Project Fair Pécs, 2011. március 30 – április 2. A kultúrafogyasztás Dr.Pavluska Valéria
Miért foglalkozzunk a kultúrafogyasztás (a kulturális tevékenységek) kérdésével? Napjaink közgondolkodásának sajátos vonása, hogy a létfolyamatokat általában valami haszonelv alapján minősítjük. Ebben a gondolatrendszerben a kultúra a kevésbé “hasznos” dolgok világába tartozik. Jól szolgálja ezt a szemléletet a hagyományos kultúrafelfogás: a kultúra a pihenést, a szórakozást, a felüdülést, esetleg az elgondolkoztatást szolgálja, ezért nélkülözhető, le lehet róla mondani, ha szorít az anyagi helyzet. Különösen válságos időkben rangsorolnak így a döntéshozók (állam, önkormányzatok, háztartások). Ez a szemléletforma nem hazai sajátosság.
Miért foglalkozzunk a kultúrafogyasztás (a kulturális tevékenységek) kérdésével? A társadalomtudományok (szociológia, politológia) körében az 1960-as évektől erősödő kultúrafelfogás: A társadalom valóságos helyzetét csak a kultúra elemzésén keresztül lehet megérteni. A kultúra sokkal több, mint a társadalom puszta tükrözése (tudomány, művészetek), fogalomkörébe tartoznak az értékek, a normák, a hagyományok, a viselkedésminták, a társadalom erkölcsi-szellemi szabályzórendszere is. A kultúra konstituálja is a társadalmat nem egy járulékos tényező, hanem a társadalom jövőjének egyik alapkérdése. Egy életképes (versenyképes) társadalmi, gazdasági/politikai modell megalkotása szempontjából nem mindegy, hogy milyen minőségű a nemzet kulturális fundamentuma, a közpolgárok szellemi, lelki állapota. “Nem abból kell kiindulni, hogy mennyi pénz kell a kultúrához, hanem hogy mennyi kultúra kell a pénzhez.” 1 1 Vitányi Iván (1983): Vitairat a mai magyar művelődésről. Budapest, Gondolat.
Mit nyújt a kultúrafogyasztás vizsgálata, megismerése? Leírja a kultúrafogyasztás jellemző szerkezetét, megjelenési formáit, ezek irányait, trendjeit, a fogyasztás típusait: ki, mit, hogyan, mikor, hol, mennyit? Megmagyarázza, hogy miért alakul az adott módon a kultúrafogyasztás: mi mozgatja, mi határozza meg, mi befolyásolja a fogyasztói döntéseket? Előrejelzi a jövőbeni fogyasztást: hogyan alakul, hogyan alakítható az egyes fogyasztói típusok fogyasztása? Ajánlásokat, javaslatokat tesz a kulturális, a gazdasági és a politikai szféra döntéshozói számára: hogyan alakuljon a kulturális intézményrendszer kínálata?
A kultúrafogyasztás kutatásának eddigi eredményei Új tudományterület: kultúragazdaságtan (1960-as évek közepétől), új részterületek: kultúramarketing; még viszonylag kevés bizonyító erejű megállapítás Fontos eddigi eredmények a kultúrafogyasztás szempontjából: A kultúrafogyasztást (keresletet) meghatározó tényezők köre bővebb és más jellegű, mint a normál javak esetében klasszikus tényezők: fogyasztói preferenciák (a javaknak tulajdonított egyéni hasznok), felkínált javak milyensége és ára, jövedelem, más javak milyensége és ára specifikus tényezők: a javak komplex értékstruktúrája, kulturális tőke, interperszonális hatások A kereslet törvényszerűségei gyakran eltérőek élményjavak, szenvedélyjavak jelensége a jövedelem növekedésének paradox hatása (idő – helyettesítés) a fogyasztás tőkeképző hatása keresletrugalmasság sajátosságai stb.
Átfogó kultúrakutatások Magyarországon 1978: Első átfogó kutatás a magyar kultúra állapotáról 1996: A magyar társadalom kulturális állapota 2003: Jelentés a kultúráról (7 kötet) 2008: Jelentés a magyar kultúra állapotáról 2 a kulturális javakhoz való hozzáférés lehetősége, a kultúraközvetítő intézményrendszer kihasználtsága és a kultúrafogyasztás szerkezete, a különböző társadalmi csoportok ízlésvilága, kulturális orientációja (igényei) a magyar társadalom szociális szerkezetét szabályozó magatartás- és értékrend 2 Eddig publikált jelentések: Antalóczy Tímea – Füstös László - Hankiss Elemér (2009): JELENTÉS A MAGYAR KULTÚRA ÁLLAPOTÁRÓL – ÁTFOGÓ KÖRKÉP. MTA PTI. = http://mta.hu/fileadmin/2009/strategia/Magyar_kultura.pdf Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2009): (Vész)jelzések a kultúrában. Jelentés a magyar kultúra állapotáról. Bp, MTA PTI. Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2010): Mire jó a kultúra? Jelentés a magyar kultúra állapotáról. Bp, Magna Produkció.
