Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jelige: „Isa, por es homou vogymuk.”
Advertisements

Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
A szabadidő fogalma.
Szabadidős szokások és annak változásai, a szabadidő szociológiája BGF Fejes Adrienn
A modern szabadidő gender-szempontú vizsgálata hallgatói mintában
Nemzetközi gazdaságstatisztika
Életvitel és gyakorlati ismeretek. Célok  Tanításának fő célja hogy olyan ismereteket adjon, mely megalapozza a tanulókban a technikának.
Dr. Ternovszky Ferenc A nemzeti kultúra szerepe, jelentősége.
Az identitás kifejeződése a debreceni egyetemisták csoportkultúráiban MSZT Konferencia, Balku Anett – Sőrés Anett.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A gazdasági fejlettség mutatói
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Népszerű kultúra és magaskultúra
A vállalkozások környezete
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Településmarketing Értékaudit.
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
A munkanélküliség és az infláció kapcsolata
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Iskola és mobilitás Tantárgyfelelős: Dr. Kovács Ernő Az előadást készítette: Péter Erzsébet.
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Társadalomtudományi Tanszék
Szabadidős szokások és annak változásai Fejes Adrienn
A szakmunkásképzés válságtünetei Hozzászólás a Kézdi Gábor, Köllő János és Varga Júlia által írott tanulmányhoz Mártonfi György, OFI Bp február.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Európai Uniós Támogatás EU URBAN Program: EU célzott programja Lokális városfejlesztés között Célja: Gazdasági - társadalmi regeneráció Fejlődés.
Háztartási költségvetési és életkörülmény adatfelvétel
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
A vidéki tér sikertényezői
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Fogyasztásszociológia Balogh Eszter. Miről szól a kurzus? Szociológiai aspektusok Közgazdasági aspektusok.
Szervezeti struktúra és kultúra
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
A tanulók iskolai és iskolán kívüli kötött tevékenységei.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
2010. november 19. Ráczné Németh Teodóra: Egészséges életmód szociális dimenziói.
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
Állampolgári jogok és kötelességek
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
A TÁRSADALMI JÓL-LÉT TÉRBELI KÜLÖNBSÉGEI A MAGYAR NAGYVÁROS- TÉRSÉGEKBEN Berki Márton – Halász Levente MRTT Vándorgyűlés Veszprém, november
Menni vagy maradni – mit tanácsol a modern közgazdaságtan? Varga Attila PTE KTK KRTI Teret adó miliő? Pécs, november 25.
A pedagógus helye az iskolai szervezetben
Milyen tényezők hatnak a fogyasztói viselkedésre?.
A magyar lakosság kultúrafogyasztási szokásai
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
Szociológia előadás I. Dr. Kovács Ernő egyetemi docens
A társadalmi rétegződés szociológia előadás III.
A FOGYASZTÓI PIAC ÉS A VÁSÁRLÓI MAGATARTÁS ELEMZÉSE.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
– Letölthető változat –
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
LEADER, Identitás, Sport
Az életszínvonal és a kereskedelem kapcsolata
Kultúra és kommunikáció
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Életmód, szabadidő A fogalmak tisztázása.
Előadás másolata:

Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő

Az életmódnak rétegspecifikáló szerepe van: az egyes rétegek és közösségszerű csoportok saját szokásaik, szabályaik szerint élnek, akkor az életmódmutatók – lakás, öltözködés, viselkedés, szórakozás – ugyancsak jellemezhetik az egyes rétegeket. Elit – a társadalmi struktúrában elfoglalt hely életmódmintákban, szimbólumokban fejeződik ki – sokszor veszít a funkcionalitásból De: az életmód sok esetben eltér az „elvárt” modelltől

Rétegződés-vizsgálat /Bukodi, Altorjai, Tallér 2005/ munkaerő-piaci /fogalakozási alapú megközelítés fogyasztási vagy életstílus szerinti differenciálódás (anyagi viszonyok, szabadidő-eltöltési szokások, kulturális fogyasztás) A kettő közötti összefüggés vizsgálata 3 okfejtés alapján: homológiai megközelítés (előnyösebb helyzet→ magaskultúra-fogyasztás) erős a kapcsolat a munkaerő-piaci helyzettel individualizációs megközelítés - nem a munkaerő-piaci helyzet, hanem az önmegvalósítás számít, hangsúly a szabad választáson kulturális mindenevők vs. kulturális specialisták nem a kultúra szintje, hanem a változatos fogyasztás számít

SZABADIDŐ Szabadidő terjedelme Szociodemográfiai tényezők szerepe Szabadidő szerkezete Lényegesen befolyásolja a társadalmi-foglalkozási rétegek szerinti helyzet -társas szabadidő -olvasás -testmozgás -hobbi -TV-nézés -kultúraközvetítő intézmények látogatása

→ Összevont szabadidőstátus: a kulturális életstílus és magatartás szoros kapcsolatban áll a különböző társadalmi, gazdasági jellemzőkkel; leginkább a foglalkozási, jövedelmi pozícióval és az iskolai végzettséggel Az iskolai végzettséggel a kulturális tőke párhuzamosan jelentkezik Származás szerepe!!! Az értelmiségi, vezetői rétegen belül is differenciák vannak

Egyértelmű az értelmiségiek vezető pozíciója a kulturális erőforrás tekintetében, de: statisztikai különbség van a szabadidő-eltöltésben a rétegen belül is. A kedvezőtlenebb foglalkozási helyzetű rétegek szabadidő-eltöltési szokásai meglehetősen egyneműek: többségük passzív, kultúrával nem élő. A felsőbb rétegek kulturális fogyasztása sokszínűbb.

A szabadidő mintázata szerinti csoportok Magaskultúra-orientáltak Kulturális mindenevők Szórakozás/rekreáció orientáltak Passzívak Kultúrával egyáltalán nem élők Nem a mennyiség, hanem a minőség teszi a fő különbséget!