A klaszterek mint az egészségturizmus hálózati lehetőségei Dr. univ. Németh István c. docens elnök Pannon Termál Klaszter Mátraderecske-Parádfürdő, 2004. november 12-14.
Egészségturizmus Az egészségi állapot fenntartására, illetve annak javítása érdekében történő utazás. Gyógyturizmus Wellness Fitness
Magyarország a nemzetközi egészségturisztikai piac fontos szereplője Jelentős új létesítmények épültek meg, nőtt a gyógy- és wellnessfürdők kínálata Kiemelkedő bővítések, korszerűsítések valósultak meg Kiváló földrajzi, természeti adottságok Hatékony hálózati együttműködések Működő nemzetközi projektek
Az egészségturizmus célcsoportjai Egészséges emberek: a szolgáltatásokat, attrakciókat preventív, relaxációs vagy egyéb élvezeti lehetőségnek tekintik Beteg emberek: egészségi állapotuk javulását a gyógy- és termálvizes kúráktól vagy más terápiás kezeléstől várják
Az egészségturisztika feladatai a régióban A termék pozícióinak erősítése - hosszú tartózkodási idő - kis szezonalitás, időjárás függetlenség - magas fajlagos költés – magas élőmunka igény A szolgáltatási piac erősítése, kereslet élénkítése A termékfejlesztési tevékenység fokozása Integrációs törekvések támogatása A nemzetközi megjelenés elősegítése (arculat, specialitások, stb.)
A klaszterhálózat főbb jellemzői Mottó: „Együttműködő és versenyző vállalatok, kapcsolódó és támogató iparágak, pénzügyi intézmények versenyen alapuló földrajzi koncentrációja.” (Michael Porter) területileg koncentrált, egy ágazathoz kötődő együttműködés (termálturizmus) a középpontban nemzetközi szinten versenyképes termék- előállító cégek állnak szoros kapcsolatok kiépítésével kis- és középvállalatok működnek közre a komplex termék előállításában a kör magába foglalja a kapcsolódó szolgáltató-szektort (gazdasági tanácsadók, inf. vállalkozók, stb.)
A Pannon Termál Klaszter megalakulása Alakuló ülés 2001. június 22-én Bükfürdőn. Együttműködő alapító tagok száma 27, csatlakozók száma 7 tag. Tagok között gyógy- és termálfürdők (12), gyógy-szállók, szanatóriumok, regionális idegenforgalmi intézmények, tanácsadó cégek, önkormányzatok találhatók. A Panterm polgárjogi társaságként működött 2003. május 14-ig. Működését 7 tagú Klaszter Bizottság szervezte.
A Panterm célkitűzései a régió egészségturisztikai szolgáltatói piaci helyzetének erősítése a termékfejlesztési tevékenység segítése, támogatása a humán erőforrások komplex fejlesztése regionálisan integrált szervezet létrehozása nemzetközi megjelenés elősegítése
A Pannon Termál Klaszter piaci korridorjai POZSONY PRÁGA BÉCS BERLIN GRAZ MÜNCHEN LJUBLJANA TRIESZT ZÁGRÁB
A PANTERM fejlesztési programjának fő irányai, elmozdítása „társadalmi” jellegéből Cél: a szervezeti rendszer „vállalati” profil erősítése a szervezeti rendszer és a tagság kapcsolatának optimalizálása, az irányítási feladatokat ellátó vezető funkciók megfogalmazása a fő kompetenciák meghatározása, információs rendszer felépítése, működtetése, nemzetközi és hazai kapcsolatok kialakítása, fejlesztése.
