Project Fair Pécs, március 30 – április 2.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Komplex kistérségi programok a gyerekszegénység csökkentéséért Kun Zsuzsa, MTA KTI Gyerekprogram Iroda.
Az első házasság felbomlása
Történeti episztemológia
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
Van-e különbség?  Cél  Minőség  Létszám  Résztvevő  Rendezők  Lebonyolítás  Nyilvánosság  Eredmény  Érték.
Társadalmi rétegződés, életmód, szabadidő
A TÁRSADALMI ALAPFUNKCIÓK TÉRBELI RENDSZERE Wood, G.: Stone City, Iowa, 1930, Joslyn Art Museum, Art Institute of Omaha Collect.
A dunaújvárosi fiatalok szabadidő eltöltési szokásai
Az életminőség mérése Kelemen Rita
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat Észak-magyarországi Regionális Ifjúsági Szolgáltató Iroda ● 3527 Miskolc, Selyemrét.
2. előadás.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
A magyar fogyasztói szegmensek egészségvásárlása
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Negyedik előadás Március 11
„A MEGYEI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS A JÖVŐBEN!” PÉCS Április 1.
Népszerű kultúra és magaskultúra
SZÉLSŐSÉGES POLITIKAI IFJÚSÁGI CSOPORTOK SZERVEZŐDÉSE ÉS ÉRTÉKVILÁGA. A szélsőjobboldali ideológia reprezentációja a debreceni egyetemisták körében Campus-lét.
Mc'Donalds egyetem – Az egyetemista lét, mint a tömegkultúra hordozója.
Településmarketing Értékaudit.
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Művelődés és szórakozás
Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
GAZDASÁGI ETNOCENTRIZMUS ÉS ETNIKAI FOGYASZTÁS ERDÉLYBEN Deák Attila-Róbert Kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem Szociológia és Szociális Munkás Képző.
A SZÉLSŐJOBBOLDALI IDEOLÓGIA REPREZENTÁCIÓJA A DEBRECENI EGYETEMISTÁK KÖRÉBEN Sőrés Anett Debreceni Egyetem, Szociológia MA II. Témavezető: Prof. Dr.
Elméleti közgazdaságtan
Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, IX. 25. Közélet, közérzet.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
CIVIL KEZDEMÉNYEZÉSEK PROGRAMJA március 20. CSAPAT BRÓDY IMRE GIMNÁZIUM ÉS SZAKKÖZÉPISKOLA AJKA.
Jelentés a magyar kultúráról – Átfogó körkép
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Kulcsár László: A MULTIKULTÚRALTÁS SZOCIOLÓGIAI ÉS TÖRTÉNETI DIMENZIÓI – kutatási inspirációk - Sopron Nyugat Magyarországi Egyetem Benedek Elek.
A kulturális turizmus trendjei és a
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
(Angyali) kalandozás a barokk Gödöllőn avagy múzeumpedagógiai foglalkozások a Gödöllői Városi Múzeumban.
Szervezeti kultúra a közszolgálati- és a versenyszférában
Szórvány és nemzetépítés – Nemzetközi konferencia – Civil szerepek és önépítkezés szórványban Kovács Katalin – Szórvány Alapítvány Temesvár, május.
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
A magyar lakosság kultúrafogyasztási szokásai
A SZÉLSŐJOBBOLDALI EGYETEMISTÁK MINT VIRTUÁLIS CSOPORT Sőrés Anett Egyetemi élethelyzetek – Campus-lét a Debreceni Egyetemen május 29., DAB Székház.
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Társadalmi kiscsoportok, konformitás és deviancia
A közösségi részvétel lehetőségei Elméleti modellek, gyakorlati példák Csíkszereda, november 28. Kósa András László Közéletre Nevelésért Alapítvány.
Tényleg romkocsmákban merengenek? KREATÍV Milliók és ezer fők fő ≈ fő Forrás: Target Group Index Hungary - TGI –H 2012.
A GDP-n túl:a gazdasági teljesítmény és a társadalmi jól-lét mérése …
LEADER, Identitás, Sport
Regionális identitás és öntudat: létező jelenség Magyarországon?
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Magyar könyvtárosok egyesülete 50. Vándorgyűlése
Előadás másolata:

