BKF Egészségügyi stratégiai menedzsment szak

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
Advertisements

Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
Egészségügyi finanszírozás
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Egészségügyben kialakult gazdasági helyzet. Problémák • 1. Előző évhez képest - 44,6 milliárd ft • 2. Első félévben időarányost jóval meghaladó pénzkiáramlás.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
1 VERSENY és SZOLIDARITÁS a gyógyításban Bokros Lajos közgazdaságtan és közpolitika professzora vezérigazgató Közép-Európai Egyetem Budapest.
Dr. Kincses Gyula 17/1 A keresleti oldal élénkítésének lehetőségei az egészségügyi szolgáltatások piacán Dr. Kincses Gyula Dr. Kincses Gyula Zell.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
2 A biztosítási piac 2013 első félévében 5,15%-ot nőtt (436 milliárdos díjbevétel)..
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
1 „Az FSZH hosszú és rövidtávú elképzelései a foglalkoztatási célú civil szervezetekkel való együttműködésre, különös tekintettel a szolgáltatás-vásárlásokra.
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Egészségpolitika.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
B ÉRES G YÖRGY Gazdasági főigazgató Az egészségügy háttérszolgáltatásának és egyéb népgazdasági ágazatoknak a kapcsolata március 31.
1 Kétségek között Göd, November 6-7. dr. Kiss József magánszemély.
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Az európai szociális modell esélyei és a fenntartható fejlődés
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Miként lehetnék érdekelt az egészségügyi reformban, avagy szubjektív megjegyzések az egészségügyi reform egyetlen kérdéséhez.
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Készen állunk az egészségbiztosítási piacnyitásra
Egészségügy a beteg szemszögéből Jogszabályi útmutató.
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
2010 : KIHÍVÁSOK ÉVE A PÉNZÜGYI SZEKTORBAN Kisbenedek Péter, MABISZ október 5.
A hippokratészi eskü értelmezése
Placebó vagy védőoltás? Tartós megoldást jelentenek-e a reformlépések, vagy csak hiszünk bennük? november 14. Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Adómentes juttatási elemek: egészségbiztosítás
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Dr. Rácz Jenő ÖNKORMÁNYZATI EGÉSZSÉGÜGYI NAPOK BUDAPEST FEBRUÁR 24.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Merre vagy előre? Versus: Merre van az előre?
Családtámogató ellátások
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
1 Szociális védelmi kiadások Magyarországon és az Unióban Tokaji Károlyné, KSH „Kérdés és válaszok”, avagy SZEGÉNYSÉG és SEGÉLYEZÉS I. című szakmai konferencia.
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Dr. Stubnya Gusztáv. Egészségpolitika Az egészségpolitika azon szabályok és szervezett cselekedetek összessége, amelyek az egészség (gyógyításon kívüli)
„Út a munkához” program tapasztalatai
Szakmapolitikai fórum
Kempinski Hotel s Január 25.
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

BKF Egészségügyi stratégiai menedzsment szak Az állami és a magán egészségügyi ellátórendszer átrendeződése: új szereplők, új vásárlók az egészségügyi piacon Dr. Kincses Gyula BKF Egészségügyi stratégiai menedzsment szak szakvezető

AGENDA Merre megy az egészségügy Európában? A piaci egészségügyi szolgáltatások helyzete ma Magyarországon A magyar szervezett magánfinanszírozás helyzete 2/25

A peremfeltételek - Európa A szükségletek növekedése a demográfiai folyamatok (az idősek számának és arányának növekedése), a kezelendő állapotok, betegségek, megnövekedése, a „halálos betegségek” tartós kezeléssel hosszú lefolyásúvá tétele; A technológiai fejlődés miatt a terápiás eszközök bővülése; A társadalmi igazságosságnak, mint igénynek az erősödése; A gazdasági makro-pályák bizonytalansága ►Nem teszik lehetővé a növekvő egészségügyi köz-kiadások igény szerinti követését. 3/25

A megoldási irányok, közös válaszok I. Felértékelődnek a hatékonyság-javító eszközök, (HTA, EBM stb.) Átalakul a szerkezet: lakosság-közeli ellátások erősödése lent, koncentráció „fent”. Az egészségügy bonyolult, sokszereplős rendszerré válik; Megnő, felértékelődik az egyén szerepe, felelőssége az egészsége tekintetében; Felértékelődnek az ellátórendszeren kívüli, elsősorban IKT jellegű eszközök; 4/25

A megoldási irányok, közös válaszok II. A köz- és magánfinanszírozás szerepe egyszerre lesz erősödő: a közfinanszírozás felértékelődik a biztonság és igazságosság miatt, a magánfinanszírozás erősödése nélkül finanszírozhatatlan lesz az egészségügy. Megváltozik az egészségügyi közellátás jellege, ehelyett a „tájékozott, értéktudatos fogyasztó” attitűd kerül előtérbe. A hatékonyságjavításban felértékelődnek az együttműködések, beleértve a beteg együtt-működési kötelezettségét is. 5/25

