Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az elektromos autó társadalma

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az elektromos autó társadalma"— Előadás másolata:

1 Az elektromos autó társadalma
A Gólem 8. előadás Az elektromos autó társadalma Héder Mihály, Nádasi Eszter, Paksi Dániel BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

2 Az ígéretes hetvenes évek
‘68-as párizsi diáklázadás megújulásra készteti a francia társadalmat; Az indusztrializáció (iparosodás) korszakának és a mértéktelen környezetszennyezésnek, úgy tűnik, vége… A posztindusztriális társadalom háttérbe szoríthatja a fogyasztói társadalmat, minden státusszimbólumával együtt Lendület: társadalmi struktúra átalakítása Megjelenhet esetleg egy új autótípus?

3 Belső égésű motor Jellemzői: Új korszakhoz, új jármű illik! Elavult
Erősen szennyező Az indusztriális korszak terméke… Státusszimbólum Új korszakhoz, új jármű illik! A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

4 Elektromos autó Előnyei: A társadalom megérett rá:
Erős társadalmi mozgalmak A posztindusztriális társadalom a küszöbön van A technológia megérett rá: Az elektronikai telepek és katalizátorok gyors fejlődése Előnyei: Hétköznapi, egyszerű használati tárgy 90 km/h és környezetbarát A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

5 Kiken múlik a megvalósítás?
EDF (Electricité de France) Ötletadó, technológiai fejlesztő A világ egyik legnagyobb energiacége CGE (Compagnie Générale d’Electricité) Elektronikai multinacionális vállalat Elektromos motor, akkumulátor Renault Autógyártó cég (belső égésű motor!) Alváz, karosszéria Kormány Az önkormányzatoknak nyújtott támogatás A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

6 Egyéb „szereplők”- hozzávalók
Cink-levegő akkumulátorok Ólomakkumulátorok Üzemanyagcellák Katalizátorok (az üzemanyagcella kémiai folyamataihoz - nem a robbanómotoros autók katalizátoráról van szó), elektronok… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

7 Nem egy dimenziós történet!
Technológiai megvalósíthatóság: Mérnöki képességek, elérhető ismeretek Politikai akarat: A kormány és az önkormányzatok támogatása (adott, vagy sem?) Gazdasági szempontok: A platina katalizátor drága Társadalmi szereplők igényei: Ahogy a bicikli esetében beszéltünk róla, ezek az igények (nem csak egyénenként hanem) csoportszinten nagyon eltérőek lehetnek Mindenkinek megvan a helye, feladata… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

8 „Mérnökszociológusok”
A mérnökök is rendelkeznek társadalmi vízióval, amikor termékeiket elhelyezik a szélesebb társadalmi kontextusban; Ugyanakkor az új termék is meghatározhatja a társadalmi környezetet, és a mindennapi életet: Papírtérkép vagy okostelefon? Bankba járás vagy bankkártya? Az elektromos autó több dolgot is átalakítana: A várost: lassabb járművek, tömegközlekedés felértékelődése, Az utakat: benzinkutak helyett töltőállomások, A légszennyezés mértékét, A mindennapokat: lassabb tempó

9 „Mérnökszociológusok”
Az elektromos autó bevezetéséhez a társadalmat is át kell alakítani: Az autó megszűnne státuszszimbólum lenni Átértékelődne az autó nélkülözhetetlenségének mítosza  Kérdés, hogy hogyan fogadná ezt a társadalom? Hiába valósítható meg technológiailag egy adott termék, ha: A társadalom nem alakul át Vagy nincs meg mögötte a politikai akarat A termék ezekben az esetekben nem lesz sikeres (ha egyáltalán megvalósul, és nem vetik el már a fejlesztési szakaszban)

10 Nem egy dimenziós a történet!
Szociológusok: Központi állításuk: a társadalom életkörülményeit, lehetőségeit, szokásait meghatározza az a technológiai környezet, amely körülveszi. Vizsgálják: a fogyasztói szokásokat, a státusszimbólumokat, munkafeltételeket, stb. Szociológusok és mérnökszociológusok: A fókusz különbözik a mérnököknél és a szociológusoknál Ugyanakkor a társadalom és a technológia figyelembevétele mindkét csoport számára nélkülözhetetlen Hogyan látták a hetvenes években a fogyasztás dinamikáját a szociológusok? A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

