A gépjárművek fejlődéstörténete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Adó és illeték változások 2012-ben
Advertisements

1 Adó és illeték változások 2012-ben. MERIVA LPG Termékismertető Opel Hungary 2.
A területegységek átalakítása
Műszaki Értelmiség Napja 2013 Alternatív járműhajtás koncepciók értékelése, az elektromos járművek alkalmazásának távlatai prof. Dr. Palkovics László.
A kétütemű befecskendezéses (DITECH)motor
Depóniagáz, mint üzemanyag
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
EMLEKEZTETO ENERGIA , MUNKA.
Futómű beállítás.
Készítette: Birghoffer Péter
A Forma-1–es autók felépítése
HONDA CIVIC AUTÓ TÍPUSOK •Jó napot kívánok!!!!! •Ezen a bemutatón a HONDA autó típusokat mutatom be!!! •Elérhetőségek: •MC,Martin kert vr. •Mobil szám:
Puskás Tivadar Távközlési Technikum
TOYOTA HIBRIDEK – a fenntartható mobilitás alternatívái
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Magyarországon és az Európai Unióban bevizsgált
A Formula-1 világa.
A KÖZÚTI SZÁLLÍTMÁNYOZÓ FUVARDÍJ POLITIKÁJA
Gyermekmotorok és Quadok
Gyorsszervizek Magyarországon. Kiindulási alapok A szolgáltatás célja: A 3+ éves autók szervizben tartása a „Castrol Pont” gyorsszerviz-hálózattal Ügyfélkör:
Török Ádám Környezettudatos Közlekedés Roadshow,
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
© ABB Group July 11, 2014 | Slide 1 Az ABB Magyarországon 2012.
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
Gazdasági események A)B) Menny db Érték Ft/db Érték eFt Menny kg Érték Ft/kg Érték eFt Nyitás felhasználás beszerzés beszerzés 5. 2.
Készítette: Kökény Dániel Fizika előadás.
Otto motor.
Belsőégésű motorok Agócs Roland F7D
Kormányzás Segédlet a Járműszerkezetek tantárgyhoz
Sebességváltó Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Volumetrikus szivattyúk
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Mitsubishi Lancer Evolution. Modellek: Evolution IEvolution I Evolution IIEvolution I Evolution IIIEvolution III Evolution IVEvolution IV Evolution VEvolution.
A forma-1 világa Drahos István ELTE-IK 2008
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
A nemzetközi konkurencia árának feléért ajánljuk ugyanazt a minőséget! Vegye fel velünk a kapcsolatot még ma! Monor, Ipar utca.
Általános Géptan (AG0001_1)
Cars Old cars Története Rolls-Royce története Charles Stewart Rolls az angol aranyifjúsághoz tartozott, már származásánál fogva is. 19 évesen egy 3,5.
DIÁKKONFERENCIA 10.A Miskolc, június 5.
GÉPJÁRMŰVEK ERŐÁTVITELI BERENDEZÉSEI
| © Robert Bosch GmbH reserves all rights even in the event of industrial property rights. We reserve all rights of disposal such as copying and passing.
Új “Energiatakarékos” szivattyú: több mint 20% energia megtakarítás
A magyar feltalálók és mérnökök szerepe a gépjárműfejlesztésben
Aszinkron gépek.
A szörny neve Bugatti Veyron A VW a versenyképesség megőrzéséhez a Bugatti nevet használja. A VW a versenyképesség megőrzéséhez a Bugatti nevet használja.
2011. március 20. Fuvareszközök Zsibrita Mátyás –
1 E – utakon az EU Glattfelder Béla. Dekarbonizáció 80% Forrás: Európai Bizottság.
Hőtan BMEGEENATMH 4. Gázkörfolyamatok.
A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014
Sarki róka Hossz: 80–110 cm Testsúly: 5,5–9,5 kg.
Készítette: Csala Flórián
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
K OVÁCS ANDRÁS, Ph D. E GYETEMI ADJUNKTUS S ELYE J ÁNOS E GYETEM november 25. IX. MRTT Vándorgyűlés, Révkomárom Selye János Egyetem Gazdaságtudományi.
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
A TECHNOLÓGIA MÉRFÖLDKÖVEI KÉMIKUS SZEMMEL A vegyészek és vegyészmérnökök számos találmánya és fejlesztése az energiaszolgáltatás és a szállítás területén.
4. Energiaátalakitó folyamatok és gépek
James Watt.
1 Dr. Emőd István, BME Gépjárművek és Járműgyártás Tanszék Alternatív hajtóanyagok Alternatív járműhajtások Magyar CIVINET, szeptember 28, Zalaegerszeg.
Hidraulikus mentőszerszámok HOLMATRÓ Típusismeret.
Járművillamosság-elektronika
Kiss Bettina Hosszú Norbert
2 mi 4800 ft = ______ ft.
Előadás másolata:

