Pataki Éva Útközben Budapest, 2009.szeptember 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Advertisements

Szociális munka a börtönben
A tanári munka értékelése
Mit tanítsunk? Változó szakmai kompetenciák, változó szakmai elvárások…. Magyarországi Szociális Szakemberek Képzéséért Egyesület ISKOLASZÖVETSÉG 2012.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
MAT Kongresszus Siófok, nov Mozgó elterelés három városban a Kék Kockánál.
A kooperatív tanulás és néhány lehetősége
A turizmus rendszer környezete
Pénziskola Az Unghváry László Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskolában.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Powerpoint Templates. Page 2  Tehetetlenek  Sajnálatra méltóak  Nem tudnak önmagukról gondoskodni  Nem képesek tanulni  Nem tudnak dolgozni  Az.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A deviancia összetett fogalma
INTERAKCIÓ KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK KÖZÖS CÉLOK ÉRTÉKEK ÖNDEFINICIÓ.
„INTER-CIVIC: Vývoj dvojjazyčného portálu a digitálnych obsahov pre NGO”
„KAPCSOLATTARTÁS A KRÓNIKUS BETEGSÉGBEN SZENVEDŐKKEL”
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Rehabilitációs törekvések egy pszichiátriai betegotthonban
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
Motivációs kérdezés technikája
Hatalomfelfogások, a hatalom minőségei és a hatalomgyakorlás eszközei
A szociális munka elméletek – IV. Humanisztikus és egzisztenciális elméletek Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd, 1991, old.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Önkéntesség a Debreceni Egyetem hallgatói táborában Lipcsei László MSZT Konferencia november 12.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Magyar Bioetikai Társaság 19. Nemzetközi Konferenciája szeptember Információ- kommunikáció- erkölcs ________________________________________________________________________.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
A nyelvhasználat szabályozásának problémái Szlovákiában.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
Jelentés a magyarországi kapitalizmus állapotáról Vándorgyűlés Magyar Közgazdasági Társaság szeptember 25. Szepesi Balázs Közjó és Kapitalizmus.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Lux Judit CSc Neokorporatív gyakorlat és mediáció Magyarországon(4) december 12.
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A büntetés-végrehajtási szervezet részvétele
Resztoratív eljárások bevezetésének lehetőségei a pártfogó felügyelői munkában “A harmonikus szabad életért” Közösségi Szolgáltatások Alapítványa Negrea.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Az elméletek és a gyakorlat viszonya a szociális munkában Összeállította: Ágoston Magdolna Forrás: Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
A professzionalizmus formálódása és jelentése (Kozma J.2002)
A szociális munka elméletek -III. Kommunikációs elméletek
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Pataki Éva főiskolai docens Szent István Egyetem
Geskó Sándor A KÖZÖSSÉGI MEDIÁCIÓ GYAKORLATA
A lelki egészség védelme az iskolában
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Ki segít a segítőnek?. A segítő „születése” Hogyan válik valaki segítővé? Az ember, mint eredendően társas lény, nembeli lényegeként hordozza a proszociális.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Speciális gyermekvédelem
Jól-lét a médiában. A kutatásban részt vett: Magas presztízs Életkor 0-24 órás munka (a túlmunka normális) - Jellemző a menedzserszűrés Rossz vélemény.
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
HOZZÁTARTOZÓ ÉS SZOCIÁLIS INTÉZMÉNYEK ELFOGADÁS/EGYÜTTMŰKÖDÉS.
A kötelezett kliensekkel való munka elméleti és gyakorlati kérdései.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
Idősek az idősekért Győrben
Értékek.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Pataki Éva Útközben Budapest, 2009.szeptember 24. Kontroll és segítő funkció a szociális munkában A kötelezett kliensekkel való munka elméleti és gyakorlati kérdései Pataki Éva Útközben Budapest, 2009.szeptember 24.

A szociális munka kettős mandátuma Kiinduló megállapítások: A modern értelembe vett jóléti professziók, mint a szociális munka, Swann szerint az állam és állampolgárok közötti közvetítőjévé váltak (intermedier funkció)(Swann,1988) A szociális munka intézményesült, a szociális szolgáltatások expanziója A szociális munkának (szociális munkásnak) két megbízója van: a kliens és az állam

Intermedier funkció kimenetelei Az állam és állampolgár közötti kapcsolat lehet harmonikus, akkor a szociális munkások demokrácia közvetítői Az állam és állampolgár között lehet konfliktus akkor a szociális munka a konfliktust közvetítheti A szociális szakemberek állhatnak az állampolgár mellé, lehetnek az állami kontroll eszközei, vagy elutasíthatják a részvételt a konfliktusban (Kozma,2002)

Szakmatörténeti aspektus: a kontroll versus segítés változásai Korszak Kontroll Segítés Kritika Szegény- gondozás Kemény kontroll az emberek felett,tesztek, szankciók segélyezés Az alamizsna megalázza azt, aki… Szociál-reformerek Case work Kemény és puha kontroll Segélyezés, jó szó, barátságosság, tanítás Társadalmi konfliktusok helyett alkalmazkodás és harmónia

