Az elektromos autó társadalma

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

A könyvtár mint közösségi tér
A konfliktusok és kezelésük
Vizuális képességek fejlődése
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
Egy csoport sikeres ember, karrierjük csúcsán, mindegyiküknek jó állása, álom autók és házak tulajdonosai, meglátogatták hajdani egyetemi professzorukat.
Városi járművek A egyéni rövid távú közlekedés eszközei.
A rossz hír hozóját lefejezik ugye …
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
A turizmus rendszer környezete
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
The future A jövő.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
Sikeres Székelyföld – 3 Fórumsorozat Csíkszereda, november 25. RÁDULY ATTILA Elnök, Zöld Nap Egyesület, Kézdivásárhely KÖRNYEZETTUDATOSSÁG.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
A fordista termelési rendszer
Péczeli Katalin előadása
Politikai marketing – kampánystratégiák
Turizmusban az örökségre alapozó közkapcsolati munka célközönségei (Publicurile turismului)
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Világunk egyik globális környezeti problémája a levegőszennyezésből adódó üvegházhatás és felmelegedés. A személygépkocsikból áradó gázok is felelősek.
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
Budapest, november 16. Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vargha Péter Simon Vezető Közgazdász.
Készítette: Csató Csilla (DVI3UH)
A STRATÉGIAI KONTROLLING SZEREPE
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Budapest, … Slovnaft THE MOL GROUP Az olajkorszak végén: A 3. árrobbanás és következményei Varró László Vezető Közgazdász MOL Group.
A GÖDÖR.
MTA Regionális Kutatások Központja A decentralizált hatalomgyakorlás és a regionális fejlődés Pálné Kovács Ilona.
1 2 érdekérvényesítés érdekegyeztetés az Európai Unióban 2. alapfogalmak © kurtán sándor 2011.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
A társadalom környezetvédelmi aktivitása Humánökológia 10. előadás.
Fogyasztói magatartást befolyásoló tényezők
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Mérnökökológia Musa Ildikó BME VKKT.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
AZ „AUTÓK SZOCIOLÓGIÁJA” Rémai Dániel 2007 Minden jog fenntartva!
Civil Európa – civilek Európában
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Vállalati stratégia március március március 28.
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
MGV Zrt. – „Több mint egy bank”
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Szervezeti kultúra.
JÓLÉT ÉS IDEOLÓGIÁK: FEJLETTSÉG ÉS BÉREK
Projektirányítás – kifejtős kérdések Feladatsor. 1. Adja meg a PCM szakaszait!
A Gólem 8. előadás Az elektromos autó társadalma Nádasi Eszter BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék.
Okos Jövő Fórum 2015 Smart Future Fórum 2015 Győr A Széchenyi István Egyetem és az Okos Jövő Innovációs Klaszter közös rendezvénye.
Rajta! Távolinak tűnik, hát nem indulunk el, Nehéznek látszik, hát nem emeljük fel, Lehetetlennek látjuk, nem próbáljuk meg. Talán éppen ezért veszünk.
E-mobilitás - befektetés a jövőbe Dr. Anisits Ferenc „Nem az a fontos dolog a jövőt előre megmondani, hanem a jövőre jól felkészülni“ (Periklész
ÖSSZEFOGLALÁS.
Ügyfélelégedettség-építés a HIFI-ben
Vállalati terv bemutató
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Az elektromos autó társadalma
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Környezetgazdaságtan 5
Előadás másolata:

Az elektromos autó társadalma A Gólem Az elektromos autó társadalma A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Ígéretes hetvenes évek ‘68-as párizsi diáklázadás megújhodásra készteti a francia társadalmat Az indusztrializáció korszakának és a mértéktelen szennyezésnek, úgy tűnik, vége Posztindusztriális társadalom háttérbe szoríthatja a fogyasztói társadalmat, minden státusszimbólumával együtt Lendület: társadalmi struktúra átalakítása Megjelenhet esetleg egy új autótípus?

