Általános áruismeret A minőség

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Befektetett eszközök, tárgyi eszközök, forgóeszközök
Advertisements

LOGISZTIKA és a SZÁLLÍTMÁNYOZÁS
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
Általános áruismeret Termékfelelősség
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Minőségtanúsítás és tájékoztatás a minőségről
Minőségbiztosítási ismeretek
A KERESKEDELEMBEN ALKALMAZOTT GÉPI BERENDEZÉSEK
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Tárgyi eszközök Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú.
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
Kereskedelem Szakmacsoport
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
A piac Szakiskola.
A gazdasági fejlettség mutatói
Kereskedelem Szakmacsoport
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
Készítette / Author: Tuska Katalin
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Minőségbiztosítás. A minőségügy A minőségügy alapjai A minőséget meghatározó tényezők A minőségrendszer Minőségrendszer felépítése Tanúsítás.
A vállalkozások környezete
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségmenedzsment 1. előadás
Minőségmenedzsment.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Minőségmenedzsment 2. előadás
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Termelés és szolgáltatás 8.előadás. Termelés Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós.
1. Bevezetés 1.1. Alapfogalmak
Településmarketing Értékaudit.
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Innovációs zónák, klaszterek szerepe a regionális fejlesztésekben Szent István Egyetem Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet Dr. Nagy Henrietta,
Forgóeszközök Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP / azonosítószámú.
Általános áruismeret 5. EAN-kódok
Minőségdíjak.
II. Logisztikai tervezés
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Nemzeti minőségfejlesztési rendszer és akkreditációs elképzelések
A logisztikai rendszer beszerzési alrendszerének jellemzői és modellje
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Statisztika I. Áruforgalom elemzése Készült években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP /1-
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
Megbízhatóság és biztonság tervezése
Készítette: Májer Dávid
Vállalkozásmenedzsment I.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. előadás
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Minőségbiztosítás.
Minőségbiztosítás.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Előadás másolata:

Általános áruismeret A minőség Készült 2010-2011 években a Marcali, Barcs, Kadarkút, Nagyatád Szakképzés Szervezési Társulás részére a TÁMOP-2.2.3-09/1-2009-0016 azonosítószámú projekt keretében

Az áruismeret tárgya Áruismeret Az áruismeret magával az árutesttel, mint használati értékkel foglalkozik. A használati érték valamely dolog, termék azon hasznos tulajdonságainak összessége, amelyek emberi szükségletek kielégítésére alkalmassá teszik.

A használati érték Áruismeret A használati érték jellemzése a hasznos tulajdonságok ismeretét és azoknak a szükséglethez való viszonyítását igényli. Problémák: mennyire bonyolult a termék? (ceruza – házimozi) Különböző szükségletek (egyénenként, időben, térben) Komplex szükségletek (pl. cipő)

A minőség Áruismeret Az Európai Minőségügyi Szervezet (EOQ ) szerint a minőség valamely termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzőinek az összessége, amelyek alkalmassá teszik kifejezett vagy elvárható igények kielégítésére.

kifejezett vagy elvárható igények minőségi követelmények Áruismeret kifejezett vagy elvárható igények = minőségi követelmények Ezen követelmények a minőség mérőszámai, egy vagy több minőségi jellemző mennyiségi mértékei. Ennek megfelelően a " minőség " - többek között - jelentheti, hogy : egy termék milyen színvonalon elégíti ki egy adott piac igényeit (pl. újdonság, használhatóság, tartósság, esztétikusság, javíthatóság, megbízhatóság ), a termék milyen mértékig alkalmas a fogyasztók igényeinek kielégítésére, beleértve a legmagasabbnak tekinthető "márka " - szintet is, a gyártmány milyen állandósággal felel meg a tervezés során rögzített elképzeléseknek : teljesítmény, pontosság, anyagösszetétel stb.

Áruismeret Minőségi szint (fokozat): olyan tulajdonságokra vagy jellemzőkre megállapított kategória vagy rangsorolási mutató, amely azonos funkcionális felhasználásra szánt termékek vagy szolgáltatások különböző igénycsoportjai elégíti ki.

Áruismeret

Áruismeret Minőségi osztály: a megvalósult (gyártási) minőséget foglalja magába a tervezett minőséghez viszonyítva. Azt fejezi ki, hogy az áru tulajdonságai megfelelnek -e korábban meghatározott követelményeknek (pl. szabvány előírások, műszaki feltételek).

Áruismeret

Az áru minőségének nemzetközileg is elismert kritériumai: Áruismeret Az áru minőségének nemzetközileg is elismert kritériumai: az árunak egy meghatározott piac, fogyasztói réteg igényét széleskörűen ki kell elégíteni, az áru tervezésekor pontosan meg kell határozni a teljesítés paramétereit ( pl. a vevő igényei szerint anyagösszetétel, gyártás minősége stb. ), a minőségmegőrzés biztosítása a gyártás befejezése és a fogyasztás között, az áru megsemmisítésének és újrahasznosításának társadalmilag elfogadható megoldásának kidolgozását is biztosítani kell.

