Az Internet gazdasági története

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógépes hálózatok és az Internet
Advertisements

HÁLÓZATOK.
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Gyülekeznek a felhők a felsőoktatás egén - avagy a cloud learning szárnyalása a kibertérben SERES – MISKOLCZI - FÓRIKA - LENGYEL.
HÁLÓZATOK.
Kliens-szerver architektúra
Hálózati és Internet ismeretek
RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Az internet veszélyei KÉSZÍTETTE: Román Róbert
A direkt marketing fogalma
avagy a hálózatok hálózata
Az Internet elterjedése Lakossági felhasználás. Internet terjedése.
1 Internet. 2 WWW  World Wide Web  Hivatkozásokkal összekötött hipermédia dokumentumok rendszere  Dokumentumok -> Weboldalak  A weboldalak hipertext.
Az internet és a web A HTML alapjai.  „Úgy gondoljuk, hogy a világpiacon talán öt darab számítógépet tudnánk eladni.” (Thomas Watson, az IBM elnöke,
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
INTERNET.
Az információszerzés.
Hálózati alapfogalmak, topológiák
E-learning és a multimédia
HÁLÓZATOK.
13.a CAD-CAM informatikus
A web és működése A Világháló három szabványra épül:
OSI Modell.
Az e-kereskedelem (e-business)
Számítógépes hálózatok világa Készítette: Orbán Judit ORJPAAI.ELTE.
HÁLÓZAT INTERNET. Weblap címek xikon/index.html xikon/index.html.
Elektronikus levelezés
Közösségi portálok használata
E-beszerzés Bravo csoport.
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
Közösségi oldalak használata
FTP File Transfer Protocol. Mi az FTP? Az FTP egy olyan protokoll, amely fájlok interneten keresztül végzett átvitelére szolgál. A felhasználók többsége.
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
INTERNET.
Domain Name System – DNS keresése az interneten.
XHTML 1. óra. Miért térjünk át HTML-ről XHTML- re? HTML-szabványban tartalom és forma összemosódott HTML 4.0 szabványban stíluslapok használatát javasolták.
A hatvanas években merült föl az USA-ban egy kevéssé sebezhető számítógép-hálózat szükségessége, amelynek egy esetleges atomtámadás után megmaradó részei.
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
Az internetről.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Hálózati ismeretek ismétlés.
Hálózati alapismeretek
Az internet.
Eu-háló Partnerszervezeti Kommunikációs Center január 17.
Az Internet alkalmazásának lehetőségei Áttekintés.
World Wide Web Szabó Péter Számítástechnika-technika IV. évfolyam.
Az Internet alkalmazásai
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
A kis- és közepes vállalkozások információs rendszerei Erdős Ferenc.
Számítógép hálózatok.
Hálózatok a mai világban
DNS. Az interneten használt osztott név adatbázis, a DNS (Domain Name Service) folyton használatos: –minden web lap letöltésnél, –levél közvetítésnél.
A z o n l i n e m a r k e t i n g l e h e t ő s é g e i SZAKDOLGOZAT.
Bevezetés az informatikába 11. előadás Internet. Egyetlen nagy egységes elveken működő világhálózat hálózatok összekapcsolása nagy világhálóvá csomagkapcsolt.
E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS . E LEKTRONIKUS LEVELEZÉS Az elektronikus posta ( ) olyan rendszer, amelynek segítségével más felhasználók számára.
TANULNI AZ INTERNETET - TANULNI AZ INTERNETEN Sulyok Tamás.
Előadássorozat a Független Pedagógiai Intézetben fupi.hu Az internet: miért, hogyan? 2 / 10. Csada Péter Csada Bt. cspc.hu.
Webszerkesztés. IP cím pl: Domain cím - DNS pl: ország nevehttp:// számítógép címe World Wide Web Webszerverre.
Hálózatok Számítógépek és egyéb hardvereszközök összekapcsolva valamilyen kommunikációs csatornán. Felkínált lehetőségek: –Kommunikáció –Hardver megosztás.
TANULNI AZ INTERNETET - TANULNI AZ INTERNETEN Sulyok Tamás.
A HTML alapjai Az internet és a web.
A HTML alapjai Az internet és a web.
Hálózatok Számítógépek és egyéb hardvereszközök összekapcsolva valamilyen kommunikációs csatornán. Felkínált lehetőségek: Kommunikáció Hardver megosztás.
Az elektronikus levelezés a számítógép-hálózatok klasszikus szolgáltatása, az Internet alkalmazásának egyik legnépszerűbb formája. Szövegen kívül lehetőség.
