A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Mi is az a szociálpedagógia? Gertrud Bäumer szerint a szociálpedagógia mindaz, ami „nevelés, de nem iskola és nem család” Heinrich Tuggener szerint a „szociálpedagógia végső célja az egyén nevelése a társadalomba való beilleszkedésre”. szociálpedagógia magában foglalja: -a klasszikus pedagógia körén túl azokat a nevelési metódusokat, amelyek a szociálpedagógia körébe vont célcsoportok társadalmi (re)integrációját, az esélyegyenlőséget és a különböző devianciákkal szembeni prevenciót szolgálják.
Szociálpedagógia területei oktatási- nevelési intézmények (hagyományos és alternatív iskolák, kollégium, óvoda, ..) egészségügyi intézmények (gyermekkórház, terápiás intézmények, ..) családsegítő intézmények, gyermek- és ifjúságvédelem színtere (gyermekjóléti szolgálat, gyámhivatal, gyermekvédelmi intézmények) kultúrát szolgáló intézmények (művelődésházak,) utca, játszótér (Máltai Szeretetszolgálat játszóterei) civil szervezet
Szociálpedagógiai segítési formái egyéni foglalkozás (egyéni esetkezelés, egyéni segítő beszélgetés, egyéni tanácsadás, ügyintézés…) csoportos foglalkozás (csoportos probléma-megbeszélés, csoportos együttműködés fejlesztés…) érdekképviselet szakmai konzultációk (külső és belső szakemberekkel,…) mentálhigéne szabadidő szervezés, közösségi foglalkozás
Szociálpedagógus segítésének formái jelenleg a Kollégiumban 1, Fiatalok megsegítése 2, Pedagógusok támogatása
1. Fiatalok segítése - egészséges életmód megerősítése/kialakítása (pl.:szexuáis kultúra fejlesztés, drogprevenció, egészséges magatartás kialakítása, bűnmegelőzés,.. ) - szociális ügyintézés (pl.:családi pótlék, szociális támogatás kérelmezése, illetékes szociális intézményekkel való kapcsolattartás,.) - tanulmányi munka támogatása (pl.:pályaválasztás, pályaorientáció,továbbtanulás, iskolaváltás .. ) - mentálhigiéné segítése (pl.:különböző kapcsolati problémák, magánéleti nehézségek, testi-lelki problémák, mentális védelem,)
- (re)integrálódás (‘jól érezze magát a Kollégiumban’ elérése, beilleszkedés a kollégiumba, a csoportba, csoport- vagy szoba konfliktus kezelése,) - kortárssegítők támogatása, megsegítése (Kollégiumban 2005 óta rendszeresen működik kortárssegítő képzés és kortárssegítő klub is)
2. Pedagógusok támogatása - szakmai konzultációk céljai: * a tanulók szociális, mentális, pszichés problémáinak feltérképezése, több szempontú áttekintése (pedagógiai, pszichológiai, szociális,) * nevelőtanári kompetenciák erősítése * a lakócsoport mindennapjainak megismerése, segítése
- esetkezelés (rendszeres szakmai konzultáció egy-egy eset mentén, amiben részt vesz a pszichológus, a szociálpedagógus, a nevelőtanár, a vezetőség, a szabadidő-szervező és a fejlesztőpedagógus is) - ‘krízis konzultáció’ (rendkívüli, egy-egy nehéz helyzet esetében szakmai megbeszélés)
A szociálpedagógus munkát segíti: - rendszeres információ áramlás - szakmai konzultációk (pszichológusokkal, fejleszőpedagógussal, pedagógussal, vezetőséggel) - együttműködés a különböző szakemberekkel (alkalmi, rendszeres)
Závoti Józsefné: Szociálpedagógia elmélete és gyakorlata I-II. Köszönöm a figyelmet! Kutasi Tamara 2010. Március 26. Felhasznált szakirodalom: Tomasz Gábor, Kozma Tamás: Szociálpedagógiai szöveggyűjtemény, Závoti Józsefné: Szociálpedagógia elmélete és gyakorlata I-II.