A gépjárművek fejlődéstörténete
A belsőégésű motor A gépjárművek fejlődését mindenek előtt a belsőégésű motor feltalálása indította el. A belső égésű motor a hő előállítását és mechanikai munkává való átalakítását egyetlen gépben valósítja meg.
A kezdetek 1860 A francia tudós Lenoir elkészíti az első belsőégésű motort, mely még világítógázzal működött. A motor hatásfoka kb. 3% volt.
Lenoir motorja
Lonoir motorja
Otto és Langen 1867 Otto és Langen elkészíti a javított kivitelű belső égésű motort. Találmányukat a Párizsi világkiállításon mutatják be. A motor hatásfoka elérte a 9%-ot.
Otto motor 1876-ban Otto elkészíti az első kompressziós, négyütemű működési módú gázmotort. Hatásfoka kb. 15% volt.
Otto motor szerkezeti elemei
Otto motorja
A négyütemű motor működése
A négy ütem, és az indikátordiagram
A motor 1885-ben készítette el Daimler az első motorhajtású kétkerekű járművet. Műszaki adatai: Egy henger, furat 58 mm, löket 100 mm, hengerűrtartalom 0,26 liter, teljesítmény 0,37 kW, 600 1/min fordulatszámon, végsebesség: 12km/h
Daimler motorkerékpárja 1885
Daimler autója 1886 Daimler első négykerekű benzinmotoros hintója Műszaki adatok: Egy henger Furat: 70 mm Löket: 120mm Hengerűrtartalom: 0,46 liter Végsebesség: 18 km/h
Felgyorsulnak az események 1887: Robert BOSCH feltalálja a motorok megszakításos gyujtásrendszerét 1889 az angol Dunlop elsőként alkalmaz tömlős gumiabroncsot 1893 Maybach feltalálja a szórófúvókás porlasztót
A DIESEL motor 1893 Diesel szabadalmaztatja a nehézolajjal működő motorjának működési elvét 1897 a MAN cégnél elkészül az első üzemképes Diesel motor
Diesel motorja
Az elektromos autó 1897 szabadalmaztatott elektromobil Ferdinand Porsche találmánya volt Lohner-Porsche rendszerű, áttétel nélküli hajtás a kerékagyban lévő villamos motorral
Lohner-Porsche rendszerű elektromos autó
A nagy autógyárak A század fordulón sorra alakultak a nagy autógyárak 1898 Az Opel cég megkezdi a gépjárművek gyártását 1899 A Fiat Művek alapítása Torinóban 1916 A Bayerische Motorenwerke (BMW) alapítása 1926 Daimler és a Benz cég egyesülése 1938 a Volkswagen Művek alapítása Wolfsburgban
Még egy jelentős esemény 1958-ban Wankel elkészíti a bolygódugattyús motort
Hol tartunk ma?
A fejlettség Hogy hol is tart ma az autóipar csúcstechnológiája? A kérdés tanulmányozására hasonlítsunk össze egy „utcai” és egy versenyautót!