Project Fair Pécs, 2011. március 30 – április 2. A kultúrafogyasztás Dr.Pavluska Valéria

Miért foglalkozzunk a kultúrafogyasztás (a kulturális tevékenységek) kérdésével? Napjaink közgondolkodásának sajátos vonása, hogy a létfolyamatokat általában valami haszonelv alapján minősítjük. Ebben a gondolatrendszerben a kultúra a kevésbé “hasznos” dolgok világába tartozik. Jól szolgálja ezt a szemléletet a hagyományos kultúrafelfogás: a kultúra a pihenést, a szórakozást, a felüdülést, esetleg az elgondolkoztatást szolgálja, ezért nélkülözhető, le lehet róla mondani, ha szorít az anyagi helyzet. Különösen válságos időkben rangsorolnak így a döntéshozók (állam, önkormányzatok, háztartások). Ez a szemléletforma nem hazai sajátosság.

Miért foglalkozzunk a kultúrafogyasztás (a kulturális tevékenységek) kérdésével? A társadalomtudományok (szociológia, politológia) körében az 1960-as évektől erősödő kultúrafelfogás: A társadalom valóságos helyzetét csak a kultúra elemzésén keresztül lehet megérteni. A kultúra sokkal több, mint a társadalom puszta tükrözése (tudomány, művészetek), fogalomkörébe tartoznak az értékek, a normák, a hagyományok, a viselkedésminták, a társadalom erkölcsi-szellemi szabályzórendszere is. A kultúra konstituálja is a társadalmat  nem egy járulékos tényező, hanem a társadalom jövőjének egyik alapkérdése. Egy életképes (versenyképes) társadalmi, gazdasági/politikai modell megalkotása szempontjából nem mindegy, hogy milyen minőségű a nemzet kulturális fundamentuma, a közpolgárok szellemi, lelki állapota. “Nem abból kell kiindulni, hogy mennyi pénz kell a kultúrához, hanem hogy mennyi kultúra kell a pénzhez.” 1 1 Vitányi Iván (1983): Vitairat a mai magyar művelődésről. Budapest, Gondolat.

Mit nyújt a kultúrafogyasztás vizsgálata, megismerése? Leírja a kultúrafogyasztás jellemző szerkezetét, megjelenési formáit, ezek irányait, trendjeit, a fogyasztás típusait: ki, mit, hogyan, mikor, hol, mennyit? Megmagyarázza, hogy miért alakul az adott módon a kultúrafogyasztás: mi mozgatja, mi határozza meg, mi befolyásolja a fogyasztói döntéseket? Előrejelzi a jövőbeni fogyasztást: hogyan alakul, hogyan alakítható az egyes fogyasztói típusok fogyasztása? Ajánlásokat, javaslatokat tesz a kulturális, a gazdasági és a politikai szféra döntéshozói számára: hogyan alakuljon a kulturális intézményrendszer kínálata?

A kultúrafogyasztás kutatásának eddigi eredményei Új tudományterület: kultúragazdaságtan (1960-as évek közepétől), új részterületek: kultúramarketing; még viszonylag kevés bizonyító erejű megállapítás Fontos eddigi eredmények a kultúrafogyasztás szempontjából: A kultúrafogyasztást (keresletet) meghatározó tényezők köre bővebb és más jellegű, mint a normál javak esetében klasszikus tényezők: fogyasztói preferenciák (a javaknak tulajdonított egyéni hasznok), felkínált javak milyensége és ára, jövedelem, más javak milyensége és ára specifikus tényezők: a javak komplex értékstruktúrája, kulturális tőke, interperszonális hatások A kereslet törvényszerűségei gyakran eltérőek élményjavak, szenvedélyjavak jelensége a jövedelem növekedésének paradox hatása (idő – helyettesítés) a fogyasztás tőkeképző hatása keresletrugalmasság sajátosságai stb.