11 Bourdieu és a státusszimbólumok
A társadalomnak sok szegmense van A szegmensek mindegyikét hatalmi harcok jellemzik, és stratégiai konfrontációk helyszínévé is válhatnak (Pl. politika, tudomány, fogyasztás). A szegmensek között alárendeltségi és csereviszony áll fent A hatalom megragadásához szükség van viszonyítási pontra… A domináns kulturális modell (a felső osztály) köré szerveződik az összes osztály: ez alapján határozzák meg magukat, és különböztetik meg magukat a többiektől. Mindez a fogyasztás területén a leglátványosabb: A társadalmi osztályhoz való tartozást a státusszimbólumok fejezik ki. A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

12 Bourdieu és a státusszimbólumok
A státusszimbólumok birtoklása határozza meg a résztvevők szerepét a társadalmi hierarchiában Azt, hogy a résztvevők hogyan látják a saját és egymás helyzetét a hierarchiában; A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

13 Villany vagy benzin? A válasz a társadalmi és technológiai lehetőségektől is függ! A társadalmi lehetőségektől: A technokraták és döntéshozók a társadalmi mozgalmakkal megegyező igényt fogalmaztak meg  emiatt a konszernek által kiépített státusszimbólum megdöntésének esélye megnő Bourdieu szerint ugyanakkor megmaradnak a státusszimbólumok: ez igaz a belső égésű motorra is  ez a Renault-nak kedvezne, hiszen neki nagy költséget jelent az átállás A bourdieu-i modell önmagában még nem vetné el az elektromos autó bevezetését, abban az esetben, ha az státusszimbólummá tudna válni A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

14 Villany vagy benzin? A válasz a társadalmi és technológiai lehetőségektől is függ! A technológiai lehetőségektől: Ha a katalizátorok, üzemanyagcellák stb. nem működnek, drágák, vagy nem készülnek el időben… akkor hiába áll készen a társadalom az új technológiára… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

15 Merre tovább? Olajválság igazolni látszik a társadalmi víziót- az olaj éves drágulása: 1972-re 7%, 1973-ra 24%, 1974-re 217% Üzemanyag cellák fejlődése töretlen A társadalom számára elkerülhetetlen a változás Elég egy ellenállási pont, amely megtorpanásra késztetheti a projektet… A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

16 Megtorpanási szakasz Ez egy háborús kifejezés:
A nem várt ellenállási pontra utal Hiába halad töretlenül egy háború, bármilyen apró rész a teljes gépezetet megállásra késztetheti Az elektromos autó esetében több fronton kell egyaránt jól teljesíteni: Gazdasági Politika Társadalmi Technológiai, stb. Ha az egyik ilyen „front” elakad  az egész projekt elakad… „Mint a gerillaháborúban, az ellenállás spontán és váratlan módon bukkant fel számos területen” A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

17 Megtorpanási szakasz élesítve…
A katalizátorok megmakacsolták magukat A platinával szemben ugyan sokkal olcsóbb Gyorsan szennyeződnek és hamar használhatatlanná válnak A tömegpiac esélye csökken, rövid távon nem találnak más olcsó helyettesítő megoldást EDF azonban még kitart és kutat A Renault ellentámadásba lendül A Gólem – BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék

18 A hetvenes évek vége... Az olajárak 1978-ig mérsékelten csökkenni kezdenek Ez elég idő ahhoz, hogy a Renault az elektromos kisautó fejlesztéseit a környezetbarát, olcsó, de benzines kisautókba fordítsa óriási sikerrel Re-indusztrializáció Kevésbé szennyező autókkal álltak elő Az új technológiával az árakat is alacsonyan tartja És a kocsi státuszszimbólum jellegére is odafigyel (pl. F1)


Letölteni ppt "Az elektromos autó társadalma"

Hasonló előadás


Google Hirdetések