Szakmatörténeti aspektus: a kontroll versus segítés változásai Korszak Kontroll Segítés Kritika Jóléti államok, Professzionális sw. Puha kontroll, Kontroll a problémák felett Terápia, segítés, képviselet, tanítás, védelem Individuális, paternalista, Pénz helyett jó szó menedzserizmus Kontroll a folyamatok felett, hatékonyság, eredményesség Jó tervezés, jó döntés, jó élet, life, self, time management Technológizálás,sztenderek és protokollok, a kreativitás gyilkosai

A kötelezett kliens dilemmája Hogyan lehet valakinek segíteni, ha nem fűződik semmiféle érdeke a segítséghez? Hogyan tudunk egy kliensért cselekedni, ha nem motivált a változásra? Hogyan tudunk tanácsot adni, ha nem jelez, amikor problémája van? Hogyan lehet valakinek úgy segíteni a problémája megoldásában, ha egyidejűleg kontrollt, hatalmat kell gyakorolni felette? (Trotter,2001)

Önkéntes, szabad akaratból jelentkező kliensek/prekoncepciók Van problémabelátása. Van a segítség kéréshez képessége, készsége. Van együttműködési szándéka. Dinamikus, változást kereső. Magas szabadságfok. Magasabb motivációs szint. Saját döntés. „Tiszta munka”-segítő munka

Kötelezett kliens, prekoncepció Nincs/alacsony problémabelátás. Gyenge a segítség kéréshez és elfogadáshoz szükséges képességek, készségek szintje. Gyenge/látszólagos az együttműködési szándék. Statikus, változást kerülő. Alacsony motivációs szint. „Idegen” döntés (környezet, jogi kényszerítés). „Piszkos munka”-kontrolláló munka (Wolf, 2001)

„Önkéntes” klienskép, mint mítosz Derék, tisztességes szegények sematikus képe a 70-es, 80-as évek „terméke”. Hozzájárult és erősítette az önmeghatározáson alapuló individuum képét. Jót tett a szociális munkások ön és mások által kialakított képének-professzionalizmus, negatív stigmák elkerülése. (Pantucek, 2003) De: a valóság, hogy kevés az ilyen kliens, illetve az önkéntesség mögött kényszerek, fájdalom-nyomások, hiányok húzódnak.

Kötelezett kliens Környezetből származó kényszerek (család, iskola, szomszédság). Jogi, hatósági kényszerítés. De: a valóságban ezek a kényszerek gyakran egybeesnek a személyes szándékokkal, illetve a kényszerek közel sem olyan erősek, hogy ne lenne a szabad akarat számára mozgástér.

Önkéntes-kötelezett kliens-szociális munkás kapcsolati jellemzői Önkéntes kliens-”önkéntes” segítő Kötelezett kliens-kötelezett segítő Motivált kliens-motivált segítő Egyirányú folyamatok Ellenállás a kliens oldaláról-ellenállás legyőzése a segítő oldaláról Ellentétes folyamatok

Az önkéntes és kötelezett klienskép szakmai használhatósága Alacsony hatásfokú, prekoncepciókra alapuló „önbeteljesítő jóslat”, konstruktum. Nincs értelme motivált-nem motivált, kötelezett és nem kötelezett kliensben gondolkodni. Élethelyzetek vannak, amelyekben mozgásban van a motiváció és a csatlakozás mértéke is -push és pull faktorok.

Gyakorlati alapelvek Induljunk ki abból, hogy a reaktív ellenállás normális reakció. Nem várható el, hogy az ellenállás magától elmúlik. Kerüljük a címkézést. Szereptisztázás Határozzuk meg azokat a feladatterületeket, ahol a kontrollt érvényesíteni kell, az együttműködés kötelező. A megmaradt választási és döntési szabadság területeinek nevesítése. Kis tervek, sikert hozó lépések.

Feltételek és eredmények Szakmai autonómia elismerése Segítő segítése Normál esetterhelés Rendszeres továbbképzés, módszertani felkészültség. Az ellenállás energiái a változtatásba kerülnek - mit ne tegyek, helyett mit tegyek. Kontroll helyett kooperáció és alku. Stabilizált kapcsolat és együttműködés. Célok lépésről lépésre teljesülnek. Kontroll vagy segítés helyett, kontroll és segítés

Köszönöm a figyelmet Felhasznált irodalom: Trotter,C.(2001): Soziale Arbeit mit unfreiwilligen KlientInnen, Linz. P.Pantucek(2003): Unter pressure, www.pantucek.com K. Wolf(2001): Ermutigung, Aktivierung und soziale Kontrolle in der belasteten Familie, www.2.uni-sigen.de Kozma, J(2002): A szociális munka professzionalizációja a jóléti államokban; Disszertáció; ELTE T.Singelnstein-P.Stolle(2006): Die Sicheheitsgesellschaft; Soziale Kontroll im 21 Jahrhundert; Verlag für Sozialwissenschaft