Internet és kommunikáció
Internet és kommunikáció
Internet és kommunikáció
Internet és kommunikáció
Információtechnológiai alapismeretek
Előadás másolata:

Az Internet gazdasági története Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Tartalom: Az internet története Az internet részei Az internet nyújtotta szolgáltatások röviden Az online marketing A fogyasztó hatalma Az internet várható további fejlődése Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az internet elterjedésének körülményei és feltételei Napjainkban zajlik a világtörténelem harmadik információs forradalma. (Ez az adatok előállításának, reprodukálásának, tetszőleges kombinálásának és egymásra hatásának eddig útjába álló tér- és időbeli –valamint emberi- korlátok leomlásáról szól.) Az első az írás „föltalálása” volt, aminek révén könnyen rögzíthetővé és felidézhetővé váltak az adatok. A második a könyvnyomtatás volt, amely lehetővé tette, hogy az írással rögzített adatok sokszorosíthatóak legyenek, sokakhoz eljussanak. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A mára már tekintélyes méretűvé duzzadt internet kitalálói 1964-ben a Pentagonban még nem gondolták volna, hogy kezdeményezésük negyed század múltán a világ legnagyobb számítógép-hálózata lesz. Akkoriban a tervezők csak azon igyekeztek, hogy a katonai és tudományos információk cseréjének megkönnyítése érdekében összekössenek négy, egymástól távol lévő kutatóintézetet. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Hamar felfedezték azonban, hogy az internetben rejlő lehetőségek messze túlmutatnak az eredeti célkitűzéseken, így nemsokára kialakult az egyetemek közötti: elektronikus levelezés, az üzenetek tömeges eljuttatása, adatbázisokból való lekérés és másolás, majd a közérdekű hírek és információk olvasása több ezer hírcsoportból, valamint a valós idejű, interaktív telekonferencia. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az Internet története 60-as évek: az USA-ban nagygépek összeköttetése telefonvonalon. Védelmi célra kerül kidolgozásra ARPAnet (Advanced Research Project Agency) koncepciója.  1969 szept. 1.:Az ARPAnet-en bekötésre került az első host   Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária  1971: Az ARPAnet-en 15 host volt található. Köztük neves amerikai egyetemek és a NASA is jelen volt. 1972: Az ARPAnet-en egyszerű E-mail programok működtek, majd megjelentek az FTP  - fájlok továbbküldésére. Az ARPAnet első nyilvános bemutatója ez év októberében, Washingtonban történt meg. 22 host kapcsolódott.  Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1973: Az ARPAnet első nemzetközi kapcsolatai, Angliában és Norvégiában. 1974: TCP/IP új, egységes protokoll ( egységes címzési rendszer (IP cím) ) 1975: Az első Personal Computer MITS Altair 8800. A számítógép 256 byte memóriával rendelkezett, de billentyűzettel nem. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1977. március: 111 host az ARPAnet-en.   1978. március: Az internet protokoll születése: TCP protokoll (az adatátvitelt felügyelő protokoll) szétválik TCP-re és IP-re.  1983: Az Internet születése: Az ARPAnet és Defense Data Networks megkezdte a TCP/IP használatát. A MILNET katonai hálózat levált az ARPAnet-ről.   Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária 1990: Tim Berners-Lee nevű angol atom-fizikus Svájcban a CERN kutatóközpontjában létrehozta az első World Wide Web-et.  1991: A CERN publikálta a WWW definícióit az Interneten.  1992. június: 1.000.000 host az Interneten. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Kapcsolódás az internethez Modem ISDN ADSL Mobil telefon Bérelt vonal Kábeltévé Rádiós kapcsolat Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Hányan használják a világon az internetet? Network Wizard 1981 augusztusa óta rögzíti a számítógépek számát, akkor ez 213-at tett ki, 1999 januárjában: 43 230 000, 2000 januárjában: 72 398 092, 2001 januárjában: 109 574 429 2007 januárjában pedig több, mint 450 000 000 Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Host számítógépek számának alakulása 1994 és 2007 között Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Internet-hozzáféréssel rendelkező amerikai háztartások számának alakulása Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Budapest- Pozsony kapcsolata az interneten Az internetezők tapasztalatai szerint Washington közelebb van Budapesthez, mint Pozsony. A nagy sávszélességű kapcsolatok általában Nyugat-Európába, sőt többnyire közvetlenül Amerikába irányulnak és a környező országok- földrajzilag sokkal közelebb eső számítógépeit csak kerülő úton lehet elérni. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az internet által nyújtott szolgáltatások Elektronikus levelezés FTP Gopher Internet News W W W Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Elektronikus levelezés Az e-mail, vagyis az elektronikus levelezés: A levelek írása, feladása, olvasása, a levelek rendszerezése és archiválása is jóval gyorsabb, könnyebb, mint a hagyományos levél esetében. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Ezen keresztül kérhetünk segítséget, tanácsot, információt, szakmai párbeszédeket folytathatunk, vitatkozhatunk bármilyen témáról, új ismerősökre tehetünk szert. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A magánlevelezés mellett előfizethetünk E-zine-ekre, azaz ún. "elektronikus újságokra", melyek friss példányait e-mailen fogjuk kapni; részt vehetünk levelezőcsoportokban, amelyekben a küldött leveleket minden résztvevő megkapja. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az FTP Az FTP, azaz a File Transfer Protocol (ejtsd: fájl transzfer protokol) az Internet egyik legnépszerűbb szolgáltatása. Egymástól nagy távolságra lévő, különböző típusú számítógépek közötti összeköttetést, adatátvitelt biztosít. A különböző, ún. FTP szervereken tárolt állományok megosztását és elérését biztosítja ez a szolgáltatás. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Létezik egy, mindenki számára elérhető anonymous FTP, ami azt jelenti, hogy adott szerverre mindenki bejelentkezhet, akinek van saját e-mail címe, tehát nem kell semmiféle jelszót tudnia. Az FTP szerverek többsége éppen ilyen. A nyilvánosan elérhető archívumok, fájlgyűjtemények az Internet egyik fő vonzereje. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az FTP-vel elérhető nyilvános anyagok összmennyiségét már régen terabájtban mérik, a pontos értéket senki sem ismeri. Gond inkább egy adott anyag megtalálásával lehet. A nyilvános FTP-szerverek elérése egyszerű. A nyilvános erőforrások elérésére használhatjuk a legtöbb operációs rendszerben megtalálható: FTP parancsot WWW böngészőt. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A szerveren belül könyvtárrendszerben, a böngészőben vagy FTP-parancsokkal tudunk tájékozódni. Az anonymous FTP-szervereken általában a pub nevű könyvtáron belül vannak a nyilvánosan elérhető fájlok. A legtöbb könyvtáron belül fogunk találkozni egy INDEX nevű fájllal, amelyben megtalálható a rendelkezésre álló fájlok listája. Magyar ingyenes ftp címek: http://www.fsz.bme.hu/hungary/ftp.html Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Mit tárolnak az FTP szervereken? Az FTP azért jött létre, hogy mindenki, bárhol is legyen a világon el tudjon érni különböző, számára fontos shareware (ejtsd: server), szabadon terjeszthető programokat, képeket, hangokat, szövegeket stb. Nagyon sok szoftver és hardver gyártó cég rendelkezik FTP szerverrel, amit arra használ, hogy különböző még meg nem jelent, kísérleti stádiumban lévő programjait elérhetővé tegye felhasználói számára valamint, hogy ezen az úton szabadon közzétegyen számos segédprogramot, hálózati-, hang-, videokártya meghajtó programot, amelyeket a programfejlesztés során elkészít. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Internet News A Usenet alapvető egységei a hírcsoportok vagy newsgroupok (használatos angol terminológia még a special interest group), az adott témájú levelek gyűjtőhelyei, ezek felelnek meg az egyes levelezési listáknak. A news (hír) szó köré szerveződésnek történeti okai vannak: eredetileg elsősorban híreket közvetített, de ma már mindenféle téma szerepel. A világ minden témájához létezik newsgroup. Témák szerint szűkülő hierarchia szerint szerveződnek meg: a legfelső felosztás legfontosabb témái a következők: alt - alternatív témák biz - üzlet comp - számítástechnika news - magáról a Usenetről rec - szórakozás Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária sci - tudomány soc - szociális, népekről szóló témák talk - leginkább politika és számos egyéb: pl. az egyes országok regionális csoportjai. Ezután jönnek a pontosabb meghatározások: pl. a soc.culture.magyar a Magyarországgal általában foglalkozó; a news.announce.newusers pedig a kezdő Usenet használókat segítő newsgroup. A Usenet az e célra szolgáló "hírolvasó" programokkal érhető el, de a fontosabb e-mail-kliensprogramok is felkínálják ezt a lehetőséget Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A gopher A gopher esetében a kért információt maga a szerver keresi ki, menüvezérelt módon, vagyis nekünk semmit sem kell begépelni, csak választani a felkínált lehetőségek közül. A különböző menüpontok között a kurzorral mozoghatunk, és az Enter lenyomásával követhetjük az illető pont által jelzett vonalat (a sor végén levő / jelzi, hogy onnan újabb menüre tudunk továbblépni). Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Ha a bolyongás mégsem vezetett eredményre, fordulhatunk a különböző kereső szolgáltatásokhoz: a gopher esetében a legfontosabb ilyen a Veronica. Ez a legtöbb gopher szerverről könnyen elérhető volt. A szolgáltatás lényege, hogy az általunk megadott kulcsszavak szerint végigkeresi a gopher-t, és villámgyorsan eljuttat minket arra a gopher-szerverre, ahol megtalálható a kulcsszavaink szerinti információ. A karakteres megjelenítésű gopher programok az Internet fejlődésével csendben kihaltak, és ma már a legtöbb WWW böngészővel használhatjuk a gopher szolgáltatásait. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária WORLD WIDE WEB A Web fogalma Az Internet legsokoldalúbb és leglátványosabb alkalmazása a World Wide Web, rövidítve WWW, vagy egyszerűen Web. A Web az Internetet használja a kommunikáció alapjául. Ebben az információs rendszerben minden dokumentumot vagy más objektumot egy ún. URL (Universal Resource Locator) vagy URI (Universal Resource Identifier), univerzális erőforrás-azonosító jelöl. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A Web felépítése, működése A W W W a legújabb, leglátványosabb, legkönnyebben elsajátítható, talán legnépszerűbb alkalmazás. Egy hatalmas elosztott adatbázis, amely nem csak szöveges, hanem multimédiás információkat is tartalmazhat. A Web oldalak egy speciális nyelven, az ún. HTML (Hyper Text Markup Language) formátumban vannak írva, ami lehetővé teszi hierarchikus szövegek, ún. „hipertext”-ek alkalmazását. Egy Web lapot nézve láthatunk képeket, szövegeket, sőt egyes részeire kattintva eljuthatunk egy másik dokumentumhoz. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az Internet felépítése: A világhálózatot úgy kell elképzelni,hogy: számos helyen, intézményben, munkahelyen telepítve vannak nagyteljesítményű, rengeteg adat feldolgozására és tárolására alkalmas kiszolgáló számítógépek, az ún. szerverek. Ezeket, a gépeket: telefonvonalon, mikrohullámú adókon, műholdon, digitális vonalakon, vagy egyéb módon elérve juthatunk hozzá a kívánt információkhoz. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A hozzáférést ma már több, az Internet elérhetőségre szakosodott szolgáltató biztosítja Magyarországon is. Minden egyes szerver címmel van ellátva. A címet számítógépünkbe gépelve érhetjük el a kívánt információ forrását. A cím a következő részekből áll: http:// - minden egyes hivatkozás így kezdődik. Jelentése: Hypertext Transport Protokoll (ejtsd: hájpertext transzport protokoll) – kommunikációs szabvány: a szolgáltatók egymáshoz és a felhasználóhoz való kapcsolásához használt rendszer. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária www - World-Wide Web (ejtsd: vörld vájd veb), vagy röviden web: hivatkozik, hogy a világhálózaton szeretnénk valamit elérni. név: azaz a kívánt szerver neve, mellyel kapcsolatba szeretnénk lépni. domain: (ejtsd: doméjn): a cím utolsó szakasza, általában azonosítóként használják. Segítségével könnyen kitalálható, hogy a szerver a Föld melyik részén helyezkedik el. Pl. hu-Magyarország, de-Németország stb., de lehet bármi más, mint pl. net, com, org stb. Pl. http://www.umax.com, ahol a Umax (ejtsd: Jumax) a cég neve. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A „domain” nevek Kimutatható, hogy hány felhasználónak van egyértelmű internet azonosítója, ún. „domain neve” ( domain angol szó, értelmezési tartományt jelent). Az interneten az önálló internetes megjelenéssel rendelkezők egy 32 bites számmal azonosíthatók, a számokat azonban nehéz lenne megjegyezni, ezért a számokhoz neveket rendelnek, hogy névvel hivatkozhassunk a megjelenő szervezetre vagy magánszemélyre. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A név legutolsó tagja a felhasználó országát vagy az alkalmazási területét jelzi. Minden országnak létezik egy ún. kétbetűs ISO országkódja, ami egyértelműen azonosítja, pl: at Ausztria tv Tuvalu uk Egyesült Királyság hu Magyarország Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az országra utaló domain nevek mellett létezik néhány hárombetűs, legfelsőbb szintű elnevezés, de ezeket túlnyomórészt az Egyesült Államokban alkalmazzák: net hálózati szolgáltatók org szervezetek edu amerikai oktatási intézmények com üzleti szervezetek gov amerikai kormányzat mil amerikai hadsereg Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A világon az első domain nevet a Symbolics Technology Inc. regisztrálta 1985. március 15-én, a www.symbolics.com név alatt. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

