A KÖRÖS-MENTI TDM EGYESÜLET IDEGENFORGALOM FEJLESZTÉSI STRATÉGIÁJA BÉKÉSSZENTANDRÁS, SZARVAS, KONDOROS TÉRSÉGÉRE Szarvas, 2013.szeptember 26. Előadó: Dr. Glózik Klára egyetemi adjunktus
a desztinációs stratégia felépítése BEVEZETÉS HELYZETELEMZÉS Magyarország, Dél-alföldi régió, Békés megye turisztikai helyzete, trendek, keresleti jellemző A KÖRÖS-MENTI DESZTINÁCIÓ BEMUTATÁSA: Szarvas, Békésszentandrás, Kondoros FEJLESZTÉSI ELKÉPZELÉSEK: rövid és hosszú távon MARKETING CÉLOK MEGHATÁROZÁSA MUNKACSOPORTOK ÖSSZEGZÉS
a stratégia lényege Minden stratégia annyit ér, amennyit megvalósítanak belőle! Vonzerők definiálása, feltárása vezet a megalapozott desztinációs stratégiához Felhasznált szakirodalom: Magyar Turizmus Zrt., KSH stb.
helyzetelemzés Magyarország turizmusa: legfontosabb küldő országok 2012-ben: Németo., Ausztria, Olaszo. Oroszo. Turizmus törvény? Dél-alföldi régió turizmusa – átalakulás (ÉARMI közös vezetés) Békés megye turizmusa – változás 2012. évi önkormányzati törvény miatt TDM-ek létrejötte a megyében Szakmai szervezetek szerepe
legfőbb értékünk a VÍZ!
SWOT analízis a desztinációra I. Erősségek: Gazdag, változatos természeti értékek Megfelelő szálláshelykínálat Gazdag épített örökség Megfelelő ár-érték arány A terület gazdag kulturális, nemzeti hagyományokkal rendelkezik Gyengeségek: Megfelelő úthálózat hiánya Viszonylag nagy távolság a fizetőképes kereslettől (Dunántúl és Budapest) Erős szezonalitás Programcsomagok, garantált, fakultatív programok hiánya A további fejlesztési beruházásokhoz szükséges tőke hiánya Egységes marketingkommunikáció, arculat hiánya Megfelelő színvonalú, nem csak a helyi lakosság igényeit kielégítő gyógyfürdő hiánya
SWOT analízis a desztinációra II. Lehetőségek: Az épített örökség idegenforgalmi hasznosítása Szolgáltatók együttműködésének erősítése (közös csomagajánlatok, programok) Fakultatív programok kialakítása A helyi hagyományok (gasztronómia, helyi termékek, hagyományok) erőteljesebb bevonása a turizmusba Földrajzi elhelyezkedés (A Történelmi Magyarország középpontja) lehetőségeinek kihasználása Növekvő igény az egészséges környezet, egészséges életmód iránt Veszélyek: Népesség elvándorlásának negatív hatásai, ebből következően a szakképzett munkaerő hiánya Országon, régión belüli leszakadás erősödése Versenytársak erősödése Szélsőséges időjárás: árvíz, belvíz, aszály Roma helyzet, mely már zavaró tényezőként lép fel az idegenforgalomban (épületek állapota-városkép)
szálláshelyek a desztinációban 4*-ostól a falusi szálláshelyig minden megtalálható, eltérő mértékben Kihasználtság: elsősorban a szezonban
turisztikai attrakciók a desztinációban Természeti: a legfontosabb a vizekre alapozott Szarvas és Békésszentandás tekintetében, KMNP, Arborétum Épített örökség: Kondorosi Csárda Kultúra: Vízi Színház, hagyományok, rendezvények – szerepük, szezonon kívüli rendezvények hiánya Új attrakciók megjelenése: Mini Magyarország Vendég-, és vendégéjszaka szám növelésére alkalmassá tenni!
vonzerők I.
vonzerők 2.
