Kulcsárné dr. Papp Enikő: Differenciálás - hatékony tanulás
Hatékony tanítás/tanulás: A gyermeket semmire sem lehet megtanítani, csak hozzásegíteni ahhoz, hogy tudását maga szerezze meg. Galilei
Alkalmazását indokolja: 1. az oktatás tömegesedése heterogén gyerekcsoportok problémás gyermekek
2. az információrobbanás : óriási a felhalmozódott tudásmennyiség túl gyors a változás a tudástartalmakban az önálló tanulás létfeltétellé vált
3. A tanulásról alkotott tudás változása : mechanisztikus - ismeretátadó, szemléletes cselekedtető - tevékenységen keresztül, tapasztalat révén konstruktív - a korábban megalkotott egyéni tudás meghatározó
Az iskola arra való, hogy az ember megtanuljon tanulni, felébredjen tudásvágya, megismerje a jól végzett munka örömét, megízlelje az alkotás izgalmát, megtanulja szeretni, amit csinál, és megtalálja azt a munkát, amit szeretni fog. Szent-Györgyi Albert nyomán
A differenciálás lehetőségei Az oktatási folyamatban (oktatási tartalom, rugalmas szervezeti keretek, szervezési módok, szervezeti formák )
A differenciálás lehetőségei: Intézményi célok szintjén A nevelési folyamatban ( tanulmányi munka fizikai munka önkiszolgálás önkormányzat kulturális tevékenység )
Differenciálás szempontjai: Előzetes tudás mennyisége Tanulási készenlét Motiváció szintje Önállóság mértéke A tanulási tempó A tanulók pszichés állapota A tanulók szociális státusza