Jenei Ágnes TÁGULÓ TELEVÍZIÓ Eger 2009.11.27.. Változó médiakörnyezet Van-e tévének jövője? Áldozata vagy nyertese a médiaiparban lejátszódó folyamatoknak?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A számítógépes hálózatok és az Internet
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
DISPLAY HIRDETÉSEK. DISPLAY HIRDETÉSEK Fontos a technológiai háttér AZ ONLINE HIRDETÉSEK ELŐNYEI Real-time menedzselhető Mérhető Targetálható Interaktív.
Digitalizáció: Szép új világ?
MT mint tévészolgáltató Fókuszban az interaktivitás
Élethosszig tartó tanulás a jobb közérzet érdekében
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
A direkt marketing fogalma
Egy ágyban az ellenséggel Internet a műsorszóró szemével Grósz Judit, UPC I február 29. I Bigscreen Konferencia.
Internet magyarul? Széphalom, 2009 okt.2. Internetezés és nyelvhasználat A magyar nyelvű tartalmakon kívül milyen tartalmakat használ az interneten? (internetezők.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
DPR és webfejlesztés Aknai Péter Tartalommenedzser, PTE DPR Szakmai Nap, április 15.
A HDTV – High Definition Television A HDTV olyan televíziós rendszer, melynek felbontása nagyobb, mint a hagyományos SD TV (PAL, SECAM, NTSC) rendszereké.
Benedek András – BME GTK APPI Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében V. Országos Távmunka Konferencia Budapest, december 7.
Az online reklám A/B tesztjei, streaming media értékei és hatásai, hagyományos vs komplex online reklámok összehasonlítása (banner, szponzoráció, audió,
Statisztikák. Foursquare • 2014 Januári adatok forrás: foursquare.com/about • Több mint 45 millió felhasználó • Több mint 5 milliárd check-in • Több mint.
Web2 a mobilon: mégis, kinek az érdeke? Méhes Krisztián Neo-Play Entertainment Kft.
Média Klub október 11. Az IPTV szolgáltatások jövője.
Új online technológiák: lehetőségek és kihívások Kerese István Fejlesztési platform üzletág igazgató Microsoft Magyarország
linked by isobar ÚJ MARKETING-ÚJ ÜGYNÖKSÉG?1 Miért nem megy gyorsabban? (… I just don’t dig on swine, that’s all) Kovács Zoltán.
Jövő hálózati megoldások – Future Internet
Felnövekvő médiafogyasztók: fognak-e még rádiózni a fiatalok? Nobody’s Unpredictable Media Hungary What do we see? Szonda Ipsos.
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
… with NFC A mobil contactless (NFC) technológia lehetőségei a pénzügyi szektorban.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
A kábeltelevízió jövője,
Interaktív Multimédia Gyurik Pál Veszprémi Egyetem Alkalmazott Gazdaságtan Tanszék Egyetem TV.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
I. Informatikai alapismeretek Dabas, november 18.
Gálik Mihály Kit is érdekel a digitális televíziózás Magyarországon? BKÁE Média és Telekommunikáció Tanszék Média és Telekommunikáció Tanszék.
TVút A hazai kereskedelmi TV-s márkaépítés tanulságai. Kereskedelmi TV-k.Márkaépítés.Tanulságok. TVÚT.
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
Az OTT audiovizuális terjesztés gyakorlata Schneider Henrik Április 22.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
E - Learning Információtechnológiai támogatás a nyitott- és távoktatásban.
Az Internet elemei és hozzáférési technológiái Az Internet architektúrája.
MP4 lejátszók.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
MS IT Akadémia Sisák Zoltán kuratóriumi elnök HTTP Alapítvány.
Mi akadályozza és mi segíti Magyarországon az internet alapú audiovizuális szolgáltatások terjedését? Rozgonyi Krisztina NHH Tanácstag Hírközlés 2006 CEBC.
Orvosoktatás Betegedukáció Egészségügyi kutatások, adatok közzététele Egészségügyi programok szervezése, támogatása Részvétel szakmai szervezetek munkájában.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
A hazai könyvtárak és az Európai Digitális Könyvtár Információs nap a 3. FP7-ICT pályázati felhívásról Budapest, január 29.
2009. április 24.XVI.Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál Kereslet és kínálat e-book témában Moldován István OSZK.
2009. november 16. Szegedi Tudományegyetem BTK Informatikus Könyvtáros Szak 1 NEMZETKÖZI TARTALOMIPAR ÁGAZATOK ÉS TRENDEK 10. előadás.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
WEB 2.0. Amiről szó lesz… Web átalakulóban, a WEB 2.0 –Újszerű weboldalak… –Első a tartalom! –A felhasználók hatalomátvétele?! –A Web mint platform –
Miért nem működik még az okostévé modell?
Tévéképernyő a digitális szobában Király István Budapest, február 29.
I Connected TV – a jövő? Veszelovszki Zsolt PORT.hu 1.
Máth András, Ringier tanácsadó – OAG Szakmai Nap Marketing és kutatás hogyan segíthet a kutatás.
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
oldal 12. Televízió és Hangtechnikai Konferencia és Kiállítás Digitalizáció a KTV-ben Előadó: Putz József.
Alkalmazásfejlesztés T-Home Interaktív TV-re. Tartalomfogyasztás a tévéképernyőn A tévé mint képernyő „A háztartások többségében – saját bevallás alapján.
Az Interaktív multimédia Az információs társadalom három fő területének metszete Távközlés, (híradástechnika) Informatika, (számítástechnika) Tartalom-ipar.
Az audiovizuális szolgáltatások szabályozásának új útjai A médiaszabályozás reformja az Európai Unióban dr. Zachar Balázs Miniszterelnöki Hivatal.
Kutatások a digitális átállás társadalmi fogadtatása területén ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézet Hazay István.
N E M Z E T I A U D I O V I Z U Á L I S A R C H Í V U M
Advanced Next gEneration Mobile Open NEtwork ANEMONE Promóciós Nyílt Nap Nyitó előadás 2008 április 22. Dr. Imre Sándor
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
DIGITÁLIS ÁTÁLLÁS A FÖLDFELSZÍNI PLATFORMON Piller András Vezérigazgató Antenna Hungária március 19.
Interaktivitás Egykor és most Koltai Andrea Doktor jelölt (PTE BTK) Chello Central Europe, Kereskedelmi vezető Kreatív Extreme Net reggeli Budapest, 2012.
A digitális televíziózás és az innováció Infokommunikációs Tanszék Urbán Ágnes A digitális televíziózás és az innováció 3 A ‘90-es évek várakozása 
Híradástechnika I. 7. Wührl Tibor.
This is the first level bullet for notes 12 point Arial Regular
Előadás másolata:

