Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/moodle/ Miért szerethető a MOODLE? avagy blended-learning kísérletek egy gimnáziumban Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/moodle/ 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Egy kapcsolat kibontakozása Amit nagyon jól tud… Amiről szó lesz… A szereplők Egy kapcsolat kibontakozása Amit nagyon jól tud… Mit is csinálunk együtt? Hiába: egyedül nem megy… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Vas Tudás Tartalom Az egyik fél (LKG) Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali): 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt): 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák: hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A partnerjelölt: a Moodle MOODLE = Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Nyílt forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „xAMP” = Apache, MySQL, PHP felhasználó gépén: kell: ~tetszőleges böngésző (JavaScript és „cookie”) kellhet: Flash Player, MathPlayer, médialejátszó,… (www.moodle.org) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Moodle szerverek száma (2007. február) (Regisztrált szerverek!) (Forrás: www.moodle.org) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Moodle szerverek a világban (2007. március 22.) 173 országban (73 nyelvi csomag) 23 021 regisztrált szerver, 928 003 kurzus, 14 034 939 hallgató, … (Forrás: www.moodle.org) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Előjáték CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) pattintott kőkorszak (2000) átugorva… CELEBRATE 1. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése biológia, fizika, matematika: 10 tananyag CELEBRATE 2. 2003/04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 4 tanár, 8 tantárgy, 80 tanóra, 200 diák, 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A helyzet komolyra fordul A bimbózó kapcsolat A játékos flört ~ 2004: Moodle telepítése (CMS-ként!), 1-2 tananyag-morzsa elkészül, … A helyzet komolyra fordul „SDT-monitor” (OKI kutatás – iskolafejlesztés) 2005/06 tavasza, 6 iskola LKG: 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák Feltétel: az órák min. 20%-án tanulási platformot kell használni! LKG Moodle (naplózott, dokumentált előkészületek, órák, tapasztalatok) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A vonzalom kétségtelen jelei: Ki(be)teljesedés A vonzalom kétségtelen jelei: 20% helyett 35%-nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra(!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra(!) továbbképzés környező iskoláknak diákok „nyomására”! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A kapcsolat gyümölcse – ahogy a vendég látja www.leovey.hu/moodle/ Bejelentkezés nélkül az élmény nem az igazi! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Bejelentkezés után… Elérhető kurzusok Határidős feladatok 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Egy kurzus „belseje” Tananyagok, feladatok Hírek, határidők, események 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Az e-learning keretrendszerek… támogatják a tananyagok szerkesztését, megjelenítik a tananyagokat nyilvántartják a diákokat, eredményeiket, naplózzák a tevékenységeket, lehetővé teszik a tevékenységek értékelését, kommunikációs felületet biztosítanak, lehetővé teszik a kollaborációt, … A MOODLE egy ilyen keretrendszer. 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A Moodle alapeleme: a kurzus Személyek Tanár(ok), diákok Tananyagok („források”) Szövegek, képek, filmek, animációk,… Feladatok („tevékenységek”) Dolgozatok, tesztek, projektek, viták,… Játékszabályok Követelmények, határidők, értékelések,… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: Személyek Tanári szerepek: Tananyagfejlesztő csapatmunka, együttműködés! Tutor a tanulók szakmai képzéséért, segítésért felelős Mentor a tanuló előrehaladására ügyel, intézi az adminisztrációs ügyeket, stb. Diák („távdiák”) szerepváltásának jegyei: passzív diákból aktív tanuló, irányítottan, de a maga útját járja, növekvő önállóság, felelősség tudnia kell(ene) tanulni! Pontosan szabályozható: ki, mikor, mit tanul/tanít! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Felhasználók a Moodle-ban Adminisztrátor felel a Moodle-rendszer működéséért Kurzuskészítő létrehozza és szerkeszti a kurzusokat Tanár feltölti a tananyagokat, feladatokat ad a diákoknak, értékel Tanuló feldolgozza a a tananyagokat, megoldja az előírt feladatokat Vendég olyan személy, aki felhasználóként nem létezik a rendszerben Egyszerűen! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Források (~tananyag) Weblap (belső) – tanár készíti el formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. „olvasnivaló”, „puska”, pontos specifikáció; Állományok (belső vagy külső) képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső – „kész”) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. – legyen „használati utasítás”! Címkék eligazítás, teendők, utasítások; azaz mit tegyen a fentiekkel 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Tevékenységek (aktívvá tesszük a diákot!) Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere – értékelhető!) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Fogalomtár, Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb. 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Egy példa… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
