A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban www.hungaro-dalton.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
TÁJÉKOZTATÁS A SZAKMAI VIZSGARENDSZEREK KUTATÁSÁRÓL Dr. Hideg Éva Budapesti Corvinus Egyetem, Jövőkutatás Tanszék Az FKA-KT 4/2006. sz. téma, Megvalósíthatósági.
Az olvasástanítás módszere:
Lovas Emma szaktanácsadó Debrecen augusztus 25.
Pályaorientációhoz kapcsolódó kompetencia mérések és értékelés (mit, miért mérünk, eredmények)
Dalton-tervvel a sikeresebb iskoláért.
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A kulcskompetenciák.
Hogyan tovább, kollégiumpedagógus? Vopaleczky György
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
Életpálya-építés fiatalkorban
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
© Zsuzsa Gömöry, Györ 2005 Helen Parkhurst A Dalton-terv Gömöryné M. Zsuzsa.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
Képesség? Kompetencia?.
Készítette: Bónisné Fürjesi Magdolna
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Az e-portfólió használati köre
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
SZTE BTK Spanyoltanár MA
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
2008. március 27. Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt.
Magyar Tartalomipari Szövetség – A/016 – EQUAL IT-mentor projekt Motiváció felkeltése és fenntartása internethasználattal.
FOGLALKOZTATÁSPOLITIKAI ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM I. TÁVMUNKA KONFERENCIA A REGIONÁLIS MUNKAERŐFEJLESZTŐ ÉS KÉPZŐ KÖZPONTOK FELADATAI A TÁVMUNKA PROGRAMBAN.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Helen Parkhurst Dalton-terve Gömöry Zsuzsa Ilse Mayer mellékleteivel.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Pedagógus értékelési rendszer
Reflektív gondolkodás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmények által nyújtott szolgáltatások fejlesztése a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók együttnevelésének.
„ÚT A JÖVŐBE” Pályaválasztást segítő, pályaorientációs program a gyermekotthonokban és lakásotthonokban nevelkedő gyermekek számára.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Szociális kompetencia
Előadás másolata:

A Dalton-terv létjogosultsága és megvalósításának gyakorlata a nyugat-dunántúli régióban www.hungaro-dalton.hu

Kevés tanulónak adatik meg, hogy későbbi szakmai pályafutása során csak egy képesítésre legyen szüksége. A z oktatás célja az élethosszig tartó tanulás elsajátításához szükséges képesség, tudás kialakítása kell legyen.

álláskeresők üres állások Győr- Moson-Sopron Megye Nyugat-dunántúli Régió 2008. szeptember december álláskereső 7396 10377 27013 33485 üres állás 1379 924 5095 2258

Felkészít-e a jelenlegi hagyományos iskola arra, hogy ezek találkozzanak? NEM, talán RÉSZBEN, vagy HIÁNYOSAN. „A magyar közoktatás tömegével bocsátja ki a mindenfajta nemzetközi mérce szerint alacsonyan képzett és megfelelő képességek híján lévő munkaerőt.” hvg.hu/​print/​20081125_​zold_​konyv_​kertesi_​csapo_​havas_​hiller.aspx

Milyen a jó munkaerő? szaktudása, szakértelmi kompetenciája megfelelő minősítéssel, végzettséggel – kvalifikációval rendelkezik munka/feladat igényeinek megfelelően mozgósítható elméleti tudással és gyakorlati készségekkel rendelkezik, - tanulási, személyes kompetenciái

DALTON-ISKOLA mindezekre az elvárásokra fel tudja készíteni a gyermekeket az önszabályozó tanulásszervezéssel a kívánt kompetenciák, készségek szinte maguktól alakulnak ezért a Dalton-terv létjogosult a magyar közoktatásban

Hogyan működik a Dalton-terv önszabályozott tanulási folyamata? a tanulók közvetlen tanári irányítás nélkül írásbeli munkautasítás/penzum alapján nyitott oktatási formában dolgoznak penzum differenciált feladatsora: önálló ütemezés egyéni képességekhez igazodó aktív, önálló tanulás eszköze

A tanár szerepe az órák tervszerű előkészítése a tudatosság, a koherencia az órán a háttérből figyeli, igény esetén segíti a tanulókat

