországon
A család a globalizált világban
Urbanizáció a fejlődő országokban
3. előadás.
Szállodagazdálkodás és vezetés I (2007 ősz)
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
A BELFÖLDI VÁNDORMOZGALOM JELLEMZŐ VONÁSAI MAGYARORSZÁGON
TDM Tanfolyam A TDM lényege
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A család szerepe, jellemzői
A turizmus alapfogalmai
Városi turizmus. Város A turista szemében a város szabadidős termék, amelyet arra használ fel, hogy élményei, tapasztalatai bővüljenek. Így - marketingszempontú.
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Magyar Szociológiai Társaság Változás. Válság. Váltás. Hu éves konferencia és közgyűlés november Debreceni Egyetem (4032 Debrecen, Egyetem.
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Az EEM helye a menedzsmentben
Fogyasztói magatartás 2006
A magyar gazdaság növekedési kilátásai, prognózisok Hamecz István.
Reinhard Reibsch az EMCEF volt főtitkára.  1. Fúziók/összeolvadások napirenden – országos és európai szinten  2. Európai szövetségek ágazati szinten.
Turizmus gazdaságtan 3..
A tanulók iskolai és iskolán kívüli kötött tevékenységei.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
Csoport, egyszemélyes csoport, család
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
A turisták csoportosítása a szabadidő szempontjából
Valuch Tibor: Átmenetben(?) A magyar társadalom a rendszerváltás után
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Kormányszóvivői tájékoztató Tájékoztató a Népesedési Kormánybizottság munkájáról.
Alkalmazott egészségügyi gazdaságtan
A turizmus és a nemzetközi konferenciák alakulása között SZEKUNDER KUTATÁS DÁNIELNÉ GARAI ÁGNES LEV69128.
Vendéglátás formái.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar
1. ábra: Vízparti úti célok - spontán asszociációk Forrás: saját szerkesztés 10% 4% 2% 1% Első helyen említettEmlítések összesen 30% 20% 10% 1% Passzív.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
Dr. Nagy Katalin Magyarország EU melletti Állandó Képviseletének korábbi tanácsosa XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, november
A szocializáció folyamata
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Emberpiac a Moszkva téren
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

A szabadidő fogalma

Kinek van szabadideje? A turistának van szabadideje, aki a turizmusban a turizmus ALANYA. Szabadideje függ: személyes elhatározástól társadalmi helyzettől gazdasági helyzettől A turisták összetétele HETEROGÉN Igényeik, elvárásaik, keresletük megismerése fontos.

Szabadidő fogalma Mindazon elfoglaltságok összességét, amelyekkel az egyén tetszése szerint foglalkozhat, legyen az pihenés, szórakozás, szabadon választott képzés, amely társadalmi helyzetét javítja oly módon, hogy ezáltal munkahelyi-, családi- és társadalmi kötelezettségektől mentesül.

az 1950-es években is a pihenés-orientált szabadidő dominált Opaschowski a szabadidő felhasználásának három szakaszát különbözteti meg: az 1950-es években is a pihenés-orientált szabadidő dominált az 1960-as és az 1970-es éveket a fogyasztásorientált szabadidő jellemezte Az 1980-as években betör az ÉLMÉNYorientált szabadidőfázis

Tendenciák a szabadidő társadalmi-gazdasági környezetében Következmények a szabadidőre Lakosság számának stagnálása fokozott elöregedés mellett a fiataloknak szóló szabadidő-kínálat csökkenő jelentősége egyre több a „szabadidő-aktív” idős ember Növekvő motorizáció az autós szabadidő- és pihenő forgalom újabb áradatai bevásárlás mint szabadidő-élmény =növekvő bevásárló forgalom „zöld mező” (kirakodóvásárok, Szedd magad árusítási formák, biotermékek stb.) irányába a mobilitáshoz kötött szabadidő-tevékenységek, mint szörfözés, golf, hosszútávfutás stb. elterjedése erős tendencia a rövid utazással összekapcsolt hosszú hétvége irányába Az együttélés formáinak változása növekvő potenciális kereslet a szabadidő-áruk és szolgáltatások iránt a család, mint szabadidő környezet kizárólagosságának elvesztése, jelentőségének csökkenése több egyszemélyes háztartás (több „szingli” életstílusú fiatal; több egyedül maradt és elzárkózott idős ember)

Növekvő képzettségi szint a szabadidő-magatartásban kritikusabb gondolkodás -és választás az aktív sporttevékenység és kulturális aktivitás fokozódása a szabadidő, mint képzésre fordított idő, jelentőségnek növekedése Fokozott városiasodás a lakás- és szabadidő-értéket az ingázó- és bevásárló közlekedés fokozottan befolyásolja a városok kihalása a hétvégeken, közlekedési dugók miatti problémával A második lakhelyek elterjedése a turisztikai területeken fokozódó környezeti -és esztétikai terhelés ingatlanárak emelkedése a pihenő területeken a mezőgazdaság változása – veszteség a kulturális ás tájképi sokoldalúság tekintetében Gazdasági növekedés a termelékenység növekedése mellett A z 1990-es évek gazdasági növekedési klímájának kedvező hatása a szabadidő-piacra a jövedelem és munkaidő alakulásának mozgástere a termelékenység növekedése alapján

A hagyományos munkaidő struktúrák felbomlása a rövidebb munkaidő és a kereső tevékenységen belüli és kívüli nagyobb idő-autonómia felé mutató tendencia tendencia új vállalkozási formák irányába, új munka(idő)etikával a közlekedési áramlatok időbeli kiegyenlítődése A saját munka jelentőségének növekedése barkácstevékenység terjedése fokozott igény a szabadidő-autonómia iránt a munka és szabadidő határának elmosódása A munka és a szabadidő újraértékelése élvhajhász életstílus = jó táptalaj a szabadidő-ipar számára az olyan életterek és értékek felértékelődése, mint szabadidő, család, ill. barátok, képzés, kultúra olyan szabadidő-értékek átvitele a hivatásra és munkára, mint életöröm, önmegvalósítás, társaságkedvelés A nemekről alkotott kép változása hivatás és háztartás / gyerekek = a nők kettős terhelése munkamegosztást kíván a férfiak / nők között a háztartásban, nevelésben és hivatásban Fokozott környezetérzékenység az ökokritika kiterjed a szabadidő-területre kevés önkéntes lemondási képesség a szabadidő-élvhajhászok esetében a szabadidő a politika nagyon kényes cselekvési területe