Kecskemét és Mercedes Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Kecskeméti Főiskola együttműködése Prof. Dr. Belina Károly Dékán, GAMF Kar Kecskeméti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
A gazdaság és az oktatás együttműködése
A november 18-i workshop napirendje
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
1 Kormányszóvivői tájékoztató Magyar Universitas Program június 16. A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Egészségügyi informatika oktatása és kutatása az Egészségügyi Főiskolai Karon.
GYERMEK- ÉS IFJÚSÁGPOLITIKA – JÓ képzettséget és JÓ munkát minden gyermeknek, mire felnő! Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Czibere.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Távmunka tanácsadói képzés a BME-n
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
A KTI az EU és a hazai közlekedéspolitika irányelveit követve a fenntartható fejlődés szempontjait figyelembe véve folyamatosan fejlődő,
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Prof. Roóz József 10 ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS. Eredmények és feladatok. Prof. Roóz József AIFSZ Kollégiuma Egyesület.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Az Egyetem oktatási-kutatási szervezete
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Műegyetem - Kutatóegyetem Járműtechnika, közlekedés és logisztika.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
HEFOP és projekteredmények, hasznosíthatóság és egymástól tanulás Dr. Podruzsik Szilárd.
Oktatás, tudomány Korreferátum
Duális képzés „kecskeméti” modellje és tapasztalatai
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Dr. Göndöcs István Pécs Mj. V. Hosszú és Középtávú Stratégia végrehajtása Javaslat a Pólus program fejlesztési irányainak kiegészítésére.
Dr. Németh Gábor egyetemi docens Faipari mérnöki alapszak duális képzésének szakfelelőse Duális képzés a faipari mérnöki alapszakon.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
MISKOLCI EGYETEM. A TUDÁS ÉS KÖZÖSSÉG CAMPUSA Dr. Bányai Tamás DUÁLIS KÉPZÉS Logisztikai mérnöki BSc Gépészmérnöki és Informatikai Kar.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
TÁMOP /1-A : Integrált terepképzési modell kialakítása a szociális szakemberek képzése során Projektindító konferencia szeptember.
Új képzési eszköz. Teknikcollege - Munkához kötött emelt szintű műszaki képzés Teknikcollege új fajta regionális kompetencia központ az ipari/műszaki.
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Az emberi erőforrás menedzsment (EEM)
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A Mercedes-Benz duális szakmunkás képzés bemutatása
Előadás másolata:

Kecskemét és Mercedes Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. és a Kecskeméti Főiskola együttműködése Prof. Dr. Belina Károly Dékán, GAMF Kar Kecskeméti Főiskola Fidibe Zárókonferencia Székesfehérvár 2011. december 1.

Tartalom Áttekintés – az autóipar tendenciáinak szerepe Európában és Magyarországon A felsőoktatási intézmények közötti együttműködés Mercedes Benz és a Kecskeméti Főiskola Duális felsőoktatás koncepciója

A közúti szállítás és a járműipar kutatásának áttekintése Alapvető a rendszerszemlélet A-ból B-be hatékonyan és kényelmesen eljuttasson személyeket vagy tárgyakat. A hatékonyság és a globális versenyképesség a szállítás minden egyes területén maximális legyen Városi közlekedés, szállítás, szervezés, logisztika Belső égésű motorok optimálása, alternatív üzemanyagok használata Elektromos járművek Az együttműködő rendszerek alkalmazása a biztonság növelésére Korszerű anyagok és könnyű szerkezetek Környezetbarát és hatékony gyártás

Kihívások a magyar autóipar előtt – a siker pillérei Munkaerő (kék galléros) még viszonylag olcsó hatékonyság és mobilitás nem elegendő nincs kellő számú megfelelő területen szakképzett műszaki ember szakképzést sürgősen fejleszteni kell Mérnökök (fehér gallér) Kutató, fejlesztő és gyártó mérnökök Több gyakorlati képzés kell Ellátottság Elsősorban beszállítási orientáltság Kis- és középvállalatok fejlesztése kulcskérdés Szállítási infrastruktúra Az autóipari régiókban elfogadható úthálózat Vasúti és vizi szállítás kihasználtságát növelni kell K+F növelésének fontossága Elsősorban KKV-knál kell növelni a hozzáadott értéket 4

Tartalom Áttekintés – az autóipar tendenciái szerepe Európában és Magyarországon A felsőoktatási intézmények közötti együttműködés Mercedes Benz és a Kecskeméti Főiskola Duális felsőoktatás koncepciója

A régiók kompetenciái – Akadémiai és gyártási szektor fő prioritásai Győr (motor, járműgyártás) Veszprém (mechatronika, hajtó- és kenőanyagok) Budapest (járműtechnológia, elektronika, mechatronika) Kecskemét (anyagtudomány, járműgyártás) Miskolc (hajtáslánc, mechatronika) 6 Strictly confidential Templates English version 11/2005 03.04.2017