Átfogó kultúrakutatások Magyarországon 1978: Első átfogó kutatás a magyar kultúra állapotáról 1996: A magyar társadalom kulturális állapota 2003: Jelentés a kultúráról (7 kötet) 2008: Jelentés a magyar kultúra állapotáról 2 a kulturális javakhoz való hozzáférés lehetősége, a kultúraközvetítő intézményrendszer kihasználtsága és a kultúrafogyasztás szerkezete, a különböző társadalmi csoportok ízlésvilága, kulturális orientációja (igényei) a magyar társadalom szociális szerkezetét szabályozó magatartás- és értékrend 2 Eddig publikált jelentések: Antalóczy Tímea – Füstös László - Hankiss Elemér (2009): JELENTÉS A MAGYAR KULTÚRA ÁLLAPOTÁRÓL – ÁTFOGÓ KÖRKÉP. MTA PTI. = http://mta.hu/fileadmin/2009/strategia/Magyar_kultura.pdf Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2009): (Vész)jelzések a kultúrában. Jelentés a magyar kultúra állapotáról. Bp, MTA PTI. Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2010): Mire jó a kultúra? Jelentés a magyar kultúra állapotáról. Bp, Magna Produkció.

A kultúrafogyasztás megismerésének fő kérdései A legtöbbet használt kulturális terek3 vizsgálata A lakosság hogyan helyezi el preferenciarendszerében az intézményesített kultúrát4? Mely intézmények fogyasztása hasonlít leginkább? Mely intézmények fogyasztása tér el leginkább? Mivel azonosíthatók a kulturális fogyasztás fő dimenziói? Vannak-e a kultúra fogyasztásának típusai; hogyan helyezkednek el a kulturális intézmények alkotta térben? 3A legtöbbet használt kulturális terek: mozi, videotéka, plaza, múzeum, galéria, könyvesbolt, kávéház, iskolai kulturális rendezvény, CD-bolt, internetkávézó, könyvtár, művelődési ház, opera, sportpálya, könnyűzenei koncert, komolyzenei hangverseny, dzsesszkoncert, fesztivál, klub, szórakozóhely, táncművészeti rendezvény, színház, színházi előadás színházon kívül 4Intézményesített kultúra: olyan intézmények, amelyek vállaltan kulturális szolgáltatásokat nyújtanak

Az intézményes kultúra színhelyeinek tere 3 dimenzió: látogatás gyakorisága, mely intézmény látogatása jár együtt más intézmény látogatásával, illetve melyeké nem Hagyományosan átvivő kultúra fesztivál MINISSA MODELL művelődési ház könnyűzene táncművészet iskolai rendezvény sportpálya Magas kultúra Tömegkultúra klub szórakozóhely színház máshol dzsesszkoncert internet- café könyvtár opera videotéka komolyzene CD-bolt plaza GAP galéria  kávéház színház múzeum  mozi könyvesbolt Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2010): Mire jó a kultúra? 18. p. Progresszíven átvivő kultúra

Megállapítások A felnőtt lakosság 47%-a semmilyen kulturális tevékenységben nem vesz részt!! Mindenféle kulturális fogyasztást egybevéve a megyeszékhelyek lakossága a legaktívabb Jelentős a szakadék a magas és a tömegkultúra között, előbbi aránya lényegesen kisebb A fesztiválok, iskolai rendezvények, művelődési ház, illetve könyvesbolt segítik az átjárást a két csoport között  kulturális “cölöpök” A könyvesbolt multifunkcionális térré vált (helyben olvasás, beszélgetések, kávéház stb.)  szélesebb látogatói kört vonz Plaza: új, nyitott kulturális tér (mozi, könyvesbolt, események), széles kiegészítő szolgáltatásokkal (parkolás, étkezés, fedett tér, tisztaság) Kortárs színház, kiállítás, tánc nyitottabbá, befogadóbbá vált  bővült a látogatói kör A komolyzene értése még mindig elit kiváltság  kulturális tőkehiány, arisztokratikus körülmények

