Jenei Ágnes TÁGULÓ TELEVÍZIÓ Eger
Változó médiakörnyezet Van-e tévének jövője? Áldozata vagy nyertese a médiaiparban lejátszódó folyamatoknak? Milyen új televíziós modell körvonalazódik?
Új médiakörnyezet hatása Digitalizáció Konvergencia Interaktivitás
Digitalizáció Digitális forradalom: az információk előállításának, tárolásának, feldolgozásának átalakításának gyökeres változása. Analóg rendszerek → digitális rendszerek
Nem csupán technológiai forradalom! Átalakul: •a társadalom, a gazdaság, a foglalkoztatás, termelés, fogyasztás, oktatás •elsődleges érték: információ (termék), a tudás (termék), •kommunikáció: kitáguló térbeli korlátok, mediatizált kommunikáció fejlődése
Digitális média (új média) Új technológiai eszközök diffúziója → Új média pc, internet, videójátékok, mobil telefon
Digitális média Közös digitális nyelv → elektronikus tartalmak tárolása, másolása, létrehozása, reprodukálása Interoperabilitás: a felhasználók szabadon cserélhetik, módosíthatják az információkat Decentralizált hálózat → decentrált kommunikáció Többirányú kommunikáció (nem vertikális, nem felülről lefelé). Közvetlen visszacsatolás lehetősége: interaktivitás
Digitalizáció hatása: tévé halála? Terjesztés: digitalizálódik •műhold: ’90-es évek eleje •földfelszíni: 3. évezred •kábel: 3. évezred •telefonvonal (adsl…) 3. évezred
Készülékek: digitalizálódnak Tv Ultraóriás – Panasonic 150 inch Tv Ultraminini – Pocket Tv standard DVB-H
Trendek… Tv Ultravékeny – OLED (Organic Light Emitting Diode) Sony XEL-1 OLED: 3 mm Tv Ultrahajlékony – Sony 0,3 mm Pólón is
Trendek… Eco Tv Reciklált anyagból készül, környezetbarát, mérgező anyagok, higany nélkül Energiatakarékos A környezethez képest szabályozza a háttérvilágítást. Phillips: Eco Tv Sony: OLED Nincs háttérvilágítás Mobil TV vízálló Sanyo
Trendek… HD TV Magas felbontású tévé Az emberi szemmel látható színek 40% -át képes reprodukálni Laser TV – a HDTV színeinek kétszeresét nyújtja Mitsubishi, 3 D is (speciális szemüvegekkel) LaserVue
Trendek… Tévék:: hertzes képfrissítés (képkocka / perc), max. 100—120 Ces2009: Sony 240 h, 800 e ft LG: 480 h (gyors, pörgős kameraállásoknál is éles kép, bár nem érzékelhető)
Trendek 2009: drót nélküli tévé, bittorrent Panasonic Z1: a kábelek egy elrejthető külön kontrollegységben mennek. Beépített bittorrent: a tévé maga tölti le a netről a filmeket (Netgear Internet TV Playere) 200 dollár (YouTube, online tévé, usb-re másolt videók nézésére is alkalmas).
3D-s újjászületés (csak készülék!) Míg a Samsung, Sony, … speciális szemüveggel… Holovízió (fejlesztés alatt) s/Do-you-want-to-play-3D- 173.html Balogh Tibor (hologram-elvén – Gábor Dénes magyar származású Nobel-díjas /gabordenes/html/gabdental4.h tmhttp:// /gabordenes/html/gabdental4.h tm ) Holovíziója szemüveg nélkül, kollektív nézést tesz lehetővé ICT kiállítás 2008 Silver-díj
Konvergencia-folyamatok a konvergencia-folyamatok “motorja”: technológiai konvergencia (közös digitális nyelv) → horizontális és vertikális fúziók: telekommunikáció, média, informatika
Konvergencia-típusok Tecnhnológia távközlés, média, informatika Vállalkozások Mediaset - Endemol Szolgáltatások “triple play” Piac Mobiltévé, internet és tv felhasználók Szabályozás Integrált kommunikációs törvények Készülékek hibrid készülékek Tartalmak „cross-media” tartalmak Fogyasztás multitasking
Konvergencia: a televízió vége? Nem, a tv kihasználja a konvergencia-folyamatokat… Professzionális videótartalmakat, tévéműsort lehet nézni: tévén weben mobiltévén…
Interaktivitás szintje Függ: •visszacsatolás típusától •a visszacsatolás sebességétől •rugalmasságtól (lehetővé teszi-e a perszonalizált választ) •felhasználói kontroll mértéke a tartalmak felett
Interaktivitás •interaktív műsorok (1950-es évektől) •interaktív eszközök (távirányító megjelenésétől, 1980-as évek eleje) •interaktív rendszerek (1970-es évektől tesztek)
