VI. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” szeptember 26–28. Balatonalmádi Dr. Biró A. Zoltán Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem, Műszaki és Társadalomtudományi Kar A MÉDIA ÉS A FIATALOK – SZÉKELYFÖLDI KUTATÁSI TAPASZTALATOK
Előzmények Kapcsolódási lehetőség „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra” programhoz Alapozó-előkészítő munka • korábbi kutatási eredmények számbavétele ▪ KAM – Regionális és Antropológiai Kutatások Központja ▪ Sapientia EMTE, Társadalomtudományi Intézet ▪ egyéb kutatások • a térségi adottságokból következő szemléleti és módszertani kérdések mérlegelése
Korábbi kutatási programok jellemzése A kutatások típusa szerint: •egyéb kutatások résztémája (pl. Kárpát-medencei magyar fiatalok kutatása) •kisléptékű, esettanulmány jellegű kutatások (pl. diplomamunkák) A kutatások jellege szerint: •kisméretű minták •lokális jelleg •inkább adatszerű, kevés értelmezési kísérlet •alkalmi jelleg, pontszerűség •az egyes kutatások nem kapcsolódnak egymáshoz
A térségi adottságokból következő szemléleti és módszertani kérdések mérlegelése Kérdés: a térségre jellemző társadalmi adottságok fontos szerepet játszanak a média gyerekekre/fiatalokra gyakorolt hatásában?
Néhány térségi jellemző, amely mérlegelésre érdemes •rurális-kisvárosi szerkezet •1989 után: jelentős modernizációs deficit •IT területen késői felzárkózás •a társadalmi nyilvánosság tagolódása (lokális, kistérségi léptékek) •a térségre jellemző családi életvezetési modell (rehabilitációs folyamatok, rövid távú tervezés, lokális léptékű referenciakeretek kiemelt szerepe) •a kisebbségi-etnikai helyzetből adódó jellemzők: rehabilitációs folyamatok dominanciája, szimbolikus folyamatok fontossága
Mi az, ami nagyon újszerű (és zavaró) a vidéki térség társadalma szemszögéből? •a vizualitás nagy szerepe •a tartalom bősége •a tartalom „rendezetlensége” •a virtuális tér •a tartalom-előállítás lehetősége és módszertana •a folyamatos innováció •a gyerekek/fiatalok kompetenciája
Az új médiához való viszonyulás jellemzői •a középső korosztály idegenkedése •a térségi intézmények elzárkózása, kései és vontatott reakciója (család, iskola, gazdaság, hivatal) •az ismeretterjesztés hiánya •a mindennapi tudás jellege: változó, sarkított álláspontok •az új médiához való pragmatikus viszonyulás
Két következtetés körvonalazódik Vidéki térségben a gyerekek/fiatalok úgymond „védtelenebbek” a média hatásaival szemben Vidéki térségben a gyerekek/fiatalok kevésbé hasznosítják a média által kínált lehetőségeket
Néhány fontos feladat •kutatások rendszeresítse •a hatás, a tartalom, a szabályozás kérdései mellett érdemes figyelni a befogadó közeg fontosabb magatartási modelljeire •elemzői-tervezői munka szükséges a pozitív hatások növelése érdekében: ez a térségi modernizációs- felzárkózási stratégia része legyen
Köszönöm a figyelmet!