A kultúrafogyasztás megismerésének fő kérdései A legtöbbet használt kulturális terek3 vizsgálata A lakosság hogyan helyezi el preferenciarendszerében az intézményesített kultúrát4? Mely intézmények fogyasztása hasonlít leginkább? Mely intézmények fogyasztása tér el leginkább? Mivel azonosíthatók a kulturális fogyasztás fő dimenziói? Vannak-e a kultúra fogyasztásának típusai; hogyan helyezkednek el a kulturális intézmények alkotta térben? 3A legtöbbet használt kulturális terek: mozi, videotéka, plaza, múzeum, galéria, könyvesbolt, kávéház, iskolai kulturális rendezvény, CD-bolt, internetkávézó, könyvtár, művelődési ház, opera, sportpálya, könnyűzenei koncert, komolyzenei hangverseny, dzsesszkoncert, fesztivál, klub, szórakozóhely, táncművészeti rendezvény, színház, színházi előadás színházon kívül 4Intézményesített kultúra: olyan intézmények, amelyek vállaltan kulturális szolgáltatásokat nyújtanak
Az intézményes kultúra színhelyeinek tere 3 dimenzió: látogatás gyakorisága, mely intézmény látogatása jár együtt más intézmény látogatásával, illetve melyeké nem Hagyományosan átvivő kultúra fesztivál MINISSA MODELL művelődési ház könnyűzene táncművészet iskolai rendezvény sportpálya Magas kultúra Tömegkultúra klub szórakozóhely színház máshol dzsesszkoncert internet- café könyvtár opera videotéka komolyzene CD-bolt plaza GAP galéria kávéház színház múzeum mozi könyvesbolt Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2010): Mire jó a kultúra? 18. p. Progresszíven átvivő kultúra
Megállapítások A felnőtt lakosság 47%-a semmilyen kulturális tevékenységben nem vesz részt!! Mindenféle kulturális fogyasztást egybevéve a megyeszékhelyek lakossága a legaktívabb Jelentős a szakadék a magas és a tömegkultúra között, előbbi aránya lényegesen kisebb A fesztiválok, iskolai rendezvények, művelődési ház, illetve könyvesbolt segítik az átjárást a két csoport között kulturális “cölöpök” A könyvesbolt multifunkcionális térré vált (helyben olvasás, beszélgetések, kávéház stb.) szélesebb látogatói kört vonz Plaza: új, nyitott kulturális tér (mozi, könyvesbolt, események), széles kiegészítő szolgáltatásokkal (parkolás, étkezés, fedett tér, tisztaság) Kortárs színház, kiállítás, tánc nyitottabbá, befogadóbbá vált bővült a látogatói kör A komolyzene értése még mindig elit kiváltság kulturális tőkehiány, arisztokratikus körülmények
Megállapítások A múzeumok egy része látványos, különleges anyagokat mutat be, komplex szolgáltatásokat nyújt a látogatottság jelentősen megnövekedett az utóbbi időben A fesztiválok kulturális közterek, a vásári tradíciót, a közösségélményt teremtik meg igen széles rétegeket tudnak megszólítani Az életkor előrehaladtával az emberek a hagyományosabb kultúraközvetítők felé fordulnak – a kínálat hatékonyabban éri el őket A nemek közötti eltérés nem túl jelentős: nők inkább klasszikus kultúra, férfiak inkább könnyedebb szórakozás A preferenciák közötti területi különbségek jelentősek: a vidékiek a tömegműfajokat részesítik előnyben, a megyeszékhelyeken és Budapesten lényegesen nagyobb a magas kultúra iránti igény – a kínálat sok vidéki intézményben nem képvisel magas színvonalat A klasszikus kultúra leggyakoribb fogyasztója az 50+ éves, magasan iskolázott, városi nő
Kultúrafogyasztói típusok Típusok: Az intézményesített kulturális színterek alkotta sokdimenziós kulturális térben hol sűrűsödnek az emberek (pontfelhők)? Hol lesz hasonló a kulturális fogyasztásuk? Klaszterek Rész-arány A kulturális érdeklődés jellemzői Kulturálisan passzívak 47,1 % Az intézményesített kulturát nem veszik igénybe Mindent fogyasztók 8,6 % Szívesen járnak plazába, könyvtárba. Az átlagnál jóval nagyobb mértékben kávéházba, CD-boltba, moziba, múzeumba, kiállításra Könnyed szórakozók 13,8 % Szívesen járnak CD-boltba. Szórakozásra vágynak. Az átlagnál gyakrabban járnak plazába, sporteseményre, szórakozóhelyre Kulturálisan érdeklődők 20,5 % Nem olyan aktívak, de szívesen mennek könyvesboltba, plazába, moziba Kulturális elit 10,1 % Az átlagnál jóval többet járnak könyvesboltba, színházba, alternatív színházba, művelődési házba Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2010): Mire jó a kultúra? 25-27. p.
A kultúrafogyasztói típusok profilja Társadalmi jellemzők Klaszter 1 Klaszter 2 Klaszter 3 Klaszter 4 Klaszter 5 Kulturálisan passzívak Mindent fogyasztók Könnyed szórakozók Kulturálisan érdeklődők Kulturális elit 47,1 % 8,6 % 13,8 % 20,5 % 10,1 % Nem Mindkét nem Inkább férfi Életkor Kicsit idősebbek A leg-fiatalabbak Fiatalok Átlagos Az átlagosnál valamivel fiatalabbak Iskolai végzettség Alacsonyabb Magas Magasabb az átlagnál Település-típus Inkább a városiak Egyformán élnek falun, városban Aktivitás 14,61 81,97 46,62 36,64 58,02
Következtetések A kínálat kialakításában el kell vetni a sztereotípiákat támaszkodni kell a kultúrafogyasztás kutatásainak eredményeire A fogyasztás alapvető különbségeit az életkor, a műveltségi szint és a kulturális kínálat határozza meg Bizonyos kultúrafogyasztási területek együtt járnak másokkal a kínálat kialakításakor erre tekintettel kell lenni A kultúrafogyasztás fokozható, ha élményjellegű és közösségépítő A jövedelem nem elsődleges befolyásoló tényező, de sok egyéb tényezőt jelezhet (foglalkozás, iskolai végzettség) A kulturális tőke megteremtésében nagy szerepet vállalhatnak a kultúraközvetítők is A kulturális központok a “plaza-modellt” jól hasznosíthatják
Köszönöm a figyelmet!