Szervezet-átalakítási kulcsmentorok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Tájékoztatás a szakmai programok megvalósításáról június 26. BARTÓK TAMÁSNÉ.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete
FSZK Nonprofit Kft. ügyvezető
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kaposi József főigazgató A pedagógiai szakmai szolgáltatás új rendszerének.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
TÁMOP /A
A Fogyatékos Személyek Esélyegyenlőségéért Közalapítvány bemutatása az egyenlő esélyű hozzáférés tükrében Budapest, június 17. Szentkatolnay Miklós.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
”PRO-TEAM” REHABILITÁCIÓS NONPROFIT KFT. Versenyszféra Fórum „Munkaerő-piaci szolgáltatások a „Pro-Team” Nonprofit Kft-nél.” TAMOP /
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Szervezetfejlesztési Program
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
2009. december 8. Pomázi Gyula SZTE felsőoktatási stratégiai szakértő
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Minőség menedzsment 6.előadás
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Mentorhálózat a A-11/1 pályázatban A-11/1 „Bentlakásos intézmények kiváltása” Információs nap Budapest, március 1.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Intézmény Férőhely Kiváltást Támogató Program. Mentori szerep december dia A szervezeti-működési szakmentorok a tevékenységük során fogadják.
Szentkatolnay Miklós A mentorhálózat működtetése, a folyamatkísérés bemutatása, a használatában rejlő lehetőségek ismertetése IFKT mentor képzés Budapest,
Szupervízor-coach szakmentorok bemutatkozása
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
A stratégiai tervezés folyamata
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Az Európai Unió és a Magyar Állam által nyújtott.
Az intézményi férőhely kiváltás program jelenlegi helyzete

A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Humán erőforrás fejlesztés a vendéglátóiparban Siófoki Fürdőegylet Turisztikai Egyesület közgyűlése és Vendéglátói Konferenciája Kontakt Képző Központ.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Bélapátfalva - Mentorteam
Intézményi minőségfejlesztés (TÁMOP-3.1.8)
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadásról.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az IKT fejlesztési folyamat- szaktanácsadó felkészítése a digitális kompetencia-fejlesztés támogatására Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Emberi erőforrás tudatos fejlesztése
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A kiemelt projekt eredményei: a módszertani feladatok és a hálózatépítés tükrében Avagy az „emberorientált” hálózat működése a hajléktalan-ellátáson belül.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
„Kastélykiváltás Berzencén”
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A kiváltást megvalósító intézmények (pályázók) támogatásának közvetlen módjai a projekttervezés időszakában EFOP VEKOP TÁRS projekt.
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
A foglalkoztatás tervezése a kiváltási Programban
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

Szervezet-átalakítási kulcsmentorok Andor Csaba Bogdán Ágnes Fodor Valéria Gruiz Katalin Marketti Judit Szollár Zsuzsanna Vályi Réka 2012. december 13

A szervezet-átalakítási kulcsmentor A szervezet-átalakítási kulcsmentor az a személy, aki a megbízóval és a szervezet vezetésével egyeztetve koordinálja, monitorozza, minőségbiztosítja a kiváltással kapcsolatos tudás integrálását az intézmény szervezeti és szakmai életébe, támogatja az új típusú működés kialakítását, befolyást gyakorol szervezet-átalakítási, fejlesztési célok megvalósulását biztosító folyamatra.

A szervezet-átalakítási kulcsmentor Célja: Biztosítani a céloknak, értékeknek, terveknek való megfelelést. Hatásköre: Folyamat-tanácsadási tevékenységet végez, döntési jogköre nincs. Betekinthet az intézményt leíró, ill. a változtatási folyamatban keletkező szervezeti dokumentumokba, nyomon követve a változtatási folyamatot; Javaslatot, ajánlásokat tehet a projekt rögzített keretein belül; Szakmentori erőforrások igénybevételét koordinálja, nyomon követi; A kívánatos paraméterektől való eltéréseket jelzi, konfliktusok esetén az FSZK felé eszkalál. Felelős: A pályázat megvalósítása során a kiváltási program helyi megvalósításának megfelelő szakmai minőségéért, ezen belül a szervezeti működést leíró ún. hard elemek megfelelő kialakításáért a vezetői teammel és a fenntartóval közösen.