Áruismeret

Az áru minőségének összetevői Áruismeret ÁRUMINŐSÉG: a fogyasztó igényeit kielégítő funkciók, tulajdonságok összessége az áru teljes élettartamára vonatkozóan.

Áruismeret

Minőséget meghatározó tényezők Áruismeret Minőséget meghatározó tényezők A belső (vállalati) tényezők I. A gyártással összefüggő tényezők - nyersanyagok minősége - az előállítási technológia korszerűsége - a belső minőségellenőrzés színvonala II. Az emberi erőforrások minősége - szakértelem és tudásszint - mentalitás, viselkedés - elkötelezettség - vállalati kultúra - a szervezet rugalmassága III. A vállalati gazdálkodással összefüggő tényezők - a dolgozók érdekeltsége a minőség fenntartásában és fejlesztésében - a vállalat kereskedelmi tevékenysége, a beszerzési és értékesítési piacon - pénzügyi helyzet A külső (környezeti) tényezők I. Társadalmi - gazdasági - politikai környezeti elemek pl. stabilitás, válságok, állami szabályozás jellege, törvények, fogyasztóvédelmi szervezetek működése II. Tudományos technikai- és műszaki környezeti elemek pl. robottechnika, általános műszaki színvonal az ország területén III. Piaci viszonyok, - konkurencia piaci pozíciója - külkereskedelmi viszonyok - beszerzési és értékesítési piac stabilitása

A minőséghurok Áruismeret

Minőségi jellemzők Áruismeret Az áruk minőségének a meghatározásában alkalmazott jellemzőket minőségjellemzőknek nevezzük, melyek kapcsolatban vannak az áru lényeges tulajdonságaival. Az áruk összetett jellemzésére - számszerűsíthető és pontosan mérhető műszaki paramétereket, - érzékszervi jellemzőket és - a használattal közvetlen összefüggő tulajdonságokat használunk (pl: cipő melegmegtartó képessége, sátorponyva vízlepergetése, autó fogyasztása stb).

A minőségi jellemzők csoportjai Áruismeret Az objektív műszaki paraméterek egzaktan meghatározhatók, (pl. fizikai és kémiai jellemzők) műszeresen, laboratóriumban mérhetők. Néhány fontosabb fizikai minőségjellemző: - méretek (űrtartalom, töltőtömeg) - teljesítménytényezők, - fogyasztás. Néhány fontosabb kémiai minőségjellemző: - összetétel, - víz, zsír, fehérje, hamu stb. tartalom, - sav, cukorfok, - alkoholtartalom stb. A szubjektív minőségi jellemzők érzékszervi jellemzők, melyek esetleg mérhetők (pl. egy szín hullámhossza), azonban meghatározó ez esetben az egyéni ízlés (pl.: az a konkrét színösszeállítás tetszik-e a vásárlónak, ami nem mérhető).

Egyéb minőségi jellemzők Áruismeret gazdaságosság (A drágább az olcsóbb) korszerűség használati komfort (egyszerű kezelés, karbantartás) esztétikai érték egészségkárosodások, balesetvédelem

A szolgáltatások minőségi jellemzői Áruismeret heterogenitás (emberek nyújtják embereknek  véleménykülönbségek) nem fizikai jellegűek (csak később lesz eredménye  bizalom fontos) nem tárolhatók egyszeriek és megismételhetetlenek (nem lehet kicserélni)

A kereskedelem szerepe az áru minőségének a megőrzésében Áruismeret A kereskedelem szerepe az áru minőségének a megőrzésében A kereskedelem feladata a termelés és a fogyasztás térbeli és időbeli különbségének a feloldása, valamint befolyásolni a fogyasztói szokásokat a jó minőségű áruk fogyasztási irányába. 

MINŐSÉGI ÁTVÉTELI RENDSZER Áruismeret A kereskedelem feladata az áruminőséggel összefüggésben elsősorban az áruminőség megőrzése  MINŐSÉGI ÁTVÉTELI RENDSZER

Minőségi díjak a nagyvilágban és itthon Áruismeret Minőségi díjak a nagyvilágban és itthon Deming - díj (Japán) Malcolm Baldridge – díj (USA) Európai Minőségdíj (Európa) IIASA-SHIBA díj (Magyarország 1988-tól: átfogó minőségirányítás és a minőségbiztosítási rendszer) Nemzeti Minőség-Díj (Magyarország 1996-tól: minőségügyben kiemelkedő eredményt felmutató gazdálkodó szervezetek. Jutalma: erkölcsi elismerés)

Áruismeret A minőségdíjak hatása növekszik a vállalatok és ezzel a gazdaság versenyképessége a nyertesek eredményei, tapasztalatai példaértékűek a gazdasági élet többi szereplője számára nő a díjazottak hazai és nemzetközi elismertsége.

Áruismeret 