Vatikán online Fórumok az internetes közösségépítésben Horváth Viktória
Vizsgálat tárgya vallás, egyház és média kapcsolata Római Katolikus Egyház és internet Vatikán a YouTube-on
Problémafelvetés Mennyire hatékony az egyház internetes jelenléte? Figyelembe veszi-e az új média sajátosságait? internet elveihez igazodó autonóm megkülönböztetés érvényesülése tartalomszolgáltató vs. közösségépítő
Vizsgálat célkitűzése a szakrális tartalom tömegmédiabeli sikertelenségének okai Elméleti rész: vallási üzenet mediatizálhatóságának vizsgálata (Luhmann kerete) Empirikus rész: Vatikán nemzetközi honlapja a YouTube videómegosztó portálon
Főbb tartalmi egységek 1. internet népszerűségének jellemzői 2. egyház internettel kapcsolatos állásfoglalásai 3. vallási üzenet mediatizálhatósága, tömegmédiabeli sikertelenségének okai 4. empirikus kutatás elemzési szempontjai 5. kutatás eredményei, konklúzió
Internet jellemzői kétirányú kommunikáció, interaktivitás nincs terjedelmi korlát, olcsó anonimitás információkeresés, szórakozás, kapcsolatépítés –gondozás „fiatal generáció médiuma” hiteles tanítás – magánvélemény konkurencia, vallási üzenettel ellentétes tartalmak → motiváló erő!
Egyház és internet virtuális közösség ≠ valós közösség széleskörű ismeret, de nem tanít értékeket vallással ellentétes nézetek önszabályozás kérdése önszerveződő katolikus honlapok felelősség: szülők; gyermekek egyház célja: ◦ helyes használat támogatása; párbeszéd a médiával; médiaképzés szükségessége
Egyház és internet Kezdetben két vélemény: 1. jelenlét a digitális térben 2. tradicionális értékek relativizálódása Két út a keresztények számára a neten: 1. csak hiteles tanítás –”keresztény sarok” 2. befogadó, párbeszédre nyitott (interaktivitás)
Tartalomszolgáltató vs. közösségépítő Két irány az egyház számára az interneten: ◦ „társadalmi megfelelésvágy és párbeszéd” - társadalom igényeihez igazodó vallásos alternatíva a társadalomnak - közösségi élményt keresők számára ◦ „értékelvűség és keresztény küldetés” - hűség az eredeti katolikus küldetéshez és értékhez - egyház és társadalom összeférhetetlensége - vallás iránt érdeklődő, „keresők” számára
Empirikus kutatás tárgya: Vatican’s Channel ◦ a Vatikán nemzetközi honlapja aYouTube-on elemzés szempontjai: ◦ web-ergonómia ◦ tartalomelemzés
Vatican’s Channel egyház célja: digitális nemzedék elérése üzemeltető: Szentszék; Google indulás: január 23. angol nyelvű változat elemzése videóanyagok vizsgálata: ◦ látogatottság és kommentek korrelációja ◦ 10 videóklip tartalma: ábrázolásmód és a témák ötletessége
Web-ergonómiai elemzési szempontok felhasználóbarát felület: ◦ rövid oldalak, gyors, pásztázó olvasás miatt ◦ hipertextalapú írásbeliség – linkek ◦ oldaltervezés: navigáció, struktúra, hirdetések, zsúfoltság, nyelvezet ◦ olvashatóság: betűméret, -szín, -típus; háttér és szöveg; nyelvhelyesség; mozgó szövegek, multimédia tartalmak ◦ letöltési sebesség ◦ hozzászólás helyett fórum
Web-ergonómiai elemzési szempontok ◦ szájt neve, logója bal oldalon ◦ minden oldalon honlapra mutató link ◦ súgó, keresőprogram ◦ navigációs menü ◦ aláhúzások kerülése ◦ segédprogramok hátrányos helyzetű felhasználóknak ◦ nemzetközi használat: nyelvválasztási mód, ikonok kulturális sajátosságai
Tartalomelemzés honlap látogatottsága ig feltöltött utolsó 10 videóklip nézettsége, kommentek száma videóanyagok témája, ötletessége, ábrázolásmódja cél: „elvárásoknak” való megfelelés
Tartalomelemzés Nézettségi mutató egy héttel indulás után: ◦ látogató ◦ regisztrált felhasználó: fő Nézettségi mutató az indulás óta: ◦ látogató ◦ regisztrált felhasználó: fő → első egy hét óta eltelt egy évben hatszorosára nőtt → regisztrált felhasználók száma megduplázódott (kevés)
Tartalomelemzés Fred Figglehorn tinédzser ◦ látogató ◦ regisztrált felhasználó: fő
Tartalomelemzés Vatikáni legnézettebb videó főt vonzott - nincs komment! Fred legnézettebb videó főt vonzott an szóltak hozzá! ◦ tényezők: kapcsolati háló videó témája ◦ a társadalom problémáira reflektáló hírek
Tartalomelemzés egyetlen komment és szavazat sincs ◦ tetszésnyilvánítás nincs kedvencek közé sorolás ◦ leginkább téma alapján ◦ kapcsolati háló ◦ feltöltés sorrendje látogatás helyszíne ◦ legnépszerűbb: Vietnám, USA, Kanada, Alaszka ◦ is-is: Ausztrália, Európa ◦ legkevésbé népszerű: Bolívia, Paraguay, Ázsia, Afrika, Oroszország
Következtetések a honlap nem alkalmazkodik a portál sajátosságaihoz ◦ YouTube: szórakoztatás rövid, amatőr, vicces videók ◦ Vatican’s Channel: információközlő, statikus, pápa személye, spontaneitás hiánya, professzionalitás
A vallási üzenet mediatizálhatóságának dichotómiája bulvárhírek iránti nagyobb érdeklődés Bulvarizálható-e a pápa, a szakrális tartalom blaszfémia nélkül? NEM! ◦ vallási értelemadással nem összeegyeztethető ◦ egyházi gondolkodás keretein kívül áll szakrális üzenetek sajátosságai ↔ bulvártematikus tartalom → aYouTube-on nem mediatizálható → tartalomszolgáltató pozíció alacsony népszerűség; kevés regisztráció
Köszönöm a figyelmet!