Megállapítások A múzeumok egy része látványos, különleges anyagokat mutat be, komplex szolgáltatásokat nyújt  a látogatottság jelentősen megnövekedett az utóbbi időben A fesztiválok kulturális közterek, a vásári tradíciót, a közösségélményt teremtik meg  igen széles rétegeket tudnak megszólítani Az életkor előrehaladtával az emberek a hagyományosabb kultúraközvetítők felé fordulnak – a kínálat hatékonyabban éri el őket A nemek közötti eltérés nem túl jelentős: nők inkább klasszikus kultúra, férfiak inkább könnyedebb szórakozás A preferenciák közötti területi különbségek jelentősek: a vidékiek a tömegműfajokat részesítik előnyben, a megyeszékhelyeken és Budapesten lényegesen nagyobb a magas kultúra iránti igény – a kínálat sok vidéki intézményben nem képvisel magas színvonalat A klasszikus kultúra leggyakoribb fogyasztója az 50+ éves, magasan iskolázott, városi nő

Kultúrafogyasztói típusok Típusok: Az intézményesített kulturális színterek alkotta sokdimenziós kulturális térben hol sűrűsödnek az emberek (pontfelhők)? Hol lesz hasonló a kulturális fogyasztásuk? Klaszterek Rész-arány A kulturális érdeklődés jellemzői Kulturálisan passzívak 47,1 % Az intézményesített kulturát nem veszik igénybe Mindent fogyasztók 8,6 % Szívesen járnak plazába, könyvtárba. Az átlagnál jóval nagyobb mértékben kávéházba, CD-boltba, moziba, múzeumba, kiállításra Könnyed szórakozók 13,8 % Szívesen járnak CD-boltba. Szórakozásra vágynak. Az átlagnál gyakrabban járnak plazába, sporteseményre, szórakozóhelyre Kulturálisan érdeklődők 20,5 % Nem olyan aktívak, de szívesen mennek könyvesboltba, plazába, moziba Kulturális elit 10,1 % Az átlagnál jóval többet járnak könyvesboltba, színházba, alternatív színházba, művelődési házba Antalóczy – Füstös – Hankiss (szerk.) (2010): Mire jó a kultúra? 25-27. p.

A kultúrafogyasztói típusok profilja Társadalmi jellemzők Klaszter 1 Klaszter 2 Klaszter 3 Klaszter 4 Klaszter 5 Kulturálisan passzívak Mindent fogyasztók Könnyed szórakozók Kulturálisan érdeklődők Kulturális elit 47,1 % 8,6 % 13,8 % 20,5 % 10,1 % Nem Mindkét nem Inkább férfi Életkor Kicsit idősebbek A leg-fiatalabbak Fiatalok Átlagos Az átlagosnál valamivel fiatalabbak Iskolai végzettség Alacsonyabb Magas Magasabb az átlagnál Település-típus Inkább a városiak Egyformán élnek falun, városban Aktivitás 14,61 81,97 46,62 36,64 58,02

Következtetések A kínálat kialakításában el kell vetni a sztereotípiákat  támaszkodni kell a kultúrafogyasztás kutatásainak eredményeire A fogyasztás alapvető különbségeit az életkor, a műveltségi szint és a kulturális kínálat határozza meg Bizonyos kultúrafogyasztási területek együtt járnak másokkal  a kínálat kialakításakor erre tekintettel kell lenni A kultúrafogyasztás fokozható, ha élményjellegű és közösségépítő A jövedelem nem elsődleges befolyásoló tényező, de sok egyéb tényezőt jelezhet (foglalkozás, iskolai végzettség) A kulturális tőke megteremtésében nagy szerepet vállalhatnak a kultúraközvetítők is A kulturális központok a “plaza-modellt” jól hasznosíthatják

Köszönöm a figyelmet!