A kritikus infrastruktúrák EU és magyar szabályozási kérdései

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
Veszélyhelyzeti távközlés
Ügyvezető igazgató, RHK Kft.
katasztrófa-veszélyeztetettsége Dr. Tóth Ferenc tű. dandártábornok
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
BM OKF Országos Iparbiztonsági Főfelügyelőség
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Siska Csaba alezredes HM Védelmi Hivatal mb. területi igazgató
A PTA CERT-Hungary Központ szerepe a magyar infrastruktúra védelemben Szekeres Balázs műszaki igazgató PTA CERT-Hungary Központ.
A kritikus infrastruktúra védelem nemzetközi háttere és a magyar nemzeti program kialakítása, az ebből fakadó szakmai feladatok Balatonföldvár, március.
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Tájékoztató a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló szabályozás változásairól Dr. Vass Gyula tű. ezredes főosztályvezető,
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A környezetvédelem intézményrendszere
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Állam munkavédelmi feladatai
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
Katasztrófavédelem válaszai a globális klímaváltozás
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Bonnyai Tünde pv. hadnagy Katasztrófavédelmi Tudományos Tanács
Tartalom  Infrastruktúra meghatározása  Infrastruktúrák osztályozása  Kritikus információs infrastruktúrák  Információs infrastruktúrák támadása és.
Környezetközpontú irányítása rendszerek MSZ14001.
Munkahelyi egészség és biztonság
Elektronikus Kormányzati Gerinchálózat (EKG) – a Központi Elektronikus Szolgáltató Rendszer alapinfrastruktúrája
Vasútszabályozási Osztály
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
dr. Nagy Ádám főosztályvezető Ipari és Építésgazdasági Főosztály
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
kockázat risk Risiko Риск
„Kiberbiztonság és az LRL IBEK”
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
Veszélyes áruk vízi szállítása
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke Budapest, július 13. Előrehaladás a fogyasztóvédelmi ügyek területén első félévében.
A kritikus infrastruktúra védelmi és információbiztonsági hatósági feladatokról Dr. Bognár Balázs tűzoltó ezredes főosztályvezető SEVESO III. regionális.
A magánbiztonság részvétele a kritikus infrastruktúra védelmében
Előadás másolata:

A kritikus infrastruktúrák EU és magyar szabályozási kérdései

Az infrastruktúra fogalmi értelmezése Emberi igények kielégítése Technikák fejlesztése Szolgáltatások kialakítása infrastruktúrák első megjelenési formái (öntözőrendszerek, úthálózatok) infrastruktúra = társadalmat körülvevő környezet HÁLÓZATSZERŰSÉG MODERN TÁRSADALOM VÉDELEM FÜGGŐSÉG LÉTSZÜKSÉGLET

Infrastruktúrák veszélyeztetettsége Ártó jellegű cselekmények Természeti eredetű veszélyek terrortámadás, fegyveres konfliktus, politikai visszaélés, zavargás ár- és belvíz, szélsőséges időjárás, földmozgás, szökőár, erdőtűz, hóhelyzet Ipari eredetű veszélyek Civilizációs eredetű veszélyek közlekedési, ipari, nukleáris baleset, környezetkárosodás cyber támadások, járványok, vízkészlet problémák, infrastruktúrák kimerülése Felkészülés és mentalitás

Kritikus infrastruktúra védelem KI általános fogalom: azoknak a létesítményeknek és szolgáltatásoknak összessége, amelyek bármi nemű meghibásodása, esetleges megsemmisülése súlyos hatással van a környezetre, az emberi életre és vagyonra egyaránt Specifikumok: interdependencia informatikai biztonság üzemeltetés dominó-elv leggyengébb láncszem rész-egész elv