Jenei Ágnes TÁGULÓ TELEVÍZIÓ Eger

Változó médiakörnyezet Van-e tévének jövője? Áldozata vagy nyertese a médiaiparban lejátszódó folyamatoknak? Milyen új televíziós modell körvonalazódik?

Új médiakörnyezet hatása Digitalizáció Konvergencia Interaktivitás

Digitalizáció Digitális forradalom: az információk előállításának, tárolásának, feldolgozásának átalakításának gyökeres változása. Analóg rendszerek → digitális rendszerek

Nem csupán technológiai forradalom! Átalakul: •a társadalom, a gazdaság, a foglalkoztatás, termelés, fogyasztás, oktatás •elsődleges érték: információ (termék), a tudás (termék), •kommunikáció: kitáguló térbeli korlátok, mediatizált kommunikáció fejlődése

Digitális média (új média) Új technológiai eszközök diffúziója → Új média pc, internet, videójátékok, mobil telefon

Digitális média Közös digitális nyelv → elektronikus tartalmak tárolása, másolása, létrehozása, reprodukálása Interoperabilitás: a felhasználók szabadon cserélhetik, módosíthatják az információkat Decentralizált hálózat → decentrált kommunikáció Többirányú kommunikáció (nem vertikális, nem felülről lefelé). Közvetlen visszacsatolás lehetősége: interaktivitás

