A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Advertisements

EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
Az edzői hatékonyság pszichológiája
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Tanulási zavarok és pedagógusterhek
A Hallgatói Mentorprogram működése
Kell a gyereknek a korlát!?
SIGNAL Biztosító Partnereink a szakszervezetek
Rendszerszemléletű megközelítés az iskolai agresszió megelőzésében és kezelésében November 30. Ódry Színpad.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Szociális munka a börtönben
Stressz-Megküzdés-Gyógyulás
Speciális szükségletek a foglalkoztathatóság nézőpontjából …a szociális munka lehetőségei és korlátai.
Az ütközések fejlesztő ereje -
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Matematika - 5. évfolyam © Kačmárová Fordította: Balogh Szilveszter.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Én-védelem a szociális munkában
A kiégés vizsgálata családvédelmi szolgálatot ellátó védőnők körében (Bevezetés a klinikai és egészségpszichológiába 2009 )
Gyermekkori depresszió
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
TÁMOP /A/ számú pályázat Projektzáró előadás
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
SzülőSuli 5. Hogyan határozza meg gyermekünk jövőjét párkapcsolatunk és jelenlegi családmodellünk? Tölgyesi Klára Pécel, Egylépcső.
Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely
Az ütközések fejlesztő ereje -
Mit tartunk ma normális családnak?
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Városközponti Főigazgatóság Kossuth Lajos Általános Iskola Tájékoztató az „Önkéntes segítő gyakorlat” tárgyhoz augusztus 23.
Hozzátartozói csoport
A MENTORÁLÁS TAPASZTALATAI (3.1.3) Veszprém, február 26.
Mindennapi veszteségeink
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Kortárssegítő képzés Lőrincz Norbert, Kovács Anita Kortárssegítő képző
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Lelkesedni lélekkel lehet Palágyi Kata
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Speciális gyermekvédelem
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
SIGNAL Biztosító Partnereink a szakszervezetek
Készítette:Tóth Sándorné
Az autentikus motiváció feltételei a munkahelyen
Lelki egészség kontra kiégés A lelki egészség megőrzésének és a kiégés elkerülésének lehetőségei Stionné Tokaji Judit
Havas Magda c.bv.őrnagyUhrin Ilona klinikai szakpszichológusbv. Pártfogó felügyelő Békés Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet.
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Belülről Vezetés “Egy teljes élmény magadért” 12 év – 50 csoport – 400 ember 12 év – 50 csoport – 400 ember A MEGÚJULÁS NAVIGÁTORA ÉLET ERŐ MŰHELY Cséffalvay.
A éves gyermekek támogatása a tanulásban - szülői szemmel Prigl Ágnes szülő Szolnoki Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
Wesselényi Miklós Középiskola, Szakiskola és Kollégium Nyíregyháza.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Tolna Megyei Önkormányzat Hunyadi Mátyás Középiskolája és Szakiskolája
Szociális segítő a kollégiumokban
Előadás másolata:

A stressz kezelés lehetőségei a pedagógus pályán Technikák, módszerek az egyén és a csoport szintjén Tölgyesi Klára Sajószentpéter 2012. 04.23. www.egylepcso.hu

„A stressz az élet sava-borsa.” /Sellye János/ A stressz arra ösztönöz bennünket, hogy fejlődjünk, problémákat oldjunk meg, változzunk, legyünk kreatívak. Stressz hiányában unalomról, fáradtságról panaszkodunk, frusztráltak, elégedetlenek vagyunk. A túl sok stressz ingerlékennyé tesz bennünket, csökkenti hatékonyságunkat, kimerültnek érezzük magunkat.

Túl sok stressz terhe alatt… ingerlékenyek nyomottak, enerváltak világos gondolkodásra képtelenek betegségre hajlamosak vagyunk

Túl kevés stressz esetén… unottak fáradtak frusztráltak boldogtalanok betegségre hajlamosak vagyunk

A megfelelő mennyiségű stressz… boldoggá motiválttá aktívvá hatékonnyá tesz minket

Kiégés (burnout) Gary Vikesland szerint a kiégés az, amikor az egyén megnövekvő mennyiségű negatív stresszt tapasztal. Általában a legjobb alkalmazottaknál jelentkezik. A burnout önmagában is stresszor.