Kritikus infrastruktúra védelem feladatai HORIZONTÁLIS KRITÉRIUMOK Alapelvek ARÁNYOSSÁG TITKOSSÁG SZUBSZIDIARITÁS EGYÜTTMŰKÖDÉS A szubszidiaritás elve azt jelenti, hogy a problémáknak lehetőleg azok keletkezési helyén kell megoldódnia, és a felsőbb szintek beavatkozásának a szükséges minimumra kell korlátozódnia, de a szükséges segítséget meg kell adnia. ÁGAZATI KRITÉRIUMOK infrastruktúra jellege műszaki jellemzők funkcionális jellemzők HORIZONTÁLIS KRITÉRIUMOK veszteségek kritériuma gazdasági hatás kritériuma társadalmi hatás kritériuma

Az EPCIP cselekvési terv három fő munkafolyamatból áll: EU CIP Program A Bizottság közleménye (2006. december 12.) a létfontosságú infrastruktúrák védelmére vonatkozó európai programról (EPCIP) Az EPCIP cselekvési terv három fő munkafolyamatból áll: 1. EPCIP stratégia, valamint az összes CIP-munkára alkalmazható horizontális intézkedések kidolgozása 2. Az európai létfontosságú infrastruktúrák védelmével foglalkozik, és célja, hogy csökkentse azok sebezhetőségét; 3. Egy nemzeti keret, amely segíti az EU-tagállamokat az NCI-k védelmében.

CIWIN Critical Infrastructure Warning Information Network Célja: A létfontosságú infrastruktúrák figyelmeztető információs hálózata Célja: A tagállamok CI adatainak egységes kezelése, adatbázisa Információcsere Gyorsriasztási rendszer (Rapid Aware System)

Magyar Nemzeti Program 2007. június – Zöld Könyv a magyar programról 2080/2008. (VI. 30.) kormányhatározat 2008. – 2009. – ágazati konzultációk, kérdőíves felmérések 2010. – regionális egyeztetések, szemináriumok 1249/2010. (XI. 19) kormányhatározat az európai kritikus infrastruktúrák azonosításáról és kijelöléséről, valamint védelmük javítása szükségességének értékeléséről szóló, 2008. december 8-i 2008/114/EK tanácsi irányelvnek való megfelelés érdekében végrehajtandó kormányzati feladatokról  2012. évi CLXVI. Törvény a létfontosságú rendszerek és létesítmények azonosításáról, kijelöléséről és védelméről ÁGAZATI KONZULTÁCIÓK SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ CIWIN KAPCSOLÓDÁS HONVÉDELMI FELKÉSZÍTÉS ZÖLD KÖNYV ELFOGADÁSA

Green Book A Zöld könyv szerint: egymással összekapcsolódó, interaktív és egymástól kölcsönös függésben lévő infrastruktúra elemek, létesítmények, szolgáltatások, rendszerek és folyamatok azonosítása működésük meghibásodása, megzavarása, kiesése vagy megsemmisítése, közvetlenül vagy közvetetten, átmenetileg vagy hosszú távon súlyos hatást gyakorolhat az állampolgárok gazdasági, szociális jólétére a közegészségre, közbiztonságra, a nemzetbiztonságra, a nemzetgazdaság és a kormányzat működésére ható következmények

Kritikus infrastruktúra interdependencia fogalma Kölcsönös függőség – Interdependencia: két irányú kapcsolat két infrastruktúra között milyen mértékben befolyásolják egymás működését működésük milyen mértékben függ a másik működésétől létezhet komponensek, funkciók és erőforrások között karakterisztika és fokozat Az IT minden Kritikus Infrastruktúra szektorban megjelenik, és a legtöbb szektorral kölcsönös függőségben van!