iTV elterjedéséhez szükséges feltételek: •magasan fejlett technológiai feltételek •megfelelő gazdasági feltételek (méretgazdaságosság, alacsony szolgáltatási díj) •kritikus tömeg •adott platformhoz fűződő szokások ismerete
Interaktivitás-típusok digitális környezetben •Lokális (pszeudo-interaktivitás) mint a teletext decóder (set top box) vagy készülékben „enhanced” tv – felturbózott, gazdagított tévé (EPG, kameraállások) élmény: interaktivitás •Távoli, aszimmetrikus a műsorszolgáltató és a néző között: szolgáltatóközpont a visszirányú csatornán érkezett jeleket dolgozza fel és továbbítja a műsorszolgáltatónak szavazás t-shopping, t-betting (CA: feltételes hozzáférés) •Hálózati, szimmetrikus nem kompatibilis a műsorszolgáltatás logikájával a nézők közötti hálózati kommunikáció: csak bizonyos közösségi szolgáltatásokra vonatkozhat
Digitalizáció, konvergencia, interaktív médiakörnyezet hatása Megváltozik: gyártás •új logika vezérli a készülékek gyártását (ultra…,konvergens, „i”) •gyártás és terjesztés szétválik •új logika a tartalomgyártásban: “bárhol, bármit, bármikor” •új szabályozási és finanszírozási kísérletek tartalmak: lineáris, nonlineáris, „i” •műsorok •kereskedelmi és közhasznú, „t-gov” szolgáltatások fogyasztás •individualizálódik •multitasking •prosumer •új funkciók, használati lehetőségek → jelentések
GYÁRTÁS A time-based logika helyett…
GYÁRTÁS: content-based logika 3 képernyőre gyártás, multiplatform
GYÁRTÁS Tradicionális tévé: műsorfolyam reklámokkal DTV: időeltolásos tévénézés (Time Shifted Viewing, TSV): táregységre rögzítés és későbbi visszanézés) VoD, IPTV, Web Tv: műsorfolyam elemei összekötő elemek nélkül Mobiltévé : klippszerű formátumok, „mobizód”-ok
GYÁRTÁS: összedől a rendszer? Alternatív finanszírozási formák keresése: termékelhelyezés (product-placement) korlátozásokkal (EU irányelv 2007), interaktív reklám (iAd)
Tartalmak: változás (típus, struktúra) Kiélezett konvergens piaci versenyhez igazodva felértékelődik a: kreativitás, eredetiség, közönség bevonásának képessége ”CONTENT IS A KING!” ”iTV CONTENT IS A KING!” ”CROSS-PLATFORM CONTENT IS A KING!”
Tartalmak TARTALMAK: MŰSOROK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK lineáris non-lineáris VoD, PPV Non-lineáris szolgáltatások (kereskedelmi és non-profit) műsorfüggő műsorfüggetlen
Műsorok: interaktivitás-potenciálja A legkönnyebben interaktívvá tehető műsorok azok, amelyekben legalább egy feltétel az alábbiak közül fennáll: fragmentált a szöveg erős a narratíva, a dramaturgia van háttéranyag szavazás vagy fogadás részvételi lehetőség
Példák Magas sport, kvíz, game-show, reality-show, reklám, edutainment Közepes talk-show, zenei műsorok, documentumfilmek, tájékoztatóműsorok Alacsony film
Innovatív i-tartalmak: sportműsor Sportműsorok BBC 2006 Foci-vb •kameraállás megválasztása •hangválasztás •addicionális információk, statisztikák, interjúk •fórum •fogadás élőben
Innovatív i-tartalmak: game-show „Legyen Ön is milliomos” mintájára (Anglia) Részvétel otthonról Szabály lekérése Részvétel pontgyűjtéssel élőben Nyerési lehetőség
Innovatív i-tartalmak: ifjúsági és gyerekműsor MTV olasz: Black Box Tévében: riport Riport vége, történet vége: weben EBT-1 Spanyolország baszk műsorszolgáltató (olasz, angol, holland is) 2007 Zuzen Quiz Show részvétel webcam-on keresztül Multitasking → cross-media tartalmak
Innovatív i-tartalmak: film BBC: Spooks Multitasking → cross-media tartalmak 1.Lehet csak nézni az epizódot 2.Tesztet megoldani (félig kimenni a műsorfolyamból) 3.Átmenni a netre további feladatokért 4.Mobilon jön a válasz
Innovatív i-tartalmak: film Shape Shifting Tv: nm2 projekt keretén belül fejlesztett digitális gyártó eszköz (szoftver) Accidental Lovers flash.htm finn YLE Tv sugározta! dec. 27-én, dex. 29-én, jan. 3-án 1 millió néző, 100 aktív résztvevő (5,3 millió finn)! Meglepetés: nők 45 év felett!
