Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Moodle tapasztalatok, megoldások a Széchenyi István Egyetemen
Advertisements

Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Tudástár informatika digitális tananyagok linkgyűjteménye
LKG, KIT, Moodle KIT érdekel(het) a Moodle? (Alkalmazási kényszerek és lehetőségek a középiskolai gyakorlatban) Bánhegyesi Zoltán Leövey.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Jó gyakorlat „A 21. század gyermekeiért” – IKT eszközök használata egy inkluzív iskolában II. Rákóczi Ferenc Tagiskola 7400 Kaposvár, Kanizsai u
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
Informatika az iskolában – kényszerek és lehetőségek
Nyílt napok látogatottsága
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
TÁMOP B-09/ Digitális Középiskola beindítása a Leövey Klára Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium.
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Tehetséges tanulóink szakkörökön, a több éve működő tehetséggondozó műhelyekben (természettudományos, környezetvédelmi), valamint a különböző szintű.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
E-learning és a multimédia
Az e-learning gyökerei, az e-tanulás fejleményei
Szegedi Tudományegyetem TÁMOP „XXI. Századi kompetenciaalapú gyakorló iskolák Szegeden – az óvodától az egyetemig.” „XXI. Századi kompetenciaalapú.
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetenciafejlesztés – ahogy a diákok látják Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Hunya Márta módszertani szakértő
Sokszínű Digitális Tanítás főszerkesztő-helyettes
A Z ELA LCMS BEMUTATÁSA, KURZUS SZERVEZŐI LEHETŐSÉGEI, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A T ÉRINFORMATIKÁRA.
e-Learning a tanárképzésben
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
Info-kommunikációs Technológia Nedeczky Veronika Sulinet
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
E-learning Kovácspál Eszter.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Frontális pedagógia helyett „konstruktivista” pedagógia Dr. Magyar Bálint Oktatási miniszter október 12.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Pankucsi Szilárd Mérnöktanár Mérnök Informatikus
A Szilárdtest Fizika Tanszék Virtuális Oktatási Környezete A XXI. század diplomája Elektronikus távoktatás.
Győr, dr. Nagy Tamás, Nyitrai Erzsébet
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Digitális középiskola Digitális középiskola Iskolahálózat kialakítása.
A kompetenciafejlesztés eszközrendszere
LKG és a KIT, LKG és a KIT (az SDT-monitor ürügyén) Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Az Európai Iskolahálózat és a Sulinet irányításával CELEBRATE a Leöveyben november – október Bánhegyesi Zoltán, Leövey.
LKG-Moodle Miért szeretjük(?!) a MOODLE–t? avagy bevezetés a LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi.
LKG-Moodle A LKG ToP ( T áv O ktatási P ortál) működéséről avagy bevezetés a MOODLE e-oktatási rendszer használatába Bánhegyesi Zoltán.
LKG & ENIS A Leövey Klára Gimnázium az Innovatív Iskolahálózatban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
© BZ: IKT az iskolában1 Az informatika az oktatás szolgálóleánya?! Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium „Scientia computationum.
LKG, SDT, Moodle A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Tanulási útmutató Tanulási Útmutató Az Észak-magyarországi Regionális Távoktatási Központ által a TÁVHÁLÓ projektben kifejlesztett e-learning környezethez.
Kompetensek lettünk? június 27..
LKG és a KIT, LKG és a KIT Bánhegyesi Zoltán.
Informatika bemeneti mérés
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az eLEMÉR iskolai önértékelő keretrendszer kipróbálásának tapasztalatai a Leövey Gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Összeállította: Kovács Tibor igh. A NDRÁSSY GYULA G IMNÁZIUM ÉS K OLLÉGIUM Nyílt nap
Konferencia a digitális tananyagok alkalmazóinak és fejlesztőinek
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 1. konferencia.
TIOK IKT – összefoglaló Nagy Regina Sulinet Programiroda tartalomfejlesztési szakértő.
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
Debreceni Egyetem Kompetencia-alapú tanítási-tanulási programok elterjesztése a Hajdú-Bihar megyei pedagógusképzésben. HEFOP / /1.0.
Educatio LMS Halácsy Katalin II. Rákóczi Ferenc Fővárosi Gyakorló Közgazdasági Szakközépiskola BeTISZK, MiTIOK tagiskola.
LKG–HEFOP konferencia, / Kompetensek lettünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Nemzeti Köznevelési Portál
A digitális kompetencia fejlesztése
Kompetencia alapú szakoktatás
Előadás másolata:

Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/moodle/ Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/moodle/ 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Egy kapcsolat kibontakozása Amit nagyon jól tud… Amiről szó lesz… A szereplők Egy kapcsolat kibontakozása Amit nagyon jól tud… Mit is csinálunk együtt? Hiába: egyedül nem megy… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Vas Tudás Tartalom Az egyik fél (LKG) Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali): 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt): 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság  tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák: hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A partnerjelölt: a Moodle MOODLE = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Nyílt forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „xAMP” = Apache, MySQL, PHP felhasználó gépén: kell: ~tetszőleges böngésző (JavaScript és „cookie”) kellhet: Flash Player, MathPlayer, médialejátszó,… (www.moodle.org) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Moodle szerverek száma (2007. február) (Regisztrált szerverek!) (Forrás: www.moodle.org) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Moodle szerverek a világban (2007. március 22.) 173 országban (73 nyelvi csomag) 23 021 regisztrált szerver, 928 003 kurzus, 14 034 939 hallgató, … (Forrás: www.moodle.org) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Előjáték CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) pattintott kőkorszak (2000) átugorva… CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE 2. 2003/04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A helyzet komolyra fordul A bimbózó kapcsolat A játékos flört ~ 2004: Moodle telepítése (CMS-ként!), 1-2 tananyag-morzsa elkészül, … A helyzet komolyra fordul „SDT-monitor” (OKI kutatás – iskolafejlesztés) 2005/06 tavasza, 6 iskola LKG: 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák Feltétel: az órák min. 20%-án tanulási platformot kell használni! LKG  Moodle (naplózott, dokumentált előkészületek, órák, tapasztalatok) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A vonzalom kétségtelen jelei: Ki(be)teljesedés A vonzalom kétségtelen jelei: 20% helyett 35%-nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra(!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra(!) továbbképzés környező iskoláknak  diákok „nyomására”! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A kapcsolat gyümölcse – ahogy a vendég látja www.leovey.hu/moodle/ Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatok Hírek, határidők, események 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Az e-learning keretrendszerek… támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, lehetővé teszik a tevékenységek értékelését, kommunikációs felületet biztosítanak, lehetővé teszik a kollaborációt, … A MOODLE egy ilyen keretrendszer. 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló, irányítottan, de a maga útját járja, növekvő önállóság, felelősség tudnia kell(ene) tanulni! Pontosan szabályozható: ki, mikor, mit tanul/tanít! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Felhasználók a Moodle-ban Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben Egyszerűen! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. „olvasnivaló”, „puska”, pontos specifikáció; Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső – „kész”) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. – legyen „használati utasítás”! Címkék eligazítás, teendők, utasítások; azaz mit tegyen a fentiekkel 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Tevékenységek (aktívvá tesszük a diákot!) Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni  utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere – értékelhető!) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Fogalomtár, Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb. 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Egy példa… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

…a példa folytatása 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Mikor, hol használható? Tanórán Otthon Oktatáson kívül feladatlap-jelleg! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal!; differenciálás Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… hiányzás, magántanuló, alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; … 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én? 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

… a tesztek eredményeit, … 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

… itemenként részletesen elemezve,… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

… a beadott feladatokat 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Mit is csinálunk? (Summázat 1.) Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) Blended learning (kombinált oktatás) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Amire lehetőség nyílik: Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó IKT kompetenciák fejlesztése visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: a hozzáférés korlátai pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/használni a szükséges programokat a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni az előkészítés időigénye 1 tanítási óra előkészítése n óra alatt, ahol n>>1 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A jelen (2006/2007) „A kompetencia-alapú oktatás kiterjesztése a Leövey Klára Gimnáziumban” – HEFOP 3.1.3 projekt az élethosszig tartó tanulás megalapozása, kulcskompetenciák fejlesztése, alkalmazóképes tudás, …  önálló, aktív, tevékeny, kollaboratív diák tanulásszervező, partner tanár Moodle! 8 tanár, 6 kompetencia-terület, 8 tantárgy, 6 osztály, 182 diák,… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

A (nem túl távoli) jövő (2008. szeptember) Tény 1: a Dél-Pesti régióban a felnőttek ~40%-a nem rendelkezik érettségi vizsgával  munkaerő-piaci esélyek Tény 2: a dolgozó felnőttek egyre kevésbé tudják/akarják vállalni az „esti” (~ heti 3 nap) képzést  Távoktatás dominanciájú blended-learning képzés indítása! e-tanulás eszközei - „gyorstalpaló” nyomtatott segédletek e-tananyagok tutorálás, mentorálás konzultációk (valós és virtuális), … 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött Muszáj? (Summázat 2.) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés alapvető eszköze  digitális írástudás  digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (~ nem „evilági”), anakronisztikussá válhat! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

(óraszám, pénz, eszköz, tudás) Együttélés eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás) informatika Rozsdásodás! „rendes” tantárgyak cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, 2004 - SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? Docendo discimus… ~250 év ~15 év 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

Köszönöm a figyelmet! banhegy@leovey.hu 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007

PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt  a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította e-mailben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.” 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007