adatok a desztináció turizmusához Vendéglátóhelyek száma 2012 júniusában (Étterem,cukrászda és egyéb vendéglátóhely) Békésszentandrás:6 Kondoros:12 Szarvas:73 Összesen:91 Forrás: KSH
Ipartörténeti emlékek Kastély/kúria 5 Kiállítóhely Könyvtár Látnivalók Szarvas Kondoros Békés-szentandrás Egyházi épület 3 2 Emlékmű 15 6 7 Fürdő 1 - Ipartörténeti emlékek Kastély/kúria 5 Kiállítóhely Könyvtár Forrás: Tourinform - Szarvas
Látnivalók Szarvas Kondoros Békés-szentandrás Lovas turizmus 1 - Park 2 Síremlék Sport 7 Szálláshely 45 3 46 Természeti 4 Vendéglátó 25 Vízi attrakció Forrás: Tourinform - Szarvas
Nyertes ÚSZT pályázatok 2010-2012 Száma Összege Szarvas 85 db 7 202 096 081 Kondoros 13 db 630 288 458 Békésszentandrás 10 db 813 054 955 Összesen: Forrás: Tourinform - Szarvas 108 db 8 645 439 494
Nyertes Leader pályázatok 2010-2012 Száma Összege Szarvas 6 db 135 723 856 Kondoros 9 db 101 483 247 Békésszentandrás 10 db 258 540 561 Összesen: Forrás: Tourinform - Szarvas 25 db 495 747 664
adók Szarvas
adók Békésszentandrás
adók Kondoros
fejlesztési elképzelések Rövid távon Fakultatív programok összegyűjtése, rendszerezése, ezek megfelelő promotálása, cél a desztinációban eltöltött idő hosszabbítása Osztályoknak, családoknak interaktív játékok szervezése a településeken Információs pont kialakítása az Arborétumnál, a közlekedés megoldása (kerékpárbérlés, lovaskocsi, kisbusz). Arborétum és Mini Magyarország erőteljes bekapcsolása a térség turizmusába Helyi termékek (food és non-food) bevonása az idegenforgalomba (Gallicoop, Szarvasi Mozzarella, szarvasi kotyogó, helyi sörök) Fürdő pozícionálása, lehetőségeinek feltérképezése A települések utcaképének kialakításával kapcsolatos ajánlások az önkormányzatok felé Egységes arculat, marketingkommunikáció kialakítása Szemléletformáló rendezvények, fórumok szervezése, melynek lényege, hogy a helyi lakosság felismerje, milyen fontos szerepe van a turizmusnak a térség gazdaságát illetően.
fejlesztési elképzelések hosszabb távon I. A Csodaszarvas legendája köré épülő turisztikai termékek kidolgozás (Történelmi Emlékút, Országközép) Vízi Színház pozícionálása Szőnyeggyár bekapcsolása az idegenforgalomba (alapvetően két ponton kapcsolódhat: az épület, mint látványosság. A másik lehetőség a kézi csomózás, mint látványosság bemutatása. Furugy szerepe, erőteljesebb bekapcsolása a helyi desztinációba A kondorosi Batthyány-Geist kastély bekapcsolása a turizmusba, mindenképpen nagy összegű beruházás szükséges a helyreállításához Anna-liget, Erzsébet-liget hasznosítása: sport, kultúra: festészet, családbarát szolgáltatások, Kneipp-ösvény
fejlesztési elképzelések hosszabb távon II: Új rendezvények generálása: Tessedik Napok Tessedik Múzeum, Szárazmalom, Szlovák Tájház interaktívvá tétele Tessedik kultusz erősítése, esetleg Tessedik út kialakítása Tessedik Tanya felújítása, funkcióval, tartalommal való megtöltése, szintén komoly tőkebefektetést igényel Pályázati források felkutatása a nagy befektetést igénylő beruházásokhoz
versenytárs elemzés Gyomaendrőd Szentes miben áll erősségük és gyengeségük a desztinációval szemben: hasonlóságok és eltérések Gyula Békéscsaba versenytárs vagy partnerség?
marketing célok meghatározása Bevételek növelése, a kínálat bővítésével, a szolgáltatások minőségének javításával a turisztikai költés ösztönzése. A turisták és a vendégéjszakák számának, az átlagos tartózkodási időnek a növelése. A térség bevezetettségének, ismeretségének fokozása Magyarországon, bemutatása külföldön, a táj értékeinek, a kínálat, az egyedi jellegzetességek ismertetésével. A belföldi turizmus élénkítése, volumenének fokozatos növelése Részletesen mindez kifejtve a marketing stratégiában!
munkacsoportok létrehozatala A felvázolt fejlesztési elképzelések megvalósításához, továbbgondolásához, és gyakorlatba történő átültetéséhez hatékony lehet munkacsoportok kialakítása, amelyek koncentráltan egy téma kidolgozásáért felelősek. A munkacsoportok feladatai jól körülhatárolnak egy cselekvési ütemtervet, amely ha megfelelő munkacsoport kerül kialakításra, akkor garantálja a stratégiában lefektetett célok megvalósulását
Köszönöm a figyelmet! Dr. Glózik Klára egyetemi adjunktus glozik.klara@gk.szie.hu