Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK 2008. augusztus 26.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A munkaerő keresleti előrejelzés... és a kínálat alakulása, ha a folyamatok nem változnak? Dávid János 3K Consens Iroda 2008 március.
Advertisements

III. A munkaerő kereslet szerkezetének várható változásai ( )
Merre tart a magyar foglalkoztatáspolitika? Garzó Lilla.
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
A felnőttképzés jövőképe (Érdemes-e intézményi stratégiát alkotni?) Akkreditált Felnőttképzési Intézmények Országos Egyesülete – országos konferencia (2008.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
A munkabér meghatározásának dilemmái vállalati szempontból IV. Magyar Munkajogi Konferencia október Visegrád Rolek Ferenc vezérigazgató-helyettes.
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
Szakképzés és gazdaság kölcsönhatása (műhelybeszélgetés: felnőttképzési szekció) Hajdúszoboszló február 7. Soós Roland igazgató ÉRÁK.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
A munkaerő-kereslet és –kínálat előrejelzését megalapozó kutatások a HEFOP 1.2 intézkedésének keretében.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Az ÉRÁK szerepe és tevékenysége a régióban Soós Roland igazgató
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
Tájékoztató az aktuális foglalkoztatási és képzési programokról.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
A makrgazdasági munkakínálat:
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Munkanélküliség.
A munkapiaci-előrejelzések gyakorlata: kitől tanulhatunk? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
A TÁMOP projekt keretében készült munkapiaci előrejelzés TÁMOP / projekt Cseres-Gergely Zsombor, Közgazdaságtudományi Intézet,
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
„Út a munkához „ program Simon Gábor államtitkár.
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
GKI Zrt., Az alacsony foglalkoztatási ráta okai, a foglalkoztatás bővítésének gazdaságpolitikai összefüggései Független Szakszervezetek Demokratikus.
IV. A munkaerő keresleti előrejelzés becslési módszere Kutatásvezető: Dávid János 3K Consens Iroda 2007.
Dávid János 3K Consens Iroda A kékgalléros szakmák tartalmi követelményeinek változásai, a felnőttképzés előtt álló feladatok.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A TELEPÜLÉS-SZOLGÁLTATÁSI EGYESÜLET ÉRTEKEZLETE A PÉNZÜGYI VÁLSÁG LEHETSÉGES HATÁSA A MUNKA VILÁGÁRA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A TELEPÜLÉSÜZEMELTETÉSRE. Balatonvilágos,
Előrejelzés, az információ áramlása, a foglalkoztatás szintjének emelése TÁMOP / kiemelt projekt Cseres-Gergely Zsombor, MTA KTI.
STRATKOM Kft ÖSSZEFOGLALÓ A SZAKKÉPZÉS IRÁNYAIRÓL ÉS ARÁNYAIRÓL FOLYÓ KUTASOKRÓL ÉS ESZMECSERÉKRŐL Dr. G. Tóth Károly STRATOSZ központi szakképzési koordinátor.
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Nógrád TISZK sajtótájékoztató 2009 december 14. A Nógrád TISZK fejlesztése.
Dr. Roóz József TÍZ ÉVES A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS VITAINDÍTÓ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
EURÓPAI FOGLALKOZTATÁSI STRATÉGIA
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
A BARANYA PAKTUM MARKETINGTERVE. Környezetelemzés – Baranya megye fős lélekszáma az ország lakosságának 4%-át teszi ki Népesség fogyó tendenciája.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Munkanélküliség fogalma, típusai
Miért és mit – a program céljai és várható eredményei Galasi Péter, MTA KTI.
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
Érdekképviselet, képzés, távmunka Bihall Tamás alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Budapest, december 7.
Kutatási alkomponens Összegzés Borbély Tibor Bors ÁFSZ- FSZH szakmai tanácsadó, Ph.D. jelölt Visegrád,
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
Munkapiaci előrejelzés és web-alapú információs rendszer TÁMOP / kiemelt projekt NFSZ megyei igazgatói értekezlet 2012 július 19. Cseres-Gergely.
Dávid János: A munkaerő szakmaszerkezetének keresleti előrejelzése, a munkaerő-kereslet és –kínálat egybevetése Hozzászóló: Varga Júlia Budapesti Corvinus.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Kaucsek György - Simon Péter Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet „Maradj a Zöld Zónában!” munkahelyi alkohol- és drog-megelőzési program Workshop – Dobogókő,
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A foglalkoztatáspolitika és egyéb politikák
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK augusztus 26.

Problémafelvetés • alacsony az aktivitási ráta, valamint a foglalkoztatottság, • egy aktív munkavállalókra eső inaktívak aránya egyre nagyobb, • drasztikusan lecsökkent az alacsony képzettséget igénylő munka iránti igény, a népességen belül magas a kizárólag ilyen munkára képesek aránya, • magas a segélyekből élők aránya.

Elérni kívánt célok • „making work pay” = „legyen a munka kifizetődőbb” munkára való ösztönzés javítása, • a szociális segélyezettek minél nagyobb arányban kerüljenek be, illetve vissza a munkaerőpiacra, • munkahelyteremtő, a foglalkoztatás növelését célzó támogatások, projektek bővítése, • feketemunka visszaszorítása, • tartós munkanélküliség újratermelődésének megelőzése.