Kritikus infrastruktúra hálózatok interdependenciák

Kritikus infrastruktúra szektorok I. Energia II. Infokommunikációs technológiák III. Közlekedés IV. Víz V. Élelmiszer VI. Egészségügy VII. Pénzügy VIII. Ipar IX. Jogrend – Kormányzat X. Közbiztonság - Védelem

Egyéb kritikus interdependenciák Bank - Energia Bank - Államigazgatás Energia - Államig. IT - Energia, Bank, Államigazgatás Állampolgár - IT, Energia, Bank, Államigazgatás

Kritikus szektorok hatásai

Következmény alapú kritikusság megközelítés Kiterjedés: A földrajzi terület nagysága, amit a veszteség vagy a szolgáltatás megszűnése érint (pl. nemzetközi, nemzeti, regionális)‏ Súlyosság: Az infrastruktúra meghibásodásából vagy kieséséből fakadó hatás (pl. humán, társadalmi, gazdasági, politikai, stb.)‏ Időbeli hatás: A veszteség mennyi idő elteltével fejt ki jelentős hatást vagy mennyi ideig tart, mennyi idő alatt hárítható el.

Ipari katasztrófák – nemzetközi kitekintés 1976. július 10. Seveso, Olaszország, 600 embert kitelepítése, 2000 ember dioxin mérgezése (37000 érintett) 1984. december 3. Bhopal, India. Mérgező anyag kibocsátás. 3598 halott, 100 000 ember mérgezése, 200 000 embert kitelepítése 2000. május 13. Enschede, Hollandia - 21 ember meghalt, 1000 ember megsebesült. 2000. január 30. Nagybánya, Románia, Tiszai cianid és nehézfém szennyezés 2001. szeptember 21. Toulouse, Franciaország, műtrágya gyár robbanása. 29 ember meghalt (22 dolgozó), 2442 ember megsérült, 500 ház lakhatatlanná vált, 11 000 megsérült 2005. december 11. Buncefield, üzemanyag bázistelep tüze. 2010. Kolontár, Vörösiszap katasztrófa Évente 20-30 nemzetközi súlyú ipari baleset az Európai Unióban Jogi szabályozás fejlesztése Seveso I. irányelv 1982 Seveso II. Irányelv 1996, módosítása 2003-ban Seveso III. Irányelv – hatálybalépés 2015. június 1.

Iparbiztonsági intézkedések a megelőzés és felkészülés érdekében Ipari katasztrófa, súlyos baleset, üzemzavar, kritikus infrastruktúra kiesése Magyarországon 2000. Pusztaszőlős gázkitörés, tiszai cianid és nehézfém szennyezés 2003. Paks – atomerőmű üzemzavar 2004-2005. Rákospalota tűz veszélyes hulladék tárolóban, Törökbálint robbanás pirotechnikai raktárban, Dorog vízszennyezés 2006. Balatonfűzfő, robbanás pirotechnikai raktárban 2008-2009. Komárom és Csepel üzemanyag tartály robbanás, Balatonfűzfő lőszergyár robbanás 2010. Balatonfűzfő – veszélyes hulladék raktár tűz 2010. Kolontár – vörösiszap katasztrófa, elektromos hálózatok kiesése országszerte 2011. Budapest radioaktív izotóp kibocsátás Évente 40-60 jelentősebb veszélyes áru szállítási esemény Évente 20-30 veszélyes üzemi rendkívüli esemény és üzemzavar Iparbiztonsági intézkedések a megelőzés és felkészülés érdekében Veszélyes üzemek felügyelete (engedélyezés és ellenőrzés) Veszélyes áru szállítmányok ellenőrzése és bírságolása Ipar-biztonsági ellenőrzések a társhatóságok bevonásával Üzemi és települési tervek készítése, begyakorlása és ellenőrzése Lakosság felkészítése és tájékoztatása Események kivizsgálása

Integrált feladatrendszer Iparbiztonság Polgári Védelem Tűzvédelem

Integrált intézményrendszer BM OKF Igazgatóságok Integrált katasztrófavédelmi kirendeltségek Önkéntes és köteles polgári védelmi szervezetek