A W W W grafikus bemutatása Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az internet hatása az üzleti életre, a vállatok környezetére A fejlődési folyamat dinamikus és bizonyos tekintetben vállalat-, szektor- és időspecifikus, éppen ezért nehéz hatásait elkülöníteni. Az viszont egyértelmű, hogy az internettechnológia felhasználása átalakítja a vállalatok üzleti modelljét, a vállalatok kapcsolatát és ezáltal magát a piacot is. Az internet lehetővé teszi: a hagyományos piaci határok átlépését, a piacok bővítését a jelenlegi disztribúciós és marketingkorlátok leépítésével, melyek eddig megakadályozták a külföldi piacok elérését. új szegmensek elérését teszi lehetővé, és új magatartásformákat teremt, mellyel részben hozzájárul a fogyasztói igények, attitűdök és magatartásformák globalizációjához. a nemzetközi piacok elérését. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A világ bármely részéről jelentkezhetnek versenytársak. Az internet felgyorsítja a versenyt azzal, hogy: nyomon követhető a versenytársak tevékenysége, könnyebb terméket tervezni, árat meghatározni és változtatni. Ugyanakkor az internettechnológia segítségével gördülékenyebbé tehető a belső működés, és így a vállalatok rugalmasabban reagálnak a külső környezet kihívásaira. A versenyben álló cégek összehangolják piaci stratégiájukat abból a célból, hogy új piacokat teremtsenek, közösen fejlesszenek ki és vezessenek be a piacra új technológiákat. A hazai szövetségek közül említhető a Szonda Ipsos és a GfK Hungária együttműködése, akik létrehozták a NetSurvey Internet- kutató Intézetet. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az online marketing Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az online marketing alatt az interaktív üzleti munkához kapcsolódó marketingtevékenység azon formáját értjük, amely hálózati információs rendszerekben és elektronikus közegben egyedekkel és tömegekkel sajátos módon kommunikál, és globális értékesítést támogat online és offline eszközökkel. Az amerikai Kereskedelmi Minisztérium egyik tanulmánya szerint az internet gyorsabban növekszik, mint bármely más kommunikációs technológia. Ahhoz, hogy 50 milliós hallgatói tábora legyen, a rádiónak 38 évre volt szüksége, a tévé 13 év alatt érte e ugyanezt a szintet. Az internet 4 év alatt érte utol ezeket, s napjainkra közel 500 millió ember tartozik az internet-használók közé. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az elektronikus Bábel-torony Az internet-használók körében a műszakiak számára elfogadott, hogy a kommunikáció nyelve kizárólag az angol. Tapasztalt marketingesek tudják, hogy az üzleti élet nem ilyen beletörődő, itt a vevő elvárja, hogy úgy szólítsák meg, hogy ő megértse, s szívesebben vásárol ott, ahol a vásárláshoz szükséges információkat és tanácsokat az anyanyelvén kapja. Willy Brandt, volt német kancellárnak tulajdonítják a következő mondást: „ Ha el akarok adni valamit Önnek, akkor az Ön nyelvén beszélek, de ha venni akarok valamit, dann müssen Sie Deutsch reden.” („…akkor németül kell beszélnie.”) Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A kommunikáció nyelvének megválasztásánál abból a feltételezésből indulunk ki, hogy mindenki a saját nyelvén használja szívesebben az internetet. A jó weboldalt úgy kell megtervezni, hogy magához vonzza a látogatókat, s a tervezett üzenetünket így lehet eljuttatni a megcélzott fogyasztóhoz. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Napjainkban széles körben vált természetessé az internetezés, akik már nem feltétlenül műszakiak, s az angol nyelvtudás sem magától értetődő. Tekintettel a háló nemzeti piacokat átlépő, globális voltára, egyre több szervezet jelenteti meg a honlapját az anyanyelve mellett más nyelveken, többnyire angolul. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A magyar anyanyelvű szolgáltatások fontosságát ismerte fel a MATÁV, amikor 1998 decemberében, az ORIGO indításakor célkitűzését így fogalmazta meg a vállalat: „ Az Origo az a hely az interneten, ahonnan elindulva minden hálózati polgár egyszerűen érheti el a számára fontos információkat. Létrehozásával az a célunk, hogy megteremtsünk egy olyan webhelyet, amely eligazít az interneten, s előfizetőinknek összegyűjtsük magyar nyelven mindazt a hasznos információt és szolgáltatást, amelyre szükségük lehet.” Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az internet egyes marketing alkalmazási lehetőségei Azt, hogy az utóbbi néhány évben az Internet a vállalati marketingkommunikáció hatékony eszközévé válhatott, a World Wide Web megjelenése, majd tömeges alkalmazása eredményezte. Az ezredfordulót megelőző egy-másfél évtizedes időszak a szakterületen a kapcsolati marketing (relationship marketing) és a direkt marketing alkalmazásával alapozta meg a korszak üzleti szellemét kifejező, követelményeit kielégítő marketing aktivitás és vevőorientáltság (mint meghatározó marketing cél) összhangját. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az összhang létrejötte nem spontán folyamat, hanem tudatos módszertani és eszközfejlesztő tevékenység eredménye. Igazán az információtechnológia terén elért fejlődés teremt új lehetőséget a piaci információszerzés és a fogyasztó, felhasználó számára nyújtott magasabb szintű információ szolgáltatás kapcsolatának megteremtésére. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az online marketing lehetőséget teremt arra, hogy a begyűjtött és feldolgozott piaci információk az azok alapján irányított és lezajló műszaki-logisztikai-disztribúciós és gazdasági folyamatok, valamint a vevő sokrétű tájékoztatása és az interaktivitás lehetőségeinek felhasználá- sával hatékony, a vevő megelégedettségét is elnyerő, relatíve kis kockázatú kínálati piac jöjjön létre. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az ügyfél virtuális jelenléte A vállalati marketing kommunikáció új jelensége az internetes arculatteremtés. A verseny, az együttélés és a piac megosztottsága megkívánja, hogy a cég sajátos eszközökkel hívja fel magára, termékeire, szolgáltatásaira a környezet figyelmét. A cég internet-nyitottsága új helyzetet teremt. Nemcsak a terméket, szolgáltatást mutatja be, bőséges információval látja el megkeresés esetén a látogatót, de a vevő bizalmának elnyerése érdekében engedi látni a szervezet cél- és eszközrendszerét, ezért virtuálisan beviszi az ügyfelet, (a vevőt, érdeklődőt, támogatót) a szervezetbe. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az Internet egy átgondolt üzleti és marketing stratégiai eszköz, a vállalati PR jól kidolgozott és tudatosan alkalmazott része. Költségkímélő és hatékony módon járul hozzá ahhoz, hogy növelje a cég ismertségét, javítsa az ügyfelekkel való kommunikációt és összességében a vállalat imidzsét. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Online reklám A hálózati reklámozás legkorábbi formája a honlap volt. Ezt követően jelentek meg a szalaghirdetések (bannerek) és a gombhirdetések (buttons). Ezek célja kezdetben az volt, hogy a látogatót odacsalogassák a hirdető oldalaira. Ezen reklámok nagyban hasonlítottak az újság- okban megszokott, látható hirdetésekre. A képernyő felület szűkössége és a közönség meghódítása új megoldások kialakítását kívánta meg. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az online reklámozás főbb előnyei: a megnövekedett pozícionálhatóság (a felhasználóra vonatkozó részletes információk, tevékenység, érdeklődési kör, földrajzi elhelyezkedés, magatartásjegyek stb. biztosíthatósága); a nyomon követhetőség (kommunikációs csatornák, e-mail cím, elérhetőség, a reklám által kiváltott érdeklődés, látogatások száma, a vásárlás egyes jellemzőinek megismerése); Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária biztos célba érés és rugalmasság (bármely időpontban indítható, módosítható és leállítható reklámkampányok, azonnali és folyamatos hatásfokmérés lehetősége) interaktivitás (szinte korlátlan mennyiségű információ rendelkezésre bocsátása, a kapcsolattartás, az információ visszacsatolás lehetősége, kívánságok, észrevételek, javaslatok fogadása, a kipróbálhatóság, a termék kényelmes megvásárolhatósága, a szolgáltatás igénybevételi lehetősége). Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az elektronikus kereskedelmet, mint az elektronikus üzletvitel (e-business) részét tárgyaljuk. Az alábbi ábra az e-business részrendszerei kapcsolódását mutatja az elektronikus kereskedelem vállalati megvalósulása esetén. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A B2B üzletben résztvevők számára az értékesítési forma választása számos közvetlenül is lemérhető előnyt jelent. Ezek: A beszerzési, ill. értékesítési költségek csökkennek. Egyszerűsödik a partner kiválasztása, teljes tranzakció alatti kommunikáció, a dokumentumok cseréje, a rendelés, a rendelés visszaigazolása, a szállítási ütemezések, az értesítések, a számla, a szállítási okmányok köre. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Jelentős idő és létszám megtakarítást eredményez a dokumentumok, adatok, információk elektronikus cseréje. A közvetlen vevő-eladó kapcsolat nemcsak a bizalmat erősíti, de többletinformációkhoz (vállalati és piaci) is juttatja a partnereket, amely a folyamat lezajlásának biztonságát növeli. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az elektronikus rendszer segítségével a vállalat úgy bővítheti hálózatát, hogy annak nincs érdemi többletköltség vonzata. Feleslegessé válik új üzletek, kereskedelmi kirendeltségek nyitása, a munkatársakat nem kell delegálni, nem kell az adott ország kultúrájának megfelelő prospektusokat nyomtatni stb. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Mivel egyszerűsödik, közvetlenné válik a vevő és eladó közötti kommunikáció, az információk cseréje már minimális időszükségletű. Mindez a biztonsági készletek csökkentését eredményezi. A készletek csökkenése a készletezési költségek csökkenését, ezáltal a termék előállítási költségének csökkenését vonhatja maga után. A B2B mérsékli a vevőszolgálati és promóciós költségeket, ugyanakkor lehetőséget teremt új vásárlók elérésére. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az online technológia hatása a gazdasági életre Mára ahhoz, hogy egy vállalat jelen legyen a nemzetközi piacon, kapcsolódnia kell valamely nemzetközi számítógép-hálózathoz, amelynek kialakulását két kulcságazat, a távközlés és az informatika összekapcsolódása tette lehetővé. Ha egy ország aktív szerepet kíván játszani a nemzetközi üzleti életben, akkor ehhez hatékony telekommunikációs rendszerre van szüksége. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az internet nem szünteti meg az általunk ismert és gyakorolt marketing módszereket és gyakorlatot, hanem mélyreható változást jelent a szemléletben, kibővíti az alkalmazható eszközök körét, adaptálódást jelent az új körülményekhez. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az internet tette meg az elektronikus üzleti tevékenység számára azt, amit Henry Ford az autógyártásban- a kevesek luxusát alakította egy viszonylag egyszerű és sokak számára elérhető eszközzé. Ez az új médium egyesíti a televízió és a telefon gyorsaságát és közvetlenségét a papíron történő kommunikáció mélységével és alaposságával. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A bankok Az elektronikus kereskedelem és az online értékesítési rendszerek több esetben közvetlenül a pénzintézetek létét fenyegetik azzal, hogy funkcióik egy részét termelő- vagy értékesítővállalatok vehetik át. A bankok az előremenekülés útját választották. A 90-es évek közepétől folyamatosan nyílnak meg az interneten keresztül működő banki szolgáltatások, s az utóbbi években a magyar bankok is folyamatosan kapcsolódnak be ezekbe a rendszerekbe. Az Inter-Európa Bank volt az úttörő, követte a Budapest Bank Rt., az OTP Bank Rt., majd a K&H. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A bankok felismerték annak kockázatát, hogy amennyiben nem nyitnak gyorsan az elektronikus üzlet irányába, üzletet vesztenek nem banki versenytársaikkal szemben. Ennek a stratégiának a verseny alapja, hiszen a bankfiókok háttérbe szorulásának másik oka a költségek mellett az, hogy az ügyfelek egyre nagyobb mértékben fordulhatnak a bankok jelenlegi kínálatánál szélesebb körű szolgáltatásokat nyújtó szervezetek felé. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A fogyasztó hatalma Az elektronikus üzleti rendszerek legnagyobb nyertese a vásárló. Míg korábban egy vevő vásárlási lehetőségeit korlátozta a földrajzi elhelyez-kedése, ma ez a korlát lényegesen fellazult. Az internet korlátlan információszolgáltatása révén a vevőnek széles körű áttekintése lehet az eladói kínálatról. Továbbá megszűnt a vevő kiszolgáltatott-sága, ma különböző helyeken elmondhatja észrevételeit és panaszait a különböző termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatban. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Ez a közvetlen felhasználói vélemény (szájpropaganda) a felmérések szerint sokkal erősebben befolyásolja a vevők végső döntését, mint esetleg egy reklám. Az online jelenlétnek a kétirányú kommunikáció jóvoltából az értékesítő szemszögéből meg van az árnyoldala is. Ha a termékkel valami gond van, akkor az ezzel kapcsolatos kritika nem marad titokban, hanem az internet látogatóinak millióit is hamar eléri. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária A Ford gyár vezetőinek gondoljuk sok fejfájást okozott a (http://www.flamingfords.com) URL cím, itt ugyanis egy lángoló Ford teherautó látható. A tulajdonosnak kigyulladt a kisteherautója, a Ford gyár azonban röviden elutasította a tulajdonos kártérítési kérelmét. Ő erre megalapította a "Lángoló Ford Teherautó Tulajdonosok Egyesületét", s készített erről egy Internet honlapot. A fénykép aláírása szerint, ami megtörtént ezzel a kocsival, miért ne történhetne meg 26 millió másik Ford kocsival, ami Észak - Amerika útjain futkározik. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Az internet várható további fejlődése Dinamikus Web-oldalak, dinamikus HTML A Web fejlődésével egyre nagyobb az igény arra, hogy a különböző érdeklődésű, eltérő anyanyelvű felhasználók gyorsan érhessék el azokat az információkat, amelyek érdeklik őket, és ne kelljen az idejüket olyan dokumentumok megtekintésére pazarolni, amelyek nem, vagy csak kis részben érdeklik őket. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Videó átvitel Az Internetes kommunikáció felgyorsulásával, a sávszélesség növekedésével olyan új alkalmazások jelentek meg a Weben, amelyek a korábban igen merész ötletnek tartott videó-átvitelt valósítják meg. Természetesen korábban is lehetőség volt arra, hogy videó-fájlokat vigyünk át az Interneten, de az élő hang- és videó-közvetítések megjelenése viszonylag új fejlemény. A RealVideo és RealAudio adásokat általában TV és rádiótársaságok szolgáltatják. Az USA-ban a nagyobb tv és rádióállomások, hírtelevíziók élőben sugározzák adásukat a Weben is, RealVideo, Quicktime vagy Windows Media formátumban. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Magyarországon is vannak hasonló szolgáltatások: a Juventus rádió adása élőben hallható, a Duna Televízió pedig hírműsorait teszi elérhetővé. Mindkettő többek közt azzal az egyértelmű céllal, hogy az anyaországtól távol élők is hozzájussanak anyanyelvi műsorokhoz. Ezen kívül alkalmi élő adások is léteznek, csemegének számítanak például a vatikáni RealVideo adások. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Élő konferencia, Internet-telefon A sávszélesség növekedése lehetővé tette, hogy ne csak egyirányú, hanem esetleg kétirányú élő videó- és hangkapcsolatot hozzunk létre. Ehhez természetesen már megfelelő hardver is kell (videó-digitalizáló kártya, kamera). Az egymással versengő Web-konferencia alkalmazások között az egyik legnépszerűbb a Microsoft NetMeeting. Az eszköz figyelemreméltó tulajdonsága viszont, hogy (ha modemmel csatlakozunk az Internethez) helyi telefonhívás költségéért nagy távolságú videó- és telefonkapcsolatot tudunk létrehozni. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária XML Ha hinni lehet a jóslatoknak, a Web hamarosan nagy átalakuláson megy majd keresztül. A gyorsabb adatátvitel, pontosabb keresési szolgáltatások, fejlett vásárlási lehetőségek, gyorsabb fájlátvitel a HTML dokumentum-leíró nyelvet felváltó fejlettebb technológia, az eXtensible Markup Language, az XML elterjedésétől várható. Míg a jelenlegi Web-dokumentumokat előállító HTML nyelv az oldalak megjelenését, a grafika elrendezését jól leírja, a dokumentum tartalmára vonatkozóan nagyon kevés információt ad. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Az XML képességei a tervek szerint túlterjednek majd a Weben: a Microsoft és más szoftvergyártók, így a Lotus és a Netscape is ígérik az XML támogatását. Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Felhasznált irodalom: Eszes István- Bányai Edit: Online marketing www.gkienet.hu hu.wikipedia.org hu.ecdlweb.org hvg.hu index.hu ebookz.hu Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária Köszönjük a figyelmet! „ A tudás és az információ az e-business lelke, és az e-business egyedülálló lehetőséget biztosít arra, hogy azt a tudást elérhetővé tegyük alkalmazottaink, vevőink, beszállítóink és fontos üzleti partnereink számára” /IBM/ Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária

Készítette:Tóth Éva és Bikádi Annamária