A MUNKAERŐ-PIAC MŰKÖDÉSE KÍNÁLATKERESLET Oktatás  Munkaerő-piac  Gazdaság (közvetítő közeg)  Képzési struktúra Folyamatos változás Foglalkozási struktúra Szakmák(szakképzettségek) Foglalkozások Képesség- és tudáscsomagok Tevékenység- csomagok Cél: a kereslet  kínálat közelítése

A kereslet-kínálat alakulásának-alakításának társadalmi- gazdasági tere: három főszereplővel Foglal- koztatók Képző intézmények Tanulók, szülők ? ? ? SZABÁLYOZÁS? ÖSZTÖNZÉS ? TÁJÉKOZTATÁS?

A keresletet befolyásoló fontosabb tényezők(1) Közgazdasági meghatározottságok: •Globális verseny foglalkoztatottságot csökkentő hatásai, •A technológiai beruházás olcsóbb, mint a munkaerő, •A foglalkoztatók költségcsökkentési kényszer „alatt” tevékenykednek,

A keresletet befolyásoló fontosabb tényezők(2) Technológiai, munkaszervezési folyamatok: •Változó szakmaszerkezet, •Tömegtermelő technológiák (IT is) dekvalifikációs hatásai, •Sokféle szakmai ismeret együttes elvárása, •Gyakorlat orientált tudások, készségek.

A kínálatot befolyásoló fontosabb tényezők(1) Oktatás-gazdasági folyamatok: •Szűkös költségkeretek: csökkentik a „drága képzések” kínálatát, az elmélet túlsúlya jellemző, •Harc a tanulók piacán a fennmaradásért/ fejkvótáért: olcsó és divatos, vonzó ámde munkaerőpiaci szempontból irreleváns szakmai kínálat, •A szakképző intézmények kevés erőfeszítést tesznek a vállalati együttműködésért,

A kínálatot befolyásoló fontosabb tényezők (2) Tanulók, szülők nézőpontjából: •Megszűntek a személyes munkaerőpiaci kapcsolatok, az átvehető, követhető minták, •Nincsenek információik a munkaerőpiaci keresletről, az elhelyezkedés esélyeiről, •Megbomlott a munkavégzés és keresetek közötti társadalmilag elfogadott kapcsolat, •Irreális kereseti elvárások.

FEJLESZTÉSI CÉLOK Az iskolarendszerű és a felnőtt szakképzés összehangolt fejlesztése, A képzési szerkezet közelítése a munkaerő-piaci igényekhez, Az intézményrendszer költség-hatékonyságának javítása, Az elaprózott intézményi struktúra átalakítása, Ösztönző rendszer kialakítása az intézményi működés hatékonyságának növelése érdekében.

Számszerű ismeretek kellenek a kereslet és kínálat várható alakulásáról •A foglalkoztatói igények figyelembevételéhez, •Az iskolarendszerű, és felnőttképzés szerkezetét meghatározó fejlesztéspolitikai döntések megalapozásához, •Hogy a pályaválasztók mérlegelhessék döntéseik következményeit, esélyeiket a munkaerőpiacon, •Hogy a munkaerőpiaci szervezet a mindenkori szakmai kereslet alapján végezze fejlesztő/képző tevékenységét, •Hogy a képző intézmények a kereslethez igazodva alakítsák ki képzési kínálatukat. A munkaerő kereslet és kínálat közelítéséhez

Közkeletű vélemény, hogy… •A munkaerő kereslet nem megismerhető/mérhető, és nem érdemes megismerni, mert: –A gazdaság igényei a konjunktúra ingadozása következtében túl gyorsan változnak, –Mert maguk a foglalkoztatók is úgy nyilatkoznak, hogy fél-egy évnél nem látnak előrébb, –Mert a képzési idő hossza és a kereslet ingadozásai miatt „úgy sem lehet” összhangot teremteni a kereslet és kínálat között, –Mert a pályaválasztó társadalom úgysem az elhelyezkedési esélyeit mérlegeli, hanem - ettől független - jövőképének megvalósításán munkálkodik, annak megvalósíthatóságában hisz,

Új megközelítés munkaszervezésiés/illetve technológiai folyamatok határozzák meg a szakmaszerkezetet: határozzák meg a szakmaszerkezetet: azok „lenyomatai”

Figyeljük meg a munka világát és a technológiai folyamatokat, mert ezek: •Meghatározzák a szükséges szakértelmeket és azok mennyiségét, •Az empirikusan tapasztalt munkamegosztás, szakmaszerkezet az alkalmazott technológiák lenyomatai.

A meghatározó változások •Demográfiai: végleg kilépnek a munkaerőpiacról, •Konjunkturális: elbocsátásokat illetve a korábbinál nagyobb igényt eredményeznek, •Belső szakmaszerkezeti: az alkalmazott technológiai, munkaszervezeti folyamatokban végbemenő változások egyes szakmákból több, más szakmákból kevesebbet igényelnek, azaz a jövőben folyamatosan megváltozik a szakmaszerkezeti struktúra.