A szervezet-átalakítási kulcsmentor működési területe Személyzet (Staff) Struktúra (Structure) Stratégia (Strategy) Rendszerek (Systems) Képességek (Skills) Közös értékek (Shared Values) Vezetési stílus (Style) Hard elemek

A szervezet-átalakítási kulcsmentor tevékenységei Mentorhálózatban való működés Információgyűjtés és információfeldolgozás Kapcsolattartás, folyamatos együttműködés a szervezet vezetőjével, projektmenedzserrel Szervezeti változtatások tervezésének minőségbiztosítása A szervezeti változtatások megvalósításának minőségbiztosítása Együttműködés a többi kulcsmentorral, szakmentorral, külső szolgáltatókkal

A szervezet-átalakítási kulcsmentor feladatai Felkészülés, tájékozódás, a feladat pontosítása Kulcsmentor-team megalakításában közreműködés Az intézmény megismerése Kapcsolatfelvétel az intézmény vezetőjével, projekt- menedzserrel Az intézmény megismerése (információk begyűjtése) Fenntartó elvárásainak megismerése Mentori munkaterv elkészítése Szakmentorokkal egyeztetés Belső szerződés kötése az intézmény vezetőjével, fenntartójával

A szervezet-átalakítási kulcsmentor feladatai Szervezet-fejlesztési folyamat tervezésének minőségbiztosítása Diagnózis minőségbiztosítása Szolgáltatási térkép elkészítésének minőségbiztosítása Szervezet- átalakítási terv minőségbiztosítása Szervezeti változtatások végrehajtásának minőségbiztosítása Projektzárás, a tapasztalatok összegzése

Mentorok számára nyújtott tudás, információ, kompetencia Valamennyi mentorcsoport számára: Konkrétan, a projekt folyamathoz kapcsolódóan: A szervezet átalakítási folyamat lépései, tervezett szerepek, feladatok, felelősségek, inputok, outputok, kritikus tényezők. Általában, kompetencia szinten, a közös munka során modellezés, példamutatás során átadva: A tevékenységekhez szükséges teljesítmény- és cselekvési, kognitív, személyes hatékonysági, támogatói, befolyásolási, vezetői, kommunikációs, személyközi, kulturális, vállalkozói, folyamatszervezési, etikai, humán kompetenciák (részletesen ld. Kompetenciák).

Mentorok számára nyújtott tudás, információ, kompetencia Stratégiai szakmai mentorok A szemléleti és szakmai szemléletváltás szervezeti előzményei, eddigi gyakorlat, adottságok, szokások A változtatás esélyei, kilátásai a szervezeti feltételek megvalósíthatósága szempontjából Intézményvezetőt támogató coach Az átalakítás konkrétabbá, megfoghatóbbá tételéhez szükséges információk (miben lesz más a szervezet, pontosan mire kell felkészülnie a vezetőnek?) A sikeres átalakításhoz szükséges kritikus vezetői kompetenciák megadása Az átalakítási folyamat során azok a jelentős vezetői feladatok meghatározása, amelyekre fel kell készíteni a vezetőket Rehabilitációs szakmérnök mentorok A beruházás során a rehabilitációs és környezeti tényezőket érintő szervezeti kockázatokról információk (pl. vezetők döntési képessége, várható változtatási igények) Az épületekben várhatóan zajló tervezett tevékenységekről , a lakók összetételéről és ezek tervezett időtávjáról szóló információk

Mentorok számára nyújtott tudás, információ, kompetencia Szupervízor – coach mentorok Az átalakítás konkrétabbá, megfoghatóbbá tételéhez szükséges információk (miben lesz más a szervezet, pontosan mire kell felkészülnie a dolgozóknak?) A sikeres átalakításhoz szükséges kritikus dolgozói kompetenciák megadása Az átalakítási folyamat során azok a jelentős vezetői feladatok meghatározása, amelyekre fel kell készíteni a dolgozókat Szervezeti, működési mentorok Konkrét feladatvégzéshez szükséges információk, követelmények, igények (pl. milyen iratminta, munkaköri leírás, szerződésminta, szervezeti dokumentum, eljárás készüljön) Foglalkoztatási mentorok A foglalkoztatáshoz kapcsolódó szervezeti feltételek meghatározása A foglalkoztatáshoz kapcsolódó dolgozói és vezetői feladatok, szerepkörök, felelősségi körök, eljárások meghatározásához információ átadás