Az önszabályozott tanulás folyamata Ez a folyamat megegyezik – bármely munkahely - minőségi munkavégzés irányítási és végrehajtási folyamatával 1.) Penzum kiosztása, munka, feladat kiosztása problémahelyzet felismertetése, beépítése a személyes ismeretrendszerbe. (metakognició) Tanári feladat: néhány szó a penzum céljáról, a tananyagban elfoglalt szerepéről, a tartalmi feldolgozás mérföldköveiről, a tájékozódási pontokról, kapaszkodókról, vezérfonalról. („Advance Organiser”) Tanári ellenőrzés pontjainak, önelellenőrzés, számonkérés tartalmának, formájának, idejének megadása. 2.) A munkautasítás értelmezése, egyéni munka tervezése Célmeghatározás, feladatválasztás a szabadság alapelvének érvényesítésével.(prioritás,szociális forma..) Önelellenőrzés, számonkérés tartalmának, formájának, idejének megadása. 3.) Felfedező, cselekvésorientált, problémamegoldó önálló tanulás Szövegértés, feldolgozás. Analizálás, releváns megoldási utak keresése. Feladat elvégzése egyénenként más-más szinten, más-más utakon az együttműködés alapelvének érvényesítésével. A tanuló kompetenciái – „mint az életben” – a tanulási folyamat szerves részeként fejlődnek. 4.) Reflektáló összehasonlítás, ?minőségbiztosítás – fejlesztés? A tanulási stratégiák, képességek tudatosítása, bővítése. A legmegfelelőbb módszer megtalálása, kipróbálása. A tapasztalatcsere nyitott tanulást megerősítő fázisai az egyéni felelősség elmélyítését is segítik. 5.) A munka önértékelése, önreflexió Elértem-e a célkitűzésemet? Megfelelő szinten dolgoztam-e? Megfelelő stratégiát alkalmaztam-e? Mennyivel lettem több, mennyivel gyarapodtam, mely kompetenciáim fejlődtek a folyamat során? Egyéni időbeosztás értékelése a „budgeting time” alapelvének megfelelően.

kompetenciák Önszabályozott tanulás folyamata A munkavállalói munka folyamat algoritmus felismerése transzfer képessége szakmai alapismeretek, rugalmas gondolkodás - aktuális feladat felismerése, megértése, - azonosulás a feladattal penzum feladatainak önálló értelmezése, megértése

- feladat azonosítása, - stratégia készítés, - tervezés - analizáló, szintetizáló tervezési, döntési, problémamegoldó képesség, - együttműködési, kommunikációs, feladat azonosítása, - - munkavégzési algoritmus felismerése, - stratégia készítése

- tanulási technikák választása, alkalmazása, - evalválás, - hibaesetek kezelése, korrekció problémafelismerő, megoldó képesség, - kreativitás-ötletek, - rugalmas gondolkodás, - gyakorlatorientáltság - transzfer, szakmai és szociális kompetenciák - leghatékonyabb, legoptimálisabb munkavégzés, - mérlegelés, döntés, - ellenőrzés/evalválás - korrigálás - együttműködés

- reflektáló összehasonlítás társ munkájával, - megerősítés, - a helyes út megtalálása, beépítése az egyéni repertoárba - absztrakció, - összehasonlító, - általánosító, kritikai gondolkodás - egyéni, szociális kompetenciák - konzultáció munkatárssal - újabb munkavégzési technikák, technológiák

önreflexió, - önértékelés normához közelítő tanári értékelés kritikus gondolkodás véleménynyilvánítás, reális önértékelés képessége, - felelősségérzet, - korrekt munkavégzés - konfliktustűrés és kezelés - végrehajtási kontroll, - önellenőrzés - külső ellenőrzés

A Daltonos diákok munkavállalói kompetenciáik jobbak lesznek „úgy tanulunk, mint az életben” Perspektívák: Fejlesztendő kompetenciák körét kibővíteni: POF, pályaorientációs képzés a felsőben

Miért? a családok, az iskola életéből kiszorult a munka ezért sokfajta gyakorlati tapasztalatot, élményt kell biztosítani a tanulóknak

POF célja: pályaismeret, egyéni tapasztalat… önismeret személyiségfejlesztés és magatartás nevelése az adekvát pályaválasztási elhatározás kialakítása „a szakmunka becsületének visszaállítása” társadalmi tudat nevelése

A kiadvány megrendelhető a kiadó címén: info@hungaro-dalton.hu

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Gömöryné Mészey Zsuzsa info@hungaro-dalton.hu www.hungaro-dalton.hu