AGENDA Merre megy az egészségügy Európában? A piaci egészségügyi szolgáltatások helyzete ma Magyarországon A magyar szervezett magánfinanszírozás helyzete 6/25

A piaci egészségügyi szolgáltatások trendjei Magyarországon A magánszolgáltatások piaca látens, de dinamikusan fejlődő piac, amiről igen keveset tudunk. (A közszféra és a statisztika hagyományosan nem vesz tudomást erről a szegmensről.) Az utóbbi idő fejlődésének okai A közszolgáltatások tartósan és fokozódóan erőforrás-hiányosak: pénzeszköz és HR hiány (Következmény: ma már hálapénzért sem kapja meg a beteg, amit szeretne) A differenciálódó lakossági igényekkel a köz-szolgáltatás eleve nem is tarthat lépést technológia-követően. Felértékelődnek az alternatív technológián alapuló eljárások. (Akár szakmai teljesítményről, akár fényevésről van szó.) 7/25

A piaci orvosi szolgáltatások vásárlói Belföldi vásárlók: OOP („készpénzes/zsebből fizetett”) magánvásárlás (ma még ez a meghatározó) Szervezett magánfinanszírozás: egészségpénztárak üzleti biztosítások Vállalat (foglalkozás-egészségügy +annak manager szűrés – NAV állásfoglalás!) Külföldi vásárlók: Külföldi betegek magánfinanszírozással (zömmel OOP) Külföldi betegek kinti TB finanszírozással (inkább hiú remény, de a határmenti forgalmat az új EU direktíva kicsit élénkítheti.) 8/25

A háztartások közvetlen kiadása (Forrás: Orosz Éva, 2011.) A lakosság közvetlen kiadásainak nagysága és szerkezete, 2009 (Milliárd Ft) A kiadás típusa Hálapénz nélkül Hálapénz Háztartások kiadásai összesen* ELEF2009 adatai alapján Nemzeti Egészségügyi Számlák(2009)* Fogászati ellátás 173,7 9,2 182,9 92,3 Háziorvosi és járóbeteg szakorvosi ellátás 37,7 27,1 64,8 63,2 Fekvőbeteg ellátás 6,0 38,2 44,3 39,6 Otthoni ápolás és gyógytornász 1,4 1,7 3,1 0,1 Gyógyszer 291,5 243,7 Gyógyhatású készítmény 99,3 Gyógyászati segédeszköz 21,6 Egészségügyi ellátás összesen 609,6 76,2 685,9 460,5 */szolgáltatások hálapénzzel együtt 9/25

A kínálati piac problémái A magánszolgáltatásokban nincs kiajánlható mennyiségű, az országot lefedő minőségi kínálat. (A mennyiség az egészségturizmusban fontos, a lefedettség a biztosítási piac miatt.) A közszolgáltatók általában nem felkészültek a magánszolgáltatások nyújtására: nincs tisztázott jogszabályi háttér (mi a „köz” dolga és mi nem, hogyan árulható a szabad kapacitás stb.), nincs megfelelően elkülönített kapacitás (a VIP kórterem általában nem megoldás), nincs meg a megfelelő egyenszilárdságú ellátási kultúra. 10/25

A magánfinanszírozás új dimenziója Az egészségcélú magánfinanszírozás összetetté vált: Egészségügyi szolgáltatások vásárlása Gyógyszerek vásárlása Gyógyászati segédeszköz vásárlása Gyógyászati ellátások vásárlása Regisztrált természetgyógyászati szolgáltatások vásárlása Az életmódipar termékeinek, szolgáltatásainak vásárlása Kontrollálatlan „természetgyógyászati” szolgáltatások és termékek vásárlása (távgyógyászat, fényevés, aura-stoppolás, gyógymatricák stb.) Evidencia szint 11/25

AGENDA Merre megy az egészségügy Európában? A piaci egészségügyi szolgáltatások helyzete ma Magyarországon A magyar szervezett magánfinanszírozás helyzete 12/25

Értékrendi és attitűd kérdés: az egyéni- és köz-felelősség határainak újraértelmezése Képzeljünk el egy autóbiztosítást, ahol a biztosítás a töréskáron és a lopáson kívül kiterjed az autó meghibásodásának javítására is (pl. motorcsere), ugyanakkor nincs kötelező szerviz, nem kötelező az olajcsere, vagy az időszakos átvizsgáláson való részvétel, a biztosítás kiterjed az autó szándékos rongálásának helyreállítására is (baltával esek neki…), a KRESZ nem jogszabály, csak közlekedési szakemberek (néhol ellentmondásos) ajánlása. EZT HÍVJÁK EURÓPÁBAN KÖTELEZŐ EGÉSZSÉG- BIZTOSÍTÁSNAK. 13/25