Mentorok számára nyújtott tudás, információ, kompetencia Képzési mentorok (dolgozók) Szükséges készségfejlesztési, szemléletformálási, ismereti igények és új eljárásokkal kapcsolatos képzési igények, szükséges anyagok, információk megadása Szervezeti jellegű előzmények, a motivációs háttér és igények megértéséhez Hosszabb távú képzési programok kidolgozásához a szükséges szervezeti feltételek meghatározása Képzési mentorok (lakók) A lakók képzésének eredményességéhez kapcsolódóan, a dolgozók és vezetők szerepeivel, feladataival, hozzáállásával kapcsolatos szervezeti információk, ismeretek átadása Támogatási szükségletfelmérő mentorok A felmérés eredményességéhez kapcsolódóan, a dolgozók és vezetők szerepeivel, feladataival, hozzáállásával kapcsolatos szervezeti információk, ismeretek átadása

A szervezet-átalakítási kulcsmentor kompetenciái Általában, kompetencia szinten, a közös munka során modellezés, példamutatás során átadva: Teljesítmény és cselekvési kompetenciák teljesítményorientáció rend kialakítása minőségre és pontosságra törekvés kezdeményező képesség információkeresés. Személyes hatékonyság kompetenciái önkontroll önbizalom rugalmasság elkötelezettség a szervezet iránt. Kognitív kompetenciák analitikus gondolkodás fogalmi gondolkodás Szaktudás- szervezeti működés, fejlesztés. Vezetői kompetenciák mások fejlesztése irányítás és asszertivitás csapatmunka és együttműködés csapatvezetés. Támogatás és mások segítése empátia ügyféltudatosság. Befolyásolás befolyásolás szervezeti tudatosság kapcsolatok építése.

Kulcskompetenciák Kommunikáció – kommunikálni, kapcsolatba lépni és kapcsolatot tartani a kulcs- és szakmentorokkal, az intézményvezetővel, ill. az intézmény vezetésével annak érdekében, hogy az intézmény átalakulási, fejlődési és működési területei/ lehetőségei kiaknázásra kerüljenek. Személyközi kompetenciák (társas – és interakciós kompetencia) – személyközi készségek a hatékony személyes és csoportos érintkezéshez. Kulturális kompetencia – a gondolatok, élmények és érzések különféle módon történő kreatív kifejezése. Vállalkozói kompetencia – a változás kiváltására való törekvés, a külső tényezők által kiváltott újítások elfogadásának, támogatásának és alkalmazásának a képessége: beavatkozni és szolgáltatást (segítséget) nyújtani a változások elérése érdekében, a megfelelő szintű támogatás biztosítása révén.

Kulcskompetenciák Folyamat-, folyamatszervezési kompetencia (témák, időzítés, felmérés és tervezés): partneri együttműködésben felmérni és áttekinteni az intézményi kultúrát, az ott dolgozó szakemberek, valamint kliensek értékrendjét, körülményeit, tapasztalatait, motivációját, hogy megtervezhető legyen az átalakulási folyamat, szükségleteikre, elvárásaikra, feladataikra és felelősségvállalásukra adott válaszok. Etikai- és humánkompetencia: elősegíteni, hogy az intézmény szakemberei lehetőséget kapjanak saját erejük, képességük és tudásuk bővítésére, megerősítésére, felhasználására, amivel képessé válnak a változásra. Áttekintőképesség, rendszerszemlélet: hozzájárulni a szervezetben folyó munkához. Menedzsment- és teljesítménykompetencia: saját képességeiket szakmai kompetenciájuknak fejlesztése érdekében irányítani és értékelni. Digitális kompetencia – az információs és kommunikációs technológiák alkalmazásával kapcsolatos készségek.

Tudástartalom A kiváltással kapcsolatos emberi jogi háttér Az intézményi férőhely-kiváltásával kapcsolatos nemzetközi kutatások, modellek tapasztalatai, Az EU-s stratégiák, szabályzók, szakmai ajánlások A hazai jogszabályok, stratégiák, A hazai intézményrendszert feltáró és a férőhely kiváltással kapcsolatos kutatások eredményei, A pályázati rendszer, a pályázatban foglalt elvárások és keretrendszer, A szolgáltató szervezetek jelentősége, funkciója és a terület kulcsfaktorai, A lakhatás és életminőség biztosításának kontextusa,

Tudástartalom Az intézményi kiváltásban érintettek értékrendje, fogalomrendszere, Az érintettek (fogyatékos személyek, pszichoszociális fogyatékossággal élők és a szerhasználó emberek) jogai, valamint szükségletei, Az átalakulás folyamatát meghatározó alapelvek, alapértékek, Terület specifikus kommunikáció, Szervezeti, vezetési ismeretek, szervezet-fejlesztési ismeretek, A szervezet-átalakítási és szervezetfejlesztési folyamatok koordinálása, A mentorhálózatban elfoglalt helye, szerepe, feladatai, felelőssége.