A gépjárművek fejlődéstörténete

A belsőégésű motor A gépjárművek fejlődését mindenek előtt a belsőégésű motor feltalálása indította el. A belső égésű motor a hő előállítását és mechanikai munkává való átalakítását egyetlen gépben valósítja meg.

A kezdetek 1860 A francia tudós Lenoir elkészíti az első belsőégésű motort, mely még világítógázzal működött. A motor hatásfoka kb. 3% volt.

Lenoir motorja

Lonoir motorja

Otto és Langen 1867 Otto és Langen elkészíti a javított kivitelű belső égésű motort. Találmányukat a Párizsi világkiállításon mutatják be. A motor hatásfoka elérte a 9%-ot.

Otto motor 1876-ban Otto elkészíti az első kompressziós, négyütemű működési módú gázmotort. Hatásfoka kb. 15% volt.

Otto motor szerkezeti elemei

Otto motorja

A négyütemű motor működése

A négy ütem, és az indikátordiagram

A motor 1885-ben készítette el Daimler az első motorhajtású kétkerekű járművet. Műszaki adatai: Egy henger, furat 58 mm, löket 100 mm, hengerűrtartalom 0,26 liter, teljesítmény 0,37 kW, 600 1/min fordulatszámon, végsebesség: 12km/h

Daimler motorkerékpárja 1885

Daimler autója 1886 Daimler első négykerekű benzinmotoros hintója Műszaki adatok: Egy henger Furat: 70 mm Löket: 120mm Hengerűrtartalom: 0,46 liter Végsebesség: 18 km/h

Felgyorsulnak az események 1887: Robert BOSCH feltalálja a motorok megszakításos gyujtásrendszerét 1889 az angol Dunlop elsőként alkalmaz tömlős gumiabroncsot 1893 Maybach feltalálja a szórófúvókás porlasztót

A DIESEL motor 1893 Diesel szabadalmaztatja a nehézolajjal működő motorjának működési elvét 1897 a MAN cégnél elkészül az első üzemképes Diesel motor

Diesel motorja

Az elektromos autó 1897 szabadalmaztatott elektromobil Ferdinand Porsche találmánya volt Lohner-Porsche rendszerű, áttétel nélküli hajtás a kerékagyban lévő villamos motorral

Lohner-Porsche rendszerű elektromos autó

A nagy autógyárak A század fordulón sorra alakultak a nagy autógyárak 1898 Az Opel cég megkezdi a gépjárművek gyártását 1899 A Fiat Művek alapítása Torinóban 1916 A Bayerische Motorenwerke (BMW) alapítása 1926 Daimler és a Benz cég egyesülése 1938 a Volkswagen Művek alapítása Wolfsburgban

Még egy jelentős esemény 1958-ban Wankel elkészíti a bolygódugattyús motort

Hol tartunk ma?

A fejlettség Hogy hol is tart ma az autóipar csúcstechnológiája? A kérdés tanulmányozására hasonlítsunk össze egy „utcai” és egy versenyautót!

Subaru Impreza WRC versenyautó kontra Impreza utcai testvér

Turbomass 103 oktámszámú, oxigénnel dúsított Versenyautó „Utcai” autó Ár 300 000 000 Ft 7 590 000 Ft Gyorsulás 100 km/h-ra 3,6 mp 10,2 mp Lóerő 300 Le (turbószűkítővel) 125 Le Nyomaték 650 Nm 184 Nm Végsebesség 220 Km/h 190 Km/h Fogyasztás 80-100 l/100 Km 8,9 l/100 Km Üzemanyag Turbomass 103 oktámszámú, oxigénnel dúsított 95-ös szuper