Pedagógus-stressz, pedagógus kiégés Susanne Carter a kiégést úgy definiálja, hogy foglalkozási kockázat minden segítő foglalkozásban, beleértve a pedagógusokat is. Hendrikson: fizikális, emocionális és attitűdbeli kimerülésként írja le a pedagógusok kiégését, ami kényelmetlenségérzettel kezdődik, a tanítás öröme fokozatosan eltűnik.

McGee-Cooper: általános „hiány” tünetcsoport listát állít össze: -energia -öröm -lelkesedés -elégedettség -motiváció -érdeklődés -lendület -életterv -ötletek -összpontosítás -játék megengedése -önbizalom -humor

Veszélyeztetettek, akikre jellemző: 1. Magas teljesítmény-orientáció 2. Hajlam a segítség visszautasítására 3. Felelősség-áthárítás nehézsége másokra és a tanulókra, ha megalapozott 4. Magányos munkavégzés előnyberészesítése 5. Problémák megbeszélésének kerülése másokkal 6. Külső okokra hivatkozás 7. Munkakapcsolat aszimmetrikus, mindig csak ad 8. Személyes azonosságtudatunkat munka-, és foglalkozásidentitás határozza meg 9. Gyakori öntúlterhelés, nehézséget jelent nemet mondani 10. Lehetőségek hiánya pozitív és időbeni visszajelzésre a munkaszerepen kívül 11. A „nem beszélni”, „nem kérni”, „nem érezni” törvényeknek való engedelmeskedés

Általánosan stressz források, fontossági sorrendben: a tanulók fejlődéshiánya korlátozott tanulói érdek nehéz munkaterhelés a kormányzati segítség hiánya erőforrások és felszerelés lényeges hiánya a tanulók növekvő létszáma támogató személyzet hiánya „bonyolult” tanulókkal való szembesülés speciális figyelem az egyéni tanulókra kollégákkal való közös munka hiánya Dr. Kocsis György Gábor

…és még néhány dolog Személyes élethelyzetünk eseményei (életesemény skála): Párkapcsolati problémák Nehéz sors a származási családunkban Feldogozatlan traumák, életesemények Gyermekünkkel kapcsolatos aggodalmak, problémák Már kialakult betegségeink tünetei

Életesemény Értékek Házastárs halála 100 Válás 73 Különélés 65 Közeli családtag halála 63 Baleset, sérülés 53 Házasság 50 Állás, munkahely elvesztése 47 Kibékülés házastárssal 45 Nyugdíjazás 45 Családtag betegsége 44 Terhesség 40 Szexuális problémák 39 Új családtag befogadása (születés, örökbefogadás, idősebb rokon, stb.) 39 Üzleti problémák (fúzió, átszervezés, konkurencia, stb.) 39 Nehézséget jelentő változások az anyagi helyzetben 38 Egy jó barát halála 36

Amit az iskola tehet… szervezett időt biztosítani a pedagógusoknak esetmegbeszélésekre (beszélgető sarkok, szoba) az iskola adottságait szervezett módon biztosítani a pedagógusok számára (torna terem, uszoda, kézműves műhely, zene terem, hangszerek, stb.) a sikerek megünneplése, kollégák megerősítése, a munka elismerése –együtt, erre szervezett keretek között minden tanévben tervezett program saját mentálhigiénénk pozitív fenntartásáért (minden hónapban tenni valamit magunkért) forrást keresni az egyéni és csoportos szupervíziókra, mentálhigiénés konzultációkra, külső szakemberekkel több választási lehetőséget biztosító-, továbbképzési alkalom a viselkedésükben eltérő és hátráltatott tanulókról is(!)

Kollégákkal

Outdoor tréningek – élmény és feladat együtt

Amihez csak egy partner kell

Csak rajtam múlik

Egyéni megküzdő stratégiák Relaxációs gyakorlatok Kognitív átstrukturálás vagyis pozitív átkeretezés Egyéni konzultáció, szupervízió, terápia szakemberrel (vagyis beszélni róla) Írni (naplót, levelet, történetet, regényt, verset) Festeni (szabadon) Zenélni (korlátok nélkül) Táncolni (a legnagyobb mértékű szabadsággal)

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Tölgyesi Klára Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely 06 30 975 56 83 tolgyesiklara@gmail.com www.egylepcso.hu