Digitalizáció hatása: tévé halála? Terjesztés: digitalizálódik •műhold: ’90-es évek eleje •földfelszíni: 3. évezred •kábel: 3. évezred •telefonvonal (adsl…) 3. évezred

Készülékek: digitalizálódnak Tv Ultraóriás – Panasonic 150 inch Tv Ultraminini – Pocket Tv standard DVB-H

Trendek… Tv Ultravékeny – OLED (Organic Light Emitting Diode) Sony XEL-1 OLED: 3 mm Tv Ultrahajlékony – Sony 0,3 mm Pólón is

Trendek… Eco Tv Reciklált anyagból készül, környezetbarát, mérgező anyagok, higany nélkül Energiatakarékos A környezethez képest szabályozza a háttérvilágítást. Phillips: Eco Tv Sony: OLED Nincs háttérvilágítás Mobil TV vízálló Sanyo

Trendek… HD TV Magas felbontású tévé Az emberi szemmel látható színek 40% -át képes reprodukálni Laser TV – a HDTV színeinek kétszeresét nyújtja Mitsubishi, 3 D is (speciális szemüvegekkel) LaserVue

Trendek… Tévék:: hertzes képfrissítés (képkocka / perc), max. 100—120 Ces2009: Sony 240 h, 800 e ft LG: 480 h (gyors, pörgős kameraállásoknál is éles kép, bár nem érzékelhető)

Trendek 2009: drót nélküli tévé, bittorrent Panasonic Z1: a kábelek egy elrejthető külön kontrollegységben mennek. Beépített bittorrent: a tévé maga tölti le a netről a filmeket (Netgear Internet TV Playere) 200 dollár (YouTube, online tévé, usb-re másolt videók nézésére is alkalmas).

3D-s újjászületés (csak készülék!) Míg a Samsung, Sony, … speciális szemüveggel… Holovízió (fejlesztés alatt) s/Do-you-want-to-play-3D- 173.html Balogh Tibor (hologram-elvén – Gábor Dénes magyar származású Nobel-díjas /gabordenes/html/gabdental4.h tmhttp:// /gabordenes/html/gabdental4.h tm ) Holovíziója szemüveg nélkül, kollektív nézést tesz lehetővé ICT kiállítás 2008 Silver-díj

Konvergencia-folyamatok a konvergencia-folyamatok “motorja”: technológiai konvergencia (közös digitális nyelv) → horizontális és vertikális fúziók: telekommunikáció, média, informatika

Konvergencia-típusok Tecnhnológia távközlés, média, informatika Vállalkozások Mediaset - Endemol Szolgáltatások “triple play” Piac Mobiltévé, internet és tv felhasználók Szabályozás Integrált kommunikációs törvények Készülékek hibrid készülékek Tartalmak „cross-media” tartalmak Fogyasztás multitasking

Konvergencia: a televízió vége? Nem, a tv kihasználja a konvergencia-folyamatokat… Professzionális videótartalmakat, tévéműsort lehet nézni: tévén weben mobiltévén…

Interaktivitás szintje Függ: •visszacsatolás típusától •a visszacsatolás sebességétől •rugalmasságtól (lehetővé teszi-e a perszonalizált választ) •felhasználói kontroll mértéke a tartalmak felett

Interaktivitás •interaktív műsorok (1950-es évektől) •interaktív eszközök (távirányító megjelenésétől, 1980-as évek eleje) •interaktív rendszerek (1970-es évektől tesztek)

iTV elterjedéséhez szükséges feltételek: •magasan fejlett technológiai feltételek •megfelelő gazdasági feltételek (méretgazdaságosság, alacsony szolgáltatási díj) •kritikus tömeg •adott platformhoz fűződő szokások ismerete

