Mit csinálsz a szobádban Mit csinálsz a szobádban?! Az internetezés és az internetes játékok lehetséges veszélyei Mihalik Árpád Fodor Ádám Nagygyörgy Katalin Szegedi Tudományegyetem Pszichológia Intézet E-mail: info@digitalescapism.com INFO ÉRA 2009.
„Az én házam, az én váram!”
Tartalom Fiatalok netezési szokásai Kommunikáció, barátkozás, kapcsolattartás az interneten Ismeretségi hálózatok Felnőtt tartalmak Erőszak az interneten keresztül Internetes játékok
Mire használhatjuk az internetet Információ szerzés (böngészés, letöltés) Kommunikáció (levelezés, chatezés) Ügyintézés (banki, vásárlás) Szórakozás (játékok) Kompetencia alapú oktatás
Fiatalok a világhálón Msn, Skype, Chat.hu Facebook, Iwiw, MyWip Online közösségi játékok Mind nagyon „TÁRSAS” jellegű
Kommunikáció, barátkozás, kapcsolattartás az interneten Előnyei Hátrányai Egyszerre sok emberrel Nem akadály a távolság Személyes jelenlét nélkül könnyebb megnyílni Könnyű kezdeményezni Rövid közlésekre nagyon célszerű Társas jelenlét illúziója A mennyiség a minőség rovására mehet Kapcsolati illúzió Nincs metakommunikáció Érzelmi intelligencia A beszélgetés nem társul más aktív időtöltéshez Idő és minőség
Ez lennék én?! Ismeretségi hálózatok Előnyei Hátrányai Torzított kép, hazugság El kell adnom magam! Ismerősök száma, mint a népszerűség mérőszáma ”Minél többet mutatsz annál kevesebb vagy” Tartós kapcsolattartás Információk barátainkról (hova vettek fel, megházasodott stb.) Régi ismerősök felkeresése Társkeresés
Felnőtt tartalmak Pornográfia Átverés Rémhír Erőszak
Hogyan védekezhetünk? Szülői programok Televíziózásra vonatkozó stratégiák adaptálása az internetre Meddig jó felügyelni? Ha szokás a netezés, akkor legyen napirendje Az internet és a realitás között biztos pontnak kell lennie a szülőnek
Határtalan erőszak Régen Napjainkban
Erőszak az iskolában Hogyan bánthatunk másokat Fizikálisan Verekedés Verbálisan Csúfolás Pletykák Kiközösítés Lenézés Kirekesztés Az internet segítségével Anonimitás Állandó veszély Nem lehet előle elmenekülni Eddigi áldozatból is lehet elkövető Bosszúállás
Megelőzés A fájdalom akkor is megvan ha nem látjuk A nyilvános megszégyenítés kegyetlensége Nincs megállásra ösztönző visszajelzés Anonimitás Informatika óra -> Mutassunk példákat? Iskolapszichológus
Játékok
Internetes szerepjátékok Egyszemélyes játékok Online szerepjátékok
Internetes szerepjátékok Egyszemélyes játékok Online szerepjátékok Egyedül játsszák A játéknak van egy kiinduló pontja és egy vége Egyedül megvalósítható célokat tartalmaz Ellenfelünk a számítógép Közvetett erőösszemérés Akát több ezren közösen játsszák Sosem ér véget Tartalmaz csak csoportosan elérhető célokat Más játékosokkal is meg kell küzdenünk Közvetlen, azonnali erőösszemérés
Mérlegelés Pozitívum Negatívum Túl sok időt von el Ingergazdagság Szerepelsajátítás Egyesíti a többi szórakozási lehetőséget Könnyű ismerkedés Társas szórakozás Eltűnnek az életkori határok Idegen nyelv tanulás
Mit tehet egy szülő? Ne legyen egyetlen hobbi Ne mozduljanak el társas kapcsolatai virtuális kapcsolatok felé Megfelelő időbeosztásra ösztönöz Besorolás alapján választ játékot Elzárkózás helyett érdeklődést mutat Ne büntessék, mert jutalommá válik Ne a szülő kapcsolja ki a gépet
Szeretnénk, ha az internet csupán kapukat nyitna a világra, egyet sem bezárva maga mögött.
Köszönjük a figyelmet! Mihalik Árpád Fodor Ádám Nagygyörgy Katalin Szegedi Tudományegyetem Pszichológia Intézet E-mail: info@digitalescapism.com INFO ÉRA 2009.