Belső égésű motor A belső égésű motor elavult, az indusztriális korszak terméke, ráadásul szennyez És státusszimbólum Új korszakhoz, új jármű illik A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Elektromos autó A társadalom megérett rá Társadalmi mozgalmak erősek Posztindusztriális társadalom a küszöbön A technológia megérett rá Elektronikai telepek és Katalizátorok gyors fejlődése Hétköznapi, egyszerű használati tárgy 90 km/h és környezetbarát A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Kiken múlik a megvalósítás? EDF Világ egyik legnagyobb energiacége Ötletadó, technológiai fejlesztő CGE Elektronikai multinacionális vállalat Elektromos motor, akkumulátor Renault Autógyártó cég (belső égésű motor!) Alváz, karosszéria Kormány Támogatás önkormányzatoknak A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Vannak még más szereplők is! Cink-levegő akkumulátorok Ólomakkumulátorok Üzemanyagcellák Katalizátorok Elektronok A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Nem egy dimenziós történet! Technológiai megvalósíthatóság Mérnöki képességek, elérhető ismeret Politikai akarat A kormány, önkormányzatok támogatják-e Gazdasági szempontok Platina katalizátor drága Társadalmi szereplők igényei Mint a biciklinél már volt róla szó! Mindenkinek megvan a helye, feladata A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Asszociációs láncok Az elektromos autó „pusztán” egy technológiai vívmánynak tűnhet, ugyanakkor a társadalmi és technológiai folyamatok egy hatalmas hálóként határozza meg a történetet Az egész rendszer egy olyan hatalmas háló, amelyben heterogén elemek keverednek, asszociálódnak (pl. a katalizátorok az EDF „szövetségesei”) Minden szereplő, legyen ember vagy nem ember, folyamatosan „újraértelmezheti” magát és így az eseményeket (pl. ha a kormány mégsem támogatná a projektet, megváltozna a teljes háló) A technológiai és társadalmi tényezők a teljes innováció folyamatát áthatják A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Mérnökszociológusok A mérnökök is szociológiai vízióval rendelkeznek, amikor a termékeiket elhelyezik a szélesebb társadalmi kontextusban. Az új termék meghatározhatja a társadalmi környezetet, a mindennapi életet (pl. papírtérkép vagy okostelefon; bankba járás vagy bankkártya) Egy elektromos autó átalakítaná a várost (lassabb járművek, tömegközlekedés felértékelődése), az utakat (benzinkutak helyett töltőállomások), a légszennyezést, a mindennapokat (lassabb tempó) Az elektromos autó bevezetéséhez a társadalmat is át kell alakítani (megszűnnek a presztízsszimbólumok és az autó mítosza és nélkülözhetetlensége). Ha a társadalom nem alakul át, vagy nincs meg mögötte a politikai akarat, hiába valósítható meg technológiailag az adott termék, nem lesz sikeres, ha egyáltalán megvalósul A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Nem egy dimenziós a történet! Szociológusok A társadalom életkörülményeit, lehetőségeit, szokásait meghatározza a technológiai környezet, amely körülveszi. Fogyasztói szokások, a státusszimbólumok, munkafeltételek stb. Szociológusok és mérnökszociológusok A fókusz különbözik a mérnököknél és a szociológusoknál, ugyanakkor a társadalom és a technológia figyelembevétele mindkét csoportnak nélkülözhetetlen Hogyan látták a hetvenes években a fogyasztás dinamikáját a szociológusok? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Bourdieu és a státusszimbólumok A társadalomnak sok szegmense van és a hatalmi harcok jellemzik ezek mindegyikét, stratégiai konfrontációk helyszínévé válhatnak (pl. politika, tudomány, fogyasztás). A szegmensek között alárendeltségi és csereviszony áll fent A hatalom megragadásához szükség van viszonyítási pontra. A domináns kulturális modell (a felső osztály) köré szerveződik az összes osztály: ez alapján határozzák meg magukat, különböztetik meg magukat a többiektől. Mindez a fogyasztás területén a leglátványosabb. A státusszimbólumok határozzák meg a résztvevők szerepét a társadalmi hierarchiában A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Villany vagy benzin? Társadalmi lehetőségektől függ Épp a technokraták és döntéshozók a társadalmi mozgalmakkal megegyező igényt fogalmaztak meg, így a konszernek által kiépített státusszimbólum megdöntésének esélye megnő Bourdieu szerint ugyanakkor megmaradnak a státusszimbólumok, így a number one szimbólum is, azaz a belső égésű autó. Ez a Renault-nak kedvezne, hiszen neki nagy költséget jelent az átállás A bourdieu-i modell önmagában még nem vetné el az elektromos autó bevezetését, abban az esetben, ha az státusszimbólummá tudna válni Technológiai lehetőségektől függ Ha a katalizátorok, üzemanyagcellák stb. nem működnek, drágák, nem készülnek el időben, akkor hiába kész a társadalom... A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Merre tovább? Olajválság igazolni látszik a társadalmi víziót. 1972-re 7%, 1973-ra 24%, majd 1974-re 217% az olaj éves drágulása! Üzemanyag cellák fejlődése töretlen A társadalom számára elkerülhetetlen a változás Elég egy ellenállási pont, amely megtorpanásra késztetheti a pro j e k t et A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megtorpanási szakasz Háborús kifejezés, a nem várt ellenállási pontra utal. Hiába halad töretlenül egy háború, bármilyen apró rész a teljes gépezetet megállásra késztetheti Az elektromos autónál egyaránt kell a gazdasági-politika-társadalmi-technológiai-stb. fronton jól teljesíteni. Ha az egyik elakad, az egész projekt elakad „Mint a gerillaháborúban, az ellenállás spontán és váratlan módon bukkant fel számos területen” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

Megtorpanási szakasz élesítve! Katalizátorok megmakacsolták magukat A platinával szemben ugyan sokkal olcsóbb Gyorsan szennyeződnek és hamar használhatatlanná válnak A tömegpiac esélye csökken, rövid távon nem találnak más olcsó helyettesítő megoldást EDF azonban még kitart és kutat A Renault ellentámadásba lendül A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

A hetvenes évek vége... Az olajárak 1978-ig mérsékelten csökkenni kezdenek ez elég idő ahhoz, hogy a Renault az elektromos kisautó fejlesztéseit környezetbarát, olcsó, de benzines kisautókba fordítsa óriási sikerrel Reindusztrializáció És kevésbé szennyező autókkal álljon elő Új technológiával az árakat is alacsonyan tartja És a kocsi státuszszimbólum jellegére is odafigyel (pl. F1)