Innovatív i-tartalmak: reklám, iAd iAd 2000 Sky 2001 Fastweb (Honda, Perla, Wine Tip, Q8, Poste Italiane) Perszonalizált – pl. megrendelt filmmel együtt érkezik, engedményre jogosít fel, ha azt is kérem. Kreatív pl. Fastfood (amerikai): a spot-ban elrejt egy kódot, ami engedményre jogosít fel. Vissza kell „tekerni”, és sokszor megnézni… Közben: márkaépítés. Bizalmat az ismerős kelt. A kreatív, játékos, nyerésre lehetőséget biztosító reklámok „jönnek be”
Innovatív tartalmak: „mobizódok” Mobil tévé Japán, Korea, Olaszország „mobisód” formátum: klikkszerű, 1-3 perces műsorok Első mobisód: angol Fox Mobil Entertainment és Vodafone: A „24”-ből 24 1 perces mobizód gyártása Franciaország: „Star Academy” 22 mobizód (Orange szolgáltató)
Innovatív szolgáltatások (kereskedelmi és nonprofit) T-Shopping Fastweb 2001 T-betting: ha műsorba ágyazott, nagyobb siker T-government Looking LocalLooking Local
Innovatív szolgáltatások (fejlesztés alatt) Goromi Tv (Dél-Korea) az ide-oda kapcsolgató attitűdöt teszi lehetővé 20 műsort mutat egyidejűleg, egyet ki lehet nagyítani, arról információkat szolgáltat, de a többi kocka sem tűnik el. CSP Torino sociability-through-interactive-tv/ A nappali kereteinek „kitágítása”, hogy ugyanazokat a tartalmakat (műsor, User Generated Content) egymástól távol lévő nézők együtt élvezhessék egy közös virtuális távirányítón keresztül.
Innovatív interaktív tévék FastwebFastweb 2001 első európai IP TV Internet Protocoll Television; Interactive Personalised Television JoostJoost 2006 Janus Fiis – Niklas Zennstrom (fondatori di Skype) 400 csatorna Current Tv Current Tv 2005 USA Al Gore, Joel Hyett, Johanna Drake Earl VC2 viewer cretated content (user generated content) Működési elv: mint a Youtube, de a legjobbaknak $ honorárium jár; ezeket Current nemcsak neten keresztül sugározza 50 millió háztartásba jutnak el (net, földfelszín, kábel)Youtube évesek: 30% -át gyártják rendszeresen a műsoroknak Európában is jelen van már.
FOGYASZTÁS: új mérési kihívások Időeltolással nézés UNITAM digitális eszközök hangminta azonosítása > tartalomkezelő adatbázishoz társítás (mobil is lehet) AGB Nielsen MO.-on 1040 háztartást mér digitális műszerekkel Háromképernyős mérésre is felkészült A fogyasztás minősége: intenzitás és bevonódási index
DiTV - használat „kollektív szívdobbanás” helyett: élmények, tudások, identitások új, kifogyhatatlan „i” tárháza a „késő-modern” néző igényeinek megfelelő: multifunkcionális, rugalmas multimédiás terminál személyes / perszonalizált / kollektív, aktív / passzív fogyasztásra is alkalmas egyre inkább „pull”, mint „push” medium
Trendek és következmények „prosumer”, „broadcast yourself”, „user generated content” → megdőlnek a következő oppozíciók: magán – köz amatőr – profi szubjektív – objektív
A televízió átalakulása nem forradalmi, hanem természetes evolúció nem revolúció, hanem evolúció amely televízió minden fő dimenzióját érinti: gyártás logikája tartalmak fogyasztás és jelentés
További részletek, hivatkozások, online és offline bibliográfia a Táguló televízió című könyvben.
Köszönöm a figyelmet…