Veszélyes tevékenységek körének bővülése 2012 Veszélyes anyagokkal foglalkozó üzemek 224 db alsó és felső küszöbértékű Veszélyes katonai objektumok 14 objektum Küszöbérték alatti üzemek Bejelentkezés 555 üzem, amelyből mintegy 500 készít tervet KÖZÚTI veszélyes áru szállítás 25 millió tonna szállított áru/év, 1 millió jármű/év VASÚTI veszélyes áru szállítás 40 millió tonna szállított áru/év, 20-25 ezer vasúti szerelvény/év VIZI veszélyes áru szállítás 6 millió tonna szállított áru/év, 3200 hajókötelék/év LÉGI veszélyes áru szállítás 300-400 járat/év Kritikus infrastruktúra elem több ezer KIV elem

Veszélyes ipari üzemek – Seveso II. irányelv

SEVESO - Jogszabályok 2011. évi CXXVIII. törvény   2011. évi CXXVIII. törvény a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról 219/2011. (X. 20.) Kormányrendelet a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről 208/2011. (X. 12.) Kormányrendelet a katasztrófavédelmi bírság részletes szabályairól, a katasztrófavédelmi hozzájárulás befizetéséről és visszatérítéséről 51/2011. (XII.21.) BM rendelet a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés hatósági eljárásaiban az igazgatási szolgáltatási díj fizetési körébe tartozó hatósági eljárásokról, igazgatási jellegű szolgáltatásokról és bejelentésekről, továbbá a fizetendő díj mértékéről, valamint a fizetésre vonatkozó egyéb szabályokról 2004. évi CXL. törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól 2000. évi XXV. törvény a kémiai biztonságról 44/2000. (XII.27.) EüM rendelet a veszélyes anyagokkal és a veszélyes készítményekkel kapcsolatos egyes eljárások, illetve tevékenységek részletes szabályairól

Veszélyhelyzeti kommunikáció szabályozási kérdései segélykérés, tájékoztatás, mentés

Veszélyhelyzeti kommunikáció területei Nemzetközi és magyar szabályozási rendszer Segélykérés Készenléti szervek kommunikációja Riasztás Civilek kommunikációja Hatóságok, minisztériumok kommunikációja Átirányítás, kapacitásbővítés Hálózati elemek sérülése Hálózat felügyelet Torlódás Hálózatok együttműködése Tartalékolás, helyreállítás

Tamperei Egyezmény NATO irányelvek EU szabályozások ITU előírások Nemzetközi elvárások Tamperei Egyezmény NATO irányelvek EU szabályozások ITU előírások ETSI ajánlások

A Tamperei Egyezmény (Intergovernmental Conference on Emergency Telecommunications in Tampere 18. June 1998.) a katasztrófa következményeinek felszámolásához az államok a távközléshez szükséges személyzetet, felszerelést, anyagot, információt, oktatást, átviteli hálózatot, illetve kapacitást, továbbá a távközléshez szükséges minden egyéb forrást biztosítanak. olyan alapelvekkel és eljárási rendekkel foglalkozik, amelyek elősegítik a veszélyhelyzeti feladatokra való nemzetközi és nemzeti felkészülést, illetve szükség esetén a gyors, rendezett végrehajtást. kereteket biztosít ahhoz, hogy a résztvevő államok veszélyhelyzet vagy katasztrófa elhárítása esetén – segítséget igénylőként, vagy segítséget nyújtóként – minden gyakorlati lépést megtegyenek a rendelkezésre álló távközlő eszközök, szolgáltatások szervezett, hatékony felhasználása érdekében.

NATO irányelvek EAPC Euro-Atlantic Disaster Response Coordination Centre EADRCC Euro-Atlantic Partnership Council Tamperei Egyezmény CEP Civil Emergency Planning a nemzeti hatóságok szerepe a civil lakosságot érintő veszélyhelyzetek kezelésében CCPC NATO Civil Communications Planning Committee NATO partnerországok együttműködése

EU szabályozási környezet Rendelet (regulation) Irányelv (directive) Határozat (decision) Minden tagállamban kötelezően és közvetlenül kell alkalmazni. Minden tagország számára kötelező célokat fogalmaz meg, de a megvalósításának formáját, és az ehhez szükséges eljárásokat és eszközöket, ezek jogrendszerbe való illesztését átengedi a nemzeti hatóságoknak. Meghatározott címzettekhez szóló, egyes konkrét ügyekre vonatkozó, címzettekre nézve kötelező érvényű jogi forma. Ajánlás (recommendation) Vélemény (opinion) Cselekvési, magatartási elvárásokat fogalmaz meg. Álláspontot ad meg, gyakran valakinek a kérésére.