…a példa folytatása 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Mikor, hol használható? Tanórán Otthon Oktatáson kívül feladatlap-jelleg! (egyértelmű utasítások; címkék használata) egyéni tempó, útvonal!; differenciálás Otthon ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?),… hiányzás, magántanuló, alacsony óraszám kompenzálása (középiskolai) felnőttoktatási paradoxon!!! Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; … 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A Moodle mindent lát! (~ „naplózás”) Pl.: mit tevékenykedett Diák Dezső január 27-én? 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
… a tesztek eredményeit, … 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
… itemenként részletesen elemezve,… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
… a beadott feladatokat 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Mit is csinálunk? (Summázat 1.) Hagyományos oktatás (iskola, tanóra, tankönyv…) Távoktatás („levelező”, Iskolatévé, filmek…) Blended learning (kombinált oktatás) E-tanítás (e-learning) (CD-ROM, web, multimédia, interaktív…) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Amire lehetőség nyílik: Miért is csináljuk? Amire lehetőség nyílik: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes” óra, aktív diák), szemléltetés, interaktivitás, gyorsaság kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció, differenciálás, egyéni utak, egyéni tempó IKT kompetenciák fejlesztése visszajelzések, ellenőrzés, nyomonkövethetőség „újrafelhasználhatóság” távmunka (tanár), távtanulás (diák) 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Fenékig tejfel? Buktatók lehetnek: a hozzáférés korlátai pl. nincs/lassú az otthoni/iskolai internet a kompetencia hiánya pl. nem tudja telepíteni/használni a szükséges programokat a motiváció hiánya pl. nem elég „érdekes”, nincs visszajelzés, nincs tevékenység, siker a tanulási képesség/rutin hiánya lsd. Tanulásmódszertan tantárgy a nem megfelelő oktatási anyagok pl. túlméretezett, nem eléggé magyarázott, életkor-idegen, … a kommunikációs zavarok pl. mit, mikor kell feldolgozni/elkészíteni az előkészítés időigénye 1 tanítási óra előkészítése n óra alatt, ahol n>>1 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A jelen (2006/2007) „A kompetencia-alapú oktatás kiterjesztése a Leövey Klára Gimnáziumban” – HEFOP 3.1.3 projekt az élethosszig tartó tanulás megalapozása, kulcskompetenciák fejlesztése, alkalmazóképes tudás, … önálló, aktív, tevékeny, kollaboratív diák tanulásszervező, partner tanár Moodle! 8 tanár, 6 kompetencia-terület, 8 tantárgy, 6 osztály, 182 diák,… 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
A (nem túl távoli) jövő (2008. szeptember) Tény 1: a Dél-Pesti régióban a felnőttek ~40%-a nem rendelkezik érettségi vizsgával munkaerő-piaci esélyek Tény 2: a dolgozó felnőttek egyre kevésbé tudják/akarják vállalni az „esti” (~ heti 3 nap) képzést Távoktatás dominanciájú blended-learning képzés indítása! e-tanulás eszközei - „gyorstalpaló” nyomtatott segédletek e-tananyagok tutorálás, mentorálás konzultációk (valós és virtuális), … 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött Muszáj? (Summázat 2.) 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés alapvető eszköze digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (~ nem „evilági”), anakronisztikussá válhat! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
(óraszám, pénz, eszköz, tudás) Együttélés eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás) informatika Rozsdásodás! „rendes” tantárgyak cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, 2004 - SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? Docendo discimus… ~250 év ~15 év 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
Köszönöm a figyelmet! banhegy@leovey.hu 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007
PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította e-mailben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.” 2007.03.23. LKG-Moodle - Info Savaria 2007