A kockázatkezelés szükségessége az egészségügyben Az egészségügyi szükséglet és a személyes jövedelempozíció az életciklus alatt fordítottan arányos. Az egészségügyi kockázatok különbségei akkorák, hogy csak időbeli kockázat-kezeléssel, kis közösségekben nem kezelhetők. Ezért az egészségügyben elengedhetetlen a kockázatközösségek növelése, illetve az így kezelt kockázatok arányának növelése. 14/25

Ezer azonos korú lakosra jutó szakellátási OEP kiadás, 2010. Ft. Személyes jövedelem életkor Forrás: OEP 2011. 15/25 15/25 15

Az egészségügyi ellátás fő finanszírozási típusainak megoszlása egyes OECD országokban 2009-es adatok. Source: OECD Health Data 2011. 16/25

A helyzet Magyarországon alacsony a szervezett magán-finanszírozás aránya, ez rontja a szociális biztonságot. A szervezett magánfinanszírozás fő eleme, az üzleti egészségbiztosítás Magyarországon (lefagyasztott) embrionális állapotban van. Az okok Az öngondoskodási kultúra hiánya, közellátásra + ügyeskedésre szocializáltság A hálapénz mindent felülíró szerepe A legális szolgáltatási piac fejletlensége: hiányzik a kritikus tömeget áttörő fizetőképes kereslet, a megfelelő hozzáféréssel elérhető, „látható” minőségi kínálat. Az üzleti biztosítók démonizálása. 17/25

A kiegészítő finanszírozások várható szerep­megosztása A primer prevenció, életmódváltások, a rekreáció támogatása: várhatóan a SZÉP kártya A tervezhető egészségügyi kiadások adókedvez- ménnyel és időbeli kockázatporlasztással támogatott finanszírozója az egészségpénztár. A kiadási struktúrában vélhetően megmarad a gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök dominanciája, de az egészségpénztárak rástartolhatnak a NAV által most kizárt szűrővizsgálatok finanszírozására is. A véletlenszerűen bekövetkezett egészségügyi kockázatok („betegségek”) finanszírozása az új betegségbiztosítások feladata lesz. 18/25

Az áttörés lehetősége a keresleti oldalon A magánszemély javára kötött biztosítások közül (6. A károk megtérülése, a kockázatok viselése körében adómentes:) „6.3. a kockázati (halál esetére szóló) életbiztosítás, a visszavásárlási értékkel nem rendelkező baleset- és betegségbiztosítás díja, valamint a kizárólag a díjat fizető kártérítési felelősségi körébe tartozó kockázat elhárítására kötött biztosítás díja;” A módosítás csak egy szócska, a kérdés, hogy mit gondol erről Szócska? Az új fejlemény: az egészségpénztári megtakarításból is lehet betegségbiztosítást vásárolni. 19/25

A sejthető jövő A közellátási feltételek romlása miatt bizonyosan erősödni fog az önkéntes biztosítások szerepe. A lakosság jelentős szegmensében kettős funkciója lesz: Egyszerre/felváltva fog kiegészítő ÉS helyettesítő biztosításként működni: kiegészítőként a drágább ellátások esetében („hozzávásárolt” szolgáltatások, más technológia, anyag- eszközminőség stb.) helyettesítő a rutin ellátásoknál (a beteg a magánbiztosítása terhére vesz meg olyan szolgáltatást, ami a közszolgáltatásban is járna). A leggazdagabbak számára a nagy élet-kockázatok külföldi kezelése lesz piaci szegmens. 20/25

Milyen kormányzati lépésekre van szükség? I. Az ellátási csomag meghatározása a kritikus területeken (a termék-generálás feltétele) Az adómentesség egyértelmű kiterjesztése a Cafeteriára (az egészségpénztáron keresztül ez részben megtörtént) A minimumfeltételeknek és a szakmai szabályok-nak a realitásokhoz igazítása a piaci területen a „partner kórház” és a medihotel fogalmának jogi bevezetése, a szakmai szabályok átalakítása: az egynapos sebészet, nappali kórház, kiemelt jelentőségű a TEK nélküli háziorvos ügye! A piaci igények elismerése a fejlesztéspolitikában. 21/25

Milyen kormányzati lépésekre van szükség? II. A köz- és magán szembeállítása helyett a szinergizmus megteremtése. A nagy kérdés: a részleges OEP finanszírozású vegyes rendszert meg merik-e lépni? Egyéb intézkedések: Az összegbiztosítások kizárása a területről Az életmód-biznisz és egészség-biznisz HTA alapú értékelése (kizárás vagy elismerés) A kommunikáció megfordítása: annak beismerése, hogy az állam nem mindenható, az egyének erőfeszítései nélkül nem képes megoldani a problémát. 22/25

Akkor, Hajrá! www.kincsesgyula.hu www.asztalfiok.hu 23/25