A kooperáció fő céljai Kutatási és oktatási területen történő együttműködés várható eredményei Magasabb szintű hálózat a kutatási és oktatási infrastruktúra hatékonyabb kihasználása, Tantervek egységesítése, ugyanolyan végzettség biztosítása A helyi ipar igényeinek kielégítésére történő specializáció – nem mindenki mindennel foglalkozik Az intézmények jobb elérhetősége a kormányzat és az ipar számára A K+F-hez szükséges kritikus tömeg elérése, koncentrálása Fenntartható modell kialakítása az intézmények együttműködésében

Elsődleges és másodlagos kompetencia területek BME Járműtechnológia Auto-elektronika Mechatronika Gyártás KF Anyagtechnológia ME Hajtáslánc Gyártástechnológia Anyagok ÓE PE Hajtó- és kenőanyagok Informatika SzE Motor és hajtáslánc Termelés és gyártás

Az együttműködés részletei Oktatás Tantervek közös kidolgozása az ipar igényeihez igazítva Speciális továbbképzések az intézmény profiljának megfelelően Oktatók továbbképzése Oktatók cseréje Infrastruktúra és finanszírozás Koordinált pályázatok (helyi, országos, EU) Közös programok és fejlesztések a K+F és a KKV-k támogatására Spin-off cégek közösen Kutatási, oktatási infrastruktúra közös használata Közös fejlesztési lehetőségek Közös stratégiai fejlesztés az autóipar számára Együttműködés az akkreditációban Intézmények közötti együttműködés K+F, alapkutatás és tudástranszfer területén Virtuális K+F intézmény létrehozása Közösen futtatott PhD programok Közös marketing a mérnökök megbecsülésére Autóipari vállalatok számára közös tárgyalási lehetőség létrehozása Tapasztalatok kicserélése a „legjobb” módszer kialakítása, megosztása

Tartalom Áttekintés – az autóipar tendenciái szerepe Európában és Magyarországon A felsőoktatási intézmények közötti együttműködés Mercedes Benz és a Kecskeméti Főiskola Duális felsőoktatás koncepciója

    Mercedes Benz kooperáció motivációja Ehhez szükséges Mercedes Benz céljai  Minőség az első az első járműtől Kvalifikált munkaerő megléte hosszú távon Különböző területeken képzett specialisták Nagy figyelem a járműipar igényeire  Erősen motivált munkaerő  Nagy hatékonyság és flexibilitás  Szabványosított műveletek

Az új járműmérnöki szak tantervének szerkezete, a bevezetés helyzete Az új szak bevezetésének okai A főiskolán kell oktatni, mert itt van a gyártás, és általános ismeretek nélkül nehéz járműgyártó szakembereket képezni. A Főiskola vonzását növelni kell (járműmérnöknek lenni nagyon jó, különösen Kecskemét környékén). Az összes többi intézmény (Budapest, Győr) rendelkezik ilyen képzéssel. Az autóipar és a kapcsolódó oktatás politikai prioritás, következésképp jelentős a támogatottság. A járműipari oktatás „húzhatja” a többi oktatást (felsőfokú, középfokú és szakoktatás). MAB elfogadta az alapszakot

Tanterv szerkezete – Gyakorlati képzés növelése Alapmodul Specializáció Járműgyártási technológiák Járműmérnöki ismeretek (tervezés és vizsgálat) Gyártórendszerek és logisztika Jármű mechatronika és gyártás Gépész- és járműmérnöki alapozás (anyagtudomány, gépelemek, járművek, CAD, méréstechnika, elektronika, irányítástechnika, minőség, karbantartás) + Gazdasági és humán ismeretek + Természettudományok (matematika, mechanika, fizika, áramlástan stb.) Üzemi gyakorlat Gyakorlat orientált képzés

Az új tanszék infrastruktúrája Szervezet és funkciók megfelelnek a BME és hasonló német egyetemeknek; lefedi a teljes járműmérnöki ismereteket Erősen gyakorlat orietált kiépítés miatt kiscsoportos (hatékony) oktatás Elsődlegesen oktatási karakter, kutatási berendezések később A felszerelés alkalmas a szakképzés/felnőttképzés segítésére is! Elnyert TIOP támogatás (1,2+0,3 mrdFt)

A helyi szakképzés segítése, támogatása A nagy autógyártók igényei megnövekedtek (Mercedes Kecskeméten, Audi győrben, GM Szentgothárdon). Rövid távon problémák a megfelelő szakképzett munkaerő képzésében Javaslat a kormányzat felé a vállalatok, a helyi felsőoktatási intézmények és az önkormányzatok részvételére az új szakképzésben. Várható eredmények: Koncentrált oktatási helyek Szakképzés segítése tananyaggal, oktatókkal, felszereléssel Csökkenő lemorzsolódás Minősített munkaerő képzése minden szinten Finanszírozás országos és helyi önkormányzat részvételével

