Gyermekvédelem a védőnői munkában

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Szakmai Tanácskozás Miskolc
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
1 A gyermek- és ifjúságvédelmi intézményrendszer helye és szerepe a fővárosi oktatás rendszerében Fővárosi Pedagógiai Napok Modellváltás a fővárosi intézményrendszerben.
Az iskolai szociálismunka
Gyermekvédelmi alapellátás
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
Gyermekvédelmi rendszer jogi háttere
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Orvos – és Egészségtudományi Centrum
Veszélyeztető magatartás gyanúja  időnként előforduló, enyhébb jelenségek  rizikó tényezők  háttérben inkább a szülők tájékozatlansága áll.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A gyermekvédelem fogalma
A gyermekvédelmi ellátórendszer szerepe a bűnmegelőzésben
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
„Ha rákiabálunk egy élőlényre, megöljük benne a lelket. A botok és a kövek a csontjainkat törik össze, míg a a szavak a szívünket. Robert Fulghum Robert.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
A mai magyar gyermekvédelmi rendszer
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Családi napközi.
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Workshop A gyermekvédelmi jelzőrendszer működésének
A fogorvosi alapellátás feladata
Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon
Forrás: X. Konszenzus füzet Fontos  a megelőzés  a hatékony prevenció érdekében szükséges az összehangolt együttműködés az országos és helyi.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
Pszichológiai és gyógypedagógiai diagnosztika
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Integráció és inklúzió
Speciális gyermekvédelem
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Szociális háló Készült a suliNova Kht. megbízásából.
DIAKONIA KERESZTYÉN ALAPÍTVÁNY Koordinációs iroda KOLOZSVÁRI FIÓK MAROS- VÁSÁRHELYI FIÓK SZENT- GYÖRGYI FIÓK SZÁSZ- RÉGENI FIÓK 100 alkalmazott BRASSÓI.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
AZ ÁPOLÁS ÉS AZ ÁPOLÓ.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
Interprofesszionális együttműködés a gyermekvédelemben Az elhelyezési értekezlet.
Családtámogató ellátások
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Horváth-Sziklai Attila hivatalvezető Gyógyszerészek az egészségfejlesztésben Budapest szeptember 29.
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
Ágazatközi együttműködés
Szociális terület képzési rendszerének tervezett módosításai
„FÜGGŐSÉG ÉS/VAGY MUNKAKÉPESSÉG” konferencia
Család – és Gyermekjóléti Központ
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A gyermekjóléti alapellátások együttműködési lehetőségei 2018
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Gyermekvédelem a védőnői munkában Budapest, XV. kerület Mellen Katalin ÁNTSZ vezető védőnő

Főbb jogszabályok Alkotmány Egészségügyi Törvény Gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló Törvény Területi védőnői ellátásról szóló ESzCsM rendelet Iskola-egészségügyi ellátásról szóló NM rendelet Amelyek meghatározzák a védőnői feladatokat.

Védőnői feladatok nővédelem anya-csecsemővédelem gyermek- és ifjúságvédelem családvédelem Amelyben a védőnők 90 éve kulcsszerepet töltenek be.

Védőnői ellátás területei Területi védőnői ellátás Iskola-védőnői ellátás Amelyek az elmúlt években született jogszabályok értelmében jobban külön váltak, mint addig.

A védőnői munka módszere gondozás Primer, szekunder, tercier prevenció Amelynek során feladatokat lát el a primer, szekunder és tercier prevencióban.

A védőnői gondozás formája Személyközpontú tanácsadás, amely nem „csak” tájékoztatásból, felvilágosításból, oktatásból áll, hanem olyan interakció, melynek során a védőnő időt, figyelmet, elfogadó magatartást, légkört biztosít, hogy segítse a gondozott egyént, családot az egészséges életvitelben, a problémák feltárásában, megfogalmazásában és a megoldás lehetőségeinek megtalálásában.

A védőnői ellátás irányelvei Esélyegyenlőségen, szükségleten (kor, élethelyzet stb.) alapuló preventív ellátás. Valósuljon meg a kölcsönös kommunikáció és együttműködés.

Gondozottak köre Területi védőnői ellátásban: várandós és gyermekágyas anyák 0-6 éves korú gyermekek oktatási intézménybe nem járó otthon gondozott tanköteles korú gyermekek

Gondozottak köre Iskola-védőnői ellátásban: általános és középiskolás tanulók 18 év feletti, középfokú nappali rendszerű iskolai oktatásban résztvevők

Területi gondozottak 2006. évben Összes létszám: 5130 Fokozott gondozásra szorulók száma: 816

Fokozott gondozásra szorulók Fokozott gondozás okai:

Oktatási intézmények védőnői ellátása Összes létszám: 10662 Fokozottan gondozott: 3430 Egészségi ok: 2458 Szociális ok : 972

A védőnői gondozás színterei családok otthona védőnői tanácsadó oktatási intézmények közösségi helyszínek

A gondozás célja 0-3 éves korúaknál A csecsemő és gyermek egészséges testi, értelmi, érzelmi és szociális fejlődéséhez szükséges környezeti feltételek megteremtése. A megfelelő gondozás biztosítása, az ezt akadályozó tényezők felismerése, elhárítása. A károsodások, veszélyeztetettség korai felismerése és kezelése.