A klaszterépítés lépései KÖZÖS MÁRKA MEGHATÁROZÁSA MENEDZSMENT LÉTREHOZÁSA JOGI FORMA, SZERZŐDÉSEK CORPORATE IDENTITY MEGVALÓSÍTÁSA CÉLOK MEGFOGALMAZÁSA KOMMUNIKÁCIÓS STRUKTÚRA LÉTESÍTÉSE
A PANTERM hálózati struktúrája, irányítása KLASZTER KÖZHASZNÚ EGYESÜLET KÖZHASZNÚ TÁRSASÁG ELNÖKSÉG (7 tag) FELÜGYELŐ BIZOTTSÁG (3 tag) KHT MENEDZSMENT KÜLSŐ SZAKÉRTŐK MENEDZSMENT PARTNEREK EGÉSZSÉG-TURISZTIKAI VÁLLALKOZÁSOK TÁMOGATÓ, TANÁCSADÓK, INTÉZMÉNYEK TERMÁL- ÉS GYÓGYFÜRDŐK SZÁLLÁSHELYEK, HOTELEK KÓRHÁZAK, SZANATÓRIUMOK KIEGÉSZÍTŐ, BESZÁLLÍTÓ VÁLLALKOZÁSOK GAZDASÁGI, JOGI TANÁCSADÓK INTÉZMÉNYEK ÖNKORMÁNYZATOK PÉNZINTÉZETEK
A klaszter működési jövőképe az egészségturizmus kínálatának nemzetközi verseny-képességgel rendelkező hálózata jön létre a klaszter többletérték-termelő hálózattá válik tagsága felöleli a Nyugat-Dunántúl és a Balaton északi partja közötti területen található termálvizes fürdőket, a gyógyászat klinikai helyeit, amelyek a turizmusban erős pozíciót foglalnak el, a vonzerő köré rendeződött szálláshelyeket, vendéglátó- és egyéb szabadidős-kínálatot nyújtó szolgáltatókat földrajzilag ésszerű határok között működik, de szoros „klaszterszintű” együttműködést alakít ki a szomszédos klaszterekkel is nagyságrendjében olyan taglétszámmal működő szervezet, amely átlátható és a napi együttműködés lehetőségét nyújtja
A klaszter szolgáltatási jövőképe kialakulnak és működnek a szakmai alcsoportok az oktatás, a minőségbiztosítás és a szakmai tanácsadás is integrált része a hálózatnak a klaszter része a „szolgáltató gazdasági társaság”, amely működésének ráfordításait bevételeiből képes fedezni kölcsönös megállapodás alapján a kompetenciák bizonyos része egy helyen összpontosul a határokon túlnyúló együttműködéssel távolabbi piacokon is biztosítható a jelenlét
A klaszter nemzetközi kapcsolatai ESW EGYÜTTMŰKÖDÉS BURGENLAND Termálvilág + projektpartnerek PANNÓNIA PANNON TERMÁL KLASZTER SZLOVÉNIA Termálfürdők, hotelek STEIERMARK Termálfürdők, turisztikai irodák ELNÖKSÉG 8 fő Stratégiai célok megfogalmazása, döntések Dr. Németh István Vancsura Miklós PROJEKTMENEDZSMENT 2 fő Döntések megvalósítása, kapcsolatok Tervek, intézkedések előkészítése döntéshez MARKETINGTANÁCS 8 fő Hegymegi János Oláh László
új turisztikai termékek fejlesztése, értékesítése Burgenland – Pannonia – Slowenien – Steiermark Célok: egy sikeres egészségturizmus desztináció felépítése a nemzetközi piacra új turisztikai termékek fejlesztése, értékesítése marketing a nemzetközi piacon Megvalósítás: közös márka megalkotása közös pályázatok közös szinergiahatások érvényesítése
Internetes megjelenés Térkép Hirdetések Tesztpiaci akciók Burgenland – Pannonia – Slowenien – Steiermark Időtartam: 2003 – 2006 Költségvetés: 3.052.000 € Végrehajtás: image kiadványok Internetes megjelenés Térkép Hirdetések Tesztpiaci akciók Berlin ITB (2004. március 14.)
Köszönöm a figyelmüket! „Csak akkor várhatni sikert, ha az anyagi erőhöz, mellyel rendelkezünk, a szellemi erők szövetségét is megszervezzük.” (Széchenyi István) Köszönöm a figyelmüket!