Veszélyhelyzeti távközlést érintő EU szabályozások Egyetemes szolgáltatási irányelv (Universal Service Directive 2002/22/EC) Keretirányelv (Framework Directive 2002/21/ EC) Elektronikus kommunikációs adatvédelmi irányelv (Privacy Directive 2002/58/EC) 2003/558/EC Ajánlás (Recommendation) szabályozza a helyadatokkal kiegészített segélyhívások feldolgozásának és továbbításának elveit és szabályait az elektronikus hírközlési hálózatokban

Szabályozási testületek, szervezetek

Nemzetközi Távközlési Únió (ITU), Távközlési Szabványosítási Szektor (ITU-T) Study Group 2 : Szolgáltatás ellátás biztosításának, működésének hálózati kérdései . Study Group 4 : Távközlés menedzsment, beleértve a TMN (Telecommunication Management Network) rendszereket. Study Group 9 : Integrált, szélessávú kábelhálózatok, televízió- és hang átvitel. Study Group 11 : Jelzések és protokollok, távközlési hálózatok alapvető jelzésrendszerei. Study Group 13 : Multi-protokoll és IP-alapú hálózatok, azok együttműködése Study Group 16 : Multimédia szolgáltatások, rendszerek és terminálok, IP-telefónia Special Study Group (SSG) : "IMT-2000 and Beyond„ - 3G és jövőbeli vezetéknélküli kommunikációs szolgáltatások hálózati szabványai.  

Internet Engineering Task Force (IETF) Specifikációk, szabványok előterjesztése az Internet-szabványok továbbfejlesztésére Internet-Drafts (IDs): First ID : a kapcsolatfelépítéshez szükséges különböző jelzésprotokollok és a gerinchálózati jelzések keretrendszerének előterjesztése Second ID : előterjesztés az ETS-ben történő hitelesítési eljárások alkalmazására használt biztonsági specifikációkra vonatkozóan Third ID : ETS „fehér oldalak”, ETS a következő generációs távközlési hálózatokban. Fourth ID:: előterjesztés az ETS osztályú forgalom Real Time Protocol (RTP) szerinti meghatározására.

European Telecommunications Standards Institute (ETSI) TIPHON: Telecommunication and Internet Protocol Harmonization over Networks Nyilvános kapcsolt telefonhálózat (PSTN) és IP-alapú csomagkapcsolt hálózatok protokolljainak harmonizációja 3GPP: Third Generation Project Partnership Meglévő GSM és 3G szabványok, és következő generációs mobil hálózatok szabványainak továbbfejlesztése

TeleManagement Forum (TMForum) Ipari konzorcium 30 ország, 250 szervezetének részvételével Összehangolja a hálózatok működtetés támogatási rendszereinek (Operation Support System) egységes implementálását, és azok együttműködését. Ipari kézikönyv kidolgozása a szolgáltatásszintű megállapodások (Service Level Agreements) számára Szolgáltatásminőség (Quality of Service) meghatározások mind a szolgáltatók, mind az előfizetők részéről, annak érdekében, hogy az előfizetői igényeket és a rendelkezésre álló szolgáltatást az új veszélyhelyzeti távközlési környezetben össze lehessen hangolni. A szolgáltatásokat úgy kell biztosítani, hogy azok támogassák a veszélyhelyzeti helyreállítási műveleteket.