A gondozás célja 3-6 éves korúaknál A gyermeknek a közösségi élethez való megfelelő alkalmazkodása és beilleszkedése. Az egészséges életmód fejlesztése az otthoni és közösségi nevelésben. Az iskolaérettséget akadályozó, tanulási nehézséget okozó tényezők korai felismerése, a fejlesztés megkezdése.

A gondozás célja 6-18 éves korúaknál Megfelelő testi, érzelmi, szociális és intellektuális fejlődés, a választott pályára való alkalmasság elérése. Az egészséges életmód gyakorlásához szükséges ismeretek és készségek elsajátítása.

Védőnői alapfeladatok Egészségvédelem, egészséggondozás, egészségfejlesztés Szűrővizsgálatok Gondozási-ápolási műveletek segítése Szociális gondozás Dokumentáció, adatszolgáltatás

Szociális tevékenység I. Egyének és családok szociális helyzetének felmérése, elemzése, értékelése. A család harmonikus életvitelét bármilyen formában veszélyeztető helyzet megelőzése, időben történő felismerése, a rendezéshez segítség adása.

Szociális tevékenység II. A családi gondozásba (nevelőszülőkhöz) kiadott gyermekek ellátásának segítése, folyamatos figyelemmel kísérése. Közreműködés krízishelyzetben a család, illetve az egyén saját erőforrásainak mozgósításában. Anyaotthoni elhelyezés segítése, kezdeményezése.

Szociális tevékenység III. Gyermekbántalmazás, elhanyagolás megelőzése, felismerése, intézkedés kezdeményezése. Tanácsadás örökbeadási és örökbefogadási ügyekben. Hatóságok, intézmények kérésére környezettanulmány készítése.

Szociális tevékenység IV. Tájékoztatás adása a családtámogatási ellátási formákról, a szociális segítségnyújtás lehetőségeiről, az igénybevétel segítése.

Szociális tevékenység V. Kapcsolattartás: Gyermekjóléti és védelmi rendszerrel Polgármesteri Hivatallal Családsegítő szolgálattal Nevelési tanácsadóval Speciális oktatási intézményekkel Nevelőotthonokkal Humán egyesületekkel Karitatív szervezetekkel Egyházakkal stb.

Alapfeladataink a gyermekvédelemben I. A gyermek testi, lelki, szociális fejlődésének nyomon követése. A veszélyeztető tényezők korai észlelése, a problémák feltárása, a megoldásban való közreműködés. A megfelelő fejlődés elősegítése, segítségnyújtás a családi élet, a szülői szerepek, az egészséges és biztonságos környezet kialakításában és fenntartásában.

Alapfeladataink a gyermekvédelemben II. A gyermekbántalmazás, elhanyagolás jeleinek korai felismerése. Ennek észlelése esetén a szükséges intézkedés megtételének tudatosítása a szülőkben, veszélyeztető tényezők, vagy azok gyanúja esetén jelzés a társszakmák és a gyermekjóléti központ felé.

Alapfeladataink a gyermekvédelemben III. Fokozott gondozást igénylők segítése, támogatása: a családi élet egyensúlyának megtartásában, szükség esetén annak kialakításában, a kirekesztettség megelőzésében, a családi, az iskolai integrációban.

Együttműködés A kapcsolatrendszer szereplőivel: Családokkal, gondozott egyénekkel: problémafeltárás, konfliktuskezelés, megoldás segítése társszakmák képviselőivel, intézményekkel: (gyermekjóléti szolgálat, pedagógusok, egészségügyi szakemberek, hatóságok, civil szervezetek stb.) megbeszélés, írásbeli közlés Esetmegbeszélés,

Tapasztalataink A védőnői gondozási tevékenység során lehetőségünk van a gondozott családok és egyén társadalmi, szociális helyzetének, szomatikus és pszichés állapotának megismerésére. A szociális segítségnyújtás lehetőségeit a védőnő közvetíti a családok felé, és figyelemmel kíséri annak eredményességét.

Tapasztalatok az együttműködésben I. A családok gondozásában résztvevő szakemberek, intézmények tájékoztatása, az információadás, a veszélyeztetettség jelzése megtörténik, karitatív és támogató szervezetekkel együttműködünk. Veszélyeztető tényező észlelése és a szakhálózat értesítése dokumentált.

Tapasztalatok az együttműködésben II. Az eredményes gyermekvédelmi feladatellátáshoz szükségünk van a gyermekjóléti szolgálattal kölcsönös jelzés-visszajelzés rendszerének folyamatos működtetésére. A területi védőnők többsége a „Fióka” Gyermek- és Ifjúságjóléti Központtal történő egyre jobb együttműködésről, korrekt információáramlásról számolt be.

Összegzés A védőnői ellátás, annak céljai, irányelvei, módszere, szemlélete és tevékenysége szervesen illeszkedik a gyermekvédelmi rendszerbe. A jelzőrendszer tagjaként folyamatos és magas szintű együttműködésre törekszünk a gyermekvédelem eredményes működése érdekében.

Teendők A folyamatos, tervezett és magas minőségű védőnői gondozási tevékenység továbbra is elengedhetetlen a gyermekvédelmi feladat megfelelő ellátása érdekében. A magas szintű együttműködés, az adekvát jelzés-visszajelzés működtetése tovább javíthatja a gyermekvédelem eredményességét.

Köszönöm a figyelmet!