A javasolt modell szerkezete A régió meghatározó üzeme  Képzett munkaerő Mérnök Stratégiai és napi követelmények meghatározása Duális oktatás Gyakorlati félév BSc, MSc Helyi felsőfokú képző intézmény Felsőfokú szakképzés Szakképző intézmények (hálózat)  Mentorálás és segítés  Ellenőrzés és finanszírozás Önkormányzat

Stratégiai együttműködési szerződés a Mercedes Benzzel 5th of November, 2010 Signed on

Projekt fejlesztés és menedzsment szervezet Irányító testület Klein, Jäger, Danyi, Palkovics Kommunikáció Marketing Stratégia Duális felsőoktatás koncepciója Duális Felsőfokú képzés Helyi intézmény erősítése Erőforrások megosztott hasznosítása A. Greiner E. Kallai U. Jäger Dr. L. Palkovics A. Bauer (EMD) Dr. K. Belina F. Belà Dr. P. Lukacs F. Belà Dr. J. Kodácsy

Tartalom Áttekintés – az autóipar tendenciái szerepe Európában és Magyarországon A felsőoktatási intézmények közötti együttműködés Mercedes Benz és a Kecskeméti Főiskola Duális felsőoktatás koncepciója

Helyzetelemzés Hozzáadott értékben elfoglalt hely (OECD) Kibocsátott mérnökök száma (OECD)

Helyzetelemzés Az ipari partnerek használható mérnököket igényelnek Több gyakorlat Probléma megoldó képesség Csoportmunka, elkötelezettség Jó példák Európában (Németország) A Bologna rendszer nem segíti a gyakorlatorientált képzést Oktatók mérsékelt ipari gyakorlata/tapasztalata Kevés az ipari szakember a felsőoktatásban Tantervek tantárgyak nem illeszkednek az ipar elvárásaihoz Az egyetemek dominálnak MAB

Elvárások Az ipar elvárásai A társadalom elvárásai Biztos elméleti alapok és azok gyakorlati alkalmazása Rövid képzési idő (3-4 év) A szükséges képességek és gyakorlatok elméleti megalapozottsága Ipari szakemberek bevonása az oktatásba A társadalom elvárásai Olcsóbb oktatás Flexibilisebb oktatás Minőségi oktatás Oktatási intézmények elvárásai (egyetem/főiskola) Ne kelljen új akkreditációs folyamat Illeszkedjen a jelenlegi időbeosztáshoz Biztosítson átjárhatóságot a többi képzési formához

Feladatok Az ipar feladatai Társadalom feladatai Intézmény feladatai Elkötelezett részvétel és támogatás Részvétel a felvételben (kettős szűrés) Gyakorlati képzés támogatása (üzemben) Követelményeknek/minőségnek megfelelés Társadalom feladatai Törvényi háttér biztosítása Befogadás/elfogadás Intézmény feladatai Szervezeti és szemléleti megújulás

Munkamegosztás az ipar és az akadémiai szektor között Műszaki ismeret Intézmény: elmélet Ipar: gyakorlati ismeret Módszerek Intézmény: kutatás, számítás Ipar: projekt munka Professzionális oktatás Humán kapcsolat Intézmény: prezentáció technika Ipar: tárgyalási technika

Oktatási formák Kombi/szendvics Duális Normál BSc

Kombi képzés Előnyök Hátrányok Több gyakorlati képzés, mint most Ismert rendszer Magyarországon (szendvics képzés) Megfelel a jelenlegi oktatásnak Hátrányok Kevés ipari partner Limitált gyakorlati képzés Nincs megfelelő felszerelés és személyzet az iparban

Duális képzés Előnyök Hátrányok „Best practice” és segítség Németországból (DHBW) Valódi gyakorlati képzés Ipar számára történő képzés Elkötelezett hallgatók – javuló minőség Olcsóbb képzés Hátrányok Nem volt ilyen Magyarországon – elfogadás?! Nagyobb teherviselés az iparvállalaton Nincs megfelelő felszerelés és személyzet az iparban

Javasolt képzési struktúra The holiday for dual students is included „in the industry” part since they are employees of the company. The examination period for the dual students is only in the autumn semester, in the spring semester the exam is taken in the company in the presence of the university professors. The calculation seminars and the laboratory practices for the dual students are made at the company. The lectures are the same for the dual and the normal students both in content and also timing.

Javasolt projektfelépítés Project Board Education Committe Organisation Methodology Finance Industrial partner Industrial Committee Partners Contracts Quality control Finance Committee Projects Finance model Co-operation Committee

Összegzés Járműipari képzések együttműködése Gyakorlatorientált modell kidolgozása Modell bevezetése Szoros együttműködés (Mercedes, Knorr-Bremse) Szűk időkeret Kemény munka és tájékoztatás

Köszönöm a figyelmet! Kecskemét