Subaru Impreza WRC versenyautó kontra Impreza utcai testvér
Turbomass 103 oktámszámú, oxigénnel dúsított Versenyautó „Utcai” autó Ár 300 000 000 Ft 7 590 000 Ft Gyorsulás 100 km/h-ra 3,6 mp 10,2 mp Lóerő 300 Le (turbószűkítővel) 125 Le Nyomaték 650 Nm 184 Nm Végsebesség 220 Km/h 190 Km/h Fogyasztás 80-100 l/100 Km 8,9 l/100 Km Üzemanyag Turbomass 103 oktámszámú, oxigénnel dúsított 95-ös szuper
Az árakról Versenyautó „Utcai” autó Motor 18 000 000 Ft 2 500 000 Ft Motorfelújítás 5 000 000 Ft/1000 km 500 000 Ft/200 000km Lengéscsillapító 1 000 000 Ft/db 72 000 Ft/db Kerékcsapágy 250 000 Ft/db 24 000 Ft/db Gumi 60 000-90 000 Ft/50 km 20 000 Ft/50000 km Féktárcsa 100 000 Ft/db Kuplung 1 500 000 Ft 190 000 Ft
Ford Focus WRC Technikai adatok: Tengelytáv: 2615mm Hossz: 4442mm Szélesség: 1770mm Magasság: 1420mm Súly: 1230kg Váltó: 6 fokozatú szekvenciális X-trac. Három elektronikusan szabályozott aktív differenciálmű. Futómü: McPherson Lengéscsillapítók: Reigher Kormányzás: Fogasléces, hidraulikus rásegítéssel
Ford Focus WRC Üzemanyag/olaj: Castrol/BP Tank: 95 liter Fékek: Brembo Elöl és hátul: 370 mm aszfaltra 8 dugattyús hűtött tárcsák és 300 mm murvára, 4 dugattyús hűtött tárcsák Kerekek: Aszfalt: 8x18'' Murva: 7x15'' Gumik: Michelin
Ford Focus WRC Motor: Ford 2.0-litre Cosworth Duratec R, 4 hengeres, 16 szelepes turbófeltöltös Lökettérfogat: 1998 cm3 Max.teljesítmény: 300 LE,6500 ford./perc Max.nyomaték: 550 Nm, 4000 ford./perc Turbó: Garett (34 mm-es szukítéssel)
Mitsubishi Lancer WRC
Mitsubishi Lancer Evo WRC Technikai adatok: Tengelytáv: 2600mm Hossz: 4360mm Szélesség: 1800mm Magasság: 1390mm Súly: 1230kg Váltó: 5 fokozatú szekvenciális Három elektronikusan szabályozott aktív differenciálmű. Kuplung: Karbon, tripla tárcsa Futómü: McPherson Kormányzás: Fogasléces, hidraulikus rásegítéssel
Mitsubishi Lancer Evo WRC Fékek: Brembo Elöl és hátul: 370 mm aszfaltra 8 dugattyús hűtött tárcsákkal és 300 mm murvára ill. 328 mm hóra, 4 dugattyús hűtött tárcsákkal Tank: 90liter
Mitsubishi Lancer Evo WRC Kerekek: Aszfalt: ENKEI Magnesium 8 x 18” Murva: 7x15” Hó: 5,5x16” Gumik: Pirelli Motor: 4G63-DOHC ,4 hengeres, 16 szelepes turbófeltöltős Lökettérfogat: 1996cm3 Max.teljesítmény: 300 LE, 5500 ford./perc Max.nyomaték: 550 Nm, 3500 ford./perc Motor elektronika: Magneti Marelli Turbó: Mitsubishi (34 mm-es szűkítéssel)
Peugeot 307 WRC
Peugeot 307 WRC Technikai adatok: Tengelytáv: 2610mm Hossz: 4344mm Szélesség: 1770mm Magasság: 1370mm Súly: 1230kg
Peugeot 307 WRC Váltó: 5 fokozatú keresztben beépített Hewland. Három aktív differenciálmű. Kuplung: Karbon, tripla tárcsás Futómű: Elöl és hátul: MacPherson Lengéscsillapító: Peugeot Kormányzás: Fogasléces, hidraulikus rásegítéssel Üzemanyag/olaj: Total Tank: 90liter
Peugeot 307 WRC Fékek: Elöl, hátul 295 mm murvára elől, hátul 370 mm aszfaltra Elől 8 dugattyús, hátul 4 dugattyús hűtött tárcsák. Kerekek: 8.0Jx18" (aszfalt) 7.0Jx15" (murva) Gumik: Michelin
Peugeot 307 WRC Motor: 4-hengeres, 16 szelepes turbófeltöltös Lökettérfogat: 1997cm3 Max.teljesítmény: 300LE,5250ford./perc Max.nyomaték: 580 Nm, 3500 ford./perc Motor elektronika: Magnetti Marelli Turbó: Garrett (34 mm-es szűkítéssel)