Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
Értékesítési politika II lecke
Értékesítési stratégiák •Push - Tolni •Pull - Húzni
Az értékesítési rendszer szereplői 1. •Nagykereskedő: többségében viszonteladóknak értékesítő kereskedői forma •Nagykereskedelmi raktár: helyileg körülhatárolt, tartós használatra épült, döntően viszonteladóknak értékesítő hely.
Az értékesítési rendszer szereplői 2. •Kiskereskedő: főként a végső fogyasztóknak értékesítő kereskedelmi forma •Kiskereskedelmi üzlet: helyileg körülhatárolt, tartós használatra épült, rendszeresen (állandó, vagy ideiglenes jelleggel) nyitva tartó, döntően a lakosságnak értékesítő hely (kivétel: gyógyszertárak)
Az értékesítési rendszer szereplői 2. •Kiskereskedelmi forgalom: A kiskereskedelmi hálózatban fogyasztói folyó áron (ÁFÁ-val, és fogyasztási adóval növelt értéken) történő árueladás. (kivétel: piacok, alkalmi utcai árusok)
Kiskereskedelmi formák •Kiskereskedelmi piacok •Bolti kiskereskedők (trafik) •Szaküzletek (1 termékcsoport) •Áruház: számos elkülönült és önállóan irányított részlegből áll •Szupermarket: közepes alapterület, élelmiszer és háztartási cikk •Hipermarket: 3 000m 2 fölötti területtől •Diszkontáruház: korlátozott szolgáltatás, de alacsonyabb árak •Bevásárlóközpont: több kiskereskedelmi egységet magában foglaló komplexum •Üzletlánc: kiskereskedők önkéntes társulás valamilyen kereskedői funkcióra (pl. beszerzés)
Kiskereskedelmi marketingeszközök •Boltbelső –Üzlettér –Kiszolgáló terület •Eladáshelyi reklám (POS) •Elsődleges/másodlagos kihelyezés •Belistázási + Polcpénz •Látómező •Vásárlási út
A polcmagasság szerepe
Köszönöm a figyelmet!