Megvalósíthatósági tanulmány – SWOT ERŐSSÉGEK 1257/2011.(VII.21.)Korm. határozatban foglaltak pályázási/változtatási igény fenntartói/politikai igény, akarat, garancia TIOP-3.4.1.A-11/1 pályázat lehetőségei TÁMOP 5.4.5-11/1-2012-0001azonosítószámú projekt mentorhálózat szervezése, működtetése, oktatás-képzés kimagasló tudástőke ágazatokon átnyúló szakterületi együttműködések érintettek bevonása (ellátottak/dolgozók) érintettek érdekképviseletével való együttműködés személyre szabott és szükségletekre épülő ellátás biztosítása szolgáltatásokhoz való egyenlő hozzáférés GYENGESÉGEK már meglévő szolgáltatások területenként eltérő színvonala pályázati elbírálás elhúzódása pályázati finanszírozás egyenletlensége mentorhálózat működtetésében előre nem tervezhető nehézségek kezelése oktatás-képzés során előre nem tervezhető nehézségek kezelése eltérő ágazati szabályzói követelmények érintettek eltérő szintű ismeretei és attitűdjei feladat ellátási sztereotípiák társadalmi reakciók a változással összefüggésben pályázó szervezet gyakorlati projekt tapasztalata mentori rugalmatlanság Fenntarthatóság financiális kidolgozatlansága (tapasztalatlanság) LEHETŐSÉGEK EU szintű ellátórendszer létrehozásának elvárása már meglévő szakmai tudás vezetői/dolgozói igény a minőségi változásra már meglévő szolgáltatások, VESZÉLYEK új fenntartói/politikai igény, akarat középvezetői, dolgozók ellenállás a változással kapcsolatban a megvalósítás során a projekt teamben bekövetkező személyi változás ill. mentorváltás nem elegendő/megfelelő infrastruktúra szakmai tudás/minőség/elvárás/cél alárendelődik a mindenkori financiális érdekeknek a desinstituciós folyamat elakad financiális okok miatt LAKÓKÖRNYEZETBE INTEGRÁLT MINŐSÉGI KIVÁLTÁS

Kulcsmentorok kiválasztása – SWOT ERŐSSÉGEK hálózati működtetés stratégiai kulcsmentorok szervezet-átalakítási kulcsmentorok intézményvezetőt támogató coach kulcsmentorok rehabilitációs szakmérnök szakmentorok GYENGESÉGEK a kulcsmentorok nem ismerik egymást kulcsmentorok közötti kommunikációs deficit egyes mentorterületeken belül összeszervezett szakemberek nem ismerik egymást, eltérő módon kommunikálnak, eltérő ismeretekkel, habitussal, együttműködési készséggel, képességgel rendelkeznek, találkozások egyeztetésének nehézségei munkamenet/együttműködés kialakulatlansága a mentorok foglalkoztatásának bizonytalansága (vagy igen, vagy nem) LEHETŐSÉGEK minden kulcsmentor professzionális tudással rendelkezik minden kulcsmentor széles kapcsolati tőkével rendelkezik minden kulcsmentor valamely okból elkötelezett a faladat iránt VESZÉLYEK a környezeti tényezők hatása a csoportszabályokra a környezeti tényezők hatása a tervezett intenzitásra a projekt team és a kulcsmentorok eltérő ismeretei a mentorok „elbeszélnek egymás mellett” a mentorok bevonódása a folyamatba. LAKÓKÖRNYEZETBE INTEGRÁLT MINŐSÉGI KIVÁLTÁS SZAKMAI MENTORÁLÁSA

Köszönjük a figyelmet! Andor Csaba Bogdán Ágnes Fodor Valéria Gruiz Katalin Marketti Judit Szollár Zsuzsanna Vályi Réka