ITU ajánlások I. Krízis kezelés feladatainak szabályozása távközlési hálózatokban   ITU-T E.106 Nemzetközi veszélyhelyzeti elsőbbségi jog tervezete (IEPS). Hálózatok közötti együttműködés követelményei nemzeti és nemzetközi viszonylatokban ITU-T Y.roec Hálózati képességek és követelmények irányelvei a veszélyhelyzeti kommunikáció támogatására, távközlési hálózatokon keresztül Áramkör- és csomagkapcsolt hálózatok veszélyhelyzeti távközléshez kapcsolódó szolgáltatásai, működtetési koncepciói, követelményei, alapvető műszaki jellemzői ITU-T M.ieps TMN-X interfész követelményei a nemzetközi veszélyhelyzeti távközlésben TMN-X Hálózat ITU-T M.3320

Hálózat funkcionális modellje Információk továbbítása hálózaton belül ITU ajánlások II. IMT 2000 ITU Q.1701 Hálózati alapelvek A mobil hálózatok azon képességeit definiálja, amelyek lehetővé teszik a a mobil terminálok geográfiai helyzetének pontos meghatározását Az előfizetők geográfiai pozíciójának meghatározásához és az azonosításához szükséges hálózati funkciók segélyhívások kezdeményezésekor, és a hívások kezelésekor. ITU-T Q.1711 Hálózat funkcionális modellje Segélyhívások kezelésekor szükséges mobilitás menedzsment funkciók meghatározása ITU-T Q.1721 Információk továbbítása hálózaton belül

ETSI dokumentumok TS 102 180 : A lakosok hatóságokkal / szervezetekkel történő kommunikációjának követelményei szükséghelyzet esetén (segélyhívások kezelése) TS 102 181: Szervezetek közötti kommunikáció követelményei veszélyhelyzetekben TS 102 182: A szervezetektől a lakosság felé irányuló kommunikáció követelményei veszélyhelyzetben (riasztás kezelése) TS 102 410: A lakosok közötti kommunikáció követelményei veszélyhelyzet idején TR 102 444: AZ SMS és CBS (Cell Broadcast Service) alkalmazása riasztási üzenetek küldésére veszélyhelyzetben TR 102 445: Kommunikációs hálózatok rugalmassági követelményei veszélyhelyzetben

ETSI előírások megvalósítási környezete EC, ITU Ajánlás E112 Távközlési szolgáltató Készenléti szervezet TS 102 180 Normál hívás Segélyhívó központ TS 102 181 TS 102 410 TR 102 445 TR 102 182 Készenléti szervezet Riasztás Távközlési szolgáltató SMS, CBC TR 102 444

Magyar szabályozási környezet I. Törvények 2003. évi C. törvény az elektronikus hírközlésről (EHT); 2004. évi CV. törvény a honvédelemről és a Magyar Honvédségről; 1999. évi LXXIV. törvény (többször módosított) a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről 1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről

Magyar szabályozási környezet II. Kormányrendeletek a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről szóló 1999. évi LXXIV. törvény végrehajtásáról 1277/2003. Kormányrendelet a referenciaajánlatokról, hálózati szerződésekről, valamint az ezekkel kapcsolatos eljárások részletes szabályairól 100/2004. Kormányrendelet az elektronikus hírközlés veszélyhelyzeti és minősített időszaki felkészítésének rendszeréről, az államigazgatási szervek feladatairól, működésük feltételeinek biztosításáról

Magyar szabályozási környezet III. Miniszteri rendeletek 24/2004. IHM rendelet a védelmi feladatokban résztvevő elektronikus hírközlési, illetve postai szolgáltatók kijelöléséről és felkészülési feladataik meghatározásáról 27/2004. IHM rendelet az informatikai és elektronikus hírközlési, továbbá a postai ágazat ügyeleti rendszerének létrehozásáról, működtetéséről, hatásköréről, valamint a kijelölt szolgáltatók bejelentési és kapcsolattartási kötelezettségeiről

Nemzetközi elvárások hazai vonzatai Tamperei Egyezmény NATO irányelvek ITU EU direktívák EU ajánlások ETSI Kormány, Minisztériumok, NHH Magyar szabályozási rendszer Készenléti szervezetek Távközlési szolgáltatók