Interaktivitás-típusok digitális környezetben •Lokális (pszeudo-interaktivitás) mint a teletext decóder (set top box) vagy készülékben „enhanced” tv – felturbózott, gazdagított tévé (EPG, kameraállások) élmény: interaktivitás •Távoli, aszimmetrikus a műsorszolgáltató és a néző között: szolgáltatóközpont a visszirányú csatornán érkezett jeleket dolgozza fel és továbbítja a műsorszolgáltatónak szavazás t-shopping, t-betting (CA: feltételes hozzáférés) •Hálózati, szimmetrikus nem kompatibilis a műsorszolgáltatás logikájával a nézők közötti hálózati kommunikáció: csak bizonyos közösségi szolgáltatásokra vonatkozhat

Digitalizáció, konvergencia, interaktív médiakörnyezet hatása Megváltozik: gyártás •új logika vezérli a készülékek gyártását (ultra…,konvergens, „i”) •gyártás és terjesztés szétválik •új logika a tartalomgyártásban: “bárhol, bármit, bármikor” •új szabályozási és finanszírozási kísérletek tartalmak: lineáris, nonlineáris, „i” •műsorok •kereskedelmi és közhasznú, „t-gov” szolgáltatások fogyasztás •individualizálódik •multitasking •prosumer •új funkciók, használati lehetőségek → jelentések

GYÁRTÁS A time-based logika helyett…

GYÁRTÁS: content-based logika 3 képernyőre gyártás, multiplatform

GYÁRTÁS Tradicionális tévé: műsorfolyam reklámokkal DTV: időeltolásos tévénézés (Time Shifted Viewing, TSV): táregységre rögzítés és későbbi visszanézés) VoD, IPTV, Web Tv: műsorfolyam elemei összekötő elemek nélkül Mobiltévé : klippszerű formátumok, „mobizód”-ok

GYÁRTÁS: összedől a rendszer? Alternatív finanszírozási formák keresése: termékelhelyezés (product-placement) korlátozásokkal (EU irányelv 2007), interaktív reklám (iAd)

Tartalmak: változás (típus, struktúra) Kiélezett konvergens piaci versenyhez igazodva felértékelődik a: kreativitás, eredetiség, közönség bevonásának képessége ”CONTENT IS A KING!” ”iTV CONTENT IS A KING!” ”CROSS-PLATFORM CONTENT IS A KING!”

Tartalmak TARTALMAK: MŰSOROK ÉS SZOLGÁLTATÁSOK lineáris non-lineáris VoD, PPV Non-lineáris szolgáltatások (kereskedelmi és non-profit) műsorfüggő műsorfüggetlen

Műsorok: interaktivitás-potenciálja A legkönnyebben interaktívvá tehető műsorok azok, amelyekben legalább egy feltétel az alábbiak közül fennáll: fragmentált a szöveg erős a narratíva, a dramaturgia van háttéranyag szavazás vagy fogadás részvételi lehetőség

Példák Magas sport, kvíz, game-show, reality-show, reklám, edutainment Közepes talk-show, zenei műsorok, documentumfilmek, tájékoztatóműsorok Alacsony film

Innovatív i-tartalmak: sportműsor Sportműsorok BBC 2006 Foci-vb •kameraállás megválasztása •hangválasztás •addicionális információk, statisztikák, interjúk •fórum •fogadás élőben

Innovatív i-tartalmak: game-show „Legyen Ön is milliomos” mintájára (Anglia) Részvétel otthonról Szabály lekérése Részvétel pontgyűjtéssel élőben Nyerési lehetőség

Innovatív i-tartalmak: ifjúsági és gyerekműsor MTV olasz: Black Box Tévében: riport Riport vége, történet vége: weben EBT-1 Spanyolország baszk műsorszolgáltató (olasz, angol, holland is) 2007 Zuzen Quiz Show részvétel webcam-on keresztül Multitasking → cross-media tartalmak

Innovatív i-tartalmak: film BBC: Spooks Multitasking → cross-media tartalmak 1.Lehet csak nézni az epizódot 2.Tesztet megoldani (félig kimenni a műsorfolyamból) 3.Átmenni a netre további feladatokért 4.Mobilon jön a válasz

Innovatív i-tartalmak: film Shape Shifting Tv: nm2 projekt keretén belül fejlesztett digitális gyártó eszköz (szoftver) Accidental Lovers flash.htm finn YLE Tv sugározta! dec. 27-én, dex. 29-én, jan. 3-án 1 millió néző, 100 aktív résztvevő (5,3 millió finn)! Meglepetés: nők 45 év felett!