Az árakról Versenyautó „Utcai” autó Motor 18 000 000 Ft 2 500 000 Ft Motorfelújítás 5 000 000 Ft/1000 km 500 000 Ft/200 000km Lengéscsillapító 1 000 000 Ft/db 72 000 Ft/db Kerékcsapágy 250 000 Ft/db 24 000 Ft/db Gumi 60 000-90 000 Ft/50 km 20 000 Ft/50000 km Féktárcsa 100 000 Ft/db Kuplung 1 500 000 Ft 190 000 Ft

Ford Focus WRC Technikai adatok: Tengelytáv: 2615mm Hossz: 4442mm Szélesség: 1770mm Magasság: 1420mm Súly: 1230kg Váltó: 6 fokozatú szekvenciális X-trac. Három elektronikusan szabályozott aktív differenciálmű. Futómü: McPherson Lengéscsillapítók: Reigher Kormányzás: Fogasléces, hidraulikus rásegítéssel

Ford Focus WRC Üzemanyag/olaj: Castrol/BP Tank: 95 liter Fékek: Brembo Elöl és hátul: 370 mm aszfaltra 8 dugattyús hűtött tárcsák és 300 mm murvára, 4 dugattyús hűtött tárcsák Kerekek: Aszfalt: 8x18'' Murva: 7x15'' Gumik: Michelin

Ford Focus WRC Motor: Ford 2.0-litre Cosworth Duratec R, 4 hengeres, 16 szelepes turbófeltöltös Lökettérfogat: 1998 cm3 Max.teljesítmény: 300 LE,6500 ford./perc Max.nyomaték: 550 Nm, 4000 ford./perc Turbó: Garett (34 mm-es szukítéssel)

Mitsubishi Lancer WRC

Mitsubishi Lancer Evo WRC Technikai adatok: Tengelytáv: 2600mm Hossz: 4360mm Szélesség: 1800mm Magasság: 1390mm Súly: 1230kg Váltó: 5 fokozatú szekvenciális Három elektronikusan szabályozott aktív differenciálmű. Kuplung: Karbon, tripla tárcsa Futómü: McPherson Kormányzás: Fogasléces, hidraulikus rásegítéssel

Mitsubishi Lancer Evo WRC Fékek: Brembo Elöl és hátul: 370 mm aszfaltra 8 dugattyús hűtött tárcsákkal és 300 mm murvára ill. 328 mm hóra, 4 dugattyús hűtött tárcsákkal Tank: 90liter

Mitsubishi Lancer Evo WRC Kerekek: Aszfalt: ENKEI Magnesium 8 x 18” Murva: 7x15” Hó: 5,5x16” Gumik: Pirelli Motor: 4G63-DOHC ,4 hengeres, 16 szelepes turbófeltöltős Lökettérfogat: 1996cm3 Max.teljesítmény: 300 LE, 5500 ford./perc Max.nyomaték: 550 Nm, 3500 ford./perc Motor elektronika: Magneti Marelli Turbó: Mitsubishi (34 mm-es szűkítéssel)

Peugeot 307 WRC

Peugeot 307 WRC Technikai adatok: Tengelytáv: 2610mm Hossz: 4344mm Szélesség: 1770mm Magasság: 1370mm Súly: 1230kg

Peugeot 307 WRC Váltó: 5 fokozatú keresztben beépített Hewland. Három aktív differenciálmű. Kuplung: Karbon, tripla tárcsás Futómű: Elöl és hátul: MacPherson Lengéscsillapító: Peugeot Kormányzás: Fogasléces, hidraulikus rásegítéssel Üzemanyag/olaj: Total Tank: 90liter

Peugeot 307 WRC Fékek: Elöl, hátul 295 mm murvára elől, hátul 370 mm aszfaltra Elől 8 dugattyús, hátul 4 dugattyús hűtött tárcsák. Kerekek: 8.0Jx18" (aszfalt) 7.0Jx15" (murva) Gumik: Michelin

Peugeot 307 WRC Motor: 4-hengeres, 16 szelepes turbófeltöltös Lökettérfogat: 1997cm3 Max.teljesítmény: 300LE,5250ford./perc Max.nyomaték: 580 Nm, 3500 ford./perc Motor elektronika: Magnetti Marelli Turbó: Garrett (34 mm-es szűkítéssel)