Innovatív i-tartalmak: reklám, iAd iAd 2000 Sky 2001 Fastweb (Honda, Perla, Wine Tip, Q8, Poste Italiane) Perszonalizált – pl. megrendelt filmmel együtt érkezik, engedményre jogosít fel, ha azt is kérem. Kreatív pl. Fastfood (amerikai): a spot-ban elrejt egy kódot, ami engedményre jogosít fel. Vissza kell „tekerni”, és sokszor megnézni… Közben: márkaépítés. Bizalmat az ismerős kelt. A kreatív, játékos, nyerésre lehetőséget biztosító reklámok „jönnek be”

Innovatív tartalmak: „mobizódok” Mobil tévé Japán, Korea, Olaszország „mobisód” formátum: klikkszerű, 1-3 perces műsorok Első mobisód: angol Fox Mobil Entertainment és Vodafone: A „24”-ből 24 1 perces mobizód gyártása Franciaország: „Star Academy” 22 mobizód (Orange szolgáltató)

Innovatív szolgáltatások (kereskedelmi és nonprofit) T-Shopping Fastweb 2001 T-betting: ha műsorba ágyazott, nagyobb siker T-government Looking LocalLooking Local

Innovatív szolgáltatások (fejlesztés alatt) Goromi Tv (Dél-Korea) az ide-oda kapcsolgató attitűdöt teszi lehetővé 20 műsort mutat egyidejűleg, egyet ki lehet nagyítani, arról információkat szolgáltat, de a többi kocka sem tűnik el. CSP Torino sociability-through-interactive-tv/ A nappali kereteinek „kitágítása”, hogy ugyanazokat a tartalmakat (műsor, User Generated Content) egymástól távol lévő nézők együtt élvezhessék egy közös virtuális távirányítón keresztül.

Innovatív interaktív tévék FastwebFastweb 2001 első európai IP TV Internet Protocoll Television; Interactive Personalised Television JoostJoost 2006 Janus Fiis – Niklas Zennstrom (fondatori di Skype) 400 csatorna Current Tv Current Tv 2005 USA Al Gore, Joel Hyett, Johanna Drake Earl VC2 viewer cretated content (user generated content) Működési elv: mint a Youtube, de a legjobbaknak $ honorárium jár; ezeket Current nemcsak neten keresztül sugározza 50 millió háztartásba jutnak el (net, földfelszín, kábel)Youtube évesek: 30% -át gyártják rendszeresen a műsoroknak Európában is jelen van már.

FOGYASZTÁS: új mérési kihívások Időeltolással nézés UNITAM digitális eszközök hangminta azonosítása > tartalomkezelő adatbázishoz társítás (mobil is lehet) AGB Nielsen MO.-on 1040 háztartást mér digitális műszerekkel Háromképernyős mérésre is felkészült A fogyasztás minősége: intenzitás és bevonódási index

DiTV - használat „kollektív szívdobbanás” helyett: élmények, tudások, identitások új, kifogyhatatlan „i” tárháza a „késő-modern” néző igényeinek megfelelő: multifunkcionális, rugalmas multimédiás terminál személyes / perszonalizált / kollektív, aktív / passzív fogyasztásra is alkalmas egyre inkább „pull”, mint „push” medium

Trendek és következmények „prosumer”, „broadcast yourself”, „user generated content” → megdőlnek a következő oppozíciók: magán – köz amatőr – profi szubjektív – objektív

A televízió átalakulása nem forradalmi, hanem természetes evolúció nem revolúció, hanem evolúció amely televízió minden fő dimenzióját érinti: gyártás logikája tartalmak fogyasztás és jelentés

További részletek, hivatkozások, online és offline bibliográfia a Táguló televízió című könyvben.

Köszönöm a figyelmet…